plik


ÿþHipnotyczny marketing Autor: Joe Vitale ISBN: 978-83-246-1193-5 Format: A5, stron: 248 Wsad kolorowy do Twojej g³owy " Twórz strony internetowe dzia³aj¹ce jak bankomaty " Zdobywaj rozg³os za darmo " Podbijaj umys³y klientów skandalicznymi pomys³ami Pracuj wyobraxni¹, a klienci bêd¹ Ciê nosiæ na rêkach! Machina sprzeda¿y i reklamy hojnie wynagradza pomys³y fantazyjne i szokuj¹ce. Ta ksi¹¿ka stanie siê Twoj¹ palet¹ hipnotycznych barw. Nauczy Ciê malowaæ s³owem. Uwra¿liwi na niuanse sk³adaj¹ce siê w genialn¹ ca³oSæ. Da Ci moc tworzenia reklamowych dzie³ sztuki. Znajdziesz w niej tyle pachn¹cych nowoSci¹ pomys³ów, ¿e Twoja muza ju¿ nigdy nie zamilknie. Joe Vitale nie zmySla. On wie to wszystko z autopsji. To cz³owiek, którego korporacje kupuj¹ tak, jak kluby pi³karskie kupuj¹ królów strzelców. A ta ksi¹¿ka to karmi¹cy zmys³y striptease jego twórczego umys³u. Dowiesz siê z niej, jak: " gimnastykowaæ umys³ w kierunku sensacji i pasji, " formu³owaæ bardzo osobiste przekazy reklamowe, " przechodziæ od rozmySlania do dzia³ania, " sk³aniaæ ludzi do otwierania Twoich e-maili reklamowych, " podawaæ klientom nudne informacje niczym lody w p³on¹cej polewie. Dwukrotnie na pierwszym miejscu listy bestsellerów Amazon.com! S pi s t r e [ c i O autorze 7 Nota od wydawcy 9 Przedmowa 11 Wstp 13 1. Hipnotyczny marketing w wersji dla leniwych 17 2. Jak zahipnotyzowa masy pomysBami typu PO 21 3. Latajce karBy i bohater ludowego PR-u 23 4. Osiem sprawdzonych sposobów na uzyskanie rozgBosu 25 5. Promujc mistrza bokserskiego wagi ci|kiej i jego kieBbas 29 6. Poka| swój stanik! 31 7. 21 sposobów na wymy[lenie historii o Tobie i Twoim biznesie 33 8. Woda... na mByn 41 9. Sprzedajc krwawe gry komputerowe 43 10. Jeden z najprostszych na [wiecie sposobów uzyskania rozgBosu 45 11. Jak zainstalowa  pragnienia sukcesu w swoim umy[le 49 12. Trzy gwarantowane sposoby, które ZAWSZE hipnotyzuj media 53 13. 10 porad jak sta si atrakcyjnym dla mediów od medialnej Tygrysicy 55 14. Siedem praw najlepszego promotora baseballu 59 15. Psychologia hipnotycznego rozgBosu 63 16. Zaawansowane, [ci[le tajne sposoby, aby totalnie zawBadn uwag mediów 67 17. Jak si wzbogaci wykorzystujc sekret P.T. Barnuma 71 18. Niesamowity sposób o nazwie  E-DR Publicity 85 4 Hi p n o t y c z n y ma r k e t i n g 19. Nowy sposób, by uzyska 30 razy wicej odpowiedzi od mediów 89 20. Cztery natychmiastowe sposoby na wysBanie Twojej informacji prasowej 95 21. Dwa sBowa, które zapewni Ci udziaB w dowolnym programie telewizyjnym i radiowym 97 22. Klucze do hipnotycznych stron internetowych 101 23. Mistrz copywritingu ujawnia swoje wewntrzne sekrety 105 24. Mistrz zakazanych technik perswazji ujawnia swoje sekrety 109 25. Praktyczny mistyk ujawnia sekrety jego strony 113 26. Declan Dunn szokuje mnie sekretami swojej strony 117 27. Jakie s najsilniejsze strony sprzeda|y bezpo[redniej w internecie? 121 28. Pewna porada seksualna od najwikszego hipnotyzera [wiata 125 29. Jak zamieni tak sobie stron w prawdziwie hipnotyczn 127 30. Jak  Inspirujcy Muzyk Ludowy mo|e stworzy hipnotyczny serwis internetowy? 135 31. Czego mo|esz si nauczy od tego naprawd gBupiego serwisu 137 32. Sekret robienia biznesu online, którego nikt nie chce zna 141 33. Znany magik uliczny mo|e pomóc Ci stworzy hipnotycznego e-maila 143 34. Jak tworzy e-maile, które sekretnie uwodz czytajcych 147 35. Pi najlepszych sposobów pisania tematów e-maili 153 36. Jak dobre pytanie mo|e podnie[ sprzeda| o 317%? 157 37. PrzykBady sprzedajcych e-maili, które czyni mnie bogatym 159 38. MaBo znany sekret podwajajcy ilo[ reakcji na Twoje e-oferty 165 39. Jak zarobi nawet jeszcze wicej u|ywajc tego nietypowego sekretu e-mailowego 171 40. Jakich piciu sposobów mo|esz u|y, by ludzie otworzyli Twojego e-maila? 181 41. Naprawd  zabójczy hipnotyczny sales-letter, u|yty w sieci i poza ni 185 42. Najdziwniejszy na [wiecie sposób na wzmocnienie Twoich hipnotycznych tekstów 197 Spis tre[ci 5 Dodatki A Jak stworzy kampani marketingu wirusowego? 205 B 10 najgrozniejszych ksi|ek marketingowych wszech czasów 211 C Jak stworzy wBasne, hipnotyczne wizytówki 215 D Niebezpieczne sprzedawanie  nowy sposób zwikszenia zysków 221 E Czego Bernice nauczyBa mnie na temat reklamy 225 F Jak generowa sprzeda| po zbudowaniu relacji z klientami 229 G Trzy prawdziwe sekrety odnoszenia sukcesu 235 Epilog 241 Siedem praw najlepszego promotora baseballu 59 Rozdzi aB 14 SIEDEM PRAW NAJLEPSZEGO PROMOTORA BASEBALLU dy byBem dzieckiem, chcia- G Bem zosta zawodowym baseballist. ZobaczyBem film bodaj z Babe Ruth, co zainspirowaBo mnie do gry. Jednak|e nigdy nie byBem tak dobry i wkrótce nauczyBem si, |e lepiej czuj si wciskajc klawisze maszyny do pisania. I w ten sposób si tu znalazBem. Co ciekawe, baseball mo|e Ci du|o nauczy o hipnotycz- nym kreowaniu wizerunku. Prawdopodobnie najwspanialszym promotorem baseballu wszech czasów byB Bill Veeck. W nie- dawno wydanej ksi|ce na temat jego filozofii, pt. Marketing your dreams (Promowanie marzeD), autor (Pat Williams), przy- tacza  Nieodmienne prawa promocji Veecka. Sparafrazuj ka|de z nich tu i teraz, by pomóc Ci pomy[le nad  praktycznie oburzajcymi pomysBami, aby skierowa ruch na Twoj stron. 60 Hi p n o t y c z n y ma r k e t i n g Prawo 1: SiBa iluzji. Przyozdób produkt lub usBug, a stanie si bardziej pocigajca. Baseball staje si czym[ wicej ni| tylko gr, kiedy poBczysz go z ludzmi pijcymi mleko. Dodaj do swojej butelki mleka czapk baseballow i ju| masz ten efekt za darmo. Prawo 2: Bezsensowne rozdawanie. Rozdawaj co[ zupeBnie bez sensu. Ka|dy kto rozdaje telewizory skupi na sobie uwag. Veeck rozdaB kiedy[ 4000 ogórków. Naj- gBupsze przyciga uwag. Prawo 3: Czysta Bazienka = dobra zabawa. Traktuj swoich klientów jak królów, a oni bd Ci chwali, poleca i u Ciebie kupowa. Veeck dawaB dodatkowe pienidze na materiaBowe rczniki w ubikacjach. WzorowaB si na eks- kluzywnych Bazienkach dla kobiet. To nie jest czym[ odlegBym od tego, co mo|esz robi. Szczerze pomó| swoim klientom, a oni [cign na Ciebie uwag mediów. Prawo 4: Wygrana jest finaBem, ale nie sposobem na gr. Pewnego razu Veeck byB gospodarzem Grandstand Managers Night. MiaB grup 4000 fanów, którzy gBosowali na najwa|niej- sze decyzje mened|erskie w czasie rzeczywistej gry. Podczas gdy Veeck chciaB, by jego dru|yna wygraBa, chciaB równie|, by fani [wietnie spdzili czas. To oczywi[cie doprowadziBo do wspaniaBej opinii w[ród publiczno[ci. Prawo 5: Wydaj pienidze (najlepiej czyje[), aby tego dokona. Veeck pozyskaB sponsorów na pokrycie rachunków za swoje dzikie pomysBy i akcje rozdawania gratisów. Osoba, która po- darowaBa 1000 ogórków, oczywi[cie zyskaBa na rozgBosie, jaki wygenerowaB. Niektórzy pójd do ka|dego, kto braB udziaB w da- nym zdarzeniu. Stwórz sytuacj wygrany-wygrany (win-win) i promuj si na ró|ne sposoby, by zwróci uwag mediów. Siedem praw najlepszego promotora baseballu 61 Prawo 6: Promocja nigdy si nie koDczy. Nie mo|esz przesta dba o rozgBos, marketing czy sprzeda|. Kiedy[ ssiedzi stadionu zadzwonili do Veeck a narzekajc na haBasy. WykorzystaB ten moment, aby pomóc im i sobie, i zor- ganizowaB Noc Dobrych Ssiadów. Prawo 7: {adne z tych praw nie jest niezmienialne. Wszystko  przejdzie . Intencja jest taka, by Twój biznes uzyskaB hipnotyczny rozgBos, ludzie przyszli na Twoj stron i kupili, co oferujesz. Veeck miaB odwag Bama reguBy. Kiedy[ zrobiB Noc Brakujcego Zba i ka|dy, komu go brakowaBo wchodziB na mecz za darmo. Przemy[l te prawa. Zobacz, co podpowiadaj Ci i jak po- magaj w my[leniu nad praktycznie skandalicznymi pomysBami, które TY mo|esz wykorzysta. Zanotuj co[, je[li chcesz. A kiedy ju| bdziesz gotów, skacz do nastpnego rozdziaBu! Psychologia hipnotycznego rozgBosu 63 Rozdzi aB 15 PSYCHOLOGIA HIPNOTYCZNEGO ROZGAOSU ocham stare ksi|ki. Ludzie K zwykle zastanawiaj si, dlaczego mam ich a| tyle. Prawda jest taka, |e s one wypeBnione mdro[ci, z której mo|esz korzy- sta równie| wspóBcze[nie. Na przykBad, lubi ksi|ki, których autorami s: Kenneth Goode i Zenn Kaufman piszcy o biznesie w latach trzydziestych i czterdziestych. Jedn z moich ulubionych ksi|ek napisanych przez t par jest Showmanship in business (Wykorzystanie umiejtno[ci zainteresowania publiczno[ci w biznesie). Zwiet- nie si j czyta. Jest naBadowana historiami o tym, jak zwykli biznesmeni mog doda element pokazu do swojego biznesu i uzyska rozgBos. Sposoby tam przedstawione s równie aktu- alne dzi[, jak wtedy, kiedy wyszBa ksi|k, po Wielkim Kryzysie. Autorzy mówi, |e istniej cztery udowodnione sposoby zwrócenia na siebie uwagi: 64 Hi p n o t y c z n y ma r k e t i n g " Doprowadz ich do [miechu. " Doprowadz ich do pBaczu. " Przeraz ich. " Mów o miBo[ci  u|ywajc sBów i muzyki. Dalej, wyja[niaj pewne psychologiczne aspekty tych czte- rech sposobów. Poniewa| bardzo prowokuj one do my[lenia, podziel si z Tob niektórymi z nich. " Konflikt.  Ludzie lubi, jak co[ si dzieje.  napisa- li.  Jakie[ dziaBania w walce z konkurencj, kiedy tyl- ko si da. " Bycie pierwszym.  Nie ma miejsca dla drugich w wia- domo[ciach  nawet je[li s lepsi ni| wikszo[ pierw- szych.  pisz autorzy. " Humor.  Czsto si mówi, |e nie zmusisz klientów [mie- chem do kupowania Twoich produktów.  pisz.  Ale mo|esz spowodowa, |e Ci zechc, co jest du|ym kro- kiem naprzód w stron sprzeda|y. " Tajemnica.  Tajemnicze ksi|ki [wietnie si sprzedaj... Tajemnicze filmy wypeBniaj kina. Twoja publiczno[ kocha tajemnice i zagadki. " Zwierzta.  Jeden z naszych przyjacióB , który ma talent do osigania rozgBosu za darmo, przypisuje du| cz[ swojego sukcesu u|ywaniu zwierzt w swoich historiach.  wyja[niaj. " Magia.  Hyatt Bearing [cignB zainteresowanie na poka- zy przemysBowe, u|ywajc zBudzeD optycznych dla przy- cignicia uwagi. " Symbolizm.  SBowo »Dobrobyt« uczyniBo McKinley'a pre- zydentem.  pisz o prezydencie Williamie McKinley, urodzonym w moim rodzinnym mie[cie Niles w Ohio.  Ludzie wol etykietki od pomysBów. Psychologia hipnotycznego rozgBosu 65 Powtarzam  to wszystko ma by katalizatorem dla pomy- sBów w Twojej gBowie. Przypominam te|, |eby[ zapisaB pomysBy, jakie wBa[nie przyszBy Ci do gBowy. Zrób to teraz, a potem skocz do nastpnego rozdziaBu, by pozna zakazane techniki manipulacji w celu zwrócenia na sie- bie uwagi! Zaawansowane, [ci[le tajne sposoby, aby totalnie zawBadn uwag mediów 67 Rozdzi aB 16 ZAAWANSOWANE, ZCIZLE TAJNE SPOSOBY, ABY TOTALNIE ZAWAADN UWAG MEDIÓW am du|e opory przed napi- M saniem tego wBa[nie rozdziaBu. Widzisz, kto[ mo|e zle wykorzysta to, o czym teraz powiem. Wielu ludzi, spo[ród garstki, która poznaBa t podziemn infor- macj, obecnie u|ywa jej, by manipulowa mediami, co oznacza, |e u|ywaj jej, by manipulowa Tob i mn. Podziel si tym z Tob po pierwsze, by pomóc Ci zrozumie, jak dziaBaj media. Po drugie, by pomóc Ci dosta si do wiado- mo[ci z wBasnym przekazem. Powtarzam  to s pot|ne narzdzia, nie nale|y si z nimi obchodzi bez nale|ytej uwagi. Prosz, nie mów o tym nikomu. Oto i sekret: Aktywi[ci wiedz, jak dosta si do wiadomo[ci. Czy to gdy organizuj protest, robi ró|ne dziwne rzeczy, jak skakanie z dachów budynków, czy te| za[miecaj kultur 68 Hi p n o t y c z n y ma r k e t i n g wytrcajcymi z równowagi konserwatywnymi imprezami typu pokazy zwierzt, a nawet przerywaj nam Bowienie ryb bombami lub informowaniem o ich podBo|eniu. Powtarzam, aktywi[ci wiedz, jak zwróci na siebie nasz uwag. Pamitam, jak lata temu pomagaBem swojemu klientowi, bardzo znanemu adwokatowi, wypromowa jego ksi|k. Od- wa|nie powiedziaB mi:  Mog zgromadzi setk ludzi, którzy oprotestuj moj ksi|k, je[li to sprawi, |e bd w wiado- mo[ciach . MówiB powa|nie. WiedziaBem, |e mo|e to zrobi. ByB tak popularny i miaB taki zapaB do promowania, |e nie musiaB or- ganizowa protestu  i zamiast tego stworzyB najwiksze przy- jcie z okazji wydania ksi|ki, jakie miasto, w którym |yB (jedno z najwikszych w Ameryce) kiedykolwiek widziaBo. Wic, co takiego wiedz aktywi[ci, a o czym wikszo[ z nas nie wie? Sugeruj Ci zapoznanie si z ksi|k Making the news (Po- jawianie si w wiadomo[ciach) napisan przez Jasona Sal- zmana. To niesamowite dzieBo. Jest napisana dla aktywistów i organizacji non-profit, wyja[nia, jak dziaBaj media i jakimi metodami si do nich dosta. Jest ona wci| dostpna i warto si z ni zapozna i j zapamita. Salzman mówi, |e najbardziej udane imprezy medialne do- starczaj rozrywki. S teatralne. W jednym rozdziale swojej ksi|ki wymienia i obja[nia wiele sposobów na wymy[lenie wy- czynów, które bd si nadawaBy dla mediów. Oto kilka z nich: 1. Kamery uwielbiaj kostiumy. Ubierz swoich pracowni- ków lub siebie i powiadom media. 2. Zdramatyzuj jakie[ popularne powiedzenie.  Waffling on the issues (dosB.  Wymijajce przedstawianie spraw ) spowodowaBo, |e odbyBa si konferencja prasowa przed sklepem z waflami. Zaawansowane, [ci[le tajne sposoby, aby totalnie zawBadn uwag mediów 69 3. OceD ludzi lub organizacje. Prasa kocha wygranych i prze- granych.  Raport dla sekretarza energetyki zaBapie si do nagBówków. 4. Zobrazuj symbol swojego niepokoju. 40 tys. par butów zostaBo wyrzucone na trawnik, by pokaza ogrom liczby 40 tys. ludzi zabitych przy u|yciu broni palnej. 5. Niech odrzuc Twoj reklam. Stwórz reklam, o której z góry wiadomo, |e nie przejdzie, niech j odrzuc i po- tem zwoBaj konferencj prasow, by o tym ponarzeka. 6. Spal szczeniaka. Jaki[ czBowiek napisaB informacj pra- sow, |e zamierza spali szczeniaka. Prasa przybiegBa do jego drzwi. WyszedB ze szczeniakiem w rkach i wyko- rzystaB zainteresowanie, aby wykrzycze swoje zdanie na temat praw czBowieka. Oczywi[cie prasie si bardzo po- dobaBo. (Nie, zwierzak nie zostaB zraniony.) 7. Konflikty tworz wiadomo[. Mo|esz zawsze wezwa konkurencj do zakoDczenia dziaBalno[ci, dla zabawy lub na powa|nie i zaprosi media, by byBy tego [wiadkami. Tak jak Ci mówiBem, te pomysBy s skrajne! Ale w tej chwili mo|e zastanawiasz si, czy mo|esz u|y KTÓREGOKOLWIEK z tych dzikich, [miesznych, skandalicz- nych, niekonwencjonalnych pomysBów zaprezentowanych w tym i poprzednich rozdziaBach. Musisz sobie przypomnie, |e [wiat jest wypchany ludzmi i organizacjami, które robi wszystko, by mówiono o nich w wiadomo[ciach. Prosta informacja prasowa prawdopodob- nie nie daBaby Ci ogólnokrajowego rozgBosu, jaki chcesz zdo- by. Musisz my[le wielkimi kategoriami. Zmielej. Musisz my- [le jak P.T. Barnum. Musisz dziaBa jak Donald Trump. Nawet je[li jeste[, jak to mówi  pBotk , musisz my[le i zachowywa si jak rekin, by dosta si do wiadomo[ci. Powtarzam  to pierwszy krok w strategii hipnotycznego marketingu. Odkryjmy jeszcze wicej na ten temat... Jak si wzbogaci wykorzystujc sekret P.T. Barnuma 71 Rozdzi aB 17 JAK SI WZBOGACI WYKORZYSTUJC SEKRET P.T. BARNUMA am sentyment do tego zda- M nia, które P.T. Barnum napisaB na Bo|u [mierci w 1891 roku:  Prasie Stanów Zjednoczonych zawdziczam prawie ka|- dego dolara, jakiego posiadam... P.T. Barnum 1891 Barnum znaB potg mediów. To uczyniBo go jednym z naj- bogatszych Amerykanów i najbardziej znanych ludzi na [wie- cie. I to pomogBo wielu wypromowanym przez niego gwiazdom, od Toma Thumba do Jenny Lind, równie| sta si bogatymi i sBawnymi. Ty te| to mo|esz robi. Jak, poka| Ci w tym rozdziale. I mo|e nawet wa|niejsz rzecz bdzie pokazanie Ci, jak u|ywa informacji prasowych, by uruchomi mechanizm bez- po[redniej reakcji. 72 Hi p n o t y c z n y ma r k e t i n g Innymi sBowy, zamieszczam powód, dla którego ludzie maj odwiedzi Twoj stron, w tre[ci takiej informacji. Nazywam to E-DR Publicity i wyja[ni Ci, o co dokBadnie chodzi, w póz- niejszym rozdziale. Po pierwsze, pozwól mi powiedzie, |e du|o pisaBem o tym, jak przygotowywa wiadomo[ci prasowe, w moich ebookach, szczególnie w Advanced hypnotic writing (Zaawansowanym hip- notycznym pisaniu). Je[li je przeczytaBe[, mo|esz pomin ten rozdziaB, albo powtórzy sobie wiadomo[ci czytajc go. Gotowy? Narzdziem, którego u|yjesz, aby uzyska rozgBos, jest po prostu kartka papieru: informacja prasowa. Informacja prasowa, jak sama nazwa wskazuje, ma infor- mowa pras. Jednak|e niewielu ludzi, ukBadajc taki tekst, zdaje si to rozumie. Zamiast tego pisz reklamy i nazywaj je informa- cjami. Redaktorzy dostaj setki tysicy wiadomo[ci prasowych ka|dego dnia (!). Je[li Twoje s sBabo zamaskowanymi rekla- mami, to wBa[nie Twoje trafi do kosza. Wic jak unikn sytuacji, w której Twoja informacja lduje w koszu? NAGAÓWEK Jak mo|esz wnioskowa z pocztku ostatniego rozdziaBu, nagBó- wek mo|e zbudowa lub zrujnowa Twoje szanse na zdobycie uwagi mediów. Przeczytaj ponownie nagBówki, jakie napisaBem dla Jeffa, Barrego i dla siebie. Czy| nie przycigaj uwagi? Czy nie sygnalizuj wiadomo[ci? Chcesz porady na temat pisania nagBówków dla wBasnych wiadomo[ci? PrzysBuchaj si zapowiedziom, które maj Ci zachci do ogldnicia wiadomo[ci w telewizji. UsByszysz krótkie, dokucz- liwe zdania, takie jak: Jak si wzbogaci wykorzystujc sekret P.T. Barnuma 73  Czy Twoje oczy mo|na wyleczy w 45 sekund?  Czy ten pies mo|e uratowa Ci |ycie? Inne, które usByszaBem:  Spotkaj czBowieka, który popeBniB zbrodni, która zszokowaBa nasz naród! Tak dokuczliwe s nagBówki! I s bardzo hipnotyczne. Innymi sBowy, kiedy bdziesz oglda telewizj dzi[ wieczór, zwró uwag na te wabiki podczas sekcji z reklamami, które pocigaj Ci do ogldania wiadomo[ci. To, co si dzieje, to za- haczanie Ci mówionymi nagBówkami. Mo|esz stosowa t sam zasad podczas pisania informa- cji prasowej. To dziaBa w przypadku wszystkich rodzajów me- diów i jest u|ywane przez ka|dego, od Oprah przez Larrego Kinga, a| do Twojej ulubionej lokalnej stacji telewizyjnej. Zacznij my[le jak reporter i stwórz nagBówek informacji prasowej dla swojego (powiedzmy) e-booka. Zadaj sobie takie pytania, jak: " Co nowego ujawnia e-book? " Co jest nowego na Twój temat? " W jaki sposób ksi|ka wpBywa na czytelników? " Na [wiat? " Na Twoje ssiedztwo? Poszukaj tej nowo[ci i zamieD to w jednostronicow, sku- teczn wiadomo[ (ale tylko wiadomo[). To wszystko zacznie nabiera wicej sensu, kiedy bdziesz kontynuowaB czytanie ksi|ki i zapoznasz si z przykBadami. Wic  nie zatrzymujmy si w tym miejscu! 74 Hi p n o t y c z n y ma r k e t i n g STRUKTURA HIPNOTYCZNEJ INFORMACJI PRASOWEJ U|yj swojego papieru firmowego. Je[li takowego nie posiadasz, nie przejmuj si. Redaktorowi zale|y na informacji, nie na Tobie. Papier firmowy dodaje tylko troch wiarygodno[ci. Po prawej, bdz po lewej umie[ napis  INFORMACJA PRASOWA . Pod tym napisz imi osoby kontaktowej (np. Twoje) i jej telefon. Na górze strony, po przeciwnej stronie napisz  DO NA- TYCHMIASTOWEJ PUBLIKACJI . Na [rodku strony, zostawiajc mniej wicej jedn trzeci od góry, napisz swój nagBówek. Pamitaj, by brzmiaB on warto- [ciowo dla prasy. Par linijek ni|ej zacznij swoj tre[. Chocia| poprawnie jest pisa z pojedynczymi odstpami midzy liniami, redaktorzy s przyzwyczajeni do podwójnych. Pamitaj, |e to co piszesz jest zródBem wiadomo[ci, nowo[ci. Podaj fakty: kto, co, kiedy, gdzie, jak i dlaczego. I zaprezentuj je w kolejno[ci ich wa|no[ci. Twoje nastpne akapity powinny wyja[ni szczegóBy i do- peBni histori. Na samym koDcu podaj swoje imi, adres i napisz  PO WICEJ INFORMACJI PROSZ ZADZWONI (tu podaj swój numer telefonu). Jak pisz informacje prasowe A teraz wyja[nijmy to sobie jeszcze dokBadniej: Gdy kto[ daje mi ksi|k do wypromowania, albo jaki[ inny produkt, szukam  historii , do której by pasowaB. Innymi sBowy, nie chc pisa, by wypromowa  jak[ ksi|k , bo to zwykle |adna wa|na nowo[, ale sonduj, jak ksi|ka wpisuje si w jaki[ wikszy obraz. Jak si wzbogaci wykorzystujc sekret P.T. Barnuma 75 WBa[nie tak tworz hipnotyczne teksty. Dla przykBadu, powiedzmy sobie o czBowieku, który odebraB telefon od reportera osiem minut po wysBaniu faksem mojej informacji prasowej. Jego ksi|ka nosi tytuB Fun projects with wooden pallets (Zabawne projekty z drewnianych palet). Gdybym byB taki, jak wikszo[ promujcych, mógBbym napisa, |e ksi|- ka jest ju| dostpna i troch o niej powiedzie. Ale nie uwa|am, |e takie metody s bardzo skuteczne. Preferuj u|y podwójnej siBy, co osigam przez poBczenie informacji o ksi|ce z ciekaw histori dodatkow. Po chwili namysBu napisaBem nastpujcy nagBówek: Nowe sposoby robienia mebli  i innych rzeczy  z odpadków Zobacz, jakie odczucia wywoBuje ten nagBówek. S raczej zwizane z nowo[ci, nie wspominam nawet o ksi|ce. Ksi|ka jest wedBug mnie mniej wa|na ni| to, co pomaga Ci ona zrobi. W reklamie mówimy o cechach i o korzy[ciach. Fakt istnienia ksi|ki jest niejako cech. To, co mo|esz zrobi majc ksi|k, jest korzy[ci. SkupiBem si na korzy[ciach. Nastpn rzecz, jakiej poszukaBem, byBa zabójcza pierwsza linijka tekstu. Moim zdaniem ta wBa[nie linijka powinna by ma- gnesem. Je[li nie przycigniesz uwagi redaktorów w tym miej- scu, prawdopodobnie nie przeczytaj reszty Twojej informacji. Warto tutaj wspomnie, |e redaktorzy zadecyduj czy prze- czyta Twoj informacj prasow oceniajc nagBówek. Je[li ich zaintryguje, przejd dalej. Ale nastpnym potencjalnym punk- tem przerwania lektury jest pierwsza linijka. W przypadku wy- mienionego wy|ej klienta, moja pierwsza linijka wygldaBa tak:  Czy widziaBe[ te drewniane palety poskBadane na ty- Bach wielu biznesów? 76 Hi p n o t y c z n y ma r k e t i n g To otwarcie wci| kocham. Dlaczego? Poniewa| to powo- duje, |e czytajcy kiwa gBow mówic w duchu  tak , co wpra- wia go w stan odbioru. To te| pociga czytelnika do nastpnego akapitu. To zmusza Ci do zadania sobie pytania:  No dobra, ale co z nimi? Pózniej stworzyBem histori o tym, jak robi meble  to byBa ta gBówna wiadomo[  i zacytowaBem par razy ksi|k i autorów wBczajc w ten sposób ksi|k do mojej historii. Widzisz ró|nic? Zamiast skupia si na ksi|ce, skupiBem si na historii i wspomniaBem o ksi|ce w tre[ci. A oto caBa infor- macja prasowa: Nowy artykuB z Awareness News Service Kontakt: Joe Vitale Telefon: 512-847-3414 Do natychmiastowego opublikowania Nowe sposoby robienia mebli  i innych rzeczy  z od- padków (Silsbee, Texas. 1 wrze[nia, 1995) Czy widziaBe[ te drewniane palety poskBadane na tyBach wielu biznesów? WedBug Fun projects with wooden pallets (14.95 dol. z prze- syBk, z Applecart Press, PO Box 612, Silsbee, TX 77656), 115 stronicowej, w peBni ilustrowanej, nowej ksi|ki autorstwa Dona i Peggy Crissey z Silsbee w Teksasie, mo|esz zabra sobie takie palety zwykle za darmo i zamieni je w setki prostych, prak- tycznych i zabawnych projektów dla domu, takich jak Bó|ka, krzesBa, pBoty, doniczki, zabawki, schody i stoBy, |e wymieni tylko kilka ich zastosowaD.  Ponad 460 milionów palet jest produkowanych co roku w naszym kraju.  mówi Don Crissey, in|ynier z ponad dwu- dziestoletnim do[wiadczeniem w recyclingu wszystkiego, od Jak si wzbogaci wykorzystujc sekret P.T. Barnuma 77 rzdowych nadwy|ek farby, po oceaniczne kontenery Badun- kowe. Crissey dodaje, |e 53% z tych palet jest u|ytych tylko raz i s one od razu wyrzucane.  Ludzie nie zdaj sobie sprawy, |e poBowa drogiej wycinki wysokiej jako[ci drewna sBu|y wBa[nie produkcji tych palet.  wyja[nia Crissey.  To znaczy, |e jest w nich dobre, drogie drewno  drewno, które mo|esz wykorzysta, aby zrobi pik- ne meble. WedBug Dona i jego |ony Peggy, byBych specjalistów od or- ganizacji wystaw w sklepach obuwniczych, pojedyncza paleta mo|e zmie[ci si w baga|niku wikszo[ci samochodów i ka|da paleta mo|e by u|yta w jednym z ponad stu prostych, zabaw- nych i praktycznych projektów domowych typu  zrób to sam .  Spdzili[my trzy lata gromadzc palety i u|ywajc ich drew- na.  mówi Don Crissey.  ZrobiBem wszystko, co opisali[my w ksi|ce, od Bawek, przez Bó|ka, a| do szafek nocnych . Na naszym trawniku s doniczki, [cie|ki i krzesBa, i nikt nigdy nie zauwa|a, |e s one zrobione z palet!  Poza przyjemno[ci pBync z robienia tych projektów,  dodaje Peggy Crissey   wspaniale czuj si ze [wiadomo- [ci, |e jestem przyjazna planecie. Aby otrzyma darmow próbk porad odno[nie robienia jed- nego projektu z palety, wy[lij zaadresowan zwrotnie kopert ze znaczkiem do Dona i Peggy Crissey Applecart Press, PO Box 612, Silsbee, TX 77656. Aby zamówi now ksi|k Fun projects with wooden pallets napisan przez Dona i Peggy Crissey, wy[lij czek albo przekaz pocztowy na kwot 14,95 dol. (z przesyBk) na adres: Applecart Press, PO Box 612, Silsbee, TX 77656. 78 Hi p n o t y c z n y ma r k e t i n g Sekretna wskazówka Zauwa|, |e w informacji prasowej wspomniaBem, |e ludzie mog uzyska darmowe wiadomo[ci. W taki sposób tworz tak zwan bezpo[redni reakcj. Ty skupisz si na kierowaniu ludzi na swoj stron internetow. Mo|esz napisa w swojej informacji, |e wicej wiadomo[ci znajd na Twojej stronie internetowej. To jest ekwiwalentem tego wysyBania zapytania o wicej informacji. Inny przykBad Innym razem, autorka ksi|ki o nadu|yciach prawników za- dzwoniBa do mnie, by o niej porozmawia. SpodobaBa mi si (i ona, i ksi|ka), ale musiaBem poszuka sposobu, by wytwo- rzy histori, do której doBczyBbym ksi|k. Po kilku dniach, wymy[liBem nastpujcy nagBówek: {ona, matka, bizneswoman Pozywa swojego prawnika  i wygrywa! Zdradza sekrety chronienia si przed nadu|yciami prawników w swojej nowej ksi|ce Lubi ten nagBówek, bo streszcza caB informacj prasow w zaledwie kilku linijkach.  {ona, matka, bizneswoman suge- ruje, |e to nie zwykBa sytuacja, ta kobieta nie jest tylko gospody- ni domow, a ma kilka ról |yciowych.  Pozywa swojego praw- nika  to przykuwa uwag.  i wygrywa!  to wBa[nie pointa. Mój podtytuB, albo nagBówek pod nagBówkiem, jest prób zbudowania jeszcze wikszego entuzjazmu czytelnika, który b- dzie czytaB t informacj. Moim nastpnym wyzwaniem byBo wymy[lenie wspaniaBej pierwszej linijki. PrzeczytaBem stos materiaBów przesBanych mi przez autork i wymy[liBem linijk, obok której trudno przej[ obojtnie. NapisaBem: Jak si wzbogaci wykorzystujc sekret P.T. Barnuma 79  Janice Tucker Hedlund zastanawia si, dlaczego s- dy s zamykane na noc i prawnicy musz i[ do domu. Potem kontynuowaBem jej histori i wBczyBem w to ksi|k. Znowu  nie skupiaBem si na ksi|ce. SkupiBem si na histo- rii i wrzuciBem troch cytatów z ksi|ki. To byBo mniej reklamo- we podej[cie do przycigania uwagi redaktora. Poniewa| wielu redaktorów narzeka, |e informacje prasowe s zbyt czsto lekko zamaskowanymi reklamami, chciaBem, |eby moja informacja wygldaBa jak wiadomo[ i rzeczywi[cie byBa wiadomo[ci. A oto i caBa informacja prasowa: Wiadomo[ z Awareness News Service Kontakt: Joe Vitale Telefon: 512-847-3414 Do natychmiastowego opublikowania {ona, matka, bizneswoman pozywa swojego prawnika  i wygrywa! Odtajnia sekrety chronienia si przed nadu|yciami praw- ników w swojej nowej, zaskakujcej ksi|ce (Laguna Beach, CA, July 7, 1995). Janice Tucker Hedlund zastanawia si, dlaczego sdy s zamykane na noc i prawnicy musz i[ do domu.  Wspólnie z m|em, przez osiem lat byli[my zaanga|owani w sprawy sdowe.  pisze Hedlund w swojej nowej ksi|ce Help! I've hired a lawyer! (Pomocy! ZatrudniBam prawnika!) (dostpnej za 14.95 dol. w EmptyPockets Ventures, 412 North Coast Highway #380, Laguna Beach, CA 92651).  Trzy ostat- nie lata spdzili[my pozywajc wBasnych adwokatów. Straciwszy miliony dolarów na wynajcie serii prawników, którzy nie robili tego, co do nich nale|aBo, Hedlund postano- wiBa rozpocz walk o swoje. PozwaBa trzech prawników za niedopeBnienie obowizków sBu|bowych i wygraBa. 80 Hi p n o t y c z n y ma r k e t i n g  Trzymajcie si z daleka od sdu.  ostrzega Hedlund  |ona, matka i bizneswoman z Laguna Beach, cho od razu dodaje, |e mo|e to by niemo|liwe dla niektórych ludzi w dzi- siejszym [wiecie.  Ten kraj jest rzdzony przez prawników. Biura rzdowe s ich peBne. Najwiksz cz[ kancelarii prezydenta stanowi ad- wokaci. I prawie ka|dy senator czy kongresman ma tytuB nauko- wy z dziedziny prawa. Hedlund napisaBa swoj  wBa[nie opublikowan  ksi|k, jako pierwsz z serii poradników samopomocowych, aby po- móc ludziom wykry nadu|ycia w sdach. Nazywa swoj ksi|- k  pierwszym przewodnikiem, jak zatrudni prawnika, praco- wa z nim, zwolni go i nawet pozwa! . W[ród jej sugestii na temat sprawdzania adwokata s mi- dzy innymi takie porady: 1) Zaufaj swojemu wewntrznemu odczuciu. Hedlund mówi, |e adwokaci s uczeni posBugiwa si symbolami sukcesu, takimi jak posiadanie Mercedesa, tuzina asystentów i biu- ra w drogim wie|owcu.  Ale kiedy zapytasz o list klientów i ona jakim[ sposobem wBa[nie si zapodziaBa, by mo|e nie jest on tak dobry jak my[lisz albo straciB klientów, bo zachBysnB si wizj posiadania Ferrari. 2) Ogldaj go w akcji. Hedlund sugeruje, aby przyj[ do bu- dynku sdu zanim jeszcze pojawi si adwokat.  Obserwuj, czy sdzia wypomina mu, |e nie zjawiB si na rozprawie w zeszBym tygodniu albo nie zaprezentowaB odpowied- nio tzw.  drafted motions , czy te| wystpiBy jeszcze inne problemy. 3) Uwa|aj na honoraria.  Kiedy adwokaci, których wynaj- Bam widzieli mnie, musiaBo to by dla nich wielkie [wito.  pisze Hedlund w Help! I've hired a lawyer!  WypBacaBam honoraria, które mogByby utrzyma czteroosobow rodzi- n przez lata. Upewnij si, |e dokBadnie rozumiesz, ile masz zapBaci i co bdziesz mie w zamian. Jak si wzbogaci wykorzystujc sekret P.T. Barnuma 81 4) Popro[ o dostp do akt. Hedlund pisze, |e powiniene[ mie w ka|dej chwili mo|liwo[ zapoznania si z aktami Twojej sprawy. Kiedy[ znalazBa w aktach swojej sprawy notatk adwokata nazywajc j  naprawd upierdliw oraz inn, zapraszajc jej oponenta do drogiego klubu na koszt Hedlund. Te notki doprowadziBy do tego, |e pozwaBa wBasnych prawników. Help! I've hired a lawyer!  autorstwa Janice Tucker He- dlund  jest dostpna za 14.95 dol. w EmptyPockets Ventures, 412 North Coast Highway #380, Laguna Beach, CA 92651. 149 stron ksi|ki oferuje ogrom informacji dla ludzi wszystkich profesji, nawet prawników. Pokazuje ona strategie, taktyki, daje wskazówki i nieznane porady, jak wspóBpracowa z adwokata- mi w wielu ró|nych sytuacjach. Sekretna wskazówka Czego brakuje w tej informacji prasowej? Teraz, patrzc z perspektywy czasu, widz, |e mogBoby to by jeszcze skuteczniejsze, dziki skierowaniu ludzi na stron internetow z wiksz ilo[ci porad. Prasa chce pomocnych porad, ale tak|e nie ma nic przeciwko mówieniu ludziom, gdzie je znalez. A teraz, pozwól mi przedstawi przykBad jeszcze jednej in- formacji prasowej, tym razem dla innego autora. Mike Knox napisaB fascynujc ksi|k na temat dziecka w gangu ulicznym. Podczas gdy ksi|ka jest naprawd [wietna, nie mogBem oprze mojej informacji tylko na niej. Potrzebo- waBem wikszej historii. Poniewa| Knox zatrudniB mnie, bym pisaB jedn informacj miesicznie przez trzy miesice, po- trzebowaBem trzech niesamowitych historii. PrzeczytaBem jego ksi|k i obejrzaBem wiadomo[ci. Po godzinie wymy[liBem na- stpujcy nagBówek: 82 Hi p n o t y c z n y ma r k e t i n g Eks-gliniarz Odkrywa 3  Wielkie KBamstwa , Które Wcigaj Dzieci Do Gangów Ulicznych W Nowej Ksi|ce Mówi, Jak Rodzice i SzkoBa Mog To Powstrzyma Jest rozdziaB w ksi|ce Knoxa, który mówi o trzech wielkich kBamstwach, które wcigaj dzieci do gangów. Na tym wBa- [nie si skupiBem, std taki nagBówek. PodtytuB miaB powie- dzie redaktorom troch wicej o ksi|ce. A oto, co napisaBem w pierwszej linijce:  Po pitnastu latach pracy dla policji w Houston Mike Knox zobaczyB wystarczajco du|o, je[li chodzi o gangi uliczne, by napisa o tym ksi|k. I wBa[nie to zrobiB. To brzmi interesujco. Masz gliniarza z du|ym do[wiadcze- niem w du|ym mie[cie. To pokazuje, |e ma on pewn histori do opowiedzenia (bo  du|o widziaB ) i ma to uniwersalne zasto- sowanie, bo jest o dzieciach. A oto caBa wiadomo[ prasowa: Wiadomo[ z Awareness News Service Kontakt: Joe Vitale Tel. 512-847-3414 Data: 10 sierpnia 1995 na 1 wrze[nia Eks-gliniarz Odkrywa 3  Wielkie KBamstwa , Które Wci- gaj Dzieci Do Gangów Ulicznych W Nowej Ksi|ce Mówi, Jak Rodzice i SzkoBa Mog To Powstrzyma Po pitnastu latach pracy dla policji w Houston Mike Knox zobaczyB wystarczajco du|o, je[li chodzi o gangi uliczne, by napisa o tym ksi|k. I wBa[nie to zrobiB.  Policjant jest zawsze ostatni i wystpuje jako najsBabsze ogniwo w sieci gangów i przestpczo[ci nieletnich.  wyja[nia Knox, popularny mówca na temat zapobiegania gangom i trener policji.  Rodzice i przedstawiciele [wiata edukacji musz si obudzi i podj dziaBanie, zanim bdzie za pózno. Jak si wzbogaci wykorzystujc sekret P.T. Barnuma 83 Knox pomógB w 1988 roku utworzy specjaln jednostk policji zajmujc si zwalczaniem gangów  Houston Police Department's Westside Command Divisional Gang Unit. Wy- kBada on [ledzenie i wykrywanie gangów w szkole policyjnej w Houston, na tamtejszym uniwersytecie i w Houston Drug En- forcement Agency. Mówi, |e proces dostawania si mBodzie|y do gangów jest niemal naturalny. NapisaB swoj now ksi|k, by zwróci na to uwag opinii publicznej.  Istniej trzy wielkie kBamstwa, które pchaj dzieci do gan- gów.  pisze Knox w swojej nowej, otwierajcej nam oczy ksi|ce, Gangsta in the house (Gangster w domu) (dostpnej ju| w ksigarniach, bdz za $12.95 w Momentum Books, 6964 Crooks Road, Troy, MI 48098). KBamstwo nr 1: Gang bdzie ochraniaB swojego czBonka.  Dzieci coraz bardziej obawiaj si o bezpieczeDstwo w swoim [rodowisku i w szkole  pisze Knox w Gangsta in the house. Dodaje, |e wiele dzieci wybierze doBczenie do najwikszych i najtwardszych gangów dlatego, |e s one postrzegane jako najbezpieczniejsze. KBamstwo nr 2: Dziki czBonkostwu w gangu zyskam sza- cunek w[ród spoBeczno[ci lokalnej.  Typowi czBonkowie gangów myl strach z szacunkiem  pisze Knox. Mówi, |e dzieci nie rozró|niaj tych dwóch poj, ale chc, by inni wiedzieli, |e s w gangu i si ich bali. KBamstwo nr 3: Gang stanie si rodzin. Knox mówi, |e to iluzja, bo czBonkowie gangu nie ufaj nawet swoim przyjacio- Bom. Jednym z powodów, dla których u|ywaj pseudonimów jest wBa[nie ch zachowania anonimowo[ci. W jaki sposób doro[li mog pomóc?  Ostatecznie, obowizkiem rodziców w tej sieci bezpieczeD- stwa jest nauczy swoje dzieci od nowa, jak dobiera sobie przyjacióB.  pisze Knox.  Musz zechcie wróci do |ycia swoich dzieci i nauczy je ponownie, czym s: szacunek, przyjazD i odpowiedzialno[. 84 Hi p n o t y c z n y ma r k e t i n g Ksi|ka Knoxa Gangsta in the house zabiera czytelników prosto do [wiata gangów i zaczyna si od intrygujcego, i nie dajcego spokoju, opisu fikcyjnej strzelaniny z gangsterskiego filmu rodem. Ksi|ka jest napisana kontrowersyjnym stylem i uwidocznia, czym naprawd s gangi, dlaczego zarówno chBop- cy, jak i dziewczyny s w nie wcigani, a tak|e, co rodzice, nauczyciele i system prawny mog z tym zrobi. MogBe[ zauwa|y, |e w powy|szych przykBadach daBem bardzo pomocn informacj, jak nios ksi|ki, które chciaBem wy- promowa. Innymi sBowy, pierwszy przykBad oferowaB darmowy projekt zrobienia czego[ z palety do przewo|enia towarów wózkiem widBowym, drugi daB porady przydatne w pracy z prawnikami, a ostatni obaliB pewne mity o gangach. To jest  dawanie by wzi . Prasa to kocha. Sekretna wskazówka Ale powtarzam  mdrze byBoby da tylko gar[ porad, a potem skierowa ludzi na Twoj stron, po wicej wskazówek. Kiedy napisaBem informacj prasow dla mojego klienta, |eby pomóc mu wypromowa jego trylogi na wideo The Las Vegas showgirl s diet and workout (Dieta i wiczenia tancerek z Las Vegas) doBczyli[my porady dotyczce diety dla dziewczyn. Ta darmowa informacja daBa nam ogólnonarodowe zaintere- sowanie  caBy glob si o tym dowiedziaB i Barbara Walters wspomniaBa o tym w publicznej telewizji!

Wyszukiwarka