109708

109708



Ten sposób regulacji prędkości obrotowej nie jest więc korzystny. Zakres regulacji jest bardzo mały, a dodatkowo silnikowi grozi utknięcie (zatrzymanie się) na skutek zmniejszenia się przeciążalności Oprócz tego, zmniejszaniu napięcia U1 przy stałej wartości momentu odpowiada wzrost prądów, zarówno w obwodzie wirnika jak i stojana, co powoduje niekorzystny wzrost strat w uzwojeniach.

Zmianę wartości napięcia można uzyskać w różny sposób: np. za pomocą autotransfonnatora, reaktancji regulacyjnych, rezystancji regulacyjnych w obwodzie stojana itp. (w przypadku włączenia rezystancji straty dodatkowo rosną). Z podanych powodów' w praktyce ten sposób regulacji prędkości obrotowej silnika indukcyjnego prawie nie jest stosowany.

Niezależnie od opisanych sposobów, prędkość obrotową silnika indukcyjnego można regulować stosując układy kaskadowe lub sprzężenie mechaniczne dwóch silników i zasilanie ich z sieci w ten sposób, że momenty obrotowe tych silników mają przeciwne kierunki, czyli ich strumienie magnetyczne wirują w łdenmkach przeciwnych.

Ogólnie można stwierdzić, że silniki indukcyjne w porównaniu z innymi silnikami (np silnikami prądu stałego) mają małe inożliw'ości regulacji prędkości obrotowej. Jest to jedna z wad tych silników. Dopiero szersze stosowanie techniki półprzewodnikowej (do regulacji częstotliwości napięcia zasilającego) spowoduje wyeliminowanie tej wady

Regulacja prędkości obrotowej silnika prądu przemiennego

60 f

n = ——(1 - sjpredkość obrotowa wirnika w silniku prądu przemiennego (asynchroniczny)

P

W związku z tym, że prędkość obrotowa silnika jest funkcją trzech wielkości: częstotliw'ości,

liczby par biegunów, poślizgu istnieją trzy metody zmiany prędkości obrotowej:

a)    Zmiana częstotliwości f napięcia zasilającego powoduje zmianę prędkości wirowania pola magnetycznego wytworzonego przez stojan silnika przy regulacji częstotliwości jest konieczna również regulacja napięcia zasilającego;

b)    Regulacja prędkości obrotowej przez zmianę liczby par biegunów: stosuje się wyłącznie w silniku asynchronicznym klatkowym; przez zmianę liczby biegunów można uzyskać w jednym silniku 2,3zlprędkości synchronicznej; regulacja prędkości przez zmianę liczby par biegunów jest regulacją skokową;

c)    Zmiana poślizgu S Sposób ten różni się od poprzednich tym, że prędkość wirowania pola magnety cznego n nie ulega zmianie, zmienia się jedynie poślizg wirnika względem pola magnetycznego; na zmianę poślizgu można wpływać dwoma sposobami:

•    zmieniając napięcie U zasilające stojan;

•    zmieniając rezystancję rezystora dodatkowego w obwodzie wirnika (silnik pierścieniowy);

Regulacja prędkości obrotowej silnika prądu stałego.

Z zależności co = ——-——, na prędkość obrotowa silnika wpływać można pizez : c*<p

a)    zmianę napięcia U;

b)    Zmianę rezystancji obwodu twomika R;

c)    Zmianę strumienia 0;

Technika półprzewodnikowa, polegająca na zastosowaniu przyrządów

energoelektronicznych: prostowników krzemowych, tranzystorów mocy oraz prostowników

sterowanych stworzyła możliwości regulacji prędkości kątowej



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
związek samorządowy. Społeczność lokalna zostaje w ten sposób upodmiotowiona. Gmina zaś nie jest
str2 4 do prędkość i obrotowej n Nie jest wymagane przy tym dostarczanie dodatkowej energii, jak tjf
52527 skanuj0004?1x1200 W ten sposób krążymy wokół pytania: nie komizmu literackiego jest jnodelem^
d - sposób powiimego zachowania się przez ten organ Sankcja w tym przypadku nie jest przepowiednią.
img024 (33) 17.    O ile sposób zatrzymania lab postoju nie jest określony znakami, t
W chwili gdy przygotowujemy ten informator, harmonogram postępowania kwalifikacyjnego nie jest jeszc
page0407 SZKOŁA W ELIDZIE. 401 bnikami. Ten pojedyńczy człowiek, (tak mówi), nie jest człowiekiem, b
RECENZJE 269 zastrzega się, że jego sposób przedstawienia biochemii w podręczniku nie jest ucieczką
P1000527a Liczba złamań zęba kręgu obrotowego nie jest właściwie znana z uwagi na wysoką śmiert
82222 P1030262 Płatna praca może być głównym sposobem wychodzenia z ubóstwa, ale nie jest ona panace
skanowanie0006 bmp 17.    O ile sposób zatrzymania lub postoju nie jest określony zna
stolarstwo9 104 104 to ma tę zaletę, że w ten sposób złączona płaszczyzna drzewa, zabezpieczona jes
Syfon3 « zdolność przopufttown nyf<nm 1 sprawdzamy ozy prędkość przepły-n nie Jest a byt niska. D

więcej podobnych podstron