114836

114836



Definicje instytucjonalne - struktury organizacyjne w państwie oraz ludzie w nich zatrudnieni wypełniający zadania publiczne, reglamentacyjne i świadczące oraz organizatorskie podmiotów kierowniczych i decydenckich (np. E Zieliński)

Definicje celowościowe - zespól działań, czynności i przedsięwzięć organizatorskich i wykonawczych prowadzonych na rzecz realizacji interesu publicznego przez różne podmioty, organy, instytucje na podstawie ustawy i w określonych prawem formach (np. H, Izdebski, M. Kulesza).

4.    Jaka jest pozycja administracji publicznej na tle zasady trójpodziału władzy w państwie współczesnym?

•    Działanie administracji na podstawie i w granicach powszechnie obowiązującego prawa ustalającego standardy w sferze treści, formy i procedury oraz sytuującego zadania administracji jako obowiązki a nie jako uprawnienia do swobodnego wykorzystania.

•    Wykonawczy charakter administracji, wyznaczony przez podział i równowagę miedzy władzą ustawodawczą wykonawczą sadowniczą usytuowany w kontekście interesu publicznego i praw podmiotowych obywateli

•    Poddanie administracji kontroli zewnętrznej w tym kontroli sądowej.

•    Odpowiedzialność prawna i odszkodowawcza administracji za niedozwolone działania i zaniechania.

5.    Jakie powiązania występują między administracją publiczną i państwem?

Administracja publiczna ma silne związki z państwem. Dla charakterystyki rodowodu administracji publicznej istotne jest to, że w ramach państw kształtują się relacje i powiązania rzeczowe oraz normy regulujące owe powiązania (zwykle spisane, rzadziej oparte na precedensie), które są poparte sankcją państwa, zaś samo państwo sytuuje się na pozycjach władczych wobec członków zamieszkujących jej wspólnoty. Pozycja władcza znajduje wyraz nie tylko w możliwości podejmowania decyzji normotwórczych, ale i w uprawnieniu do modyfikowania zachowania członków wspólnoty oraz stosowania szczególnych środków (w tym przemocy) dla spełnienia celów i realizacji zamierzonych skutków. W tym przypadku zakres i sposób legitymizowania owych kompetencji władczych jest zróżnicowany. Powszechnie dotyczą one jednak kwestii istotnych dla osiągnięcia celów i zagwarantowania trwałości struktur państwa. Ścisły związek administracji publicznej z państwem



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
DSC00887 STRUKTURA ORGANIZACYJNA PAŃSTWA
Doktryny - poglądy na temat społeczeństwa, jego organizacji, państwa oraz prawa. Sformułowanie .pogl
DSC00887 2 STRUKTURA ORGANIZACYJNA PAŃSTWA
I. O Instytucie 1. Struktura organizacyjna Instytutu według stanu na dzień 31.12.2015 r. RADA NAUK
Spis Treści I. O Instytucie 7 1. Struktura organizacyjna Instytutu 9 2. Rada Naukowa Instytutu
Etap 3. Planowanie struktury organizacyjnej projektu oraz identyfikacja interesariuszy projektu bada
DSC00887 STRUKTURA ORGANIZACYJNA PAŃSTWA
M. in.funkcjonowanic i struktura organizacji inteligentnej oraz jej zakres działania. 62.
FUNKCJA ORGANIZACYJNA Poprzez tę funkcję reguluje się pewne struktury w państwie oraz wyznaczane
Po drugie, o strukturze organizacyjnej aparatu państwa, systemie partyjnym oraz normach prawnych i k
niewłaściwą strukturą organizacyjną, a właściwie jej brakiem oraz polityką fiskalną państwa
niewłaściwą strukturą organizacyjną, a właściwie jej brakiem oraz polityką fiskalną państwa
STRUKTURA ORGANIZACYJNA INSTYTUTU STEROWANIA I ELEKTRONIKI PRZEMYSŁOWEJ DYREKTOR SEKRETARIAT ZASTĘPC
Struktura organizacyjna Instytutu (w nawiasach kierownicy jednostek) W roku sprawozdawczym struktura
Obecna struktura organizacyjna Instytutu Chemii i Podstaw Ochrony Środowiska Z-ca Dyrektora Instytut
Instytut Architektury i Urbanistyki (www.wa.pwr. wroc.pl, zakładka: Struktura organizacyjna) Zakłady

więcej podobnych podstron