49232

49232



1. Przedmiot i zadania pedagogiki

Początkowo pedagogika była nauką o wychowaniu dzieci i młodzieży. Celem tej nauki, było przygotowanie młodego pokolenia do życia dorosłego. W ostatnim stuleciu pojawiły się nowe nurty związane z działalnością wychowawczą, takie jak: pedagogika przedszkolna, pedagogika lecznicza, pedagogika społeczna, pedagogika porównawcza, itp. Zainteresowaniem pedagogów objęci zostali również ludzie dorośli gdyż człowiek podlega procesowi kształcenia i wychowania przez całe swe życie. Przedmiotem pedagogiki jest planowe i celowe wychowanie człowieka z uwzględnieniem różnych wpływów wychowawczych, które są niezamierzone i żywiołowe. Siła oddziaływania takich wpływów jest bardzo duża, nauczyciel powinien brać je pod uwagę i dokonać ich oceny z punktu widzenia określonych celów wychowawczych.

Według H. Muszyńskiego: „Podstawowym zadaniem pedagogiki jest wyposażenie tych, którzy zajmują się organizacją procesów dydaktycznych lub wychowawczych, w wiedzę o skuteczności różnego rodzaju zabiegów. Tak więc wyjaśnianie mechanizmów urabiania psychiki ludzi, a nie samo urabianie, jest przedmiotem tej nauki.”1

Do głównych pojęć pedagogiki należą: wychowanie, kształcenie, nauczanie. Wychowanie obejmuje wpływy i oddziaływania, kształtujące rozwój człowieka oraz przygotowujące go do życia w społeczeństwie. To bardzo złożony proces, który wpływa na rozwój człowieka w poszczególnych fazach całego życia. B. Suchodolski uważa, że „rzeczą najważniejszą w wychowaniu współczesnym jest kształtować ludzi tak, aby umieli oni żyć w warunkach współczesnej cywilizacji, aby potrafili podołać zadaniom, które im stawia, aby korzystali z możliwości kulturalnego rozwoju, którego im dostarcza, aby wiedzieli ku czemu i jak dążyć, z jakich źródeł czerpać radość życia.”2 Kolejnym pojęciem związanym z pedagogiką jest kształcenie, które podobnie jak wychowanie jest procesem ciągłym i złożonym. Kształcenie obejmuje ogół czynności i procesów umożliwiających ludziom orientację w otaczającej ich rzeczywistości. W wyniku kształcenia jednostka zdobywa pewien zasób wiedzy i umiejętności, potrzebnych jej do rozwoju określonych uzdolnień, zainteresowań i ogólnej sprawności umysłowej.

Nauczanie jest procesem społecznym, w któiym współdziałają ze sobą nauczyciele i uczniowie. Nauczaniu przyświeca cel jakim jest spowodowanie określonych zmian w osobowości uczniów, którzy zdobywają i utrwalają w pamięci wiadomości, zdobywają pewne nawyki, rozwijają zdolności i zainteresowania.

2

1

Godlewski M.. Krawcewiez S.. Wołczyk J., Wujek T., Pedagogika, Warszawa 1978, PWN

2

'Suchodolski B., Wychowanie dla przyszłości. Warszawa 1959, PWN



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
1.4. Przedmiot i zadania pedagogiki Tradycyjna pedagogika była nauką o wychowaniu dzieci. Nieustanny
Specjalność: Pedagogika pracy i doradztwo zawodowe 1.    Przedmiot i zadania pedagogi
Specjalność: Pedagogika pracy 1.    Przedmiot i zadania pedagogiki pracy 2.
Obraz32 PEDAGOGIKA PRACY 1.    Pojęcie, przedmiot i zadania pedagogiki pracy,— Przed
PEDAGOGIKAJAKO NAUKA I WYCHOWANIE Pedagogika jest nauką o wychowaniu, która formuje teoretyczne i me
Pedagogika jako nauka teoretyczna i praktyczna. Pedagogika jest nauką o wychowaniu, kształceniu i
1. Czym zajmuje się pedagogika jako dziedzina nauki? Pedagogika jest nauką o wychowaniu. Pedagogika
przedmiot i zadania pedagogiki- pedagogika Wstęp Współczesny świat cechuje się wzmożonym rozwojem na
i .Czym zajmuje się pedagogiko jako dziedzina nauki? Pedagogika jest nauką o wychowaniu. Pedagogika
6 (1710) Przedmiot i zadania giodezji1;1. Wprowadzenie Geodezja jest nauką o pomiarach Ziemi, zajmuj
P5280001 VI. WYCHOWANIE DZIECI 1 MŁODZIEŻY fttyiw t    ćcm« w Grtgi Głównym zadaniem
32.    Wielcy nauczyciele zakonni, wychowawcy dzieci i młodzieży: a)
[7] SPRAWOZDANIA I KOMUNIKATY 391Dynkowska Joanna Rola mass mediów w wychowaniu dzieci i młodzi
CCI00095 276 Polska XVI wiek Jak troszczyć snę trzeba o dobre wychowanie dzieci i młodzieży (,Rozdz.
TRADYGA, WYCHOWANIE, DZIECI, MŁODZIEŻPROGRAM KONTROLI I WERYFIKACJI a)    Plany b)
Z historii wychowania przedszkolnego 17 stronnego średniowiecznego wychowania dzieci i młodzieży. Te
KSZTAŁTOWANIE SIĘ ŚRODOWISK WYCHOWAWCZYCH DZIECI I MŁODZIEŻY HA PRZESTRZEHI DZIEJÓW pod redakcją
CCI00220 276 °" QPotsRa:/ XVr wiek ‘ Jak troszczyć scę trzeba o dobre wychowanie dzieci i młodz

więcej podobnych podstron