112859

112859



o Kierunek prawnonaturalny - prawo pozytywne nie jest wyłącznym ani najwyższym wzorem zachowań

❖    Tradycyjne (tomistyczne) ujęcie prawa naturalnego

>    Prawo naturalne wywodzi się z woli Boga odbijającej się w naszych sumieniach - prawodawcą jest Bóg (prawo wieczne - lex aeterna), nasze sumienie zaś - organem promulgacyjnym (taki Monitor Polski ©); istnieją obok siebie i konkurują ze sobą dwa porządki prawne: pozytywny i naturalny

>    Prawo naturalne stanowi wzór, który prawo pozytywne powinno naśladować

>    W razie sprzeczności prawo naturalne ma pierwszeństwo nad pozytywnym

❖    Ujęcie współczesne:

>    Źródłem prawa naturalnego nie jest boskie objawienie, lecz godność człowieka, ideału kultury, wzorce, rozum itp.

>    Znaczna część postulatów prawa naturalnego została skodyfikowana -dot. gł. praw człowieka

>    Szkoła prawa natury o zmiennej treści (związana I. Kantem) - prawo naturalne zmienia się historycznie, odzwierciedla moralność epoki itp.; znaczenie słowa „sprawiedliwość" zmienia się w różnych epokach

>    Nie przyznaje się prawu naturalnemu mocy uchylania obowiązywania prawa pozytywnego; nadal jednak kwestionuje się jego wyłączność jako podstawowego regulatora zachowań ludzi

o Kierunek realistyczny - krytyka obu powyższych kierunków

❖    Podejście psychologiczne (L. Pietrażycki) - istotą praw są ludzkie przeżycia i emocje, które są rzeczywistymi pobudkami naszego postępowania

♦> Podejście socjologiczne (K. Llewellyn) - istotą prawa są zachowania ludzi; wzory postępowania ujawniają się w powtarzalnych zachowaniach ludzi lub decyzjach określonych osób, które uznaje się za mające znaczenie prawne o Kierunek heurystyczny - normy prawa kształtują się w procesie dialogu, w którym uczestniczą: autorzy prawa, jego fachowi wykonawcy, adresaci prawa, przedstawiciele nauki prawa itd.; dialog ów toczy się na bazie tekstu aktu prawnego i jest ciągły

   Wszystkie kierunki mają wspólną cechę - prawo ma charakter normatywny (mówi co powinno być, a nie co jest)

B.    Prawo w znaczeniu prawniczym - prawo to zespół reguł ustanowionych bądź uznanych przez odpowiednie organy państwa, wobec których posłuch zapewniony bywa w ostateczności dzięki przymusowi, jaki stosować może państwo (ta definicja wynika z faktu, że we współczesnym świecie myśl i praktyka prawna są zdominowane przez kierunek pozytywistyczny)

C.    Prawo jako zjawisko społeczne. Normatywność prawa

•    Prawo jako zjawisko społeczne - prawo powstaje, istnieje, obowiązuje, jest bronione tylko w ramach istniejących grup społecznych

•    Normatywny charakter prawa - prawo nie opisuje stanu faktycznego, lecz wskazuje powinność

•    Prawo ma charakter perswazyjny - zakłada, że posłuch jest wynikiem wyboru dokonanego względnie swobodnie przez obywatela; konsekwencją tego jest to, że możliwe jest niepodporządkowanie się normom; posłuch dla prawa może wynikać z:

c Postawy legalistycznej - szacunek dla prawa jako takiego; najkorzystniejsze



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Kierunek prawnonaturalny Kierunek prawnonaturalny zakłada, że prawo pozytywne nie jest wyłącznym ani
Ani Kościół zatem nie jest wyłącznie państwem Bożym, ani państwo świeckie wyłącznie państwem
IMG72 Wiodą mierz. Sztorc * JMaria ** Malczewskiego.. manizacją ciała. Śmierć nie jest tu ani „snem
Praca twórcza Pomimo to nauka nie jest techniką; ani odwrotnie. Istnieją między nimi ścisłe powiązan
64 Z GDAN1EC Chociaż ustalanie struktur} tak dużych cząsteczek nie jest zadaniem ani łatwym ani tan
page0254 250 ożywione i wykonywa czyny życiowe, ale samo nie jest życiem, ani też jego przyczyną: je
SN854747 I. ..KnąJaowOTtw* nie jest nauką ani s/tuką. lecą informacją, źródłem * którego zarówno*&nb
Prawo dyfuzyjne - nie jest jeszcze systemem funkcjonalnie wyodrębnionym od innych systemów normatywn
-prawo m-dowe nie jest systemem prawnym w pełni autonomicznym i samowystarczalnym,
na występowanie zjawisk ograniczających nie jest prosty ani jednoznaczny do określenia, zależy to bo
CCF20081016008 rodziców do wspólnego życia itp. Nie jest to ani wyczerpująca ani pr widłowa lista c
SŁOWO WSTĘPNE Ta książka nie jest podręcznikiem; ani wyczerpujących, ani szczegółowych informacji ni
116 117 116 ROZDZIAŁ V ani policyjnej kontroli, kierowca niewątpliwie nie jest w porządku ani wobec
DSC03335 (4) VI. Gospodarka ęzasem w «Chlopach» Reymonta 1 Tytuł niniejszej rozprawy ani nie jest id
Wstęp Nie jest możliwe ani nawet celowe wyselekcjonowanie prawnej problematyki pomocy społecznej i o
DSC00217 (33) świadczą, bez wyrzutów i wstydu, swój wstręt do niektórych nie jest zatem ani cnotą, a

więcej podobnych podstron