8717

8717



Specyfikacja pracy i dzieckiem w wieku szkolnym (6-12 rok życia): Skupia się na uwarunkowaniach prawidłowego rozwoju w tym czasie oraz na czynnikach lyzyka mogących zaburzyć jego przebieg. W tym okresie pojawiają się najczęściej trudności i zaburzenia. Problematyka szkoły jako kontekstu rozwoju oraz rola nauczyciela i psychologa szkolnego i pozaszkolnego ma w tym okresie duże znaczenie. Rodzina - rodzice i rodzeństwo - oraz rówieśnicy są traktowani jako modyfikatory rozwoju dziecka w wieku szkolnym. Metody diagnostyczne stosowane w ocenie poziomu rozwoju dzieci w wieku szkolnym., czyli standardowego metody stosowane w Poradniach Psychologiczno - Pedagogicznych oraz procedura tworzenia opinii. Znajdują się tutaj narzędzia służące diagnozie intelektu oraz funkcji percepcyjno - motorycznych, m.in. Skala Inteligencji Wechslera dla dzieci, Diagnoza Możliwości Intelektualnych. Kolejna grupa narzędzi służy do oceny poziomu funkcji wzrokowych, m.in. Test Percepcji Wzrokowej Frosting, Test Figury Złożonej Rey*a Osterietth’a; do oceny funkcji słuchowych, m.in. Próba Reprodukcji Struktur Rytmicznych Stambak; do oceny funkcji ruchowych, m.in. Test Kart Zazzo, Test Kreskowania Stambak; oraz diagnoza modelu lateralizacji i orientacji. Celem takich zajęć jest praktyczne przygotowania do pracy z dziećmi w wieku szkolnym. Obejmuje problematykę zasobów, kompetencji i doświadczeń dzieci w wieku szkolnym w kontekście przewyższającej w tyk okresie aktywności - uczenia się - w sytuacji szkolnej, jak i pozaszkolnej. Skupia się na sytuacjach trudnych, w których istnieje konieczność dostosowania warunków do możliwości dziecka (inny program dla dzieci zdolnych, a inny dla dzieci poniżej przeciętnej). Sposób pracy z dziećmi uznanymi za przeciętnie zdolne prezentuje metody aktywizacji ich potencjału. Ważne są również praktyczne wskazania do pracy z min. dziećmi ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu, nadpobudliwością psychoruchową, fobią szkolną, które mogą występować.

Specyfika pracy i dzieckiem w wieku przedszkolnym (3-6 rok życia): Pojawiają się właściwości rozwojowe u osób w tym wieku, a także istnieje nacisk na szanse i zagrożenia rozwoju, na jakie należy zwracać szczególną uwagę w tym czasie. Duże znaczenie kontekstu dla prawidłowego rozwoju oraz możliwości jego wykorzystania w przypadku wystąpienia trudności albo zaburzeń. Szczególnie zwraca się uwagę na rolę rodziny oraz przedszkola jako pierwszej instytucji edukacyjnej, jak i również ma tu znaczenie psychologa w życiu dziecka. Diagnoza małego dziecka jest podstawą wczesnej interwencji i właściwej stymulacji rozwoju. Dziecko musi mieć dobrany odpowiednio program terapeutyczny, który wymaga uwzględnienia możliwości intelektualnych dziecka. W procesie diagnostycznym odpowiada się najpierw na dwa ważne pytania: na jakim etapie rozwoju w poszczególnych jego dziedzinach znajduje się badane dziecko oraz jakie zachowania w codziennym funkcjonowaniu dziecka możemy wykorzystać dla wspomagania jego rozwoju. Metody które odpowiadają na te pytania to: wywiad, obserwacja oraz eksperyment kliniczny, a także Skala Dojrzałości Umysłowej Columbia, Skala L. Ter mana i M. Merrill, Międzynarodowa Wykonaniowa Skala Leitera, Profil Psycho - Edukacyjny PEP - R. Różnorodne programy edukacyjno - terapeutyczne, które posłużą w przyszłości do stworzenia właściwego dla rozwoju małych dzieci środowiska.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Deklarowana przez Foucaulfa etyka pojęta jako sztuka życia skupia się na procedurach troski o siebie
img104 (18) Znaczny jest też u dziecka w wieku 11-12 lat stopień kontrolowania reakcji emocjonalnych
Scan080220085538 5 Okresy rozwojowe dziecka - 3 • Poniemowlęcy : 2 - 3 rok życia Obserwuje się dosk
8. Zalecana literatura: 1.    Bogdanowicz M., Metoda dobrego startu w pracy z dziecki
POSTAWA DZIECKA W WIEKU SZKOLNYM. ■    klatka piersiowa spłaszcza się nieco, przez co
MATERIAŁY DO PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM OPRACOWANE PRZEZ KOORDYNATORÓW ZESPOŁÓW DO
Szukamy wychowawcy do pracy z młodzieżą w wieku od 12 do 18 w Socjoterapeutycznym Klubie Młodzieżowy
Unia Europejska Europejski Fundusz Społeczny Szukamy wychowawcy do pracy z młodzieżą w wieku od 12 d
Unia Europejska I E«rop***j rUodw« s Szukamy wychowawcy do pracy z młodzieżą w wieku od 12 do 18 w
Obraz7 4 P e ęgniarka Ryc. 3.6. Zcspót opiekuńczy- w opiece nad zdrowiem dziecka w wieku szkolnym z
Zdjęcie0203 (2) b)    Z uw dojrzałości}} szkolni) około 7 roku życia zaczyna się *&nb
8. Zalecana literatura: 1.    Bogdanowicz M., Metoda dobrego startu w pracy z dziecki
- 351 — Tab. XXIII. Początek menstruacji 12 rok życia u.u 9 9 27 36 9 5 5 Blisko połowa

więcej podobnych podstron