113234

113234



Zakres kontroli i nadzoru władz publicznych nad szkolnictwem prywatnym w krajach zachodnich jest różny . Zdecydowany wpływ na charakter sprawowanej kontroli mają ustrój państwa i formy zarządzania oświatą . Stopień ingerencji administracji publicznej regulują przede wszystkim konstytucje i ustawy szkolne . Największą niezależność posiadają szkoły , które nie są dotowane przez państwo . Kontrola w nich -na ogół - ogranicza się do ustalenia , czy instytucja szkolna przestrzega ogólnych zasad i norm higieny , bezpieczeństwa i porządku publicznego (M.J. Adamczyk , A. Ładyżyński, 1999).

DANIA

Szkolnictwo prywatne w Danii posiada odległe tradycje i odzwierciedla ugruntowane przeświadczenie , iż zagwarantowana rodzicom wolność wyboru edukacji i dróg kształcenia dla ich dzieci jest wyrazem sprawiedliwości społecznej (W. Rabczuk , 1992 ,cz. 1).

Ustawa z 1814 r. , wprowadzająca w Danii powszechny obowiązek szkolny , usankcjonowała również istnienie szkół prywatnych . W połowie XIX w. zaczęto tworzyć „szkoły wolne” - prywatne szkoły powszechne , funkcjonujące równolegle ze szkołami komunalnymi . Rozwojowi szkół prywatnych sprzyjała zmiana w 1849 r. obowiązku szkolnego na obowiązek nauki (W. Rabczuk , 1992 , cz. 1).

Wolność nauczania gwarantująca koegzystencję sektora szkolnictwa publicznego i prywatnego , jak i prawo do bezpłatnej oświaty dla dzieci w wieku szkolnym zostały zapisane w konstytucji Danii z 1953 r. Konstytucja nie reguluje wprawdzie ekonomicznego poparcia dla szkół prywatnych z funduszy publicznych , jednak lukę tę wypełnia ustawodawstwo (W. Rabczuk , 1992 , cz. 1) . Pogodzenie ideałów swobody w sferze edukacji z zasadami sprawiedliwości społecznej możliwe jest dzięki temu , że szkoły prywatne otrzymują od państwa dofinansowanie w wysokości 85% ich wydatków . Oprócz subsydiów państwowych , szkoły prywatne mogą otrzymać również dotacje od władz lokalnych. Pomoc finansowa państwa i władz lokalnych obejmuje szkoły wszelkiego typu . Towarzyszą temu dodatkowo zniżki dla bezrobotnych i osób korzystających z pomocy opieki społecznej. Tak więc w szkołach prywatnych mogą pobierać naukę nie tylko dzieci z rodzin o najwyższych dochodach (P. de la Cour , 1991).

System państwowego nadzoru wobec szkół prywatnych jest ograniczony do minimum i na ogół realizowany przez reprezentantów rodziców , a nie urzędników państwowych (M.J. Adamczyk , A. Ładyżyński, 1999).

Szkołę prywatną można w Danii założyć dość łatwo . W pierwszym roku funkcjonowania szkoły wystarczy 12 uczniów , w drugim - 20 , a potem 27 . Już przy spełnieniu tego warunku szkoła otrzymuje państwową dotację , informując jedynie ministerstwo edukacji o swym istnieniu . Każda szkoła ma też znaczne możliwości wyboru w zakresie treści , form i organizacji nauczania , choć istnieje pewien obowiązujący ramowy program nauczania (P. de la Cour , 1991) . W realizacji polityki oświatowej była i jest przyjmowana zasada elastyczności programów kształcenia i przepisów prawnych uwzględniających zmieniające się warunki funkcjonowania systemu oświaty (W. Rabczuk, 1992 , cz. 1).

Wyraźny rozkwit szkolnictwa prywatnego w Danii rozpoczął się pod koniec lat 80-tych . W porównaniu do krajów sąsiednich istnieje tam znaczna liczba szkół



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
publiczne i podmioty sektora prywatnego, których celem jest stworzenie niezbędnej infrastruktury rze
MALWINA ROUBA ZADANIA WŁADZ PUBLICZNYCH JMUy ZAKRESIE OCHRONY jiÓPIEKI NAD ZABYTKAMI N
Art. 26 Kontrolą i nadzór nad przestrzeganiem prawa pracy sprawuje Państwowa Inspekcja Pracy, a w za
img054 (25) Leszek Bielecki, Rola Trybunału Sprawiedliwości... 481 działania i sadowej kontroli wład
•    prowadzi kontrolę i nadzór nad procesem dyplomowania na WPiA, •
nadgodziny nadzór nadzór i kontrola nadzór nad warunkami pracy nagrody nakłady i
2. Organizowanie i prowadzenie szkoleń w zakresie objętym nadzorem i kontrolą Izby (art. 1 ust. 4 us
•    prowadzi kontrolę i nadzór nad procesem dyplomowania na WPiA, •
edukacja11 302 XX wiek Sowietyzacja rnństwa polskiego Przejęcie pełnej kontroli nad szkolnictwe
-spirala jurydyzacyjna prowadzi do zwiększania zakresu kontroli nad zjawiskami technicznymi 3)
W Konstytucji RP z 1997 r. zostały określone następujące obowiązki władz publicznych w zakresie ochr
•    prowadzi kontrolę i nadzór nad procesem dyplomowania na WPiA, •
Nadzór w administracji publicznej Nadzór jest to stale i bieżące kontrolowanie podległej lub
40)    Wskaż podmioty i instrumenty kontroli i nadzoru nad działalnością jednostek
DSC04301 (2) Ograniczony zakres kontroli nad pracą (niemożność przerwania pracy, niemożność decydowa
□    30. Kontrola i nadzór nad przestrzeganiem przepisów i zasad ochrony pracy I.
ZASADY OGÓLNE POSTĘPOWANIA ADMINISTRACYJNEGO1. Zasada kontroli i nadzoru nad przestrzeganiem prawa w
sprzed zatrzymania. Dodatkowo kontrola nadzorcy nad stanem maszyn wirtualnych upraszcza między innym

więcej podobnych podstron