51640

51640



Kształcenie nauczycieli:

1.    Państwowy Instytut Pedagogiki Specjalnej

•    Kandydatów na nauczycieli przygotowywano do pracy z dziećmi o różnych odchyleniach od normy( chodziło o zaznajomienie ich z normą - temu służyły wykłady i zajęcia o charakterze ogólnopedagogicznym wraz z psychologią dzieci normalnych)

•    Studia w Instytucie odbywali nauczyciele zazwyczaj po kilku latach pracy w szkole. Po roku nauki teoretyczniej, podejmowali pracę w szkole i badali problemy ,aby zebrać materiał na pracę dyplomową. Główną zasadą pracy było wiązanie teorii z praktyką

•    Ponad to swoje doświadczenie pedagogiczne zbierali poprzez odwiedzanie placówek wychowawczych i szkół specjalnych( obserwacja , hospitacja zajęć)

•    Nauczyciele , którzy kończyli Instytut cieszyli się dobrą opinią, nie tylko jako fachowny , ale także ludzie, byli uważani za nauczycieli z powołania

2.    Państwowy Instytut Nauczycielki

•    Słuchaczami Instytut Nauczycielskiego byłi młodzi ludzie , którzy pracowali w szkołach powszechnych ,ale dopiero wtedy kiedy ukończyli roczny wyższy kurs nauczycielski

•    Warunkiem przyjęcia było przedstawienie swoich doświadczeń . Studia trwały dwa lata , słuchacze mogłi korzystać z płatnego urlopu

•    W ciągu 5 lat działalności Instytut wykształcić blisko 200 nauczycieli

3.    Cele edukacji nauczycieli

•    Doskonalenie osobowości słuchacza

•    Spotęgowanie aktywności ich życia duchowego

•    Wdrożenie do krytycznej postawy wobec rozpatrywanych zagadnień

•    Pogłębianie wykształcenia pedagogicznego

•    Zrozumienie praktycznych zadań zawodowych

•    W programie studiów uwzględniono 3 grupy przedmiotów ( przedmioty daiace podstawy naukowe pracy pedagogicznej - wybrane zagadnienia z filozofii, pedagogiki, psychologii, socjologii .ekonomii, prawa i higieny spoełecznej; przedmioty i zaiecia związane z praktyka nauczania i wychowania, opracowane głównie na seminariach; przedmioty i zaiecia wprowadzające w zagadnienia kultury i estetyki - kultura żywego słowa , historia sztuki, muzyki oraz obowiązkowo lektorat jednego z języków obcych - francuskiego , niemieckiego lub angielskiego)

•    Listy do młodego nauczyciela: Grzegorzewska ukazuje w nich chęć nawiązania dialogu z młodym nauczycielem, pokazać mu cele jego zawodu i społeczne znaczenie jego codziennej pracy i powołać się na przykłady szczytnego realizowania powinności nauczycielskich ( w tych Ustach Grzegorzewska opisała charakterystykę osobowości nauczyciela - dobroć płynącą z miłości do drugiego człowieka, chęć niesienia stale pomocy, wierność swoich przekonaniom)

. Wyróżniła dwa typu stosunku między nauczycielem a uczniami - STOSUNEK WYZWALAJĄCY(prowadzi do wzajmenego zbliżenia i do duchowej wspólnoty), STOSUNEK HAMUJĄCY(prowadzi do zamknięcia się w sobie i do oddalenia).



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
1970 r. - powstanie Państwowej W Szkoły Pedagogiki Specjalnej im. M Grzegorzewskiej Rokiem
Nauk Pedagogicznych UMK zgodnie ze Standardami Kształcenia dla kierunku studiów Pedagogika Specjalna
ANNA HRYNIEWICKA Komitet Redakcyjny (1964). Instytut Pedagogiki Specjalnej obchodzi 40-lecie swej pr
skanuj0019 Stanisław DylakNAUCZYCIELSKIE IDEOLOGIE PEDAGOGICZNE A KSZTAŁCENIE NAUCZYCIELIWprowa
zakładu kształcenia nauczycieli w stosunku do nauczycieli szkół specjalnych sformułowany został wymó
m h PEDAGOGICZNY wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz. U. Nr 5
Instytucje Kształcenia Nauczycieli Szkoły Średniej Drugiego Stopnia - nauczyciele muszą posiadać tyt
Hejnicka Bezwinska ped og 31 nauczycieli przedmiotów pedagogicznych w zakładach kształcenia nauczyci
Kierunek pedagogika Specjalność przedszkolna i wczesnoszkolna (nauczycielska) Poziom studiów II stop
172Książki 4 JANINA WYCZESANY, ADAM MIKRUT (RED.) Katedra Pedagogiki Specjalnej Kształcenie
Kosakowski Cz., Węzłowe problemy pedagogiki specjalnej, Toruń 2003. Machel H., Więzienie jako instyt
Instytut Pedagogiki Akademii Pedagogiki Specjalnej, ITE - PIB, Warszawa - Radom 2013, s., ISBN, pkt.

więcej podobnych podstron