plik


ÿþI. Normy techniczne i normalizacja. 1.Podstawy zmian normalizacji technicznej. TRAKTAT RZYMSKI - art.100 Rada dziaBajc jednomy[lnie w oparciu o propozycje Komisji wyda dyrektywy sBu|ce zbli|eniu tych norm ustanowionych na mocy prawa, reguB lub dziaBaD organizacyjnych, które wpBywaj bezpo[rednio na utworzenie lub funkcjonowanie wspólnego rynku. 2.Bariery wystpujce w handlu przyczyna zmian w normalizacji technicznej. BARIERY W HANDLU. -ró|ne przepisy techniczne, -ró|ne normy, -ró|ne procedury oceny zgodno[ci, do których stosowania jest zobowizany importer/eksporter. Porozumienie w sprawie barier technicznych w handlu TTB (Technical Barriers to Trade) ( 1995). ZaBcznik nr 3: Kodeks wBa[ciwego postpowania przy przygotowaniu, przyjmowaniu i stosowaniu norm.  Jednostka normalizujca powinna zapewni, |e normy nie s opracowywane& . ze skutkiem tworzenia niepotrzebnych przeszkód dla handlu midzynarodowego .  O ile istniej normy midzynarodowe lub ich opracowanie jest bliskie, jednostka normalizujca powinna u|ywa ich jako podstawy dla norm, jakie opracowuje& . 3.Wykaz podstawowych aktów prawnych wprowadzajcych zmiany w normalizacji technicznej. a/ Ustawy horyzontalne: -ustawa z dnia 30.08.2002 r. o systemie zgodno[ci z pózniejszymi zmianami (tekst jednolity : Dz.U. Nr 204,poz. 2087 z 2004r.).Ustawa stanowi podstaw transpozycji Dyrektyw Starego i Nowego Podej[cia. - ustawa z dnia 12.12.2003 r. o ogólnym bezpieczeDstwie produktów ( Dz.U. nr 229,poz. 2275 z 2004r.) jest to transpozycja Dyrektywy o ogólnym bezpieczeDstwie produktu (2001/95/EC). -ustawa z dnia 2.03.2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialno[ci za szkod wyrzdzon przez produkt niebezpieczny (Dz.U. nr 22 z dnia 31.03.2000r. poz. 231) jest to transpozycja Dyrektywy o odpowiedzialno[ci producenta za szkody wyrzdzone przez wadliwy wyrób ( 85/374) b/ Polskie akty transponujce akty prawne UE w szczególno[ci Dyrektywy. Rozporzdzenia : akty najwy|szej rangi, obowizuj bezpo[rednio wszystkie paDstwa czBonkowskie, nie wymagaj transpozycji. Dyrektywy : obowizuj co do celu, wymagaj przeniesienia do prawa krajowego. Decyzje : obowizuj paDstwa czBonkowskie do których s adresowane. Zalecenia : nie s obligatoryjne z wyjtkiem przypadków gdy stanowi interpretacj dyrektyw. 4.Dyrektywy starego podej[cia. Dyrektywy te obejmowaBy konkretne wyroby a odnoszce si do nich wymagania jak i sposób przeprowadzania badaD okre[laj sposób szczegóBowy. MiaBy one charakter nakazowy. Zalety starego podej[cia : -Batwo[ identyfikacji wyrobu oraz dokonanie oceny zgodno[ci, -szczegóBowe wymagania (szczegóBy projektu, wzory, ograniczenia liczbowe itp.), -Batwe porównanie parametry danego wyrobu z warto[ciami podanymi Dyrektywach. Wady starego podej[cia: -powolny przebieg nowelizacji tych Dyrektyw, -Dyrektywy starego podej[cia staBy si hamulcem postpu technicznego, -utrudniaBy prace badawczo-rozwojowe nad nowymi materiaBami, technologiami mogcymi stworzy nowe nieznane wcze[niej zagro|enia, -nie mo|na byBo wprowadzi do obrotu nowych wyrobów bez zmiany Dyrektyw. Dyrektywy Starego Podej[cia ze wzgldu na sw szczegóBowo[ staBy si hamulcem postpu technicznego na wskutek ograniczeD prawnych z nich wynikajcych. Legislacja unijna, z powodu swojej bezwBadno[ci nie nad|aBa, bowiem za postpem technicznym. Stare podej[cie: -Dyrektywa zawiera specyfikacje techniczne, -opracowanie dyrektywy jest czasochBonne. 5.GBowne zasady Nowego podej[cia. -Dyrektywa zawiera tylko wymagania zasadnicze. -powoBanie na normy. 6.SZCZEBLE NORMALIZACJI. Szczebel normalizacji: geograficzny, polityczny lub ekonomiczny zasig normalizacji. Normalizacja midzynarodowa  normalizacja, w której mog uczestniczy odpowiednie jednostki organizacyjne wszystkich krajów. IEC Midzynarodowa Komisja Elektrotechniczna ISO Midzynarodowa Organizacja Normalizacyjna Dokumenty normatywne np.: ISO International Standard  Norma midzynarodowa ISO, TR Technical Report  Raport techniczny TA Technical Agreement  Porozumienie techniczne ISO-PAS ISO-PAS Specification Specyfikacja ISO-PAS (PAS Publicly Available Specyfication  Powszechnie dostpna specyfikacja AMD Amendment  Zmiana ADD Addendum  Dodatek COR Corrgendum  Poprawka GUIDE Guide  Przewodnik Dokumenty robocze : WD Working Draft  Projekt roboczy DIS Draft International Standard - Projekt normy midzynarodowej FDIS Final Draft International Standard- KoDcowy projekt normy midzynarodowej DAD Draft Addendum- Projekt dodatku DAM Draft Amendment- Projekt zmiany DTR Draft Technical Report  Projekt raportu technicznego Normalizacja regionalna: normalizacja, w której mog uczestniczy odpowiednie jednostki organizacyjne z krajów tylko jednego geograficznego , politycznego lub ekonomicznego regionu [wiata. CEN Europejski Komitet Normalizacyjny CENELEC Europejski Komitet Normalizacyjny Elektrotechniki ETSI Europejski Instytut Norm Telekomunikacyjnych Dokumentu normatywne np.: EN European Standard - Norma europejska TR Technical Report  Raport techniczny ES ( od wrzesnia 2001 r.) European Specyfication - Specyfikacja europejska TS Technical Specyfication - Specyfikacja techniczna GUIDE Guide  Przewodnik Normalizacja krajowa: normalizacja, która jest prowadzona na szczeblu danego kraju. 7. Zasady wprowadzenia norm midzynarodowych i europejskich do norm krajowych. Przyjcie normy midzynarodowej ISO,IEC nie nakBada na organizacje czBonkowskie |adnych obowizków w zakresie jej wprowadzenia do dokumentów krajowych lub stosowania norm. Przyjcie normy europejskiej nakBada na organizacje czBonkowskie obowizek wprowadzenia jej do norm krajowych i wycofania norm sprzecznych. 8.Zasady stosowane w normalizacji krajowej (art. Nr 4 ustawy o normalizacji). -jawno[ i powszechna dostpno[, -uwzgldnienie interesu publicznego, -dobrowolno[ uczestnictwa w procesie opracowywania i stosowania norm, -zapewnienie mo|liwo[ci uczestnictwa wszystkich zainteresowanych w procesie opracowywania norm, -konsens jako podstawa procesu uzgadniania tre[ci norm, KONSENS Ogólne porozumienie, charakteryzujce si brakiem zasadniczego sprzeciwu znaczcej cz[ci zainteresowanych w odniesieniu do istotnych zagadnieD, osignite w procesie rozpatrywania pogldów wszystkich zainteresowanych stron i zbli|enia przeciwstawnych stanowisk. KONSENS nie musi oznacza jednomy[lno[ci ( p. 1.7  PN-EN 45020:2000 ) -niezale|no[ od administracji publicznej oraz jakiejkolwiek grupy interesów, -jednolito[ i spójno[ postanowieD norm, -wykorzystanie sprawdzonych osigni nauki i techniki, -zgodno[ z zasadami normalizacji europejskiej i midzynarodowej. Normalizacja administracyjno - terytorialna : normalizacja, która jest prowadzona na szczeblu jednostki administracyjno - terytorialnego podziaBu kraju. 9.Kluczowe elementy dla wzajemnego uznawania zgodno[ci wyrobów. (orzeczenie TrybunaBu Europejskiego w sprawie 10/78) 1.Wyroby legalnie wyprodukowane lub wprowadzane na rynek w jednym paDstwie czBonkowskim maja w zasadzie zagwarantowany swobodny przepByw na obszarze caBej UE. 2.W przypadku braku uregulowaD prawnych obowizujcych w UE, paDstwa czBonkowskie maja woln rk we wprowadzaniu wBasnego ustawodawstwa na swoim terytorium. 3.Bariery w handlu, wynikajce z ró|nic w ustawodawstwie krajowym, mog by zaakceptowane jedynie w przypadku, gdy krajowe [rodki prawne: a/sBu| sBusznemu celowi, usprawiedliwiajcemu pogwaBcenie zasady swobodnego przepBywu towarów ( np. ochronie zdrowia, bezpieczeDstwa, konsumentów, [rodowiska); b/mog by usprawiedliwione ze wzgldu na sBuszny cel . 10.Dyrektywy Nowego podej[cie. UchwaBa Rady z 7 maja 1985r. w sprawie nowego podej[cia do technicznej harmonizacji i norm ( 85/C/136/01) a/ Podstawowe zasady nowego podej[cia 1.Harmonizacja prawa ogranicza si do przyjcia, poprzez dyrektywy majce z podstaw artykuB 100A Traktatu rzymskiego, podstawowych wymagaD bezpieczeDstwa lub innych wymagaD zwizanych z interesem publicznym) Wyroby wprowadzone na rynek musz by zgodne z podstawowymi wymaganiami, dziki temu mog korzysta ze swobodnego przepBywu na obszarze caBej UE. 2.Zadanie opracowania zharmonizowanych norm okre[laj specyfikacje techniczne stosowane w przemy[le przy projektowaniu i produkcji wyrobów zgodnych z podstawowymi wymaganiami ustanowionych w dyrektywach przy uwzgldnianiu aktualnego stanu techniki powierza si kompetentnym organizacjom dziaBajcym w dziedzinie normalizacji. b/ Specyfikacje techniczne nie s obowizkowe i zachowuj statut norm dobrowolnych. 4.Wladze krajowe s zobowizane do uznania, |e wyroby wyprodukowane zgodnie ze zharmonizowanymi normami, informacje na temat których s publikowane w Dzienniku Urzdowym Wspólnot Europejskich , które s przetransportowane do norm krajowych s uwa|ane za zgodne z podstawowymi wymaganiami ustanowionymi w dyrektywach. Stare podej[cie: Nowe podej[cie: Dyrektywa zawiera specyfikacje Dyrektywa zawiera tylko wymagania techniczne zasadnicze opracowanie dyrektywy jest powoBanie na normy czasochBonne Dyrektywy odnosz si do grup wyrobów. SUBSYDIARNOZ okre[laj tzw. zasadnicze wymagania w sposób ogólny. Harmonizacja ograniczona jest do wymagaD zasadniczych. SzczegóBowe specyfikacje techniczne zawarte s w normach zharmonizowanych. SUBSYDIARNOZ = zastpowanie uregulowaD urzdowych instrumentami dobrowolnymi. Zasadnicze wymagania: Normy zharmonizowane obowizkowe pisane dokumenty rezultaty zamiast rozwizaD uznane przez jednostki normalizacyjne technicznych wa|ne niezale|ne od czasu powszechnie dostpn wystarczajco precyzyjne dla konsens zainteresowanych stron umo|liwienia oceny zgodno[ci wysoki poziom bezpieczeDstwa powtarzalne lub cigBe stosowanie dotyczy du|ych rodzin wyrobów nieobowizkowe dotycz ryzyka horyzontalnego 11.Harmonizacja przepisów i norm. Dyrektywa WE Nowe podej[cie Zharmonizowane normy europejskie Zharmonizowane przepisy Zharmonizowane normy krajowe Dyrektywy nowego podej[cia zapewniaj producentom mo|liwo[ dostosowania si do ich wymagaD poprzez produkcje : -albo bezpo[rednio zgodna z zasadniczymi wymaganiami zdrowia i bezpieczeDstwa, -albo zgodna z europejskimi normami opracowanymi specjalnie w sposób zezwalajcy na domniemana zgodno[ z nimi. 12.Przyporzdkowanie Dyrektyw Nowego Globalnego Podej[cia do poszczególnych Ministerstw. Ministerstwo Gospodarki i Pracy. -73/23 niskonapiciowa, -98/37 maszynowa, -89/686 [rodki ochrony osobistej, -87/404 proste zbiorniki ci[nieniowe, -97/23 urzdzenia ci[nieniowe, -90/396 urzdzenia spalajce paliwa gazowe , -92/42 efektywno[ energetyczna nowych kotBów grzewczych, -95/16 windy osobowe -94/16 atmosfery wybuchowe (ATEX), -94/25 rekreacyjne jednostki pBywajce, -2000/14 haBas emitowany przez urzdzenia pracujce na zewntrz, -88/378 bezpieczeDstwo zabawek, -96/57 efektywno[ energetyczna lodówek i zamra|arek, -2000/55 stabilizatory o[wietlenia jarzeniowego, -93/15 materiaBy wybuchowe do u|ytku cywilnego, -90/384 wagi nieautomatyczne, -2004/22 instrumenty pomiarowe. Ministerstwo Infrastruktury. -89/106 materiaBy budowlane, -89/336 kompatybilno[ci elektromagnetycznej, -99/5 radiowe i telekomunikacyjne urzdzenia koDcowe, -96/48 interoperacyjno[ transeuropejskiego systemu szybkiej kolei konwencjonalnych, -96/98 wyposa|enie morskie, -1999/36 przewozne urzdzenia ci[nieniowe, -2000/9 koleje linowe. Ministerstwo Zdrowia. -90/62 implanty medyczne, -93/42 urzdzenia medyczne, -98/79 urzdzenia do diagnostyki in vitro. Ministerstwo Zrodowiska. -94/62 opakowania i opakowania zu|yte. Ministerstwa odpowiedzialne s za transpozycj (przeniesienie) i implementacj(wdro|enie) Dyrektyw unijnych oraz za autoryzacje i nadzór nad jednostkami oceny zgodno[ci. 13.Wykaz Dyrektyw nowego podej[cia oraz rozporzdzeD w sprawie wymagaD zasadniczych dla wyrobów wprowadzonych do obrotu podlegajcych kontroli PaDstwowej Inspekcji Pracy. L.P. Dyrektywa Nowego Rozporzdzenie MGPiPS Podej[cia 1 Dyrektywa Rady z dnia 19 Rozporzdzenie Ministra Gospodarki, luty 1973r. w sprawie Pracy i Polityki SpoBecznej harmonizacji Z dnia 12 marca 2003r. w sprawie ustawodawstwa PaDstw zasadniczych wymagaD dla sprztu CzBonkowskich elektrycznego (Dz. U. nr 49,poz.414) dotyczcych wyposa|ania elektrycznego przewidzianego do stosowania w niektórych granicach napicia (73/23/EWG ze zmianami) 2 Dyrektywa Rady z dnia 25 Rozporzdzenie Ministra Gospodarki, czerwca 1987r. w sprawie Pracy i Polityki SpoBecznej harmonizacji z dnia 12 maja 2003r. w sprawie ustawodawstwa PaDstw zasadniczych wymagaD dla CzBonkowskich prostych zbiorników ci[nieniowych odnoszcych si do (Dz.U. nr 98,poz 898) prostych zbiorników ci[nieniowych (87/404/EWG ze zmianami) 3 Dyrektywa Rady z dnia 21 Rozporzdzenie Ministra Gospodarki, grudnia 1989r. w sprawie Pracy i Polityki SpoBecznej zbli|enia ustawodawstwa z dnia 31 marca 2003r. w sprawie PaDstw CzBonkowskich zasadniczych wymagaD dla [rodków odnoszcych si do ochrony indywidualnej [rodków ochrony osobistej (Dz.U. nr 80,poz 725) (89/396/EWG ze zmianami) 4 Dyrektywa Rady z dnia 29 Rozporzdzenie Ministra Gospodarki i czerwca 1990 r. w sprawie Pracy i Polityki SpoBecznej Zbli|enia ustawodawstwa z dnia 15kwietnia 2003r. PaDstw CzBonkowskich w sprawie zasadniczych dotyczcych urzdzeD wymagaD dla urzdzeD spalajcych spalania paliw gazowych paliwa gazowe (Dz. U. nr 91,poz.859) (90/392/EWG ze zmianami) 5 Dyrektywa Rady z dnia 14 Rozporzdzenie Ministra Gospodarki, czerwca 1989r. w sprawie Pracy i Polityki SpoBecznej zbli|enia ustawodawstwa z dnia 10 kwietnia 2003r. paDstw czBonkowskich w sprawie zasadniczych dotyczcych maszyn wymagaD dla maszyn i elementów (89/392/EWG ze zmianami) bezpieczeDstwa (Dz.U. Nr 91,poz.858) 6 Dyrektywa Parlamentu Rozporzdzenie Ministra Gospodarki, Europejskiego i Rady z dnia Pracy i Polityki SpoBecznej 29 czerwca 1995r.w sprawie z dnia 22 maja 2003r. w sprawie zbli|enia ustawodawstwa zasadniczych wymagaD dla PaDstw CzBonkowskich dzwigów i ich elementów dotyczcych dzwigów bezpieczeDstwa (Dz. U. nr 117,poz 1107) (95/16/WE) 7 Dyrektywa Parlamentu Rozporzdzenie Ministra Gospodarki, Europejskiego i Rady z dnia Pracy i Polityki SpoBecznej 29 maja 1997r.w sprawie z dnia 8 maja 2003r. w sprawie zbli|enia ustawodawstwa zasadniczych wymagaD dla urzdz PaDstw CzBonkowskich ci[nieniowych i zespoBów urzdzeD dotyczcych dzwigów ci[nieniowych (Dz.U.99,poz .912) (95/16/WE) 14. Zharmonizowane normy. To specyfikacje techniczne przygotowane przez komitety techniczne europejskich organizacji technicznych posiadajce formalne zlecenie Komisji Europejskiej. Przyjte na podstawie pomy[lnie przeprowadzonego glosowania formalnego wszystkich krajowych organizacji normalizacyjnych paDstw czBonkowskich UE i EFTA i opublikowanych w dzienniku Urzdowym Wspólnot Europejskich. 15.UkBad hierarchiczny zharmonizowanych norm. Podstawowe koncepcje bezpieczeDstwa Typ norm A podstawowe zasady Stosowane dla wszystkich maszyn BezpieczeDstwo maszyn Pojcia podstawowe, Ogólne zasady projektowania .Cz[ 1: Podstawowa terminologia, PN-EN ISO 12100 - 1 Normy grupowe jeden aspekt Typ norm B 1 aspekty bezpieczeDstwa bezpieczeDstwa mo|e by stosowany dla dla generalnych zaBo|eD wielu maszyn Typ norm B 2 wymagania bezpieczeDstwa dla specjalnych urzdzeD ochronnych PN -EN 953:OsBony Normy szczegóBowe dla okre[lonej Typ norm C szczeblowe wymagania maszyny lub grup maszyn bezpieczeDstwa dla wyszczególnionych grup maszyn PN - EN 529: SkBadowanie szynowe i urzdzenia wyszukujce UkBad hierarchiczny zharmonizowanych norm dla dyrektywy maszynowej. PN EN ISO 12100 BezpieczeDstwo maszyn Pojcia podstawowe, Ogólne zasady projektowania. PN EN 1050 Maszyny. BezpieczeDstwo-Zasady oceny ryzyka PN EN 349 Maszyny. PN EN 954 PN EN 294 PN EN 60204-1 PN EN 1088 BezpieczeDstwo-Minimalne Maszyny. BezpieczeDstwo BezpieczeDstwo Maszyny. odstpy zapobiegajce BezpieczeDstwo- maszyn  maszyn - BezpieczeDstwo zgnieceniu cz[ci ciaBa Elementy systemów OdlegBo[ci Wyposa|enie -Urzdzenia czBowieka sterowania bezpieczeDstwa eklektyczne blokujce zwizane z uniemo|liwiajce maszyn - Cze[ sprz|one z bezpieczeDstwem - siganie 1:wymagania osBonami  Zasady Cz[ 1 Ogólne koniczynami ogólne projektowania i zasady górnymi do stref doboru projektowania niebezpiecznych PN EN 574 PN EN 418 Maszyny. BezpieczeDstwo - Wyposa|enie do PN EN 61496-1 Maszyny. BezpieczeDstwo. zatrzymania awaryjnego: aspekty funkcjonalne-Zasady BezpieczeDstwo Wymiary ciaBa ludzkiego projektowania maszyn  ElektroczuBe wyposa|enie ochronne -Cze[ 1: Wymagania ogólne i badania PN EN 81-3 Przepisy bezpieczeDstwa dotyczce budowy bezpieczeDstwa instalowania PN EN 12415 dzwigów  Cze[ 3 : dzwigi towarowe maBe i hydrauliczne BezpieczeDstwo PN EN 201 Maszyny do przetwórstwa tworzy sztucznych i mieszanek gumowych- obrabiarek -MaBe Wtryskarki  Wymagania bezpieczeDstwa tokarki sterowane PN EN 692 Prasy mechaniczne- BezpieczeDstwo numerycznie i PN EN 693 Obrabiarki  BezpieczeDstwo- Prasy hydrauliczne centra tokarskie PN EN 12418 Przecinarki do materiaBów ceramicznych i kamienia stosowane na placu budowy - BezpieczeDstwo. 16.Dokument zawierajcy normy zharmonizowane. Prezes PKN ogBasza, w drodze rozporzdzenia, w Monitorze Polskim numery i tytuBy zatwierdzonych norm zharmonizowanych (PN) wraz z tytuBami aktów prawnych wdra|anych dyrektywy nowego podej[cia i miejscem ich publikacji Wykaz PN wprowadzajcych europejskie normy zharmonizowane z dyrektywami nowego podej[cia www.pkn.pl NORMALIZACJA A PRZEPISY PRAWA. NORMALIZACJA LEGISLACJA NORMY PRZEPISY TECHNICZNE -opracowywane przez zainteresowane strony -przyjmowane przez prawodawcze w ramach jednostki normalizacyjnej organy paDstwa -maja status zaleceD - stanowi obowizek prawny dla Obywateli Przepis: dokument ustalajcy reguBy prawne przyjty przez organ wBadzy. Przepis techniczny: ustalajcy wymagania techniczne -bezpo[rednio -przez przytoczenie tre[ci normy, specyfikacji technicznej lub kodeksu postpowania -albo przez powoBanie si na nie. Mo|e zawiera postanowienia administracyjne. 17.POWOAYWANIE SI NA NORMY W PRZEPISACH. PowoBywanie si w sposób wyBczny, z którego wynika, ze jedynym sposobem speBnienia wymagaD przepisów jest zgodno[ z normami, na które si powoBano. (np. w Dz. U. nr 75 z 2002r. Rozporzdzenie Ministra Infrastruktury  w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiada budynki i ich usytuowanie  § 305.2 Posadzki i wykBadziny w pomieszczeniach przeznaczonych na pobyt ludzi powinny by wykonane z materiaBów antyelektrostatycznych, speBniajcych warunki okre[lone w Polskich Normach dotyczcych ochrony przed elektryczno[ci statyczn. PowoBanie wskazujce, z którego wynika, ze jednym z mo|liwych sposobów speBnienia wymagaD przepisu prawnego jest osignicie zgodno[ci z normami, na które si powoBano (np. koncepcja norm zharmonizowanych z Dyrektywami Nowego Podej[cia) 18.Definicja i cechy normy. NORMA: przyjta na zasadach konsensu i zatwierdzony przez upowa|nion jednostk organizacyjna dokument ustalajcy  do powszechnego i wielokrotnego stosowania  zasady wytyczne lub charakterystyki odnoszce si do ró|nych rodzajów dziaBalno[ci lub ich wynikowa i zmierzajcy do uzyskania optymalnego stopnia uporzdkowania w okre[lonej dziedzinie Uwaga zaleca si, aby normy byBy oparte na osigniciach zarówno nauki, techniki jak i praktyki, oraz miaBy na celu uzyskanie optymalnych korzy[ci spoBecznych. ( p.3.2- PN-EN 450020:2000) Cechy normy: -dobrowolno[ stosowania, -powszechna dostpno[, -zapewnienie wszystkim zainteresowanym mo|liwo[ci powszechnego uczestnictwa w procesie opracowania normy, -konsens osignity w procesie opracowania normy, -gwarancja niesprzeczno[ci z obowizujcymi przepisami, -akceptacja przez uznana jednostk normalizacyjna, -brak ingerencji ze strony organów wBadzy w tre[ normy. 19.Zmiana statusu Polskich Norm. Ustawa o normalizacji uchwalona przez Sejm 12.09.2002 r. weszBa w |ycie 1.01.2003r: -Polskie Normy s zatwierdzane przez krajow jednostk normalizacyjn -wprowadza si caBkowit dobrowolno[ stosowania norm -dopuszcza powoBywanie Polskich Norm w przepisach prawnych po ich opublikowaniu w jzyku polskim, co nie zmienia ich statusu jako dokumentu do dobrowolnego stosowania -normy europejskie i midzynarodowe mog by wprowadzane do zbioru Polskich Norm w jzyku oryginaBu, -prawa autorskie do Polskich Norm przysBuguj Polskiemu Komitetowi Normalizacyjnemu, jako krajowej jednostce normalizacyjnej, -Polskie Normy nie mog by traktowane jako dokumenty podlegajce postanowieniom ustawy o dostpie do informacji publicznej, -Normalizacyjne Komisje Problemowe (NKP) zostaBy zastpione Komitetami Technicznymi (KT). 20.Normy znajdujce si w katalogu norm. Normy aktualne: to normy znajdujce si w katalogu Polskich Norm Normy archiwalne: to dokumenty, które zostaBy wycofane ze zbiory Polskich Norm i zastpione przez inne normy lub wycofane bez zastpienia. Stosowanie norm archiwalnych okre[liB PKN odpowiadajc na pytanie. Czy normy archiwalne mog by stosowane? Odp.: tak , ale fakt ten powinien by uzgodniony miedzy wspóBpracujcymi tronami ( np. dostawca - odbiorca) Czasopisma NORMALIZACJA 6/2001  autor mgr Urszula TEPER  Wycofane normy w systemie normalizacji dobrowolnej  W normalizacji, u której podstaw le|y dobrowolne stosowanie normy, fakty dezaktualizacji normy nie nale|y wiza z prawnym zakazem stosowania normy wycofanej. Zbiór norm wycofanych nie jest bowiem zbiorem norm których stosowanie jest zakazane. Normy wycofane tym ró|ni si od norm aktualnych ze mniej nowoczesne rozwizani z punktu widzenia postpu naukowo technicznego, jednak rozwizania te nie s bBdne Norma uznaniowa: dokumenty przyjty o zbioru Polskich Norm w oryginalnej wersji jzykowej (przewa|nie angielskiej) 21.Pismo PKN o dobrowolno[ci stosowania norm PN. Pismo PKN: "Warszawa 2003-03-31 PKN Biuro Komitetu, WydziaB Marketingu i Sprzeda|y WMS/DK/2003 W zawizku z licznymi pytaniami klientów dotyczcymi obowizku stosowania norm PN w [wietle nowych przepisów, przekazujemy opini WydziaBu Prawnego PKN na ten temat: Zgodnie z art. 5 ust. 3 "Ustawa o normalizacji z dn. 12-09-2002r." (Dz.U. nr 169 poz. 1386), stosowanie Polskich Norm jest DOBROWOLNE. Wraz z wej[ciem w |ycie z dn. 01-01-2003r. w/w Ustawy, przestaBy obowizywa wszystkie akty wykonawcze oraz rozporzdzenia wydane przez wBa[ciwych ministrów na podstawie art. 19 ust. 1 z dn. 03-04-1993r. o normalizacji (Dz.U. nr 55 poz. 251 z pózniejszymi zmianami), które wprowadziBy obowizek stosowania Polskich Norm. Majc na uwadze powy|sze, nie mo|na opiera si na rozporzdzeniach wydanych na podstawie art. 19 ust. 1 z 1993r., poniewa| - o ile nie zostaBy uchylone do dn. 31- 12-2002r. - utraciBy one moc obowizujc z dn. 01-01-2003r. Z powa|aniem Dyrektor Marketingu i Sprzeda|y - MichaB OrBowski 22.Powody stosowania Polskich Norm. Powinno by ambicj projektanta i wykonawcy znajomo[ najnowszych rozwizaD midzynarodowych i [wiatowych i stosowanie najnowszych norm jakie si w danej dziedzinie ukazuj i ponoszenie peBnej odpowiedzialno[ci za swoje dzieBo. PrzywoBywanie PN. Lepiej jest stosowa wiedz zawart w PN ni| rozwizania z 'kapelusza'. 23.Spróbujmy odpowiedzie na pytanie, dlaczego mimo braku ustawowego obowizku stosowania normy s stosowane? Dlaczego producenci poczynajc od [rubek czy nakrtek a koDczc na skomplikowanych maszynach dobrowolnie posBuguj si normami? 1.Odpowiedz jest prosta. Podanie normy produktu komunikuje odbiorcy jednoznacznie wBasno[ci produktu, i jest to od dawna przyjty jzyk porozumiewania. 2.W odniesieniu do wyrobów elektrycznych, gdzie obowizuje dyrektywa niskonapiciowa i producent ma obowizek potwierdzi poprzez wystawienie deklaracji zgodno[ci, |e jego wyrób speBnia wymagania zasadnicze dyrektywy - dobrowolne zastosowanie do oceny wyrobu norm zharmonizowanych pozwala na domniemanie zgodno[ci wyrobu z wymaganiami dyrektywy. Z tego podej[cia korzystaj producenci w ponad 95 % przypadków. 3.Praktyka jest taka, |e niewielu decyduje si na wybranie tego innego sposobu - chyba |e jest to wyrób na który nie ma normy zharmonizowanej. 4.Zastosowanie przez projektantów, konstruktorów budowlanych czy wykonawców wBasnych rozwizaD nie opartych na normach zmusiBoby ich do wykazywania |e rozwizania te speBniaj wymagania zasadnicze dla obiektów budowlanych wraz ze zwizanymi z nimi urzdzeniami budowlanymi. Wymagania te zawiera Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane.( Dz.U. 1994 nr 89 poz. 414, wraz z pózniejszymi zmianami) - w artykule 5, ustp 1: Cytat: Art. 5. 1. Obiekt budowlany wraz ze zwizanymi z nim urzdzeniami budowlanymi nale|y, biorc pod uwag przewidywany okres u|ytkowania, projektowa i budowa w sposób okre[lony w przepisach, w tym techniczno-budowlanych, oraz zgodnie z zasadami wiedzy technicznej, zapewniajc: 1) speBnienie wymagaD podstawowych dotyczcych: a) bezpieczeDstwa konstrukcji, b) bezpieczeDstwa po|arowego, c) bezpieczeDstwa u|ytkowania, d) odpowiednich warunków higienicznych i zdrowotnych oraz ochrony [rodowiska, e) ochrony przed haBasem i drganiami, f) oszczdno[ci energii i odpowiedniej izolacyjno[ci cieplnej przegród; Jest to skrócony zapis postanowieD zawartych w DYREKTYWIE RADY 89/106/EWG z dnia 21 grudnia 1988 r. w sprawie zbli|enia ustaw, rozporzdzeD i przepisów administracyjnych paDstw czBonkowskich dotyczcych wyrobów budowlanych Cytat: .................... 4.BezpieczeDstwo u|ytkowania Obiekty budowlane musz by zaprojektowane i wykonane w taki sposób, aby w trakcie u|ytkowania nie stwarzaBy ryzyka wypadków takich jak: po[liznicia, upadki, zderzenia, oparzenia, pora|enia prdem elektrycznym, obra|enia w wyniku eksplozji. ...................... Udowodnienie speBnienia powy|szych wymagaD zasadniczych bez zastosowania norm wymaga zarówno od projektantów, wykonawców a tak|e nadzoru budowlanego wiedzy ponadprzecitnej, jest kosztowne i pracochBonne. 24.Wniosk koDcowy. Nic nie stoi na przeszkodzie aby zaprojektowa i wykona np. instalacj elektryczn wedBug jakiego[ nowego pomysBu i zastosowa tam nieznane dotd rozwizania. Trzeba jednak udowodni i| bd one speBnia zarówno wymagania funkcjonalne jak i wymagania szeroko pojtego bezpieczeDstwa, a bdzie to kosztowne i pracochBonne. 2. Opiniowanie dokumentacji. 2.1.Podstawy prawne : Kodeks pracy w rozdziale III: Obiekty budowlane i pomieszczenia pracy Art. 213. § 1. Pracodawca jest obowizany zapewnia, aby budowa lub przebudowa obiektu budowlanego, w którym przewiduje si pomieszczenia byBa wykonywana na podstawie projektów uwzgldniajcych wymagania pracy, bezpieczeDstwa i higieny pracy, pozytywnie zaopiniowanych przez uprawnionych rzeczoznawców, zgodnie z odrbnymi przepisami. Tekst jednolity (Dz. U. Nr 169 poz.1650 z 2003r.) z dnia 26 ROZPORZDZENIE MINISTRA PRACY I POLITYKI SOCJALNEJ wrze[nia 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeDstwa i higieny pracy. Tekst jednolity (Dz. U. Nr 169 poz.1650 z 2003r.) okre[la pomieszczenia pracy nastpujco : 3) "pomieszczeniu pracy" - rozumie si przez to pomieszczenie przeznaczone na pobyt pracowników, w którym wykonywana jest praca. Nie uwa|a si za przeznaczone na pobyt pracowników pomieszczeD, w których: a) Bczny czas przebywania tych samych pracowników w cigu jednej zmiany roboczej jest krótszy ni| 2 godziny, a wykonywane czynno[ci maj charakter dorywczy bdz praca polega na krótkotrwaBym przebywaniu zwizanym z dozorem albo konserwacj urzdzeD lub utrzymaniem czysto[ci i porzdku, b) maj miejsce procesy technologiczne niepozwalajce na zapewnienie odpowiednich warunków przebywania pracowników w celu ich obsBugi, bez zastosowania [rodków ochrony indywidualnej i zachowania specjalnego re|imu organizacji pracy, c) jest prowadzona hodowla ro[lin lub zwierzt, niezale|nie od czasu przebywania w nich pracowników zajmujcych si obsBug; 4) "pomieszczeniu staBej pracy" - rozumie si przez to pomieszczenie pracy, w którym Bczny czas przebywania tego samego pracownika w cigu jednej doby przekracza 4 godziny; 5) "pomieszczeniu czasowej pracy" - rozumie si przez to pomieszczenie pracy, w którym Bczny czas przebywania tego samego pracownika w cigu jednej doby trwa od 2 do 4 godzin; 2.2.Rzeczoznawca do spraw bezpieczeDstwa i higieny pracy. Rozporzdzenie Ministra Pracy i Polityki SpoBecznej Dz. U. nr 247 poz. 1835 z 2007r. Rzeczoznawca  rozumie si przez to osob, której GBówny Inspektor Pracy nadaB uprawnienia do opiniowania projektów nowo budowanych lub przebudowywanych obiektów budowlanych albo ich cz[ci, w których przewiduje si pomieszczenia pracy pod wzgldem zgodno[ci z przepisami bezpieczeDstwa i higieny pracy oraz wymaganiami ergonomii. Wykaz grup projektowych oznaczeD grup uprawnieD rzeczoznawców do spraw bezpieczeDstwa i higieny pracy. Rodzaje budownictwa Grupy projektowe Oznaczenia grup uprawnieD rzeczoznawców do spraw bezpieczeDstwa i higieny pracy Budownictwo Obiekty administracyjne, 1,0 powszechne i socjalne, kultury i sztuki, komunalne o[wiaty, sportu i wypoczynku, przedszkola, domy dziecka, hotele, obiekty handlu hurtowego i detalicznego, maBe zakBady produkcyjne, usBugowe i rzemie[lnicze z przewidywanym zatrudnieniem do 20 osób Oczyszczalnie [cieków, przepompownie, stacje uzdatniania wody, budownictwo rolne Budownictwo Górnictwo 2,1 przemysBowe Hutnictwo 2,2 Energetyka 2,3 PrzemysB materiaBów 2,4 budowlanych PrzemysB metalowy i 2,5 elektromaszynowy PrzemysB chemiczny 2,6 PrzemysB lekki 2,7 PrzemysB drzewny i 2,8 papierniczy PrzemysB elektroniczny i 2,9 teletechniczny Inne ni| wymienione 2,10 powy|ej Budownictwo rolno- PrzemysB rolno-spo|ywczy 3,0 spo|ywcze i zakBady przemysBu rolno- spo|ywczego Budownictwo Aczno[, radio, telewizja 4,1 specjalistyczne Komunikacja i transport 4,2 (dworce kolejowe, autobusowe i lotnicze, bazy i stacje paliw, stacje obsBugi pojazdów itp.) Gospodarka morska i 4,3 rzeczna (porty , stocznie, przystanie itp.) ZakBady opieki zdrowotnej 4,4 ( szpitale, przychodnie i o[rodki zdrowia, zakBady opiekuDczo-lecznicze, pogotowie ratunkowe, sanatoria, gabinety lekarskie, stacje krwiodawstwa, laboratoria diagnostyczne, apteki, |Bobki i itp.) Inne ni| wy|ej wymienione 4,5 Wzór klauzuli. Zaopiniowano pod wzgldem zgodno[ci z przepisami bezpieczeDstwa i higieny pracy oraz wymagaD ergonomii: 1) bez zastrze|eD *) 2) z zastrze|eniami wymienionymi w zaBczonej opinii *) l.p. opinii:& & & Data:& & & & & --------------------------------------- ( podpis i piecz imienna) *) niepotrzebne skre[li Wzór pieczci. RZECZOZNAWCA DO SPRAW BEZPIECZECSTWA I HIGIENY PRACY ( tytuB zawodowy, imi i Nazwisko nr upr. (nr) w grupach : (oznaczenie) (adres zamieszkania , numer telefonu) REJESTR OPINIOWANYCH PROJEKTÓW. Lp. opinii Nazwa i adres Nazwa i Data Tre[ Uwagi jednostki adres wydania opinii projektowania, obiektu opinii imi i budowlanego nazwisko lub jego projektanta, nr cz[ci telefonu 1 2 3 4 5 6 Zakres opinii. Rzeczoznawca opiniuje projekty, biorc pod uwag specyfik, charakter i przeznaczenie obiektu budowlanego lub jego cz[ci, a zwBaszcza warunki wynikajce z cz[ci technologicznej projektu. Opiniowanie polega na sprawdzeniu przez rzeczoznawc zgodno[ci przyjtych rozwizaD z przepisami bezpieczeDstwa i higieny pracy, wymaganiami ergonomii oraz z Polskimi Normami, a tak|e na sprawdzeniu, czy przyjte rozwizania likwiduj bdz ograniczaj zagro|enia, jakie mo|e spowodowa projektowany proces technologiczny. Rzeczoznawca opiniuje projekty architektoniczno-budowlane, technologiczne i inne, których rozwizania maj wpByw na stan bezpieczeDstwa i higieny pracy. WyBczenia . Rzeczoznawca bdcy jednocze[nie projektantem nie mo|e opiniowa projektów przez niego opracowanych. Rzeczoznawca bdcy jednocze[nie inspektorem pracy nie mo|e opiniowa projektów, je|eli dokonuje, zgodnie z przepisami prawa budowlanego, kontroli zgodno[ci wykonania tych obiektów z projektem. OdwoBania od opinii: Je|eli jednostka projektowania, projektant lub inwestor nie zgadza si z opinia wydan przez rzeczoznawc., mo|e w terminie 14 dni od dnia otrzymania opinii zwróci si do okrgowego inspektora pracy, wBa[ciwego ze wzgldu na lokalizacj projektowanego obiektu budowlanego o ocen prawidBowo[ci rozwizaD przyjtych w projekcie. Stanowisko okrgowego inspektora pracy jest ostateczne. 2.3.Rzeczoznawca do spraw sanitarnohigienicznych. Rozporzdzenie Ministra Zdrowia Dz. U. nr 210 poz.1792 z 2002r. GRUPY UPRAWNIEC. Uprawnienie rzeczoznawcy mo|e by przyznane w nastpujcych zakresach: 1) budownictwo przemysBowe; 2) budownictwo ogólne bez obiektów ochrony zdrowia; 3) budownictwo ogólne z obiektami ochrony zdrowia; 4) bez ograniczeD. 2. Z zastrze|eniem § 4, zakresy uprawnieD, o których mowa w ust. 1, obejmuj: 1 ) budownictwo przemysBowe: zakBady przemysBowe i usBugowe wraz z zakBadami pracy chronionej, w tym: a) zakBady gospodarki rolno-spo|ywczej i przetwórstwa w tym zakresie, b) stacje paliw, obiekty obsBugi samochodów i transportu, c) warsztaty produkcyjno-usBugowe, d) obiekty hodowlane oraz zwizane z obsBug rolnictwa, e) obiekty weterynaryjne, f) magazyny i hurtownie, g) obiekty gospodarki komunalnej, w tym budynki stacji uzdatniania wody i oczyszczalni [cieków, h) stoBówki, mieszkania sBu|bowe, pomieszczenia badaD lekarskich, je|eli ich funkcja jest zwizana z funkcj podstawow obiektu przemysBowego, z wyBczeniem przychodni lekarskich; 2 bez obiektów ochrony zdrowia: ) budownictwo ogólne a) obiekty budownictwa mieszkaniowego, w tym zamieszkania zbiorowego, b) obiekty u|yteczno[ci publicznej okre[lone w przepisach o warunkach technicznych, jakim powinny odpowiada budynki i ich usytuowanie, z wyBczeniem obiektów ochrony zdrowia wraz z zespoBami obsBugi technicznej, c) pomieszczenia, w których s udzielane [wiadczenia zdrowotne, w tym pomieszczenia badaD lekarskich i pielgniarskich, je|eli ich funkcja jest zwizana z funkcj podstawow obiektu u|yteczno[ci publicznej, z wyBczeniem przychodni lekarskich, d) magazyny i hurtownie, e) zakBady usBugowe nieprodukcyjne, f) obiekty weterynaryjne, g) domy pomocy spoBecznej; 3) budownictwo ogólne z obiektami ochrony zdrowia: a) budownictwo, o którym mowa w pkt 2, b) zakBady opieki zdrowotnej, w tym |Bobki, c) pomieszczenia, w których wykonywana jest indywidualna, indywidualna specjalistyczna lub grupowa praktyka lekarzy, pielgniarek lub poBo|nych, d) sanatoria, zakBady przyrodolecznicze, e) apteki; 4) bez ograniczeD: budownictwo, o którym mowa w pkt 1 i 3. ZAKRES WYACZEC. Uprawnienie rzeczoznawcy nie dotyczy uzgadniania: § 4. 1) warunków zabudowy i zagospodarowania terenu inwestycji, wskazaD lokalizacyjnych oraz lokalizacji autostrad i dróg ekspresowych; 2) wpBywu inwestycji na [rodowisko i zdrowie ludzi, w szczególno[ci raportów oddziaBywania przedsiwzicia na [rodowisko i analiz uci|liwo[ci; 3) uj do zbiorowego zaopatrzenia w wod, w szczególno[ci ich lokalizacji i stref ochronnych, oraz stacji uzdatniania wody do picia i dla potrzeb gospodarczych w zakresie technologii, a tak|e operatów wodnoprawnych, wymaganych na podstawie odrbnych przepisów; 4) rozwizaD gospodarki [ciekowej w zakresie technologii oczyszczania [cieków, z wyjtkiem lokalnych urzdzeD do ich gromadzenia, osadników gnilnych z drena|em, urzdzeD do mechanicznego i chemicznego oczyszczania [cieków na terenach uzbrojonych; 5) zewntrznych sieci wodocigowych i kanalizacyjnych usytuowanych na terenach dróg (ulic), z wyjtkiem przyBczy do sieci wodocigowych i kanalizacyjnych; 6) obiektów budowlanych lub zakBadów, które bd wytwarzaBy promieniowanie niejonizujce - w zakresie zabezpieczenia ludzi i [rodowiska przed wpBywem tego promieniowania; 7) obiektów jdrowych i skBadowisk odpadów promieniotwórczych - w zakresie zabezpieczenia ludzi i [rodowiska przed wpBywem promieniowania jonizujcego; 8) obiektów budowlanych dla odzysku lub unieszkodliwiania odpadów - w zakresie technologii postpowania z odpadami oraz ich wpBywu na [rodowisko i zdrowie ludzi; 9) wyrobów i systemów budowlano-instalacyjnych dopuszczonych do obrotu i powszechnego stosowania w budownictwie; 10) projektów obiektów budowlanych zalecanych do powtarzania; 11) dokumentacji projektowej wykonanej przez samego rzeczoznawc; 12) dokumentacji projektowej obiektów uzgadnianych przez Wojskow Inspekcj Sanitarn lub Inspekcj Sanitarn Ministerstwa Spraw Wewntrznych i Administracji. Wzór klauzuli. Uzgodniono pod wzgldem wymagaD higienicznych i zdrowotnych bez zastrze|eD / z zastrze|eniami ................. ............................................................................................. ............................................................................................. ............................................................................................. ............................................................................................. ..................................... (podpis i piecz imienna) Data ............................... Lp. ................................... Wzór pieczci imiennej TytuB zawodowy, imi i nazwisko, rzeczoznawca do spraw sanitarnohigienicznych, nr uprawnienia .................................................. w zakresie ................................................................................................. Adres miejsca zamieszkania .................................................................... ................................................................................................................... Tel. ........................................................................................................... 2) oznaczenie za pomoc symboli literowych zakresu przyznanego uprawnienia: a) N - bez ograniczeD, b) BP - budownictwo przemysBowe, c) BO - budownictwo ogólne bez obiektów ochrony zdrowia, d) BOS - budownictwo ogólne z obiektami ochrony zdrowia, e) BPiO - budownictwo przemysBowe i ogólne bez obiektów ochrony zdrowia; WZÓR REJESTR UZGADNIANYCH DOKUMENTACJI PROJEKTOWYCH. Nazwa i adres Data inwestycji wydania Nazwa jednostki (obiektu, Imi i Faza uzgodnienia Tre[ Lp. projektowania je|eli nazwisko i bran|a Uwagi albo uzgodnienia i adres inwestycja projektanta dokumentacji odmowy obejmuje uzgodnienia szereg obiektów) 1 2 3 4 5 6 7 8 Obja[nienie: W rubryce "Tre[ uzgodnienia" wpisuje si informacj o uzgodnieniu dokumentacji projektowej - bez zastrze|eD albo z zastrze|eniami, tre[ zgBoszonych zastrze|eD, a w przypadku gdy zastrze|enia sporzdzono w formie zaBcznika do klauzuli potwierdzajcej uzgodnienie - informacj o sporzdzeniu tego zaBcznika, a tak|e informacj o odmowie uzgodnienia dokumentacji projektowej. W rubryce "Uwagi" wpisuje si dat i numer decyzji, o której mowa w § 18 ust. 1 rozporzdzenia, oraz innych dokumentów dotyczcych sprawy. 3.4.Zakres uzgodnieD. 1. Rzeczoznawca uzgadnia dokumentacj § 17. projektow kolejno w cz[ciach: technologicznej, architektoniczno-budowlanej, w tym plan zagospodarowania terenu, oraz instalacji sanitarnych. 2. Rzeczoznawca mo|e uzgadnia inne ni| projekt budowlany fazy dokumentacji projektowej, je|eli uzna to za niezbdne ze wzgldów sanitarnych i zdrowotnych lub o takie uzgodnienie zwróci si jednostka projektowania, inwestor lub projektant. 1. Rzeczoznawca uzgadnia projekt budowlany po zapoznaniu si z decyzj o § 18. warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu inwestycji, je|eli uzyskanie takiej decyzji jest wymagane na podstawie odrbnych przepisów. 2. Rzeczoznawca jest obowizany do sprawdzenia, czy wymagania higieniczne i zdrowotne zawarte w decyzji, o której mowa w ust. 1, s uwzgldnione w projekcie budowlanym, bdcym przedmiotem uzgodnienia. 3. W przypadku stwierdzenia nieuwzgldnienia w projekcie budowlanym wymagaD, o których mowa w ust. 2, rzeczoznawca odmawia uzgodnienia projektu. Rzeczoznawca posiadajcy uprawnienie wydane na jednostk projektowania § 19. uzgadnia dokumentacj projektow w zakresie odpowiadajcym zakresowi dziaBania jednostki projektowania w dniu nadania rzeczoznawcy tego uprawnienia. 3.5.OdwoBania. Je|eli jednostka projektowania, inwestor lub projektant nie zgadza si z § 22. zastrze|eniami zgBoszonymi przez rzeczoznawc albo z odmow uzgodnienia, mo|e wnie[ odwoBanie do paDstwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego, wBa[ciwego ze wzgldu na lokalizacj inwestycji, w terminie czternastu dni od dnia otrzymania uzgodnienia albo odmowy uzgodnienia. 2.4.Rzeczoznawcy do spraw zabezpieczeD przeciwpo|arowych. Rozporzdzenie Ministra Spraw Wewntrznych i Administracji - Dz. U. nr 121 poz.1137 z 2003 r. oraz Dz. U. nr 119 poz. 998 z 2009r. Rozporzdzenie okre[la zakres, tryb i zasady uzgadniania projektu budowlanego pod wzgldem ochrony przeciwpo|arowej. Projekt budowlany obiektu budowlanego, w stosunku do którego PaDstwowa Stra| Po|arna zgodnie z przepisami prawa budowlanego ma prawo zaj stanowisko przed przystpieniem do u|ytkowania obiektu, wymaga uzgodnienia pod wzgldem ochrony przeciwpo|arowej, zwanego dalej "uzgodnieniem", w celu potwierdzenia zgodno[ci zawartych w nim rozwizaD z wymaganiami ochrony przeciwpo|arowej. 1. Ilekro w rozporzdzeniu s u|yte okre[lenia dotyczce: § 3. 1) budynków - nale|y przez to rozumie okre[lenia zawarte w § 3 pkt 4-6, 2) kategorii zagro|enia ludzi - nale|y przez to rozumie okre[lenia zawarte w § 209 ust. 2, 3) stref po|arowych - nale|y przez to rozumie okre[lenia zawarte w § 226 ust. 1 i 2, 4) kondygnacji - nale|y przez to rozumie okre[lenia zawarte w § 3 pkt 16-18, 5) grup wysoko[ci - nale|y przez to rozumie okre[lenia zawarte w § 8 - rozporzdzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiada budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75, poz. 690 oraz z 2003 r. Nr 33, poz. 270). 2. Ilekro w rozporzdzeniu jest u|yte okre[lenie: 1/ obiekt budowlany- nale|y przez to rozumie okre[lenie, o którym mowa w przepisach prawa budowlanego; 2/ )zagro|enie wybuchem - nale|y przez to rozumie okre[lenie, o którym mowa w przepisach o ochronie przeciwpo|arowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów.; Zakres i zasady uzgadniania projektu budowlanego. 1. Uzgodnienia wymagaj nastpujce projekty budowlane: § 4. 1) budynku zawierajcego stref po|arow zakwalifikowan do kategorii zagro|enia ludzi ZL I , ZL II lub ZLV; 2) budynku nale|cego do grupy wysoko[ci: [redniowysokie, wysokie lub wysoko[ciowe, zawierajcego stref po|arow zakwalifikowan do kategorii zagro|enia ludzi ZL III, ZL IV lub ZL V; 3) budynku niskiego zawierajcego stref po|arow o powierzchni przekraczajcej 1.000 m2, zakwalifikowan do kategorii zagro|enia ludzi ZL III, obejmujc kondygnacj nadziemn inn ni| pierwsza; 4) obiektu budowlanego innego ni| budynek, przeznaczonego do u|yteczno[ci publicznej lub zamieszkania zbiorowego, w którym przewiduje si mo|liwo[ jednoczesnego przebywania w strefie po|arowej ponad 50 osób na powierzchni do 2.000 m2; 5) budynku zawierajcego stref po|arow produkcyjn lub magazynow, wolno stojcego urzdzenia technologicznego lub zbiornika poza budynkami oraz placu skBadowego albo wiaty, je|eli zachodzi co najmniej jeden z nastpujcych warunków: a) strefa po|arowa produkcyjna lub magazynowa wymienionych obiektów budowlanych ma powierzchni przekraczajc 1.000 m2 oraz gsto[ obci|enia ogniowego przekraczajc 500 MJ/m2, b) wystpuje zagro|enie wybuchem; c) strefa po|arowa produkcyjna lub magazynowa wymienionych obiektów budowlanych ma powierzchni przekraczajc 5.000 m2 i gsto[ obci|enia ogniowego mniejsz ni| 500 MJ/m2; 6) gara|u wielopoziomowego oraz gara|u zamknitego o wicej ni| 10 stanowiskach postojowych; 7)obiektu budowlanego objtego obowizkiem wykonania systemu sygnalizacji po|arowej lub staBych urzdzeD ga[niczych lub dzwikowego systemu ostrzegawczego; 8) parkingu dla pojazdów przewo|cych Badunki niebezpieczne; 9) sieci wodocigowej przeciwpo|arowej z hydrantami zewntrznymi przeciwpo|arowymi, przeciwpo|arowego zbiornika wodnego oraz stanowiska czerpania wody do celów przeciwpo|arowych; 10) tunelu o dBugo[ci ponad 100 m. 2).W przypadku odbudowy, rozbudowy, nadbudowy, przebudowy obiektu budowlanego oraz zmiany zwizanej z konieczno[ci zapewnienia drogi po|arowej, a tak|e zmiany sposobu u|ytkowania obiektu budowlanego, o którym mowa w ust. 1, uzgodnienie jest wymagane, gdy ze wzgldu na charakter lub rozmiar robót niezbdne jest sporzdzenie projektu budowlanego, którego rozwizania projektowe dotycz warunków ochrony przeciwpo|arowej obiektu budowlanego."; 3. Wymaganie, o którym mowa w ust. 1, nie dotyczy projektów budowlanych obiektów na terenach zamknitych. 1. Podstaw uzgodnienia stanowi dane zawarte w projekcie budowlanym § 5. okre[lone i przedstawione przez projektanta, dotyczce warunków ochrony przeciwpo|arowej obiektu budowlanego, obejmujce w szczególno[ci: : 1) powierzchni, wysoko[ i liczb kondygnacji; 2) odlegBo[ od obiektów ssiadujcych; 3) parametry po|arowe wystpujcych substancji palnych; 4) przewidywan gsto[ obci|enia ogniowego; 5) kategori zagro|enia ludzi, przewidywan liczb osób na ka|dej kondygnacji i w poszczególnych pomieszczeniach; 6) ocen zagro|enia wybuchem pomieszczeD oraz przestrzeni zewntrznych; 7) podziaB obiektu na strefy po|arowe; 8) klas odporno[ci po|arowej budynku oraz klas odporno[ci ogniowej i stopieD rozprzestrzeniania ognia elementów budowlanych; 9) warunki ewakuacji, o[wietlenie awaryjne ( ewakuacyjne i zapasowe ) oraz przeszkodowe; 10) sposób zabezpieczenia przeciwpo|arowego instalacji u|ytkowych, a w szczególno[ci: wentylacyjnej, ogrzewczej, gazowej, elektroenergetycznej, odgromowej; 11) dobór urzdzeD przeciwpo|arowych w obiekcie budowlanym, dostosowany do wymagaD wynikajcych z przepisów dotyczcych ochrony przeciwpo|arowej i przyjtego scenariusza rozwoju zdarzeD w czasie po|aru, a w szczególno[ci: staBych urzdzeD ga[niczych, systemu sygnalizacji po|arowej, dzwikowego systemu ostrzegawczego, instalacji wodocigowej przeciwpo|arowej, urzdzeD oddymiajcych, dzwigów przystosowanych do potrzeb ekip ratowniczych 12) wyposa|enie w ga[nice; 13) zaopatrzenie w wod do zewntrznego gaszenia po|aru; 14) drogi po|arowe. 2. Dane, o których mowa w ust. 1, niezbdne do stwierdzenia zgodno[ci rozwizaD projektu budowlanego z wymaganiami ochrony przeciwpo|arowej, przedstawia si w cz[ci opisu technicznego projektu, w caBo[ci lub w cz[ci, w zale|no[ci od rodzaju rozwizania zasadniczych elementów wyposa|enia budowlano-instalacyjnego i od zakresu ich wystpowania w obiekcie budowlanym, Wzory pieczci. :Wzór nr 1 RZECZOZNAWCA DO SPRAW ZABEZPIECZEC PRZECIWPO{AROWYCH (stopieD, tytuB zawodowy, imi i nazwisko) Nr upr. (nr) & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & .. (miejscowo[ i data) Zgodno[ projektu z wymaganiami ochrony przeciwpo|arowej stwierdzam bez uwag z uwagami: Wzór nr 2 RZECZOZNAWCA DO SPRAW ZABEZPIECZEC PRZECIWPO{AROWYCH (stopieD, tytuB zawodowy, imi i nazwisko) Nr upr. (nr) ............................ (miejscowo[, data) WZÓR EWIDENCJI. EWIDENCJA PROJEKTÓW BUDOWLANYCH UZGODNIONYCH POD WZGLDEM OCHRONY PRZECIWPO{AROWEJ Data uzgodnienia, Autor projektu Nazwa i data wysBania lub nazwa Rodzaj adres zawiadomienia Lp. jednostki i nazwa inwestycji do komendy Uwagi projektowania, projektu lub wojewódzkiej adres, telefon obiektu PaDstwowej Stra|y Po|arnej 1 2 3 4 5 6 ....................................... ........................, dnia .............. (imi i nazwisko rzeczoznawcy) ...................................... (adres zamieszkania) Komenda Wojewódzka PaDstwowej Stra|y Po|arnej w ..................................... ZAWIADOMIENIE O UZGODNIENIU PROJEKTU BUDOWLANEGO 1. Nazwa jednostki projektowania, autor projektu, adres .................. .................................................................................................................... 2. Rodzaj i nazwa projektu budowlanego............................................. .................................................................................................................... 3. Nazwa i adres inwestycji .................................................................. ................................................................................................................... 4. Data uzgodnienia projektu ............................................................... ................................................................................................................... Dane dotyczce warunków ochrony przeciwpo|arowej obiektu budowlanego 1. Przeznaczenie obiektu .................................................................... 2. Powierzchnia: a) wewntrzna ....................................................... b) zabudowy ......................................................... 3. Wysoko[ ...................................................................................... 4. Liczba kondygnacji nadziemnych ............................................... poziomów podziemnych .................................................................... 5. Warunki usytuowania .................................................................. 6. Kategoria zagro|enia ludzi, maksymalna gsto[ obci|enia ogniowego strefy po|arowej ................................................................................ 7. Zagro|enie wybuchem pomieszczeD oraz przestrzeni zewntrznych .............................................................................................................. 8. Klasa odporno[ci po|arowej ...................................................... 9. PodziaB obiektu budowlanego na strefy po|arowe................... 10. Warunki ewakuacji ..................................................................... 11. Urzdzenia przeciwpo|arowe& & & & & & & & & & & & & & .. 12. Drogi po|arowe& & & ............................................................... 13. Zaopatrzenie wodne do zewntrznego gaszenia po|arów& & 14. Inne wa|ne dane& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & .. (piecz rzeczoznawcy i podpis) Nadzór nad dziaBalno[ci rzeczoznawców. 1. Rzeczoznawca w terminie 14 dni od dnia uzgodnienia projektu budowlanego § 7. obiektu budowlanego, o którym mowa w § 4 ust. 1, przesyBa komendantowi wojewódzkiemu PaDstwowej Stra|y Po|arnej wBa[ciwemu dla miejsca lokalizacji inwestycji zawiadomienie o uzgodnieniu, którego wzór okre[la zaBcznik nr 2 do rozporzdzenia, podajc w nim dane niezbdne do stwierdzenia zgodno[ci rozwizaD projektu budowlanego z wymaganiami ochrony przeciwpo|arowej 1. Nadzór nad dziaBalno[ci rzeczoznawców sprawuje Komendant GBówny § 13. PaDstwowej Stra|y Po|arnej przy pomocy komendantów wojewódzkich PaDstwowej Stra|y Po|arnej. 2. Komendant wojewódzki PaDstwowej Stra|y Po|arnej sprawuje nadzór nad dziaBalno[ci rzeczoznawców w zakresie: 1) uzgadniania przez nich projektów budowlanych obiektów zlokalizowanych na terenie województwa; 2) wywizywania si przez nich z obowizków, o których mowa w § 7 ust. 1 i 3, w odniesieniu do rzeczoznawców zamieszkaBych na terenie województwa. 3. Komendant GBówny PaDstwowej Stra|y Po|arnej sprawuje nadzór, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, nad rzeczoznawcami zajmujcymi stanowisko komendanta wojewódzkiego PaDstwowej Stra|y Po|arnej oraz nad rzeczoznawcami zatrudnionymi w Komendzie GBównej PaDstwowej Stra|y Po|arnej. 3) wykonywania przez nich ekspertyz technicznych, o których mowa w § 16 ust. 1 4. Rzeczoznawca jest obowizany do: 1) posiadania przez okres 5 lat ewidencji projektów budowlanych oraz kopii zawiadomieD, o których mowa w § 7 ust. 1, wraz z dowodami ich wysBania, a tak|e do przedkBadania ich wBa[ciwemu dla miejsca lokalizacji inwestycji lub wBa[ciwemu ze wzgldu na miejsce zamieszkania rzeczoznawcy komendantowi wojewódzkiemu PaDstwowej Stra|y Po|arnej, Komendantowi GBównemu PaDstwowej Stra|y Po|arnej oraz osobom przez nich upowa|nionym 2) powiadomienia w terminie 30 dni wBa[ciwego miejscowo komendanta wojewódzkiego PaDstwowej Stra|y Po|arnej i Komendanta GBównego PaDstwowej Stra|y Po|arnej o zmianie swego miejsca zamieszkania. 5. W ramach podnoszenia kwalifikacji zawodowych rzeczoznawca jest zobowizany do systematycznego zaznajamiania si ze zmianami w przepisach prawa i zasadach wiedzy technicznej dotyczcych ochrony przeciwpo|arowej oraz uzyskiwania pozytywnego wyniku ze sprawdzianu znajomo[ci tych zmian nie rzadziej ni| co 5 lat. 6. Sprawdzian, o którym mowa w ust. 5, jest przeprowadzany przez Komisj nie rzadziej ni| 2 razy w roku, w odstpie co najmniej 3 miesicy, a o jego terminie rzeczoznawcy s powiadamiani co najmniej 30 dni wcze[niej.. 7. W stosunku do rzeczoznawcy peBnicego funkcj czBonka Komisji, okres czasu, o którym mowa w ust. 5, jest liczony od dnia zaprzestania peBnienia przez niego tej funkcji. 7a. Komendant GBówny PaDstwowej Stra|y Po|arnej i komendant wojewódzki PaDstwowej Stra|y Po|arnej, w ramach sprawowanego nadzoru, mog |da od rzeczoznawcy wyja[nieD w zakresie, o którym mowa w ust. 2, których rzeczoznawca udziela w terminie 14 dni od dnia otrzymania |dania 8. Komendant wojewódzki PaDstwowej Stra|y Po|arnej powiadamia Komendanta GBównego PaDstwowej Stra|y Po|arnej o stwierdzeniu nieprawidBowo[ci w dziaBalno[ci rzeczoznawcy, w zakresie okre[lonym w ust. 2 i 4. Zasady prowadzenia kontroli nad uzgadnianiem projektu budowlanego. 1. Komendant powiatowy (miejski) PaDstwowej Stra|y Po|arnej niezwBocznie § 15. zawiadamia nadzorujcego go komendanta wojewódzkiego PaDstwowej Stra|y Po|arnej i wBa[ciwy organ administracji architektoniczno-budowlanej oraz organ nadzoru budowlanego o zastrze|eniach, przy zajmowaniu stanowiska przed przystpieniem do u|ytkowania obiektu budowlanego, do rozwizaD, których zgodno[ z wymaganiami ochrony przeciwpo|arowej stwierdziB rzeczoznawca. 2. Uzgodnienie projektu budowlanego obiektu budowlanego dokonane przez rzeczoznawc z ra|cym naruszeniem prawa, polegajcym na dopuszczeniu rozwizaD projektowych majcych istotny negatywny wpByw na stan bezpieczeDstwa po|arowego obiektu budowlanego, w zwizku z niespeBnieniem wymagaD z zakresu ochrony przeciwpo|arowej, okre[lonych w przepisach techniczno-budowlanych lub przeciwpo|arowych, w szczególno[ci mogcych powodowa zagro|enie |ycia ludzi, podlega uniewa|nieniu przez komendanta wojewódzkiego PaDstwowej Stra|y Po|arnej wBa[ciwego dla miejsca lokalizacji inwestycji, w drodze postanowienia, na które przysBuguje za|alenie do Komendanta GBównego PaDstwowej Stra|y Po|arnej 3. Postanowienie, o którym mowa w ust. 2, mo|e by wydane w terminie do dnia uzyskania pozwolenia na u|ytkowanie obiektu budowlanego. 4. Komendant wojewódzki PaDstwowej Stra|y Po|arnej informuje niezwBocznie wBa[ciwy organ administracji architektoniczno-budowlanej o dokonaniu uniewa|nienia uzgodnienia projektu budowlanego, o którym mowa w ust. 2. 1. W ramach prowadzenia kontroli nad uzgadnianiem ekspertyz technicznych § 16. opracowywanych przez rzeczoznawców dla potrzeb projektów budowlanych, komendant wojewódzki PaDstwowej Stra|y Po|arnej wBa[ciwy dla miejsca lokalizacji inwestycji wydaje postanowienie w sprawie wyra|enia zgody, wyra|enia zgody pod warunkiem lub niewyra|enia zgody - na speBnienie wymagaD w zakresie bezpieczeDstwa po|arowego w inny sposób ni| okre[lono w przepisach techniczno- budowlanych, w przypadkach wskazanych w tych przepisach, oraz na stosowanie rozwizaD zamiennych, zapewniajcych niepogorszenie warunków ochrony przeciwpo|arowej, w przypadkach wskazanych w przepisach przeciwpo|arowych. 1a. W przypadku rozwizaD zamiennych, o których mowa w przepisach o przeciwpo|arowym zaopatrzeniu w wod oraz drogach po|arowych, niewymagajcych opracowania ekspertyzy technicznej, przepis ust. 1 stosuje si odpowiednio 2. Na postanowienie, o którym mowa w ust. 1, przysBuguje za|alenie do Komendanta GBównego PaDstwowej Stra|y Po|arnej. 3. Wybrane cz[ci dokumentacji technicznej . Dokumentacja techniczna zawiera schematy ideowe instalacji. W celu rozczytania w/w schematów potrzebna jest wiedza , co oznaczaj poszczególne symbole graficzne u|yte na rysunkach. Poni|ej podstawowe symbole graficzne u|yte w schematach elektrycznych. 3.1.Schematy elektryczne. PROBLEMY Z SYMBOLAMI GRAFICZNYMI DOTYCZCYMI INSTALACJI ELEKTRYCZNYCH. Symbole graficzne znajdowaBy si w normie arkuszowej PN-92/E-12000......, która pocztkowo zostaBa zastpiona norm arkuszow PN-EN 60617-.....wydan metod uznaniow, nastpnie metod tBumaczenia. Jednak|e z dniem 1 grudnia 2005 wszystkie arkusze normy PN-EN 60617- ......zostaBy wycofane bez zastpienia. 3.2.Instalacje grzewcze. Schemat instalacji c.o. z zastosowaniem termokominka: 1. Termokominek 2. Naczynie wzbiorcze systemu otwartego z pBywakiem 3. Centralka kontrolno sterujca 4. Pompa obiegowa 5. Studzienka pomiarowa 6. Rura bezpieczeDstwa 7. Zasilanie wody u|ytkowej 8. Wyj[cie ciepBej wody u|ytkowej 9. Zawór termostatyczny 10. Zasilanie instalacji c.o. 11. Powrót instalacji c.o. 12. Zawór odcinajcy zasilanie inst. c.o. 13. Zawór spustowy 14. Zawór odcinajcy kulowy 15. Rura przelewowa 16. WkBad kominowy kwasoodporny 17. Wiszcy kocioB gazowy 18. Wymiennik pBytowy 19. Zawór zwrotny 3. 3.Inne symbole graficzne zawarte s w PN w katalogu norm. PN-ISO 1219-1:1994 Napdy i sterowania hydrauliczne i pneumatyczne -- Symbole graficzne i schematy ukBadów -- Symbole graficzne PN-ISO 1219-2:1998 Napdy i sterowania hydrauliczne i pneumatyczne -- Symbole graficzne i schematy ukBadów -- Schematy ukBadów PN-EN 12792:2006 Wentylacja budynków -- Symbole, terminologia i oznaczenia na rysunkach PN-B-01410:1989 Wentylacja i klimatyzacja -- Rysunek techniczny -- Zasady wykonywania i oznaczenia Mo|na równie| wyszuka symbole w Internecie np. symbole stosowane w ukBadach hydraulicznych: http://www.scribd.com/doc/2881790/Fluid-Power-Graphic-Symbols. Problem polega na tym |e w dokumentacjach pojawiaj si symbole które nie maj odzwierciedlenia w PN albo byBy i normy wycofano albo ich jeszcze nie przetBumaczono na jzyk polski.

Wyszukiwarka