plik


ÿþSpecjalista do spraw animacji multimedialnej (216606) Specjali[ci Ministerstwo Pracy i Polityki SpoBecznej, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich Publikacja opracowana w ramach projektu systemowego pn.  Rozwijanie zbioru krajowych standardów kompetencji zawodowych wymaganych przez pracodawców . Priorytet I PO KL, DziaBanie 1.1 Krajowy standard kompetencji zawodowych Specjalista do spraw animacji multimedialnej (216606) © Copyright by Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013 Kopiowanie i rozpowszechnianie mo|e by dokonane za podaniem zródBa ISBN 978-83-7951-000-9 (caBo[) ISBN 978-83-7951-017-7 (17) NakBad 1000 egz. Publikacja bezpBatna Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich 00-697 Warszawa, Aleje Jerozolimskie 65/79, tel. (22) 237-00-00, fax (22) 237-00-99 e-mail: sekretariat@crzl.gov.pl http://www.crzl.gov.pl Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji  PaDstwowego Instytutu Badawczego 26-600 Radom, ul. K. PuBaskiego 6/10, tel. centr. (48) 364-42-41, fax (48) 364-47-65 e-mail: instytut@itee.radom.pl http://www.itee.radom.pl 2 Spis tre[ci 1. Dane identyfikacyjne zawodu ................................................... 4 1.1. Kod, nazwa zawodu i usytuowanie zawodu w klasyfika- cjach................................................................................. 4 1.2. Notka metodologiczna i autorzy....................................... 4 2. Opis zawodu................................................................................ 6 2.1. Synteza zawodu .............................................................. 6 2.2. Opis pracy i sposobu jej wykonywania, obszary wyst- powania zawodu ............................................................. 6 2.3. Zrodowisko pracy (warunki pracy, maszyny i narzdzia pracy, zagro|enia, organizacja pracy) ............................ 6 2.4. Wymagania psychofizyczne, zdrowotne, w tym prze- ciwwskazania do wykonywania zawodu ......................... 7 2.5. WyksztaBcenie i uprawnienia niezbdne do podjcia pracy w zawodzie............................................................. 7 2.6. Mo|liwo[ci rozwoju zawodowego, potwierdzania/wali- dacji kompetencji ............................................................. 8 2.7. Zadania zawodowe .......................................................... 8 2.8. Wykaz kompetencji zawodowych .................................... 9 2.9. Relacje midzy kompetencjami zawodowymi a pozio- mem kwalifikacji w ERK/PRK .......................................... 9 3. Opis kompetencji zawodowych ................................................ 10 3.1. Tworzenie animacji multimedialnej z zastosowaniem technologii komputerowej Kz1 ........................................ 10 3.2. Wykazywanie si zdolno[ciami artystycznymi przy two- rzeniu form przekazu w animacji multimedialnej Kz2 ..... 11 3.3. Kompetencje spoBeczne KzS .......................................... 12 4. Profil kompetencji kluczowych ................................................ 13 5. SBownik ....................................................................................... 14 3 1. Dane identyfikacyjne zawodu 1.1. Kod, nazwa zawodu i usytuowanie zawodu w klasyfikacjach WedBug Klasyfikacji zawodów i specjalno[ci na potrzeby rynku pracy (KZiS 2010): 216606 Specjalista do spraw animacji multimedialnej Grupa wielka 2  Specjali[ci (w Midzynarodowym Standardzie Kla- syfikacji Standardów Edukacyjnych ISCED 2011  poziom 6). Grupa elementarna 2166  Projektanci grafiki i multimediów (w Midzynarodowym Standardzie Klasyfikacji Zawodów ISCO-08 od- powiada grupie 2166 Graphic and multimedia designers). WedBug Polskiej Klasyfikacji DziaBalno[ci (PKD 2007): Sekcja J. Informacja i Komunikacja; DziaB 59. DziaBalno[ zwizana z produkcj filmów, nagraD wideo, programów telewizyjnych, na- graD dzwikowych i muzycznych; Grupa 59.12. DziaBalno[ post- produkcyjna zwizana z filmami, nagraniami wideo i programami telewizyjnymi. 1.2. Notka metodologiczna i autorzy Opis standardu kompetencji zawodowych wykonano na podstawie: analizy zródeB (akty prawne, klasyfikacje krajowe, midzynarodowe) oraz gBównie z wyników badaD analitycznych na 15 stanowiskach pracy w 9 przedsibiorstwach ([rednie  2, maBe  2, mikro  5 firm, w tym produkcyjne  2, usBugowe  3, agencje reklamowe  3, instytu- cja kultury  1), przeprowadzonych w marcu 2013 r. ZespóB Ekspercki: " Franciszek BiaBas  WydziaB Nauk SpoBecznych i Informatyki Wy|szej SzkoBy Biznesu  National-Louis University w Nowym Sczu, " Piotr Hetka  NT Group Systemy Informatyczne Sp. z o.o. w Aodzi, " Dominik PopBawski  specjalista grafik, grafik multimedialny, pro- jektant wizualizacji i animacji 3D, aran|acja dzwiku, jednooso- bowa dziaBalno[ gospodarcza w Radomiu, " Ireneusz Wozniak  Instytut Technologii Eksploatacji  PIB w Radomiu. 4 Ewaluatorzy: " Monika LoryDska  PIXEL PR w Rzeszowie, " Teresa Górny  ZespóB SzkóB Technicznych w MikoBowie. Recenzenci: " Krzysztof Hrynkiewicz  Very Nice Studio S.A. w Gdyni, " Mariusz Malinowski  Studio Garficzne M2 w Poznaniu. Komisja Bran|owa (zatwierdzajca): " Zbigniew SokoBowski (przewodniczcy)  Krajowa Izba Gospo- darcza w Warszawie, " Sylwia Obrycka  przedstawiciel pracodawców, BEST FILM CO Sp. z o.o. w Warszawie, " Piotr Piasecki  przedstawiciel pracodawców, Dialog Sp. z o.o. w Aodzi, " Norbert Kusiak  Ogólnopolskie Porozumienie Zwizków Zawo- dowych w Warszawie. Data zatwierdzenia: " 07.10.2013 r. 5 2. Opis zawodu 2.1. Synteza zawodu Specjalista do spraw animacji multimedialnej planuje, projektuje i two- rzy animacje przeznaczone do publikacji w szeroko pojtych multime- diach. 2.2. Opis pracy i sposobu jej wykonywania, obszary wystpowania zawodu Specjalista do spraw animacji multimedialnej zajmuje si planowa- niem, projektowaniem i tworzeniem audiowizualnego utworu filmowego na potrzeby reklam, prezentacji multimedialnych, gier komputerowych, filmów, stron internetowych i innych szeroko pojtych multimediów. Do jego zadaD nale|y analiza zaBo|eD projektowanego utworu w celu dobra- nia optymalnych [rodków i dziaBaD, przygotowanie wstpnych wariantów projektu oraz realizacja wybranego wariantu audiowizualnego utworu filmowego w postaci koDcowego pliku z animacj. Do jego obowizków nale|y tak|e weryfikowanie projektu pod ktem zgodno[ci z zaBo|eniami na poszczególnych etapach produkcji i wprowadzanie ewentualnych korekt. Specjalista do spraw animacji multimedialnej odpowiedzialny jest za przygotowanie koDcowego pliku z animacj zgodnego z parametrami technicznymi obowizujcymi w docelowych kanaBach publikacji. Typo- wym miejscem pracy specjalisty do spraw animacji multimedialnej s: agencje reklamowe, domy mediowe, studia telewizyjne i filmowe, studia projektowania gier komputerowych, pracownie architektoniczne, pracow- nie projektowania przemysBowego, portale internetowe. 2.3. Zrodowisko pracy (warunki pracy, maszyny i narzdzia pracy, zagro|enia, organizacja pracy) Miejscem pracy specjalisty do spraw animacji multimedialnej jest wy- dzielone stanowisko komputerowe wyposa|one w narzdzia i aplikacje do tworzenia audiowizualnych utworów filmowych, tj. w programy do tworzenia grafiki rastrowej i wektorowej, programy do modelowania i animacji 2D i 3D, silniki renderujce, programy do monta|u filmu i tworzenia efektów specjalnych, programy do nagrywania, edycji i odtwa- rzania dzwiku cyfrowego. Wykonujcy zawód specjalisty do spraw ani- macji multimedialnej nara|ony jest na zagro|enia i schorzenia wynikaj- ce z niewBa[ciwej lub zbyt dBugiej pracy z komputerem, w tym choroby oczu, choroby i zwyrodnienia ukBadu kostno-mi[niowego, w szczegól- 6 no[ci krgosBupa. Z tego wzgldu wa|na jest odpowiednia wilgotno[, temperatura i o[wietlenie w miejscu pracy, stanowisko komputerowe przygotowane zgodnie z zasadami ergonomii oraz przerwy w pracy. 2.4. Wymagania psychofizyczne, zdrowotne, w tym przeciwwskazania do wykonywania zawodu Wykonywanie zawodu specjalisty do spraw animacji multimedialnej wymaga kreatywnej, dBugotrwaBej pracy z komputerem oraz innymi urzdzeniami elektronicznymi. Z tego powodu osob pracujc na tym stanowisku powinien cechowa dobry wzrok i sBuch. Powa|niejsze wa- dy tych narzdów zmysBów, których nie da si skorygowa (np. dalto- nizm), dyskwalifikuj z wykonywania tego zawodu. Specjalist do spraw animacji multimedialnych powinny cechowa spostrzegawczo[, dokBadno[, cierpliwo[, wyobraznia przestrzenna, techniczna, pla- styczna i ruchowa, podzielno[ uwagi, pomysBowo[, zdolno[ twór- czego i analitycznego my[lenia, wyobraznia i zmysB artystyczny. Osoba pracujca w tym zawodzie powinna wykazywa si odporno[ci na stres, zdolno[ci do pracy pod presj czasu, dobr organizacj pracy, umiejtno[ci pracy w zespole, a niekiedy predyspozycjami do kiero- wania zespoBem. Dopuszcza si zatrudnienie na stanowisku specjalisty do spraw animacji multimedialnej osoby o umiarkowanej niepeBno- sprawno[ci ruchowej pod warunkiem, |e niepeBnosprawno[ ta nie ma wpBywu na zdolno[ci manualne niezbdne do pracy z komputerem. 2.5. WyksztaBcenie i uprawnienia niezbdne do podjcia pracy w zawodzie W zawodzie specjalisty do spraw animacji multimedialnej wymaga- ne jest wyksztaBcenie wy|sze pierwszego stopnia. Kwalifikacje w zawo- dzie wymagaj wspóBistnienia dwóch rodzajów kompetencji: artystycz- nych i technicznych (informatycznych). Std kierunki studiów odpowia- dajce temu zawodowi oferowane s przez dwa rodzaje uczelni: arty- styczne i techniczne (informatyka), gBównie jako specjalizacje. Ka|dy z tych kierunków ksztaBcenia prowadzi do kompetencji i kwalifikacji we wBa[ciwej sobie dziedzinie. Std te| w zale|no[ci od typu ukoDczonej uczelni absolwenci bd si cechowali rozszerzonymi kompetencjami jednego lub drugiego rodzaju. W zwizku z szybkim postpem w dzie- dzinie technologii cyfrowych specjalista do spraw animacji multimedial- nej powinien nieustannie doksztaBca si z zakresu aktualnie stosowa- nych narzdzi, technik, technologii, zgodnie z tendencjami w tej dzie- dzinie. Wiedza powinna by uzupeBniana kursami kwalifikacyjnymi do- 7 tyczcymi nowych technologii i narzdzi komputerowych stosowanych przy tworzeniu tre[ci multimedialnych. Po|dane s szkolenia dotycz- ce zarzdzania czasem i projektami. Biorc pod uwag, i| wikszo[ dedykowanego oprogramowania posiada interface oraz dokumentacj techniczn w jzyku angielskim, wymagana jest przynajmniej podsta- wowa znajomo[ tego jzyka. 2.6. Mo|liwo[ci rozwoju zawodowego, potwierdzania/ /walidacji kompetencji Specjalista do spraw animacji multimedialnej Bczy kompetencje ar- tystyczne i komputerowe. Kompetencje artystyczne poza formalnym potwierdzeniem wyksztaBcenia wy|szego trudno podda precyzyjnej walidacji. Uzyskane w pracy specjalisty do spraw animacji multimedial- nej kompetencje mo|na potwierdzi poprzez: dokonania zebrane w portfolio, uzyskane nagrody i wyró|nienia bran|owe, certyfikaty po- twierdzajce znajomo[ oprogramowania bran|owego. Zawód specjali- sty do spraw animacji multimedialnej nale|y do grupy zawodów  spe- cjalista i ma dosy ograniczone mo|liwo[ci awansu pionowego. W wikszych firmach osoba pracujca na tym stanowisku mo|e awan- sowa na kierownika projektu, a nastpnie na kierownika dziaBu. Posia- dajc kompetencje specjalisty do spraw animacji multimedialnej, mo|na pracowa w zawodach pokrewnych: 216602 Grafik komputerowy mul- timediów; 216605 Projektant grafiki stron internetowych oraz w niektó- rych przypadkach, jako 251302 Projektant aplikacji multimedialnych, animacji i gier komputerowych. 2.7. Zadania zawodowe Z1. Analizowanie zaBo|eD w celu dobrania optymalnych [rodków i dziaBaD dotyczcych tworzenia projektu animacji multimedialnej (niezbdne kompetencje: Kz1, Kz2). Z2. Przygotowywanie wstpnych wariantów projektu animacji multi- medialnej (niezbdne kompetencje: Kz2). Z3. Konsultowanie i precyzowanie wybranego wariantu projektu ani- macji multimedialnej (niezbdne kompetencje: Kz2). Z4. Dobieranie [rodków i narzdzi potrzebnych do realizacji zaBo|eD projektu animacji multimedialnej (niezbdne kompetencje: Kz1). Z5. Realizowanie zaBo|eD projektu animacji multimedialnej (niezbd- ne kompetencje: Kz1, Kz2). Z6. Weryfikowanie projektu animacji multimedialnej w odniesieniu do zaBo|eD na poszczególnych etapach pracy i wprowadzanie ewentualnych korekt (niezbdne kompetencje: Kz1, Kz2). 8 Z7. Przygotowywanie koDcowej animacji multimedialnej do publikacji w kanaBach transmisyjnych (niezbdne kompetencje: Kz1). Z8. Organizowanie stanowiska pracy z uwzgldnieniem przepisów BHP, ochrony przeciwpo|arowej, przeciwpora|eniowej i [rodo- wiska oraz zasad ergonomii (niezbdne kompetencje: Kz1, Kz2, KzS). 2.8. Wykaz kompetencji zawodowych Kz1  Tworzenie animacji multimedialnej z zastosowaniem technologii komputerowej (potrzebne do wykonywania zadaD: Z1, Z4, Z5, Z6, Z7, Z8). Kz2  Wykazywanie si zdolno[ciami artystycznymi przy tworzeniu form przekazu w animacji multimedialnej (potrzebne do wykony- wania zadaD: Z1, Z2, Z3, Z5, Z6, Z8). KzS  Kompetencje spoBeczne (potrzebne do wykonywania zadaD: Z1÷Z8). 2.9. Relacje midzy kompetencjami zawodowymi a poziomem kwalifikacji w ERK/PRK Kompetencje zawodowe potrzebne do wykonywania zadaD w za- wodzie sugeruje si wykorzysta do opisu kwalifikacji na poziomie 6 wBa[ciwym dla wyksztaBcenia wy|szego pierwszego stopnia w Europej- skiej i Polskiej Ramie Kwalifikacji. Poziom ten jest uzasadniony miej- scem usytuowania zawodu w klasyfikacji zawodów i specjalno[ci (gru- pa wielka 2  Specjali[ci i jej odpowiednik w ISCED 2011). Osoba wykonujca zawód specjalisty do spraw animacji multime- dialnej: 1) w zakresie wiedzy: zna w zaawansowanym stopniu i rozumie poj- cia, fakty, teorie zwizane ró|norodnymi elementami animacji mul- timedialnej, tj. grafik 2D i 3D, ruchem, dzwikiem, filmem oraz zBo- |one zale|no[ci midzy nimi. Rozumie ró|norodne uwarunkowania prowadzonej dziaBalno[ci w zakresie przygotowania i tworzenia tre- [ci multimedialnych; 2) w zakresie umiejtno[ci: potrafi sprawnie i kreatywnie posBugiwa si oprogramowaniem do tworzenia tre[ci multimedialnych, w sposób in- nowacyjny wykonywa zadania zwizane z przygotowaniem i tworze- niem animacji oraz rozwizywa zBo|one i nietypowe problemy w zmiennych i nie w peBni przewidywalnych warunkach. Potrafi samo- dzielnie planowa wBasne uczenie si przez caBe |ycie, komunikowa si z otoczeniem zawodowym i uzasadnia swoje stanowisko. 9 3. Opis kompetencji zawodowych Opis kompetencji dotyczy tylko kompetencji zawodowych zdefinio- wanych w badaniach na stanowisku pracy. Wykonanie zadaD zawodowych Z1, Z4, Z5, Z6, Z7, Z8 wymaga po- siadania kompetencji zawodowej Kz1. 3.1. Tworzenie animacji multimedialnej z zastosowaniem technologii komputerowej Kz1 Wiedza  zna w zaawansowanym Umiejtno[ci  umie sprawnie stopniu i rozumie technologie i kreatywnie posBugiwa si opro- zwizane z ró|norodnymi elemen- gramowaniem do tworzenia tre[ci multimedialnych. Potrafi w sposób tami animacji multimedialnej, tj. grafik 2D i 3D, ruchem, dzwi- innowacyjny wykonywa zadania kiem, filmem oraz zBo|one zale|- zwizane z przygotowaniem i two- no[ci midzy nimi. Rozumie ró|- rzeniem animacji oraz rozwizy- wa zBo|one i nietypowe problemy norodne uwarunkowania prowa- w zmiennych i nie w peBni przewi- dzonej dziaBalno[ci w zakresie dywalnych warunkach, w szcze- przygotowania i tworzenia tre[ci gólno[ci potrafi: multimedialnych, w szczególno[ci - przestrzega zasad i przepi- zna: sów BHP, ochrony ppo|., er- - zasady i przepisy BHP, ergo- gonomii i ochrony [rodowiska nomii, ochrony ppo|. i ochrony w zakresie stosowania techno- [rodowiska w zakresie stoso- logii komputerowych; wania technologii komputero- - przestrzega przepisów prawa wych; autorskiego; - prawo autorskie; - optymalizowa dobór techno- - technologie informatyczne wy- logii informatycznych do zadaD korzystywane w animacji; zwizanych z tworzeniem ani- - terminologi stosowan w gra- macji multimedialnych; fice i animacji multimedialnej; - posBugiwa si narzdziami - narzdzia i programy wykorzy- i programami wykorzystywany- stywane przy tworzeniu anima- mi w tworzeniu animacji; cji multimedialnej; - posBugiwa si dostpnymi - kanaBy publikacji tre[ci multi- kanaBami publikacji tre[ci mul- medialnych; timedialnych; - sposoby przygotowania ani- - dobiera parametry zapisu koD- macji multimedialnej do za- cowego pliku animacji, uwzgl- mieszczenia w standardowych dniajc zakBadane w projekcie kanaBach publikacji. kanaBy publikacji. 10 Wykonanie zadaD zawodowych Z1, Z2, Z3, Z5, Z6, Z8 wymaga po- siadania kompetencji zawodowej Kz2. 3.2. Wykazywanie si zdolno[ciami artystycznymi przy tworzeniu form przekazu animacji multimedialnej Kz2 Wiedza  zna w zaawansowanym Umiejtno[ci  umie sprawnie stopniu i rozumie terminologie, posBugiwa si zasadami kompo- technologie, fakty, teorie zwizane zycji obrazu oraz estetyki przy ró|norodnymi elementami anima- tworzeniu elementów animacji cji multimedialnej, tj. grafik 2D multimedialnych, tj. grafik 2D i 3D, i 3D, ruchem, dzwikiem, filmem ruchem, dzwikiem, filmem, wy- oraz zBo|one zale|no[ci midzy kazujc si w tym zakresie kre- nimi. Rozumie ró|norodne uwa- atywno[ci oraz umiejtno[ci runkowania prowadzonej dziaBal- wzbudzania emocji u odbiorcy no[ci w zakresie przygotowania oraz wra|liwo[ci na jego odczu- i tworzenia tre[ci multimedialnych, cia, w szczególno[ci potrafi: w szczególno[ci zna: - przestrzega zasad i przepisów - zasady i przepisy BHP, ergo- BHP, ochrony ppo|., ergonomii nomii, ochrony ppo|. i ochrony i ochrony [rodowiska w zakre- [rodowiska w zakresie tworze- sie tworzenia form przekazu nia form przekazu animacji animacji multimedialnej; multimedialnej; - stosowa reguBy kompozycji - technologie i techniki stosowa- oraz symbolik obrazu i ruchu ne podczas tworzenia animacji w animacji multimedialnej; multimedialnych; - opisywa wBasne warianty pro- - zasady kompozycji obrazu i ani- jektu animacji multimedialnej macji; w formie dostpnej dla odbiorcy; - symbolik barwy i formy w ob- - reagowa twórczo na sugestie, razie; zmiany i uszczegóBowienia pro- - podstawowe zasady tworzenia jektu animacji multimedialnej; grafiki komputerowej, modelo- - precyzowa zadania i weryfiko- wania 3D, monta|u filmowego, wa ich wykonanie dla wspóB- oraz udzwikowienia materiaBu. pracujcych specjalistów z za- kresu grafiki komputerowej, modelowania 3D, monta|u fil- mowego oraz udzwikowienia materiaBu; 11 - stosowa zasady estetyki w komponowaniu animacji mul- timedialnej; - budzi zainteresowanie i wra|- liwo[ odbiorcy animacji multi- medialnej. Wykonanie wszystkich zidentyfikowanych w standardzie zadaD zawodowych wymaga posiadania kompetencji spoBecznych KzS. 3.3. Kompetencje spoBeczne KzS: - tworzy animacje multimedialne we wspóBpracy i w zorganizowanych warunkach, - podejmuje samodzielne dziaBania i decyzje podczas tworzenia form przekazu w animacjach multimedialnych, - krytycznie ocenia dziaBania wBasne i zespoBu, w którym uczestniczy dla osignicia wysokiego poziomu artystycznego tworzonych ani- macji multimedialnych, - ponosi odpowiedzialno[ za skutki dziaBaD wBasnych podczas sto- sowania technologii komputerowych do tworzenia animacji multime- dialnych. 12 4. Profil kompetencji kluczowych Ocen wa|no[ci kompetencji kluczowych dla zawodu specjalisty do spraw animacji multimedialnej przedstawia rys. 1. Wykaz kompetencji kluczowych opracowano na podstawie wykazu stosowanego w Midzynarodowym Badaniu Kompetencji Osób Doro- sBych  projekt PIAAC (OECD). Rozwizywanie problemów WspóBpraca w zespole Komunikacja ustna Wywieranie wpBywu/przywództwo Serie1 Planowanie i organizowanie pracy Sprawno[ motoryczna Umiejtno[ czytania ze zrozumieniem i pisania Umiejtno[ci matematyczne Umiejtno[ obsBugi komputera i wykorzystania Internetu 1 2 3 4 5 Zbdne MaBo wa|ne Istotne Wa|ne Bardzo wa|ne Rys. 1. Profil kompetencji kluczowych dla zawodu 216606 Specjalista do spraw animacji multimedialnej 13 5. SBownik Zawód - zbiór zadaD (zespóB czynno[ci) wyodrbnionych w wyniku spoBecz- nego podziaBu pracy, wykonywanych stale lub z niewielkimi zmianami przez poszczególne osoby i wymagajcych odpowiednich kwalifikacji i kompetencji (wiedzy, umiejtno[ci oraz kompetencji spoBecznych) zdobytych w wyniku ksztaBcenia lub praktyki. Wykonywanie zawodu stanowi zródBo dochodów. Specjalno[ - jest wynikiem podziaBu pracy w ramach zawodu, zawiera cz[ czynno[ci o podobnym charakterze (zwizanych z wykonywan funkcj lub przedmiotem pracy) wymagajcych pogBbionej lub do- datkowej wiedzy i umiejtno[ci zdobytych w wyniku dodatkowego szkolenia lub praktyki. Zadanie - logiczny wycinek lub etap pracy w ramach zawodu o wyraznie okre- zawodowe [lonym pocztku i koDcu, wyodrbniony ze wzgldu na rodzaj lub sposób wykonywania czynno[ci zawodowych powizanych jednym celem, koDczcy si produktem, usBug lub decyzj. Kompetencje - wszystko to, co pracownik wie, rozumie i potrafi wykona, odpowied- zawodowe nio do sytuacji w miejscu pracy. Opisywane s trzema zbiorami: wie- dzy, umiejtno[ci oraz kompetencji spoBecznych. Wiedza - zbiór opisów faktów, zasad, teorii i praktyk przyswojonych w procesie uczenia si, odnoszcych si do dziedziny uczenia si lub dziaBalno- [ci zawodowej. Umiejtno[ci - zdolno[ wykonywania zadaD i rozwizywania problemów wBa[ci- wych dla dziedziny uczenia si lub dziaBalno[ci zawodowej. Kompetencje - zdolno[ autonomicznego i odpowiedzialnego uczestniczenia w |yciu spoBeczne zawodowym i spoBecznym oraz ksztaBtowania wBasnego rozwoju, z uwzgldnieniem kontekstu etycznego. Kompetencje - wiedza, umiejtno[ci i postawy odpowiednie do sytuacji, niezbdne kluczowe do samorealizacji i rozwoju osobistego, bycia aktywnym obywatelem, integracji spoBecznej i zatrudnienia. Standard - norma opisujca kompetencje zawodowe konieczne do wykonywania kompetencji zadaD zawodowych wchodzcych w skBad zawodu, akceptowana zawodowych przez przedstawicieli organizacji zawodowych i bran|owych, praco- dawców, pracobiorców i innych kluczowych partnerów spoBecznych. Kwalifikacja - zestaw efektów uczenia si (zasób wiedzy, umiejtno[ci oraz kompe- tencji spoBecznych), których osignicie zostaBo formalnie potwier- dzone przez uprawnion instytucj. Europejska - przyjta w Unii Europejskiej struktura i opis poziomów kwalifikacji, Rama umo|liwiajcy porównywanie kwalifikacji uzyskiwanych w ró|nych Kwalifikacji krajach. W Europejskiej Ramie Kwalifikacji wyró|niono 8 poziomów kwalifikacji opisywanych za pomoc efektów uczenia si; stanowi one ukBad odniesienia krajowych ram kwalifikacji. Polska Rama - opis hierarchii poziomów kwalifikacji wpisywanych do zintegrowane- Kwalifikacji go rejestru kwalifikacji w Polsce. Krajowy - ogóB rozwizaD sBu|cych ustanawianiu i nadawaniu kwalifikacji System (potwierdzaniu efektów uczenia si) oraz zapewnianiu ich jako[ci. Kwalifikacji 14

Wyszukiwarka