116927

116927



Wśród związków przyczynowo- skutkowych można wyróżnić związki dwustronne i jednostronne.

Związki dwustronne cechuje wzajemne oddziaływanie na siebie badanych zjawisk.

Jak stwierdzić zależność korelacyjną?

Podstawą do badania korelacji między zmiennymi mogą być szeregi czasowe lub przekrojowe. Równolegle zestawienie kilku szeregów między któiymi szukamy wzajemnych związków i porównanie wartości liczbowych cech w tych szeregach pozwalają na wykrycie określonych prawidłowości.

Jeżeli wartości zmiennych w obydwu szeregach wykazują zmiany jednokierunkowe to mamy do czynienia z korelacją dodatnią. Gdy zaś wzrosną wartości jednego szeregu odpowiadają spadki wartości danych drugiego szeregu (zmiany różnokierunkowe), to między zmiennymi zachodzi korelacja ujemna.

X

Y

korelacja

f}

+

a

U

+

%

a

-

§3

a

.

To czy zmienne są skorelowane i w jaki sposób orzekamy na podstawie kowariancji.

Przez indeksy dynamiki rozumiemy mierniki określające stosunek zjawiska w dwóch różnych okresach wielkości.

Przyjmując okres podstawowy t * = k i okres badań t = n, jednopodstawowe indeksy indywidualne oznaczać będziemy symbolami i a łańcuchowe i ,^>.1    Yn

przy czym i„* =-

Yk

Yn

Ii»i>-i =

Y,.,

Indeksy mogą być wyrażane w liczbach dziesiętnych lub (po przemnożeniu przez 100) w procentach

Średnia geometryczna

Średnie tempa zmian zjawiska w czasie, wyznaczamy za pomocą średniej geometrycznej indeksów łańcuchowych.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Wśród związków przyczynowo- skutkowych można wyróżnić związki dwustronne i jednostronne. Związki
wykłady z polskiej składni7 138 Zdania wyrażające relację przyczynowo-skutkową można by przypuszcza
Wśród mechanicznych odpylaczy mokrych można wyróżnić płuczki wieżowe, cyklony mokre, płuczki obrotow
88250 Zdjęcie219 (2) Grupa druga Wśród członów drugiej grupy można wyróżnić dwie podgrupy: 1)  
25802 rozwojówka ćw ( 04 09 i 5 05 092 3.4.4. Zmiany intraindywidualne i interindywidualne Wśród o
W tekście tego programu można wyróżnić następujące elementy (jednostki składniowe): ■ komentarz -
Uczniowie ćwiczą dostrzeganie związków przyczynowo-skutkowych, wnioskowanie, krytyczne myślenie
fizjo2(1) 7 I1 O O 4> A. prawdziwe - prawdziwe, ze związkiem przyczynowo - skutkowym F.
Obraz4 (80) S GEOGRAFIA - ZAKRES ROZSZERZONY 9. Uzupełnij schemat związków przyczynowo-skutkowych,
43293 Obraz9 (97) I. SYSTEM PRZYRODNICZY ZIEMI TEST II A 9. Uzupełnij schemat związków przyczynowo-
Obrazuje to schemat (rys. 2) związku przyczynowo-skutkowego dla którego za przykład przyjęto
Ingerencja rzeczywistościRozumienie związków przyczynowo-skutkowych Przyczynowość a

więcej podobnych podstron