120840

120840



Organy podatkowe reprezentują Skarb Państwa oraz skarb jednostki samorządu terytorialnego, a ich zadaniem jest zapewnienie prawidłowej realizacji obowiązków podatkowych.

Podstawowym podziałem organów podatkowych jest podział na organy samorządowe oraz organy podległe ministrowi finansów.

Drugim kryterium podziału jest podział według kryterium nadrzędności. Ponieważ postępowania podatkowe jest dwuinstancyjne należy zawsze rozróżniać, który organ podatkowy jest organem pierwszej instancji, a który jest organem odwoławczym.

Organami podatkowymi, zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej są:

•    naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego, wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa - jako organ pierwszej instancji,

•    dyrektor izby skarbowej, dyrektor izby celnej - jako organ odwoławczy od decyzji naczelnika urzędu skarbowego lub naczelnika urzędu celnego (w wyjątkowych sytuacjach dyrektor izby skarbowej oraz dyrektor izby celnej mogą być organami pierwszej instancji),

•    samorządowe kolegium odwoławcze - jako organ odwoławczy od decyzji wójta, burmistrza (prezydenta miasta), starosty albo marszałka województwa.

Zwróć uwagę

Warto w tym miejscu zwrócić uwagę na szczególną rolę ministra finansów (precyzyjniej rzecz biorąc „ministra właściwego do spraw finansów publicznych"), który w ściśle określonych przypadkach (w sprawach stwierdzenia nieważności decyzji, wznowienia postępowania, zmiany lub uchylenia decyzji lub stwierdzenia jej wygaśnięcia - z urzędu) może być organem podatkowym pierwszej instancji lub organem odwoławczym (np. jako organ właściwy w sprawach interpretacji przepisów prawa podatkowego).

Przepisy prawa podatkowego regulują kwestię właściwości rzeczowej (za co jest odpowiedzialny organ podatkowy) i miejscowej (np. właściwość ze względu na miejsce zamieszkania lub miejsce prowadzonej działalności) poszczególnych organów podatkowych.

O ile podatnika nazywa się często podmiotem czynnym stosunku podatkowego, organy podatkowe uznawane są za podmiot bierny.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
papierów wartościowych wyemitowanych przez Skarb Państwa i od obligacji jednostek samorządu terytori
•    Podsektor samorządowy- jednostki samorządu terytorialnego, ich organy, związki
uczestnictwa w życiu lokalnych wspólnot oraz roli jednostek samorządu terytorialnego w tworzeniu war
Rozdział 1. Istota jednostek samorządu terytorialnego geograficzny i różny jest ich poziom) zaopatru
jednostek samorządu terytorialnego na zadania własne (przypisane gminom, powiatom i województwom) i
•    Skarb Państw, •    jednostki samorządu terytorialnego •
SKARB PAŃSTWA I JEDNOSTKI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO JAKO POWODOWIE W SPRAWACH Z ZAKRESU OCHRONY
administracji ogólnej i specjalnej (niezespolonej) oraz organy jednostek samorządu terytorialnego.3.
1.    Nieruchomości stanowiące własność Skarbu Państwa oraz własność jednostki
DSCN2431 (2) 76 Aleksander Babiński 4)    podziału administracyjnego państwa oraz naz
18 ZDZISŁAW ZARZYCKI państwa i jednostek samorządu terytorialnego, ponieważ etaty i środki finansowe
Rozdział 1. Istota jednostek samorządu terytorialnego organizacji pracy urzędu JST oraz realizowania
Finanse publiczne to finanse państwa i jednostek samorządu terytorialnego (gmina, powiat, województw
-    jednostki samorządu terytorialnego, -    państwa obce i ich
Sprzedaż nieruchomości publicznych (skarbu państwa lub jednostek samorządu terytorialnego): •
45887 Prawo i p k s V Konarska Wrzosek (3) wość przedmiotu ochrony (interesy finansowe państwa, je

więcej podobnych podstron