plik


ÿþKONSTYTUCJA RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483) Art. 13. Zakazane jest istnienie partii politycznych i innych organizacji odwoBujcych si w swoich programach do totalitarnych metod i praktyk dziaBania nazizmu, faszyzmu i komunizmu, a tak|e tych, których program lub dziaBalno[ zakBada lub dopuszcza nienawi[ rasow i narodowo[ciow, stosowanie przemocy w celu zdobycia wBadzy lub wpBywu na polityk paDstwa albo przewiduje utajnienie struktur lub czBonkostwa. Art. 25. 1. Ko[cioBy i inne zwizki wyznaniowe s równouprawnione. 2. WBadze publiczne w Rzeczypospolitej Polskiej zachowuj bezstronno[ w sprawach przekonaD religijnych, [wiatopogldowych i filozoficznych, zapewniajc swobod ich wyra|ania w |yciu publicznym. 3. Stosunki midzy paDstwem a ko[cioBami i innymi zwizkami wyznaniowymi s ksztaBtowane na zasadach poszanowania ich autonomii oraz wzajemnej niezale|no[ci ka|dego w swoim zakresie, jak równie| wspóBdziaBania dla dobra czBowieka i dobra wspólnego. 4. Stosunki midzy Rzeczypospolit Polsk a Ko[cioBem Katolickim okre[laj umowa midzynarodowa zawarta ze Stolic Apostolsk i ustawy. 5. Stosunki midzy Rzeczypospolit Polsk a innymi ko[cioBami oraz zwizkami wyznaniowymi okre[laj ustawy uchwalone na podstawie umów zawartych przez Rad Ministrów z ich wBa[ciwymi przedstawicielami. Art. 27. W Rzeczypospolitej Polskiej jzykiem urzdowym jest jzyk polski. Przepis ten nie narusza praw mniejszo[ci narodowych wynikajcych z ratyfikowanych umów midzynarodowych. Art. 32. 1. Wszyscy s wobec prawa równi. Wszyscy maj prawo do równego traktowania przez wBadze publiczne. 2. Nikt nie mo|e by dyskryminowany w |yciu politycznym, spoBecznym lub gospodarczym z jakiejkolwiek przyczyny. Art. 35. 1. Rzeczpospolita Polska zapewnia obywatelom polskim nale|cym do mniejszo[ci narodowych i etnicznych wolno[ zachowania i rozwoju wBasnego jzyka, zachowania obyczajów i tradycji oraz rozwoju wBasnej kultury. 2. Mniejszo[ci narodowe i etniczne maj prawo do tworzenia wBasnych instytucji edukacyjnych, kulturalnych i instytucji sBu|cych ochronie to|samo[ci religijnej oraz do uczestnictwa w rozstrzyganiu spraw dotyczcych ich to|samo[ci kulturowej. Art. 53. 1. Ka|demu zapewnia si wolno[ sumienia i religii. 2. Wolno[ religii obejmuje wolno[ wyznawania lub przyjmowania religii wedBug wBasnego wyboru oraz uzewntrzniania indywidualnie lub z innymi, publicznie lub prywatnie, swojej religii przez uprawianie kultu, modlitw, uczestniczenie w obrzdach, praktykowanie i nauczanie. Wolno[ religii obejmuje tak|e posiadanie [wityD i innych miejsc kultu w zale|no[ci od potrzeb ludzi wierzcych oraz prawo osób do korzystania z pomocy religijnej tam, gdzie si znajduj. 3. Rodzice maj prawo do zapewnienia dzieciom wychowania i nauczania moralnego i religijnego zgodnie ze swoimi przekonaniami. Przepis art. 48 ust. 1 stosuje si odpowiednio. 4. Religia ko[cioBa lub innego zwizku wyznaniowego o uregulowanej sytuacji prawnej mo|e by przedmiotem nauczania w szkole, przy czym nie mo|e by naruszona wolno[ sumienia i religii innych osób. 5. Wolno[ uzewntrzniania religii mo|e by ograniczona jedynie w drodze ustawy i tylko wtedy, gdy jest to konieczne do ochrony bezpieczeDstwa paDstwa, porzdku publicznego, zdrowia, moralno[ci lub wolno[ci i praw innych osób. 6. Nikt nie mo|e by zmuszany do uczestniczenia ani do nieuczestniczenia w praktykach religijnych. 7. Nikt nie mo|e by obowizany przez organy wBadzy publicznej do ujawnienia swojego [wiatopogldu, przekonaD religijnych lub wyznania. Art. 54. 1. Ka|demu zapewnia si wolno[ wyra|ania swoich pogldów oraz pozyskiwania i rozpowszechniania informacji. 2. Cenzura prewencyjna [rodków spoBecznego przekazu oraz koncesjonowanie prasy s zakazane. Ustawa mo|e wprowadzi obowizek uprzedniego uzyskania koncesji na prowadzenie stacji radiowej lub telewizyjnej. Art. 58. 1. Ka|demu zapewnia si wolno[ zrzeszania si. 2. Zakazane s zrzeszenia, których cel lub dziaBalno[ s sprzeczne w Konstytucj lub ustaw. O odmowie rejestracji lub zakazie dziaBania takiego zrzeszenia orzeka sd. 3. Ustawa okre[la rodzaje zrzeszeD podlegajcych sdowej rejestracji, tryb tej rejestracji oraz formy nadzoru nad tymi zrzeszeniami. Art. 60. Obywatele polscy korzystajcy z peBni praw publicznych maj prawo dostpu do sBu|by publicznej na jednakowych zasadach. KONWENCJA RAMOWA o ochronie mniejszo[ci narodowych, sporzdzona w Strasburgu dnia 1 lutego 1995 r. (Dz. U. z 2002 r., Nr 22, poz. 209) W imieniu Rzeczypospolitej Polskiej PREZYDENT RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ podaje do powszechnej wiadomo[ci: W dniu 1 lutego 1995 r. zostaBa sporzdzona w Strasburgu Konwencja ramowa o ochronie mniejszo[ci narodowyc h, w nastpujcym brzmieniu: PrzekBad PaDstwa czBonkowskie Rady Europy oraz inne paDstwa-sygnatariusze niniejszej konwencji ramowej, zwa|ywszy, |e celem Rady Europy jest osignicie wikszej jedno[ci jej czBonków w celu ochrony i urzeczywistnienia ideaBów i zasad, które s ich wspólnym dziedzictwem; zwa|ywszy, |e jednym ze sposobów osignicia tego celu jest ochrona oraz rozwój praw czBowieka i podstawowych wolno[ci; pragnc wypeBnia Deklaracj Szefów PaDstw oraz Szefów Rzdów PaDstw-CzBonków Rady Europy przyjt w Wiedniu dnia 9 pazdziernika 1993 r.; zdecydowane chroni, w ramach swoich terytoriów, istnienie mniejszo[ci narodowych; zwa|ywszy, |e burzliwe wydarzenia europejskiej historii udowodniBy, i| ochrona mniejszo[ci narodowych jest niezbdna dla stabilizacji, bezpieczeDstwa demokratycznego i pokoju na tym kontynencie; zwa|ywszy, |e pluralistyczne i prawdziwie demokratyczne spoBeczeDstwo powinno nie tylko szanowa etniczn, kulturaln, jzykow i religijn to|samo[ ka|dej osoby nale|cej do mniejszo[ci narodowej, lecz tak|e tworzy odpowiednie warunki pozwalajce im wyra|a, zachowywa i rozwija t to|samo[; zwa|ywszy, |e tworzenie klimatu tolerancji i dialogu jest konieczne, aby zró|nicowanie kulturowe nie byBo zródBem i czynnikiem podziaBów, lecz wzbogacenia ka|dego spoBeczeDstwa; zwa|ywszy, |e osignicie tolerancyjnej i cieszcej si dobrobytem Europy nie zale|y jedynie od wspóBpracy pomidzy paDstwami, lecz wymaga równie| wspóBpracy transgranicznej - bez uszczerbku dla struktury i integralno[ci terytorialnej ka|dego paDstwa - pomidzy wBadzami lokalnymi i regionalnymi; majc na uwadze Konwencj o ochronie praw czBowieka i podstawowych wolno[ci wraz z ProtokoBami dodatkowymi; majc na uwadze zobowizania odnoszce si do ochrony mniejszo[ci narodowych zawarte w konwencjach i deklaracjach Narodów Zjednoczonych oraz dokumentach Konferencji BezpieczeDstwa i WspóBpracy w Europie, zwBaszcza w Dokumencie kopenhaskim z dnia 29 czerwca 1990 r.; zdecydowane na okre[lenie zasad, które powinny by respektowane, a tak|e wynikajcych z nich zobowizaD, w celu zapewnienia w PaDstwach czBonkowskich oraz tych paDstwach, które mog sta si stronami niniejszego dokumentu, skutecznej ochrony mniejszo[ci narodowych i praw osób nale|cych do tych mniejszo[ci, w ramach rzdów prawa, przy poszanowaniu integralno[ci terytorialnej i suwerenno[ci paDstw; zdecydowane realizowa zasady okre[lone w niniejszej konwencji ramowej w ramach ustawodawstwa krajowego i stosownych programów rzdowych, uzgodniBy, co nastpuje: DziaB I ArtykuB 1 Ochrona mniejszo[ci narodowych oraz praw i wolno[ci osób nale|cych do tych mniejszo[ci stanowi integraln cz[ midzynarodowej ochrony praw czBowieka i, jako taka, wchodzi w zakres wspóBpracy midzynarodowej. ArtykuB 2 Postanowienia niniejszej konwencji ramowej bd stosowane w dobrej wierze, w duchu zrozumienia i tolerancji oraz w zgodzie z zasadami dobrego ssiedztwa, przyjaznych stosunków i wspóBpracy pomidzy paDstwami. ArtykuB 3 1. Ka|da osoba nale|ca do mniejszo[ci narodowej ma prawo do swobodnej decyzji o traktowaniu jej jako osoby nale|cej bdz te| nienale|cej do takiej mniejszo[ci, a wybór taki lub korzystanie ze zwizanych z tym wyborem praw nie pocignie za sob jakichkolwiek niekorzystnych skutków. 2. Osoby nale|ce do mniejszo[ci narodowych mog korzysta z praw i wolno[ci wynikajcych z zasad zawartych w niniejszej konwencji ramowej indywidualnie, jak te| wspólnie z innymi. DziaB II ArtykuB 4 1. Strony zobowizuj si zagwarantowa osobom nale|cym do mniejszo[ci narodowych prawo do równo[ci wobec prawa oraz jednakow ochron prawa. W tym wzgldzie jakakolwiek dyskryminacja wynikajca z przynale|no[ci do mniejszo[ci narodowej jest zabroniona. 2. Strony zobowizuj si do przyjcia, tam gdzie to konieczne, odpowiednich [rodków w celu popierania, we wszystkich sferach |ycia ekonomicznego, spoBecznego, politycznego i kulturalnego peBnej i rzeczywistej równo[ci pomidzy osobami nale|cymi do mniejszo[ci narodowej a osobami nale|cymi do wikszo[ci. W tym wzgldzie wezm pod uwag specyficzne warunki osób nale|cych do mniejszo[ci narodowych. 3. Zrodki przyjte zgodnie z ustpem 2 nie bd uwa|ane za akt dyskryminacji. ArtykuB 5 1. Strony zobowizuj si wspiera tworzenie warunków koniecznych do utrzymywania i rozwijania przez osoby nale|ce do mniejszo[ci narodowych ich kultury, jak równie| zachowania zasadniczych elementów ich to|samo[ci, to jest ich religii, jzyka, tradycji i dziedzictwa kulturowego. 2. Bez uszczerbku dla [rodków podejmowanych stosownie do ich generalnej polityki integracyjnej, Strony powstrzymaj si od dziaBaD lub praktyk majcych na celu asymilacj osób nale|cych do mniejszo[ci narodowych wbrew ich woli i bd chroni te osoby przed jakimkolwiek dziaBaniem majcym na celu tak asymilacj. ArtykuB 6 1. Strony bd umacnia ducha tolerancji oraz dialog midzykulturowy i podejm skuteczne [rodki w celu wspierania wzajemnego poszanowania, zrozumienia i wspóBpracy pomidzy wszystkimi osobami |yjcymi na ich terytoriach niezale|nie od ich to|samo[ci etnicznej, kulturalnej, jzykowej i religijnej, zwBaszcza w zakresie edukacji, kultury i [rodków przekazu. 2. Strony zobowizuj si podj odpowiednie [rodki chronice osoby, które mog by obiektem zastraszania bdz te| aktów dyskryminacji, wrogo[ci lub przemocy bdcych skutkiem ich etnicznej, kulturalnej, jzykowej i religijnej to|samo[ci. ArtykuB 7 Strony zapewniaj poszanowanie praw ka|dej osoby nale|cej do mniejszo[ci narodowej do swobodnego, pokojowego zgromadzania si, swobodnego stowarzyszania si, wolno[ci wyra|ania opinii, wolno[ci my[li, sumienia i religii. ArtykuB 8 Strony zobowizuj si uzna, |e ka|da osoba nale|ca do mniejszo[ci narodowej ma prawo do uzewntrzniania jego/jej religii lub przekonaD, jak równie| prawo do zakBadania instytucji, organizacji i stowarzyszeD religijnych. ArtykuB 9 1. Strony zobowizuj si uzna, |e prawo ka|dej osoby nale|cej do mniejszo[ci narodowej do wolno[ci wyra|ania opinii obejmuje wolno[ posiadania wBasnych opinii oraz otrzymywania i przekazywania informacji i idei w jzyku mniejszo[ci bez ingerencji wBadz publicznych i bez wzgldu na granice paDstwowe. Strony zapewni, w ramach ich systemów prawnych, |e osoby nale|ce do mniejszo[ci narodowej nie bd dyskryminowane w dostpie do [rodków przekazu. 2. Ustp 1 nie wyklucza prawa Stron do poddania procedurze koncesjonowania - wykluczajcej dyskryminacj i opartej o obiektywne kryteria - rozgBo[ni radiowych i stacji telewizyjnych lub przedsibiorstw kinematograficznych. 3. Strony nie bd zabrania tworzenia i wykorzystywania przez osoby nale|ce do mniejszo[ci narodowych drukowanych [rodków przekazu. W ramach uregulowaD prawnych odnoszcych si do rozgBo[ni radiowych i stacji telewizyjnych zapewni, na tyle, na ile to mo|liwe, oraz uwzgldniajc postanowienia ustpu 1, |e osoby nale|ce do mniejszo[ci narodowych bd miaBy mo|liwo[ tworzenia i u|ywania ich wBasnych [rodków przekazu. 4. W ramach swoich systemów prawnych Strony przyjm stosowne [rodki w celu uBatwienia osobom nale|cym do mniejszo[ci narodowych dostpu do [rodków przekazu oraz w celu wspierania tolerancji i uBatwienia pluralizmu kulturowego. ArtykuB 10 1. Strony zobowizuj si uzna, |e ka|da osoba nale|ca do mniejszo[ci narodowej ma prawo do swobodnego u|ywania, bez jakiejkolwiek ingerencji, jego/jej jzyka mniejszo[ci, zarówno prywatnie, jak i publicznie, ustnie oraz pisemnie. 2. Na obszarach zamieszkaBych tradycyjnie lub w znaczcej ilo[ci przez osoby nale|ce do mniejszo[ci narodowej, o ile osoby te tego sobie za|ycz, i tam, gdzie takie |yczenie odpowiada rzeczywistym potrzebom, Strony bd stara si zapewni, na tyle, na ile to mo|liwe, warunki, które umo|liwi u|ywanie jzyka mniejszo[ci w stosunkach pomidzy tymi osobami a organami administracyjnymi. 3. Strony zobowizuj si zagwarantowa prawo ka|dej osoby nale|cej do mniejszo[ci narodowej do niezwBocznego poinformowania, w jzyku dla niego/niej zrozumiaBym, o przyczynach jego/jej zatrzymania i o wszystkich oskar|eniach wysunitych przeciwko niemu/niej oraz do obrony przez niego samego/ni sam w tym jzyku, tak|e, je[li to konieczne, przy bezpBatnej pomocy tBumacza. ArtykuB 11 1. Strony zobowizuj si uzna, |e ka|da osoba nale|ca do mniejszo[ci narodowej ma prawo do u|ywania jego/jej nazwiska (patronimiku) i imion w jzyku mniejszo[ci oraz ich oficjalnego uznania zgodnie z trybem przyjtym w ich ustawodawstwie. 2. Strony zobowizuj si uzna, |e ka|da osoba nale|ca do mniejszo[ci narodowej ma prawo do umieszczenia w jego lub jej jzyku znaków, napisów i innych informacji o charakterze prywatnym w sposób widoczny dla osób postronnych. 3. W rejonach tradycyjnie zamieszkaBych przez znaczc ilo[ osób nale|cych do mniejszo[ci narodowej Strony bd stara si - zgodnie z obowizujcym prawem, w tym tak|e, tam gdzie to stosowne, umowami z innymi paDstwami oraz przy uwzgldnieniu ich specyficznych warunków - umieszcza równie| w jzyku mniejszo[ci tradycyjne nazwy lokalne, nazwy ulic i inne oznakowania topograficzne o charakterze publicznym, o ile istnieje tam wystarczajce zapotrzebowanie na takie oznakowania. ArtykuB 12 1. Strony podejm, tam gdzie jest to wBa[ciwe, [rodki w zakresie o[wiaty i badaD naukowych, w celu szerzenia wiedzy o kulturze, historii, jzyku i religii ich mniejszo[ci narodowych oraz wikszo[ci ludno[ci. 2. W zwizku z tym Strony, midzy innymi, zapewni odpowiednie mo|liwo[ci ksztaBcenia nauczycieli i dostpu do podrczników oraz uBatwi kontakty pomidzy uczniami a nauczycielami z ró|nych [rodowisk. 3. Strony zobowizuj si popiera równy dostp osób nale|cych do mniejszo[ci narodowych do o[wiaty na wszystkich poziomach. ArtykuB 13 1. W ramach swoich systemów o[wiatowych Strony uznaj prawo osób nale|cych do mniejszo[ci narodowej do zakBadania i prowadzenia ich wBasnych, prywatnych instytucji o[wiatowych i szkoleniowych. 2. Wykonywanie tego prawa nie pociga za sob |adnych zobowizaD finansowych Stron. ArtykuB 14 1. Strony zobowizuj si uzna prawo ka|dej osoby nale|cej do mniejszo[ci narodowej do nauki jego/jej jzyka mniejszo[ci. 2. W rejonach zamieszkaBych tradycyjnie lub przez znaczc liczb osób nale|cych do mniejszo[ci narodowych, o ile jest na to wystarczajce zapotrzebowanie, Strony bd stara si zapewni, na tyle, na ile to mo|liwe, w ramach swoich systemów o[wiatowych, osobom nale|cym do tych mniejszo[ci odpowiednie mo|liwo[ci uczenia si jzyka mniejszo[ci lub nauki w tym jzyku. 3. Ustp 2 niniejszego artykuBu bdzie realizowany bez uszczerbku dla nauki jzyka oficjalnego lub nauczania w tym jzyku. ArtykuB 15 Strony stworz warunki niezbdne dla rzeczywistego uczestniczenia przez osoby nale|ce do mniejszo[ci narodowych w |yciu kulturalnym, spoBecznym i gospodarczym, jak równie| w sprawach publicznych, zwBaszcza tych, które ich dotycz. ArtykuB 16 Strony powstrzymaj si od stosowania [rodków zmieniajcych proporcje narodowo[ciowe ludno[ci w rejonach zamieszkaBych przez osoby nale|ce do mniejszo[ci narodowych i majcych na celu ograniczenie praw i wolno[ci wynikajcych z zasad zawartych w niniejszej konwencji ramowej. ArtykuB 17 1. Strony zobowizuj si nie ingerowa w prawo osób nale|cych do mniejszo[ci narodowych do ustanawiania i utrzymywania swobodnych i pokojowych kontaktów poprzez granice z osobami legalnie przebywajcymi w innych paDstwach, w szczególno[ci z tymi, z którymi Bczy ich to|samo[ etniczna, kulturalna, jzykowa lub religijna albo te| wspólne dziedzictwo kulturowe. 2. Strony zobowizuj si nie ingerowa w prawo osób nale|cych do mniejszo[ci narodowych do uczestniczenia w dziaBaniach organizacji pozarzdowych zarówno na szczeblu krajowym, jak i midzynarodowym. ArtykuB 18 1. Strony bd stara si zawiera, tam gdzie to konieczne, dwustronne i wielostronne porozumienia z innymi paDstwami, w szczególno[ci z paDstwami ssiedzkimi, w celu zapewnienia ochrony osobom nale|cym do mniejszo[ci narodowych. 2. Tam, gdzie to stosowne, Strony podejm [rodki zachcajce do wspóBpracy transgranicznej. ArtykuB 19 Strony zobowizuj si do poszanowania i realizacji zasad zawartych w niniejszej konwencji ramowej i wprowadzania, tam gdzie to konieczne, tylko takich ich ograniczeD, restrykcji lub odstpstw, które s przewidziane w midzynarodowych instrumentach prawnych - w szczególno[ci w Konwencji o ochronie praw czBowieka i podstawowych wolno[ci - w takim zakresie, w jakim odpowiadaj one prawom i wolno[ciom wynikajcym z powy|szych zasad. DziaB III ArtykuB 20 Ka|da osoba nale|ca do mniejszo[ci narodowej, korzystajc z praw i wolno[ci wynikajcych z zasad zawartych w niniejszej konwencji ramowej, zobowizana jest respektowa ustawodawstwo krajowe oraz prawa innych osób, w szczególno[ci nale|cych do wikszo[ci lub innych mniejszo[ci narodowych. ArtykuB 21 {adnego z postanowieD niniejszej konwencji ramowej nie mo|na interpretowa jako przyznajcego prawo do anga|owania si w jakkolwiek dziaBalno[ lub prowadzenia jakichkolwiek dziaBaD sprzecznych z podstawowymi zasadami prawa midzynarodowego, w szczególno[ci suwerennej równo[ci, integralno[ci terytorialnej i politycznej niezale|no[ci paDstw. ArtykuB 22 {adne z postanowieD niniejszej konwencji ramowej nie mo|e by rozumiane jako ograniczajce lub naruszajce jakiekolwiek prawa czBowieka i podstawowe wolno[ci, które mog by zapewnione przez prawo którejkolwiek Umawiajcej si Strony lub przez inne porozumienia, których paDstwo to jest Stron. ArtykuB 23 Prawa i wolno[ci wynikajce z zasad zawartych w niniejszej konwencji ramowej, w takim zakresie, w jakim s one przedmiotem odpowiednich postanowieD Konwencji o ochronie praw czBowieka i podstawowych wolno[ci lub ProtokoBów dodatkowych do niej, bd rozumiane zgodnie z postanowieniami tej ostatniej. DziaB IV ArtykuB 24 1. Komitet Ministrów Rady Europy bdzie nadzorowaB realizacj niniejszej konwencji ramowej przez Umawiajce si Strony. 2. Strony, które nie s czBonkami Rady Europy, bd uczestniczy w systemie nadzorowania realizacji konwencji zgodnie z trybem, który zostanie okre[lony. ArtykuB 25 1. W cigu jednego roku nastpujcego po wej[ciu w |ycie niniejszej konwencji ramowej w stosunku do Umawiajcej si Strony ta ostatnia przeka|e Sekretarzowi Generalnemu Rady Europy peBn informacj o prawnych i innych [rodkach podjtych w celu wprowadzenia w |ycie zobowizaD okre[lonych w niniejszej konwencji ramowej. 2. Nastpnie ka|da Strona bdzie przekazywa Sekretarzowi Generalnemu okresowo, i kiedykolwiek Komitet Ministrów o to poprosi, wszelkie inne informacje zwizane z realizacj niniejszej konwencji ramowej. 3. Sekretarz Generalny bdzie przesyBaB Komitetowi Ministrów informacje przekazane zgodnie z warunkami niniejszego artykuBu. ArtykuB 26 1. W ocenie stosowno[ci [rodków podjtych przez Strony w celu wprowadzenia w |ycie zasad okre[lonych w niniejszej konwencji ramowej Komitet Ministrów bdzie wspomagany przez komitet doradczy, którego czBonkowie bd uznanymi ekspertami w zakresie ochrony mniejszo[ci narodowych. 2. SkBad tego komitetu doradczego i jego reguBy dziaBania bd okre[lone przez Komitet Ministrów w cigu jednego roku nastpujcego po wej[ciu w |ycie niniejszej konwencji ramowej. DziaB V ArtykuB 27 Niniejsza konwencja ramowa jest otwarta do podpisu dla PaDstw czBonkowskich Rady Europy. Do chwili wej[cia w |ycie konwencji jest ona równie| otwarta do podpisu dla ka|dego innego paDstwa zaproszonego przez Komitet Ministrów. Podlega ona ratyfikacji, przyjciu lub zatwierdzeniu. Dokumenty ratyfikacyjne, przyjcia lub zatwierdzenia skBada si Sekretarzowi Generalnemu Rady Europy. ArtykuB 28 1. Niniejsza konwencja ramowa wejdzie w |ycie pierwszego dnia miesica nastpujcego po upBywie trzech miesicy od dnia wyra|enia przez dwana[cie paDstw czBonkowskich Rady Europy zgody na zwizanie si konwencj zgodnie z postanowieniami artykuBu 27. 2. W stosunku do ka|dego paDstwa czBonkowskiego, które pózniej wyrazi swoj zgod na zwizanie si konwencj ramow, wejdzie ona w |ycie pierwszego dnia miesica nastpujcego po upBywie trzech miesicy od dnia zBo|enia dokumentu ratyfikacyjnego, przyjcia lub zatwierdzenia. ArtykuB 29 1. Po wej[ciu w |ycie niniejszej konwencji ramowej i po konsultacji z PaDstwami-Stronami Komitet Ministrów Rady Europy mo|e zaprosi do przystpienia do konwencji, w drodze decyzji podjtej wikszo[ci ustalon w artykule 20d Statutu Rady Europy, ka|de paDstwo niebdce czBonkiem Rady Europy, które zaproszone do podpisania, zgodnie z postanowieniem artykuBu 27, nie uczyniBo tego jeszcze, a tak|e ka|de inne paDstwo niebdce czBonkiem Rady Europy. 2. W stosunku do ka|dego przystpujcego paDstwa konwencja ramowa wejdzie w |ycie pierwszego dnia miesica nastpujcego po upBywie trzech miesicy od dnia zBo|enia u Sekretarza Generalnego Rady Europy dokumentu przyjcia. ArtykuB 30 1. Ka|de paDstwo mo|e przy podpisywaniu lub przy skBadaniu dokumentów ratyfikacji, przyjcia, zatwierdzenia lub przystpienia wyszczególni terytorium lub terytoria, za których stosunki midzynarodowe paDstwo to jest odpowiedzialne, do których stosuje si niniejsz konwencj ramow. 2. Ka|de paDstwo mo|e w dowolnym pózniejszym terminie rozszerzy, w drodze o[wiadczenia skierowanego do Sekretarza Generalnego Rady Europy, stosowanie postanowieD niniejszej konwencji ramowej na ka|de inne terytorium wskazane w tym o[wiadczeniu. W odniesieniu do takiego terytorium konwencja ramowa wejdzie w |ycie pierwszego dnia miesica nastpujcego po upBywie trzech miesicy od dnia otrzymania takiego o[wiadczenia przez Sekretarza Generalnego. 3. Ka|de o[wiadczenie zBo|one zgodnie z dwoma uprzednimi ustpami mo|e, w stosunku do ka|dego terytorium wyszczególnionego w takim o[wiadczeniu, zosta wycofane w drodze notyfikacji skierowanej do Sekretarza Generalnego. Wycofanie staje si skuteczne pierwszego dnia miesica nastpujcego po upBywie trzech miesicy od dnia otrzymania takiej notyfikacji przez Sekretarza Generalnego. ArtykuB 31 1. Ka|da Strona mo|e w dowolnym czasie wypowiedzie niniejsz konwencj ramow w drodze notyfikacji skierowanej do Sekretarza Generalnego Rady Europy. 2. Wypowiedzenie takie staje si skuteczne pierwszego dnia miesica nastpujcego po upBywie sze[ciu miesicy od dnia otrzymania notyfikacji przez Sekretarza Generalnego. ArtykuB 32 Sekretarz Generalny Rady Europy notyfikuje paDstwom czBonkowskim Rady, innym paDstwom-sygnatariuszom i ka|demu innemu paDstwu, które przystpiBo do niniejszej konwencji ramowej: a) ka|de podpisanie; b) zBo|enie ka|dego dokumentu ratyfikacyjnego, przyjcia, zatwierdzenia lub przystpienia; c) ka|d dat wej[cia w |ycie niniejszej konwencji ramowej zgodnie z artykuBami 28, 29 i 30; d) ka|dy inny akt, notyfikacj lub zawiadomienie dotyczce niniejszej konwencji ramowej. Na dowód czego ni|ej podpisani, bdc do tego nale|ycie upowa|nieni, podpisali niniejsz konwencj ramow. Sporzdzono w Strasburgu dnia 1 lutego 1995 r., w jednym egzemplarzu, w jzyku angielskim i francuskim, przy czym oba teksty s jednakowo autentyczne; oryginaB zostanie zBo|ony w archiwach Rady Europy. Sekretarz Generalny Rady Europy przeka|e uwierzytelnione odpisy ka|demu z paDstw czBonkowskich Rady Europy i ka|demu paDstwu zaproszonemu do podpisania lub przystpienia do niniejszej konwencji. Po zapoznaniu si z powy|sz konwencj, w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej o[wiadczam, |e: - zostaBa ona uznana za sBuszn zarówno w caBo[ci, jak i ka|de z postanowieD w niej zawartych, - jest ona przyjta, ratyfikowana i potwierdzona wraz z deklaracj interpretacyjn zaBczon do niniejszego aktu, - bdzie ona niezmiennie zachowywana. Na dowód czego wydany zostaB akt niniejszy opatrzony pieczci Rzeczypospolitej Polskiej. Dano w Warszawie dnia 10 listopada 2000 r. ZAACZNIK Deklaracja interpretacyjna Uwzgldniajc fakt, |e Konwencja ramowa o ochronie mniejszo[ci narodowych nie zawiera definicji mniejszo[ci narodowej, Rzeczpospolita Polska o[wiadcza, |e przez pojcie to rozumie mniejszo[ci narodowe zamieszkaBe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, których czBonkowie s obywatelami polskimi. Rzeczpospolita Polska bdzie realizowaBa konwencj ramow tak|e w trybie artykuBu 18 konwencji, zawierajc umowy midzynarodowe, o których mowa w tym artykule, a których celem jest ochrona mniejszo[ci narodowych w Polsce oraz mniejszo[ci lub grup polskich w innych paDstwach. USTAWA z dnia 6 stycznia 2005 r. o mniejszo[ciach narodowych i etnicznych oraz o jzyku regionalnym (Dz. U. Nr 17, poz. 141, z pózn. zm.) RozdziaB 1 Przepisy ogólne Art. 1. Ustawa reguluje sprawy zwizane z zachowaniem i rozwojem to|samo[ci kulturowej mniejszo[ci narodowych i etnicznych oraz zachowaniem i rozwojem jzyka regionalnego, a tak|e sposób realizacji zasady równego traktowania osób bez wzgldu na pochodzenie etniczne oraz okre[la zadania i kompetencje organów administracji rzdowej i jednostek samorzdu terytorialnego w zakresie tych spraw. Art. 2. 1. Mniejszo[ci narodow, w rozumieniu ustawy, jest grupa obywateli polskich, która speBnia Bcznie nastpujce warunki: 1) jest mniej liczebna od pozostaBej cz[ci ludno[ci Rzeczypospolitej Polskiej; 2) w sposób istotny odró|nia si od pozostaBych obywateli jzykiem, kultur lub tradycj; 3) d|y do zachowania swojego jzyka, kultury lub tradycji; 4) ma [wiadomo[ wBasnej historycznej wspólnoty narodowej i jest ukierunkowana na jej wyra|anie i ochron; 5) jej przodkowie zamieszkiwali obecne terytorium Rzeczypospolitej Polskiej od co najmniej 100 lat; 6) uto|samia si z narodem zorganizowanym we wBasnym paDstwie. 2. Za mniejszo[ci narodowe uznaje si nastpujce mniejszo[ci: 1) biaBorusk; 2) czesk; 3) litewsk; 4) niemieck; 5) ormiaDsk; 6) rosyjsk; 7) sBowack; 8) ukraiDsk; 9) |ydowsk. 3. Mniejszo[ci etniczn, w rozumieniu ustawy, jest grupa obywateli polskich, która speBnia Bcznie nastpujce warunki: 1) jest mniej liczebna od pozostaBej cz[ci ludno[ci Rzeczypospolitej Polskiej; 2) w sposób istotny odró|nia si od pozostaBych obywateli jzykiem, kultur lub tradycj; 3) d|y do zachowania swojego jzyka, kultury lub tradycji; 4) ma [wiadomo[ wBasnej historycznej wspólnoty etnicznej i jest ukierunkowana na jej wyra|anie i ochron; 5) jej przodkowie zamieszkiwali obecne terytorium Rzeczypospolitej Polskiej od co najmniej 100 lat; 6) nie uto|samia si z narodem zorganizowanym we wBasnym paDstwie. 4. Za mniejszo[ci etniczne uznaje si nastpujce mniejszo[ci: 1) karaimsk; 2) Bemkowsk; 3) romsk; 4) tatarsk. Art. 3. Ilekro w ustawie jest mowa o: 1) mniejszo[ciach - rozumie si przez to mniejszo[ci narodowe i etniczne, o których mowa w art. 2; 2) jzyku mniejszo[ci - rozumie si przez to wBasny jzyk mniejszo[ci narodowej lub etnicznej, o których mowa w art. 2. Art. 4. 1. Ka|da osoba nale|ca do mniejszo[ci ma prawo do swobodnej decyzji o traktowaniu jej jako osoby nale|cej bdz te| nienale|cej do mniejszo[ci, a wybór taki lub korzystanie ze zwizanych z tym wyborem praw nie pociga za sob jakichkolwiek niekorzystnych skutków. 2. Nikt nie mo|e by obowizany, inaczej ni| na podstawie ustawy, do ujawnienia informacji o wBasnej przynale|no[ci do mniejszo[ci lub ujawnienia swojego pochodzenia, jzyka mniejszo[ci lub religii. 3. Nikt nie mo|e by obowizany do udowodnienia wBasnej przynale|no[ci do danej mniejszo[ci. 4. Osoby nale|ce do mniejszo[ci mog korzysta z praw i wolno[ci wynikajcych z zasad zawartych w niniejszej ustawie indywidualnie, jak te| wspólnie z innymi czBonkami swojej mniejszo[ci. Art. 5. 1. Zabrania si stosowania [rodków majcych na celu asymilacj osób nale|cych do mniejszo[ci, je|eli [rodki te s stosowane wbrew ich woli. 2. Zabrania si stosowania [rodków majcych na celu zmian proporcji narodowo[ciowych lub etnicznych na obszarach zamieszkaBych przez mniejszo[ci. Art. 6. 1. Zabrania si dyskryminacji wynikajcej z przynale|no[ci do mniejszo[ci. 2. Organy wBadzy publicznej s obowizane podejmowa odpowiednie [rodki w celu: 1) popierania peBnej i rzeczywistej równo[ci w sferze |ycia ekonomicznego, spoBecznego, politycznego i kulturalnego pomidzy osobami nale|cymi do mniejszo[ci a osobami nale|cymi do wikszo[ci; 2) ochrony osób, które s obiektem dyskryminacji, wrogo[ci lub przemocy, bdcych skutkiem ich przynale|no[ci do mniejszo[ci; 3) umacniania dialogu midzykulturowego. RozdziaB 2 U|ywanie jzyka mniejszo[ci Art. 7. 1. Osoby nale|ce do mniejszo[ci maj prawo do u|ywania i pisowni swoich imion i nazwisk zgodnie z zasadami pisowni jzyka mniejszo[ci, w szczególno[ci do rejestracji w aktach stanu cywilnego i dokumentach to|samo[ci. 2. Imiona i nazwiska osób nale|cych do mniejszo[ci zapisane w alfabecie innym ni| alfabet BaciDski podlegaj transliteracji. 3. Minister wBa[ciwy do spraw administracji publicznej w porozumieniu z ministrem wBa[ciwym do spraw wyznaD religijnych oraz mniejszo[ci narodowych i etnicznych okre[li, w drodze rozporzdzenia, sposób transliteracji, o której mowa w ust. 2, uwzgldniajc zasady pisowni jzyka mniejszo[ci. Art. 8. Osoby nale|ce do mniejszo[ci maj w szczególno[ci prawo do: 1) swobodnego posBugiwania si jzykiem mniejszo[ci w |yciu prywatnym i publicznie; 2) rozpowszechniania i wymiany informacji w jzyku mniejszo[ci; 3) zamieszczania w jzyku mniejszo[ci informacji o charakterze prywatnym; 4) nauki jzyka mniejszo[ci lub w jzyku mniejszo[ci. Art. 9. 1. Przed organami gminy, obok jzyka urzdowego, mo|e by u|ywany, jako jzyk pomocniczy, jzyk mniejszo[ci. 2. Jzyk pomocniczy mo|e by u|ywany jedynie w gminach, w których liczba mieszkaDców gminy nale|cych do mniejszo[ci, której jzyk ma by u|ywany jako jzyk pomocniczy, jest nie mniejsza ni| 20 % ogólnej liczby mieszkaDców gminy i które zostaBy wpisane do Urzdowego Rejestru Gmin, w których u|ywany jest jzyk pomocniczy, zwanego dalej "Urzdowym Rejestrem". 3. Mo|liwo[ u|ywania jzyka pomocniczego oznacza, |e osoby nale|ce do mniejszo[ci, z zastrze|eniem ust. 5, maj prawo do: 1) zwracania si do organów gminy w jzyku pomocniczym w formie pisemnej lub ustnej; 2) uzyskiwania, na wyrazny wniosek, odpowiedzi tak|e w jzyku pomocniczym w formie pisemnej lub ustnej. 4. Dopuszcza si wniesienie podania w jzyku pomocniczym. Wniesienie podania w jzyku pomocniczym nie stanowi braku powodujcego pozostawienie podania bez rozpoznania. 5. Procedura odwoBawcza odbywa si wyBcznie w jzyku urzdowym. 6. Nikt nie mo|e uchyli si od wykonania zgodnego z prawem polecenia lub orzeczenia wydanego w jzyku urzdowym, je|eli okoliczno[ci wymagaj niezwBocznego jego wykonania, aby mogBo osign swój cel. 7. Wtpliwo[ci rozstrzygane s na podstawie dokumentu sporzdzonego w jzyku urzdowym. Art. 10. 1. Wpisu do Urzdowego Rejestru dokonuje prowadzcy Urzdowy Rejestr minister wBa[ciwy do spraw wyznaD religijnych oraz mniejszo[ci narodowych i etnicznych, na podstawie wniosku rady gminy. 2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, powinien zawiera w szczególno[ci dane urzdowe dotyczce liczby mieszkaDców gminy, w tym liczby mieszkaDców nale|cych do mniejszo[ci, której jzyk ma by u|ywany jako jzyk pomocniczy, oraz uchwaB rady gminy o wyra|eniu zgody na wprowadzenie jzyka pomocniczego wraz ze wskazaniem jzyka mniejszo[ci, który ma by jzykiem pomocniczym. 3. Przed dokonaniem wpisu do Urzdowego Rejestru minister wBa[ciwy do spraw wyznaD religijnych oraz mniejszo[ci narodowych i etnicznych weryfikuje wniosek, o którym mowa w ust. 1. Minister wBa[ciwy do spraw wyznaD religijnych oraz mniejszo[ci narodowych i etnicznych mo|e odmówi dokonania wpisu do Urzdowego Rejestru, je|eli wniosek nie speBnia wymogów okre[lonych w ust. 2. 4. Minister wBa[ciwy do spraw wyznaD religijnych oraz mniejszo[ci narodowych i etnicznych odmawia dokonania wpisu do Urzdowego Rejestru, je|eli liczba mieszkaDców gminy nale|cych do mniejszo[ci, której jzyk ma by u|ywany jako jzyk pomocniczy, jest mniejsza ni| 20 % ogólnej liczby mieszkaDców tej gminy. 5. Na odmow dokonania wpisu do Urzdowego Rejestru radzie gminy przysBuguje skarga do sdu administracyjnego. 6. Minister wBa[ciwy do spraw wyznaD religijnych oraz mniejszo[ci narodowych i etnicznych na wniosek rady gminy wykre[la gmin z Urzdowego Rejestru. 7. Minister wBa[ciwy do spraw wyznaD religijnych oraz mniejszo[ci narodowych i etnicznych okre[li, w porozumieniu z ministrem wBa[ciwym do spraw administracji publicznej, w drodze rozporzdzenia, sposób prowadzenia Urzdowego Rejestru oraz wzór wniosku, o którym mowa w ust. 1, uwzgldniajc w szczególno[ci dane pozwalajce na jednoznaczn identyfikacj gminy (nazwa województwa, nazwa powiatu, nazwa gminy) oraz informacje, o których mowa w ust. 2. Art. 11. 1. W gminie wpisanej do Urzdowego Rejestru pracownikom zatrudnionym w urzdzie gminy, w jednostkach pomocniczych gminy oraz w gminnych jednostkach i zakBadach bud|etowych mo|e by przyznany dodatek z tytuBu znajomo[ci jzyka pomocniczego obowizujcego na terenie tej gminy. Zasady przyznawania dodatku oraz jego wysoko[ okre[laj przepisy dotyczce zasad wynagradzania pracowników samorzdowych. 2. Znajomo[ jzyka pomocniczego potwierdza dyplom, za[wiadczenie lub certyfikat. 3. Minister wBa[ciwy do spraw wyznaD religijnych oraz mniejszo[ci narodowych i etnicznych okre[li, w porozumieniu z ministrem wBa[ciwym do spraw o[wiaty i wychowania, w drodze rozporzdzenia, wykaz dyplomów, za[wiadczeD lub certyfikatów, o których mowa w ust. 2, uwzgldniajc wszystkie jzyki mniejszo[ci. Art. 12. 1. Dodatkowe tradycyjne nazwy w jzyku mniejszo[ci mog by u|ywane obok: 1) urzdowych nazw miejscowo[ci i obiektów fizjograficznych, 2) nazw ulic - ustalonych w jzyku polskim na podstawie odrbnych przepisów. 2. Dodatkowe nazwy, o których mowa w ust. 1, mog by u|ywane jedynie na obszarze gmin wpisanych do prowadzonego przez ministra wBa[ciwego do spraw wyznaD religijnych oraz mniejszo[ci narodowych i etnicznych Rejestru gmin, na których obszarze u|ywane s nazwy w jzyku mniejszo[ci, zwanego dalej "Rejestrem gmin". Wpisu do Rejestru gmin dokonuje minister wBa[ciwy do spraw wyznaD religijnych oraz mniejszo[ci narodowych i etnicznych na wniosek rady gminy, na której obszarze nazwy te maj by u|ywane, z zastrze|eniem ust. 7 i art. 13 ust. 1-7. 3. Dodatkowe nazwy, o których mowa w ust. 1, nie mog nawizywa do nazw z okresu 1933-1945, nadanych przez wBadze Trzeciej Rzeszy Niemieckiej lub Zwizku Socjalistycznych Republik Radzieckich. 4. Dodatkowe nazwy, o których mowa w ust. 1, mog by wprowadzone na terenie caBej gminy lub w poszczególnych miejscowo[ciach. 5. Dodatkowe nazwy, o których mowa w ust. 1, umieszczane s po nazwie w jzyku polskim i nie mog by stosowane samodzielnie. 6. Ustalenie dodatkowej nazwy w jzyku mniejszo[ci nastpuje zgodnie z zasadami pisowni tego jzyka. 7. Dodatkowa nazwa miejscowo[ci lub obiektu fizjograficznego w jzyku mniejszo[ci mo|e by ustalona na wniosek rady gminy, je|eli: 1) liczba mieszkaDców gminy nale|cych do mniejszo[ci jest nie mniejsza ni| 20 % ogólnej liczby mieszkaDców tej gminy lub, w przypadku miejscowo[ci zamieszkanej, za ustaleniem dodatkowej nazwy miejscowo[ci w jzyku mniejszo[ci opowiedziaBa si w konsultacjach, przeprowadzonych w trybie okre[lonym w art. 5a ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorzdzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z pózn. zm.1)), ponad poBowa mieszkaDców tej miejscowo[ci biorcych udziaB w konsultacjach; 2) wniosek rady gminy uzyskaB pozytywn opini Komisji Nazw Miejscowo[ci i Obiektów Fizjograficznych, utworzonej na podstawie ustawy z dnia 29 sierpnia 2003 r. o urzdowych nazwach miejscowo[ci i obiektów fizjograficznych (Dz. U. Nr 166, poz. 1612). 8. Do ustalania dodatkowych nazw ulic w jzyku mniejszo[ci zastosowanie maj przepisy ustawy, o której mowa w ust. 7 pkt 1. Art. 13. 1. Rada gminy przedstawia wniosek, o którym mowa w art. 12 ust. 7, na wniosek mieszkaDców gminy nale|cych do mniejszo[ci lub z inicjatywy wBasnej. W przypadku wniosku dotyczcego nazwy miejscowo[ci zamieszkanej, rada gminy jest obowizana uprzednio przeprowadzi w tej sprawie konsultacje z mieszkaDcami tej miejscowo[ci, w trybie okre[lonym w art. 5a ust. 2 ustawy o samorzdzie gminnym. 2. Rada gminy przedstawia wniosek, o którym mowa w art. 12 ust. 7, ministrowi wBa[ciwemu do spraw wyznaD religijnych oraz mniejszo[ci narodowych i etnicznych za po[rednictwem wojewody. 3. Wniosek, o którym mowa w art. 12 ust. 7, powinien zawiera: 1) uchwaB rady gminy w sprawie ustalenia dodatkowej nazwy miejscowo[ci lub obiektu fizjograficznego; 2) prawidBowe brzmienie urzdowej nazwy miejscowo[ci lub obiektu fizjograficznego w jzyku polskim; 3) w przypadku obiektu fizjograficznego - opinie zarzdów województw, na których terenie obiekt si znajduje; 4) proponowane brzmienie nazwy dodatkowej w jzyku mniejszo[ci; 5) omówienie wyników konsultacji, o których mowa w ust. 1 i w art. 12 ust. 7 pkt 1; 6) informacj o kosztach finansowych wprowadzenia proponowanej zmiany. 4. Wymóg zasignicia opinii uznaje si za speBniony w przypadku niewyra|enia opinii, o których mowa w ust. 3 pkt 3, w terminie 30 dni od dnia otrzymania wystpienia o opini. 5. Wojewoda jest obowizany przekaza ministrowi wBa[ciwemu do spraw wyznaD religijnych oraz mniejszo[ci narodowych i etnicznych wniosek, o którym mowa w art. 12 ust. 7, nie pózniej ni| w cigu 30 dni od dnia jego otrzymania, doBczajc swoj opini. Minister wBa[ciwy do spraw wyznaD religijnych oraz mniejszo[ci narodowych i etnicznych przekazuje Komisji Nazw Miejscowo[ci i Obiektów Fizjograficznych wniosek do zaopiniowania. Komisja Nazw Miejscowo[ci i Obiektów Fizjograficznych przedstawia ministrowi wBa[ciwemu do spraw wyznaD religijnych oraz mniejszo[ci narodowych i etnicznych swoj opini, za po[rednictwem ministra wBa[ciwego do spraw administracji publicznej, niezwBocznie po zapoznaniu si z wnioskiem. 6. Dodatkow nazw miejscowo[ci lub obiektu fizjograficznego w jzyku mniejszo[ci uwa|a si za ustalon, je|eli zostaBa wpisana do Rejestru gmin. 7. Wpisu, o którym mowa w ust. 6, dokonuje minister wBa[ciwy do spraw wyznaD religijnych oraz mniejszo[ci narodowych i etnicznych, po uzyskaniu pozytywnej opinii Komisji Nazw Miejscowo[ci i Obiektów Fizjograficznych. 8. Minister wBa[ciwy do spraw wyznaD religijnych oraz mniejszo[ci narodowych i etnicznych odmówi wpisania do Rejestru gmin dodatkowej nazwy miejscowo[ci lub obiektu fizjograficznego w jzyku mniejszo[ci lub wykre[li nazw z tego Rejestru, je|eli bdzie nawizywaBa do nazwy z okresu 1933-1945, nadanej przez wBadze Trzeciej Rzeszy Niemieckiej lub Zwizku Socjalistycznych Republik Radzieckich. 9. Na odmow dokonania wpisu, o którym mowa w ust. 6, i na wykre[lenie, o którym mowa w ust. 8, radzie gminy przysBuguje skarga do sdu administracyjnego. 10. Minister wBa[ciwy do spraw wyznaD religijnych oraz mniejszo[ci narodowych i etnicznych, w porozumieniu z ministrem wBa[ciwym do spraw administracji publicznej, okre[li, w drodze rozporzdzenia, wzory wniosków rady gminy: 1) o wpisanie gminy do Rejestru gmin, 2) o ustalenie dodatkowej nazwy miejscowo[ci lub obiektu fizjograficznego w jzyku mniejszo[ci - biorc pod uwag szczegóBowy zakres informacji umieszczanych w Rejestrze gmin. 11. Minister wBa[ciwy do spraw wyznaD religijnych oraz mniejszo[ci narodowych i etnicznych, w porozumieniu z ministrem wBa[ciwym do spraw administracji publicznej, okre[li, w drodze rozporzdzenia, sposób prowadzenia Rejestru gmin oraz szczegóBowy zakres informacji umieszczanych w tym Rejestrze, uwzgldniajc okre[lenie województwa i powiatu, na których obszarze poBo|ona jest gmina, nazw gminy, urzdow nazw miejscowo[ci lub obiektu fizjograficznego oraz dodatkow nazw w jzyku mniejszo[ci. 12. Minister wBa[ciwy do spraw transportu, w porozumieniu z ministrem wBa[ciwym do spraw wyznaD religijnych oraz mniejszo[ci narodowych i etnicznych i ministrem wBa[ciwym do spraw administracji publicznej, okre[li, w drodze rozporzdzenia, szczegóBy dotyczce umieszczania na znakach i tablicach dodatkowych nazw w jzyku mniejszo[ci, uwzgldniajc w szczególno[ci wielko[ i styl czcionki nazw w jzyku polskim i w jzyku mniejszo[ci. Art. 14. Przez liczb mieszkaDców gminy nale|cych do mniejszo[ci, o której mowa w art. 9 ust. 2, art. 10 ust. 4 i art. 12 ust. 7 pkt 1, nale|y rozumie liczb urzdowo ustalon jako wynik ostatniego spisu powszechnego. Art. 15. 1. Koszty zwizane z wprowadzeniem i u|ywaniem na obszarze gminy jzyka pomocniczego oraz koszty zwizane z wprowadzeniem dodatkowych nazw, o których mowa w art. 12 ust. 1, w jzyku mniejszo[ci ponosi, z zastrze|eniem ust. 2, bud|et gminy. 2. Koszty zwizane z wymian tablic informacyjnych, wynikajc z ustalenia dodatkowej nazwy miejscowo[ci lub obiektu fizjograficznego w jzyku mniejszo[ci, ponosi bud|et paDstwa. Art. 16. Minister wBa[ciwy do spraw wyznaD religijnych oraz mniejszo[ci narodowych i etnicznych zarzdza tBumaczenie niniejszej ustawy na jzyki mniejszo[ci. RozdziaB 3 O[wiata i kultura Art. 17. Realizacja prawa osób nale|cych do mniejszo[ci do nauki jzyka mniejszo[ci lub w jzyku mniejszo[ci, a tak|e prawa tych osób do nauki historii i kultury mniejszo[ci odbywa si na zasadach i w trybie okre[lonych w ustawie z dnia 7 wrze[nia 1991 r. o systemie o[wiaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, Nr 273, poz. 2703 i Nr 281, poz. 2781). Art. 18. 1. Organy wBadzy publicznej s obowizane podejmowa odpowiednie [rodki w celu wspierania dziaBalno[ci zmierzajcej do ochrony, zachowania i rozwoju to|samo[ci kulturowej mniejszo[ci. 2. Zrodkami, o których mowa w ust. 1, mog by w szczególno[ci dotacje celowe lub podmiotowe na: 1) dziaBalno[ instytucji kulturalnych, ruchu artystycznego i twórczo[ci mniejszo[ci oraz imprez artystycznych majcych istotne znaczenie dla kultury mniejszo[ci; 2) inwestycje sBu|ce zachowaniu to|samo[ci kulturowej mniejszo[ci; 3) wydawanie ksi|ek, czasopism, periodyków i druków ulotnych w jzykach mniejszo[ci lub w jzyku polskim, w postaci drukowanej oraz w innych technikach zapisu obrazu i dzwiku; 4) wspieranie programów telewizyjnych i audycji radiowych realizowanych przez mniejszo[ci; 5) ochron miejsc zwizanych z kultur mniejszo[ci; 6) dziaBalno[ [wietlicow; 7) prowadzenie bibliotek oraz dokumentacji |ycia kulturalnego i artystycznego mniejszo[ci; 8) edukacj dzieci i mBodzie|y realizowan w ró|nych formach; 9) propagowanie wiedzy o mniejszo[ciach; 10) inne programy realizujce cele, o których mowa w ust. 1, oraz wspierajce integracj obywatelsk mniejszo[ci. 3. Dotacje, o których mowa w ust. 2, przyznawane z cz[ci bud|etu paDstwa, której dysponentem jest minister wBa[ciwy do spraw wyznaD religijnych oraz mniejszo[ci narodowych i etnicznych, mog by udzielane z pominiciem otwartego konkursu ofert. Minister wBa[ciwy do spraw wyznaD religijnych oraz mniejszo[ci narodowych i etnicznych corocznie ogBasza zasady postpowania w sprawach dotyczcych udzielania dotacji, o których mowa w ust. 2. Przepisy art. 14-18 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o dziaBalno[ci po|ytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 oraz z 2004 r. Nr 64, poz. 593, Nr 116, poz. 1203 i Nr 210, poz. 2135) stosuje si odpowiednio. 4. Zrodkami, o których mowa w ust. 1, mog by równie| [rodki przekazywane z bud|etu jednostki samorzdu terytorialnego organizacjom lub instytucjom, realizujcym zadania sBu|ce ochronie, zachowaniu i rozwojowi to|samo[ci kulturowej mniejszo[ci. 5. Dotacje podmiotowe, o których mowa w ust. 2, mog otrzymywa organizacje mniejszo[ci lub majce istotne znaczenie dla kultury mniejszo[ci instytucje kulturalne. Przepis art. 73 ust. 4 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148, z pózn. zm.2)) stosuje si odpowiednio. RozdziaB 4 Jzyk regionalny Art. 19. 1. Za jzyk regionalny w rozumieniu ustawy, zgodnie z Europejsk Kart Jzyków Regionalnych lub Mniejszo[ciowych, uwa|a si jzyk, który: 1) jest tradycyjnie u|ywany na terytorium danego paDstwa przez jego obywateli, którzy stanowi grup liczebnie mniejsz od reszty ludno[ci tego paDstwa; 2) ró|ni si od oficjalnego jzyka tego paDstwa; nie obejmuje to ani dialektów oficjalnego jzyka paDstwa, ani jzyków migrantów. 2. Jzykiem regionalnym w rozumieniu ustawy jest jzyk kaszubski. Przepisy art. 7-15 stosuje si odpowiednio, z tym |e przez liczb mieszkaDców gminy, o której mowa w art. 14, nale|y rozumie liczb osób posBugujcych si jzykiem regionalnym, urzdowo ustalon jako wynik ostatniego spisu powszechnego. Art. 20. 1. Realizacja prawa osób posBugujcych si jzykiem, o którym mowa w art. 19, do nauki tego jzyka lub w tym jzyku odbywa si na zasadach i w trybie okre[lonych w ustawie wymienionej w art. 17. 2. Organy wBadzy publicznej s obowizane podejmowa odpowiednie [rodki w celu wspierania dziaBalno[ci zmierzajcej do zachowania i rozwoju jzyka, o którym mowa w art. 19. Przepisy art. 18 ust. 2 i 3 oraz ust. 5 stosuje si odpowiednio. 3. Zrodkami, o których mowa w ust. 2, mog by równie| [rodki przekazywane z bud|etu jednostki samorzdu terytorialnego organizacjom lub instytucjom, realizujcym zadania sBu|ce zachowaniu i rozwojowi jzyka, o którym mowa w art. 19. RozdziaB 5 Organy do spraw mniejszo[ci narodowych i etnicznych Art. 21. 1. Organem administracji rzdowej w sprawach objtych ustaw jest minister wBa[ciwy do spraw wyznaD religijnych oraz mniejszo[ci narodowych i etnicznych. 2. Minister wBa[ciwy do spraw wyznaD religijnych oraz mniejszo[ci narodowych i etnicznych w szczególno[ci: 1) sprzyja realizacji praw i potrzeb mniejszo[ci poprzez podejmowanie dziaBaD na rzecz mniejszo[ci i inicjowanie programów dotyczcych: a)zachowania i rozwoju to|samo[ci, kultury i jzyka mniejszo[ci, przy zapewnieniu peBnej integracji obywatelskiej osób nale|cych do mniejszo[ci, b)realizacji zasady równego traktowania osób bez wzgldu na pochodzenie etniczne; 2) wspóBdziaBa z wBa[ciwymi organami w zakresie przeciwdziaBania naruszaniu praw mniejszo[ci; 3)dokonuje analiz i ocen sytuacji prawnej i spoBecznej mniejszo[ci, w tym w zakresie realizacji zasady, o której mowa w pkt 1 lit. b; 4) upowszechnia wiedz na temat mniejszo[ci oraz ich kultury, a tak|e inicjuje badania nad sytuacj mniejszo[ci, w tym w zakresie dyskryminacji, o której mowa w art. 6 ust. 1, jej przejawów oraz metod i strategii przeciwdziaBania jej wystpowaniu; 5) podejmuje dziaBania na rzecz zachowania i rozwoju jzyka, o którym mowa w art. 19. Art. 22. 1. Do zadaD wojewody nale|y: 1) koordynowanie na obszarze województwa dziaBaD organów administracji rzdowej, realizujcych zadania na rzecz mniejszo[ci; 2) podejmowanie dziaBaD na rzecz respektowania praw mniejszo[ci i przeciwdziaBanie naruszaniu tych praw i dyskryminacji osób nale|cych do mniejszo[ci; 3) podejmowanie dziaBaD na rzecz rozwizywania problemów mniejszo[ci; 4) podejmowanie dziaBaD na rzecz respektowania praw osób posBugujcych si jzykiem, o którym mowa w art. 19. 2. W celu realizacji zadaD, o których mowa w ust. 1, wojewoda wspóBdziaBa z organami samorzdu terytorialnego i organizacjami spoBecznymi, w szczególno[ci z organizacjami mniejszo[ci, oraz opiniuje programy na rzecz mniejszo[ci, a tak|e zachowania i rozwoju jzyka, o którym mowa w art. 19, realizowane na terenie danego województwa. 3. Wojewoda mo|e ustanowi peBnomocnika do spraw mniejszo[ci narodowych i etnicznych w trybie art. 35 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o administracji rzdowej w województwie (Dz. U. z 2001 r. Nr 80, poz. 872, z pózn. zm.3)) na czas nieoznaczony. Art. 23. 1. Tworzy si Komisj Wspóln Rzdu i Mniejszo[ci Narodowych i Etnicznych jako organ opiniodawczo-doradczy Prezesa Rady Ministrów, zwan dalej "Komisj Wspóln". 2. Do zadaD Komisji Wspólnej nale|y: 1) wyra|anie opinii w sprawach realizacji praw i potrzeb mniejszo[ci, w tym ocena sposobu realizacji tych praw oraz formuBowanie propozycji w zakresie dziaBaD zmierzajcych do zapewnienia realizacji praw i potrzeb mniejszo[ci; 2) opiniowanie programów sBu|cych tworzeniu warunków sprzyjajcych zachowaniu i rozwojowi to|samo[ci kulturowej mniejszo[ci oraz zachowaniu i rozwojowi jzyka regionalnego; 3) opiniowanie projektów aktów prawnych dotyczcych spraw mniejszo[ci; 4) opiniowanie wysoko[ci i zasad podziaBu [rodków przeznaczonych w bud|ecie paDstwa na wspieranie dziaBalno[ci zmierzajcej do ochrony, zachowania i rozwoju to|samo[ci kulturowej mniejszo[ci oraz zachowania i rozwoju jzyka regionalnego; 5) podejmowanie dziaBaD na rzecz przeciwdziaBania dyskryminacji osób nale|cych do mniejszo[ci. 3. W celu realizacji swoich zadaD Komisja Wspólna: 1) wspóBdziaBa z organami administracji rzdowej i samorzdu terytorialnego oraz z zainteresowanymi organizacjami spoBecznymi; 2) mo|e zwraca si do instytucji, placówek i [rodowisk naukowych oraz organizacji spoBecznych w szczególno[ci o opinie, stanowiska, ekspertyzy lub informacje; 3) mo|e zaprasza do udziaBu w swoich pracach przedstawicieli jednostek samorzdu terytorialnego, organizacji spoBecznych i [rodowisk naukowych. Art. 24. 1. W skBad Komisji Wspólnej wchodz: 1) przedstawiciele organów administracji rzdowej: a)ministra wBa[ciwego do spraw wyznaD religijnych oraz mniejszo[ci narodowych i etnicznych, b)ministra wBa[ciwego do spraw administracji publicznej, c)ministra wBa[ciwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, d)ministra wBa[ciwego do spraw o[wiaty i wychowania, e)ministra wBa[ciwego do spraw finansów publicznych, f)ministra wBa[ciwego do spraw pracy, g)Ministra Sprawiedliwo[ci, h)ministra wBa[ciwego do spraw wewntrznych, i)ministra wBa[ciwego do spraw zabezpieczenia spoBecznego, j)ministra wBa[ciwego do spraw zagranicznych, k)Prezesa GBównego Urzdu Statystycznego, l)Rady Ochrony Pamici Walk i MczeDstwa, m)Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów; 2) przedstawiciele mniejszo[ci w liczbie: a)dwóch przedstawicieli mniejszo[ci biaBoruskiej, b)jeden przedstawiciel mniejszo[ci czeskiej, c)dwóch przedstawicieli mniejszo[ci litewskiej, d)dwóch przedstawicieli mniejszo[ci niemieckiej, e)jeden przedstawiciel mniejszo[ci ormiaDskiej, f)jeden przedstawiciel mniejszo[ci rosyjskiej, g)jeden przedstawiciel mniejszo[ci sBowackiej, h)dwóch przedstawicieli mniejszo[ci ukraiDskiej, i)jeden przedstawiciel mniejszo[ci |ydowskiej, j)jeden przedstawiciel mniejszo[ci karaimskiej, k)dwóch przedstawicieli mniejszo[ci Bemkowskiej, l)dwóch przedstawicieli mniejszo[ci romskiej, m)jeden przedstawiciel mniejszo[ci tatarskiej; 3) dwóch przedstawicieli spoBeczno[ci posBugujcej si jzykiem, o którym mowa w art. 19; 4) sekretarz Komisji Wspólnej, którym jest pracownik urzdu obsBugujcego ministra wBa[ciwego do spraw wyznaD religijnych oraz mniejszo[ci narodowych i etnicznych. 2. Prezes Rady Ministrów powoBuje i odwoBuje czBonków Komisji Wspólnej na wniosek ministra wBa[ciwego do spraw wyznaD religijnych oraz mniejszo[ci narodowych i etnicznych. 3. Minister wBa[ciwy do spraw wyznaD religijnych oraz mniejszo[ci narodowych i etnicznych zawiadamia organy, o których mowa w ust. 1 pkt 1, oraz organizacje mniejszo[ci oraz spoBeczno[ci posBugujcej si jzykiem, o którym mowa w art. 19, o zamiarze wystpienia do Prezesa Rady Ministrów z wnioskiem, o którym mowa w ust. 2. 4. Organy, o których mowa w ust. 1 pkt 1, zgBaszaj ministrowi wBa[ciwemu do spraw wyznaD religijnych oraz mniejszo[ci narodowych i etnicznych swoich kandydatów na czBonków Komisji Wspólnej w terminie 90 dni od dnia otrzymania zawiadomienia, o którym mowa w ust. 3. 5. Poszczególne mniejszo[ci, o których mowa w art. 2, oraz spoBeczno[ posBugujca si jzykiem, o którym mowa w art. 19, zgBaszaj ministrowi wBa[ciwemu do spraw wyznaD religijnych oraz mniejszo[ci narodowych i etnicznych swoich kandydatów na czBonków Komisji Wspólnej reprezentujcych dan mniejszo[ lub spoBeczno[ posBugujc si jzykiem, o którym mowa w art. 19, w liczbie okre[lonej dla tej mniejszo[ci lub dla tej spoBeczno[ci odpowiednio w ust. 1 pkt 2 albo pkt 3, w terminie 90 dni od dnia otrzymania zawiadomienia, o którym mowa w ust. 3. 6. Je|eli w terminie okre[lonym w ust. 5 która[ z mniejszo[ci lub spoBeczno[ posBugujca si jzykiem, o którym mowa w art. 19, nie zgBosi swoich kandydatów lub zgBosi liczb kandydatów inn ni| okre[lona odpowiednio dla tej mniejszo[ci w ust. 1 pkt 2, a dla spoBeczno[ci w ust. 1 pkt 3, wówczas minister wBa[ciwy do spraw wyznaD religijnych oraz mniejszo[ci narodowych i etnicznych przedstawia tej mniejszo[ci lub spoBeczno[ci do zaopiniowania swoich kandydatów na czBonków Komisji Wspólnej reprezentujcych t mniejszo[ lub spoBeczno[. W przypadku niewyra|enia przez mniejszo[ lub spoBeczno[ opinii w terminie 30 dni od dnia przedstawienia przez ministra wBa[ciwego do spraw wyznaD religijnych oraz mniejszo[ci narodowych i etnicznych kandydatów, wymóg uzyskania opinii uznaje si za speBniony. 7. We wniosku, o którym mowa w ust. 2, minister wBa[ciwy do spraw wyznaD religijnych oraz mniejszo[ci narodowych i etnicznych wskazuje jako kandydatów na czBonków Komisji Wspólnej jedynie osoby zgBoszone przez organy, o których mowa w ust. 1 pkt 1, oraz mniejszo[ci lub spoBeczno[ posBugujc si jzykiem, o którym mowa w art. 19, z zastrze|eniem ust. 6, a tak|e kandydata na sekretarza Komisji Wspólnej. Art. 25. 1. Minister wBa[ciwy do spraw wyznaD religijnych oraz mniejszo[ci narodowych i etnicznych wystpuje do Prezesa Rady Ministrów z wnioskiem o odwoBanie czBonka Komisji Wspólnej w przypadku: 1) zBo|enia przez czBonka rezygnacji z czBonkostwa w Komisji Wspólnej; 2) wystpienia przez organ lub mniejszo[ lub spoBeczno[ posBugujc si jzykiem, o którym mowa w art. 19, których przedstawicielem jest czBonek, do ministra wBa[ciwego do spraw wyznaD religijnych oraz mniejszo[ci narodowych i etnicznych, z uzasadnionym wnioskiem o odwoBanie czBonka ze skBadu Komisji Wspólnej; 3) skazania czBonka prawomocnym wyrokiem sdu za przestpstwo popeBnione z winy umy[lnej. 2. CzBonkostwo w Komisji Wspólnej wygasa w razie [mierci. 3. W przypadku wyga[nicia czBonkostwa w Komisji Wspólnej lub odwoBania czBonka, Prezes Rady Ministrów, na wniosek ministra wBa[ciwego do spraw wyznaD religijnych oraz mniejszo[ci narodowych i etnicznych, powoBuje nowego czBonka Komisji Wspólnej. Przepisy art. 24 ust. 2-7 stosuje si odpowiednio. Art. 26. Rada Ministrów mo|e wBczy w skBad Komisji Wspólnej, w drodze rozporzdzenia, przedstawiciela organu administracji rzdowej innego ni| wymieniony w art. 24 ust. 1 pkt 1. Do powoBania i odwoBania czBonka Komisji Wspólnej stosuje si odpowiednio przepisy art. 24 ust. 2, 3 i 7 oraz art. 25. Art. 27. 1. WspóBprzewodniczcymi Komisji Wspólnej s przedstawiciel ministra wBa[ciwego do spraw wyznaD religijnych oraz mniejszo[ci narodowych i etnicznych oraz przedstawiciel mniejszo[ci oraz spoBeczno[ci posBugujcej si jzykiem, o którym mowa w art. 19, wybrany przez czBonków Komisji Wspólnej, o których mowa w art. 24 ust. 1 pkt 2 i 3. 2. WspóBprzewodniczcych Komisji Wspólnej powoBuje i odwoBuje Prezes Rady Ministrów na wniosek ministra wBa[ciwego do spraw wyznaD religijnych oraz mniejszo[ci narodowych i etnicznych. Art. 28. 1. Posiedzenia Komisji Wspólnej odbywaj si nie rzadziej ni| raz na 6 miesicy. 2. Posiedzenia zwoBuje wspóBprzewodniczcy Komisji Wspólnej, bdcy przedstawicielem ministra wBa[ciwego do spraw wyznaD religijnych oraz mniejszo[ci narodowych i etnicznych, z inicjatywy wBasnej lub na wniosek wspóBprzewodniczcego, bdcego przedstawicielem mniejszo[ci i spoBeczno[ci posBugujcej si jzykiem, o którym mowa w art. 19. 3. W celu wypracowania wspólnego stanowiska mniejszo[ci i spoBeczno[ci posBugujcej si jzykiem, o którym mowa w art. 19, wspóBprzewodniczcy, bdcy przedstawicielem mniejszo[ci i tej spoBeczno[ci, mo|e zwoBywa posiedzenia, w których udziaB bd brali tylko czBonkowie Komisji Wspólnej, o których mowa w art. 24 ust. 1 pkt 2 i 3. Stanowisko jest niezwBocznie przekazywane pozostaBym czBonkom Komisji Wspólnej przez wspóBprzewodniczcego. 4. W celu wypracowania wspólnego stanowiska administracji rzdowej, wspóBprzewodniczcy, bdcy przedstawicielem ministra wBa[ciwego do spraw wyznaD religijnych oraz mniejszo[ci narodowych i etnicznych, mo|e zwoBywa posiedzenia, w których udziaB bd brali tylko czBonkowie Komisji Wspólnej, o których mowa w art. 24 ust. 1 pkt 1. Stanowisko jest niezwBocznie przekazywane pozostaBym czBonkom Komisji Wspólnej przez wspóBprzewodniczcego. 5. Stanowiska, o których mowa w ust. 3 i 4, a tak|e opinie, o których mowa w art. 23 ust. 2, s przekazywane Prezesowi Rady Ministrów i Radzie Ministrów. 6. SzczegóBowy regulamin pracy Komisji Wspólnej okre[la, w drodze zarzdzenia, Prezes Rady Ministrów. Art. 29. 1. CzBonkom Komisji Wspólnej nie przysBuguje wynagrodzenie z tytuBu czBonkostwa w Komisji Wspólnej. 2. Przedstawicielom organizacji mniejszo[ci oraz spoBeczno[ci posBugujcej si jzykiem, o którym mowa w art. 19, uczestniczcym w pracach Komisji Wspólnej przysBuguje zwrot kosztów podró|y i noclegów, na zasadach okre[lonych w przepisach dotyczcych wysoko[ci oraz warunków ustalania nale|no[ci przysBugujcych pracownikowi zatrudnionemu w paDstwowej lub samorzdowej jednostce sfery bud|etowej z tytuBu podró|y sBu|bowej na obszarze kraju, wydanych na podstawie art. 775 § 2 Kodeksu pracy. Art. 30. 1. ObsBug organizacyjno-techniczn prac Komisji Wspólnej zapewnia urzd obsBugujcy ministra wBa[ciwego do spraw wyznaD religijnych oraz mniejszo[ci narodowych i etnicznych. 2. Koszty funkcjonowania Komisji Wspólnej s pokrywane z bud|etu paDstwa z cz[ci, której dysponentem jest minister wBa[ciwy do spraw wyznaD religijnych oraz mniejszo[ci narodowych i etnicznych. Art. 31. 1. Organy administracji rzdowej, samorzdu terytorialnego oraz organizacje mniejszo[ci oraz spoBeczno[ci posBugujcej si jzykiem, o którym mowa w art. 19, s obowizane do przekazywania ministrowi wBa[ciwemu do spraw wyznaD religijnych oraz mniejszo[ci narodowych i etnicznych, na jego wniosek, informacji pozostajcych w zakresie dziaBania tych organów lub organizacji i dotyczcych sytuacji mniejszo[ci oraz spoBeczno[ci posBugujcej si jzykiem, o którym mowa w art. 19, lub realizacji zadaD na rzecz mniejszo[ci lub zachowania i rozwoju jzyka, o którym mowa w art. 19. 2. Zakres informacji, o których mowa w ust. 1, podlega zaopiniowaniu przez Komisj Wspóln. 3. Minister wBa[ciwy do spraw wyznaD religijnych oraz mniejszo[ci narodowych i etnicznych przygotowuje, nie rzadziej ni| raz na dwa lata, raport dotyczcy sytuacji mniejszo[ci w Rzeczypospolitej Polskiej, uwzgldniajc informacje, o których mowa w ust. 1. Raport podlega zaopiniowaniu przez Komisj Wspóln. 4. Raport wraz z opini, o których mowa w ust. 3, s przekazywane Radzie Ministrów, a nastpnie - po zatwierdzeniu raportu przez Rad Ministrów - publikowane przez ministra wBa[ciwego do spraw wyznaD religijnych oraz mniejszo[ci narodowych i etnicznych w formie elektronicznej. Art. 32. Organy administracji rzdowej, samorzdu terytorialnego oraz organizacje pozarzdowe s obowizane do przekazywania wojewodzie, w celu zaopiniowania, dokumentów dotyczcych programów realizowanych z ich udziaBem na terenie województwa, dotyczcych mniejszo[ci lub zachowania i rozwoju jzyka, o którym mowa w art. 19, finansowanych w caBo[ci lub cz[ci ze [rodków publicznych. RozdziaB 6 Zmiany w przepisach obowizujcych, przepisy przej[ciowe i koDcowe Art. 33. (1) (uchylony). Art. 34. W ustawie z dnia 7 wrze[nia 1991 r. o systemie o[wiaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, Nr 273, poz. 2703 i Nr 281, poz. 2781) w art. 13 dodaje si ust. 6 i 7 w brzmieniu: "6.Minister wBa[ciwy do spraw o[wiaty i wychowania podejmie dziaBania w celu zapewnienia mo|liwo[ci ksztaBcenia nauczycieli oraz dostpu do podrczników na potrzeby szkóB i placówek publicznych, o których mowa w ust. 1. 7.Minister wBa[ciwy do spraw o[wiaty i wychowania podejmie dziaBania w celu popularyzacji wiedzy o historii, kulturze, jzyku i o tradycjach religijnych mniejszo[ci narodowych i etnicznych oraz spoBeczno[ci posBugujcej si jzykiem regionalnym.". Art. 35. W ustawie z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2531) wprowadza si nastpujce zmiany: 1) w art. 21: a)w ust. 1a dodaje si pkt 8a w brzmieniu: "8a)uwzgldnianie potrzeb mniejszo[ci narodowych i etnicznych oraz spoBeczno[ci posBugujcej si jzykiem regionalnym, w tym emitowanie programów informacyjnych w jzykach mniejszo[ci narodowych i etnicznych oraz jzyku regionalnym;", b)w ust. 2 uchyla si pkt 9; 2) w art. 30 dodaje si ust. 4a w brzmieniu: "4a.PowoBujc rady programowe oddziaBów emitujcych programy w jzykach mniejszo[ci narodowych i etnicznych oraz jzyku regionalnym, dyrektorzy oddziaBów uwzgldni kandydatów zgBaszanych przez organizacje spoBeczne mniejszo[ci narodowych i etnicznych oraz spoBeczno[ci posBugujcej si jzykiem regionalnym.". Art. 36. W ustawie z dnia 4 wrze[nia 1997 r. o dziaBach administracji rzdowej (Dz. U. z 2003 r. Nr 159, poz. 1548, z pózn. zm.4)) wprowadza si nastpujce zmiany: 1)w art. 5 pkt 25 otrzymuje brzmienie: "25)wyznania religijne oraz mniejszo[ci narodowe i etniczne;"; 2)art. 30 otrzymuje brzmienie: "Art. 30. DziaB wyznania religijne oraz mniejszo[ci narodowe i etniczne obejmuje sprawy: 1)stosunków PaDstwa z Ko[cioBem Katolickim oraz innymi ko[cioBami i zwizkami wyznaniowymi; 2)zwizane z zachowaniem i rozwojem to|samo[ci kulturowej mniejszo[ci narodowych i etnicznych oraz zachowaniem i rozwojem jzyka regionalnego.". Art. 37. W ustawie z dnia 7 pazdziernika 1999 r. o jzyku polskim (Dz. U. Nr 90, poz. 999, z pózn. zm.5)) w art. 2 pkt 2 otrzymuje brzmienie: "2)praw mniejszo[ci narodowych i etnicznych oraz spoBeczno[ci posBugujcej si jzykiem regionalnym.". Art. 38. W ustawie z dnia 29 sierpnia 2003 r. o urzdowych nazwach miejscowo[ci i obiektów fizjograficznych (Dz. U. Nr 166, poz. 1612) w art. 5 w ust. 1 po pkt 5 dodaje si pkt 6 w brzmieniu: "6)sekretarz Komisji Wspólnej Rzdu i Mniejszo[ci Narodowych i Etnicznych, utworzonej na podstawie przepisu art. 23 ustawy z dnia 6 stycznia 2005 r. o mniejszo[ciach narodowych i etnicznych oraz o jzyku regionalnym (Dz. U. Nr 17, poz. 141).". Art. 39. Minister wBa[ciwy do spraw wyznaD religijnych oraz mniejszo[ci narodowych i etnicznych zawiadomi organy, o których mowa w art. 24 ust. 1 pkt 1, oraz organizacje mniejszo[ci oraz spoBeczno[ci posBugujcej si jzykiem, o którym mowa w art. 19, o zamiarze wystpienia do Prezesa Rady Ministrów z wnioskiem, o którym mowa w art. 24 ust. 2, w terminie 60 dni od dnia ogBoszenia ustawy. Art. 40. Do spraw objtych przepisami ustawy, które uregulowane s postanowieniami obowizujcych Rzeczpospolit Polsk ratyfikowanych za uprzedni zgod wyra|on w ustawie umów midzynarodowych, stosuje si postanowienia tych umów. Art. 41. Pracownicy urzdu obsBugujcego ministra wBa[ciwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego zapewniajcy do dnia ogBoszenia ustawy realizacj zadaD z zakresu praw mniejszo[ci narodowych i etnicznych staj si z tym dniem pracownikami urzdu obsBugujcego ministra wBa[ciwego do spraw wyznaD religijnych oraz mniejszo[ci narodowych i etnicznych. Przepisy art. 231 Kodeksu pracy stosuje si odpowiednio. Art. 42. 1. Mienie urzdu obsBugujcego ministra wBa[ciwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego sBu|ce realizacji zadaD z zakresu praw mniejszo[ci staje si z dniem ogBoszenia ustawy mieniem urzdu obsBugujcego ministra wBa[ciwego do spraw wyznaD religijnych oraz mniejszo[ci narodowych i etnicznych. 2. Zrodki finansowe ujte w cz[ci 24 bud|etu paDstwa kultura i ochrona dziedzictwa narodowego przeznaczone na realizacj zadaD z zakresu praw mniejszo[ci oraz na wspieranie wydawania czasopism w jzyku regionalnym zostaj przesunite z dniem ogBoszenia ustawy do cz[ci 43 bud|etu paDstwa wyznania religijne oraz mniejszo[ci narodowe i etniczne. Art. 43. Ustawa wchodzi w |ycie po upBywie 3 miesicy od dnia ogBoszenia, z wyjtkiem art. 36, art. 39, art. 41 i art. 42, które wchodz w |ycie z dniem ogBoszenia. ________ 1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostaBy ogBoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717 i Nr 162, poz. 1568 oraz z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203 i Nr 167, poz. 1759. 2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostaBy ogBoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 45, poz. 391, Nr 65, poz. 594, Nr 96, poz. 874, Nr 166, poz. 1611 i Nr 189, poz. 1851, z 2004 r. Nr 19, poz. 177, Nr 93, poz. 890, Nr 121, poz. 1264, Nr 123, poz. 1291, Nr 210, poz. 2135 i Nr 273, poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr 14, poz. 114. 3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostaBy ogBoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 128, poz. 1407, z 2002 r. Nr 37, poz. 329, Nr 41, poz. 365, Nr 62, poz. 558, Nr 89, poz. 804 i Nr 200, poz. 1688, z 2003 r. Nr 52, poz. 450, Nr 137, poz. 1302 i Nr 149, poz. 1452 oraz z 2004 r. Nr 33, poz. 287. 4) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostaBy ogBoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 162, poz. 1568 i Nr 190, poz. 1864 oraz z 2004 r. Nr 19, poz. 177, Nr 69, poz. 624, Nr 91, poz. 873, Nr 96, poz. 959, Nr 116, poz. 1206, Nr 238, poz. 2390, Nr 240, poz. 2408 i Nr 273, poz. 2702. 5) Zmiany wymienionej ustawy zostaBy ogBoszone w Dz. U. z 2000 r. Nr 29, poz. 358, z 2002 r. Nr 144, poz. 1204, z 2003 r. Nr 73, poz. 661 oraz z 2004 r. Nr 92, poz. USTAWA z dnia 7 wrze[nia 1991 r. o systemie o[wiaty. (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z pózn. zm.) Art. 13. 1. SzkoBa i placówka publiczna umo|liwia uczniom podtrzymywanie poczucia to|samo[ci narodowej, etnicznej, jzykowej i religijnej, a w szczególno[ci nauk jzyka oraz wBasnej historii i kultury. 2. Na wniosek rodziców nauka, o której mowa w ust. 1, mo|e by prowadzona: 1) w osobnych grupach, oddziaBach lub szkoBach, 2) w grupach, oddziaBach lub szkoBach - z dodatkow nauk jzyka oraz wBasnej historii i kultury, 3) w midzyszkolnych zespoBach nauczania. 3. Minister wBa[ciwy do spraw o[wiaty i wychowania okre[li, w drodze rozporzdzenia, warunki i sposób wykonywania przez szkoBy i placówki zadaD, o których mowa w ust. 1 i 2, w szczególno[ci minimaln liczb uczniów, dla których organizuje si poszczególne formy nauczania wymienione w ust. 2. 4. W pracy dydaktyczno-wychowawczej szkoBy publiczne zapewniaj podtrzymywanie kultury i tradycji regionalnej. 5. Podrczniki szkolne i ksi|ki pomocnicze do ksztaBcenia uczniów w zakresie niezbdnym do podtrzymywania poczucia to|samo[ci narodowej, etnicznej i jzykowej mog by dofinansowywane z bud|etu paDstwa z cz[ci, której dysponentem jest minister wBa[ciwy do spraw o[wiaty i wychowania. 6. Minister wBa[ciwy do spraw o[wiaty i wychowania podejmie dziaBania w celu zapewnienia mo|liwo[ci ksztaBcenia nauczycieli oraz dostpu do podrczników na potrzeby szkóB i placówek publicznych, o których mowa w ust. 1. 7. Minister wBa[ciwy do spraw o[wiaty i wychowania podejmie dziaBania w celu popularyzacji wiedzy o historii, kulturze, jzyku i o tradycjach religijnych mniejszo[ci narodowych i etnicznych oraz spoBeczno[ci posBugujcej si jzykiem regionalnym.

Wyszukiwarka