plik


ÿþPlan caBo[ci wykBadu Wprowadzenie (2 wykBady) Warstwa aplikacji (2 wykBady) Warstwa transportu (2-3 wykBady) Warstwa sieci (2-3 wykBady) Warstwa Bcza i sieci lokalne (3 wykBady) Podstawy ochrony informacji (2-3 wykBady) 1 Plan czasowy wykBadu i wiczeD start zadania programistyczne (Bcznie 16 punktów) kolokwium (24 punktów) zadania programistyczne i zaliczenie wiczeD egzamin (60 punktów) 2 Literatura do warstwy aplikacji RozdziaB 2, Computer Networking: A Top-Down Approach Featuring the Internet, wydanie 2 lub 3, J. Kurose, K. Ross, Addison-Wesley, 2004 RozdziaB y 4,6, Programowanie zastosowaD sieciowych w systemie Unix, W. R. Stevens, WNT, 1995 RozdziaBy 19, 20, 22, 24, 25, Sieci komputerowe TCP/IP, D.E. Comer, WNT, 1997 3 Warstwa aplikacji Cele: poznawanie koncepcyjne i popularnych implementacyjne zagadnienia protokoBów warstwy protokoBów w. aplikacji aplikacji HTTP modele usBug warstwy FTP transportu SMTP / POP3 / IMAP model klient-serwer DNS model partnerski programowanie (peer-to-peer) aplikacji sieciowych API gniazd 4 Mapa wykBadu 2.1 Zasady budowy 2.6 Poczta elektroniczna protokoBów w. aplikacji SMTP, POP3, IMAP 2.2 WWW i HTTP 2.7 FTP 2.3 DNS 2.8 Dystrybucja zawarto[ci 2.4 Programowanie przy Schowki Internetowe u|yciu gniazd TCP Sieci dystrybucji 2.5 Programowanie przy zawarto[ci u|yciu gniazd UDP 2.9 Dzielenie plików P2P 5 Aplikacje sieciowe: troch sBownictwa Proces: program dziaBajcy agent (user agent): na ho[cie. komunikuje si z u|ytkownikiem i sieci. na jednym ho[cie, dwa procesy komunikuj si implementuje interfejs przez komunikacj u|ytkownika i protokóB midzyprocesow warstwy aplikacji (zdefiniowan przez WWW: przegldarka System Operacyjny). E-mail: program pocztowy streaming audio/video: procesy dziaBajce na odtwarzacz multimediów ró|nych hostach porozumiewaj si protokoBem warstwy aplikacji 6 Aplikacje i protokoBy warstwy aplikacji Aplikacje: komunikujce, aplikacji rozproszone procesy transportu sieci Bcza n.p., e-mail, WWW, dzielenie fizyczna plików P2P, komunikatory dziaBaj na systemach koDcowych (hostach) wymieniaj komunikaty ProtokoBy warstwy aplikacji "kawaBek" aplikacji aplikacji aplikacji definiuj komunikaty i akcje transportu transportu sieci sieci aplikacji Bcza Bcza fizyczna fizyczna u|ywaj usBug komunikacyjnych ni|szej warstwy (TCP, UDP) 7 ProtokóB w. aplikacji okre[la... Rodzaje komunikatów, n.p., ProtokoBy publiczne: komunikaty |dania i definiowane w dokumentach Request odpowiedzi For Comments (RFC) SkBadni komunikatów: jakie pozwala na wspóBprac pola w komunikatach i jak s ró|nych systemów oddzielane n.p., HTTP, SMTP Znaczenie informacji w ProtokoBy prywatne: polach komunikatu n.p., KaZaA Zasady okre[lajce kiedy i jak procesy wymieniaj komunikaty 8 Model klient/serwer Typowa aplikacja sieciowa ma dwie cz[ci: klienta i serwera Klient: aplikacji transportu sieci rozpoczyna komunikacj z Bcza fizyczna serwerem ( mówi pierwszy ) zwykle prosi o usBug serwera, |danie WWW: klient implementowany przez przegldark; e-mail: przez program pocztowy odpowiedz Serwer: aplikacji udostpnia |dan usBug klientowi transportu sieci n.p., serwer WWW wysyBa |dan stron, Bcza fizyczna serwer poczty dostarcza poczt 9 Rozwinicia modelu klient/serwer Dodatkowe etapy po[rednie: pBaszczyzny (ang. multi-tier architecture) serwer baza serwer serwer klient aplikacyjny danych WWW po[rednik 10 Procesy komunikujce przez sie host lub host lub proces wysyBa/odbiera serwer serwer komunikaty do/z swojego sterowany przez gniazda twórc aplikacji gniazdo mo|na porówna proces proces do skrzynki pocztowej gniazdo gniazdo proces wrzuca wiadomo[ Internet TCP z do skrzynki TCP z buforami, buforami, proces zakBada, |e warstwa zmiennymi zmiennymi transportu dostarczy sterowane przez system operacyjny komunikat do odbiorcy API: (1) wybór protokoBu transportowego; (2) mo|liwo[ zmiany niektórych parametrów (o tym wicej pózniej) 11 Adresowanie procesów: Identyfikator zawiera {eby proces mógB adres IP oraz numer odbiera komunikaty, portu zwizany z musi mie identyfikator procesem na ho[cie. Ka|dy host ma PrzykBadowe numery unikatowy 32-bitowy portów: adres IP serwer HTTP: 80 Pytanie: czy adres IP serwer poczty: 25 hosta na którym dziaBa Wrócimy do tego proces wystarczy dla tematu pózniej identyfikacji procesu? Odpowiedz: Nie, wiele procesów mo|e dziaBa na jednym ho[cie 12 Jakiej usBugi transportowej potrzebuje aplikacja? Straty Przepustowo[ niektóre aplikacje (n.p., niektóre aplikacje (n.p., audio) toleruj pewn ilo[ audio/wideo) wymagaj strat minimalnej inne aplikacje (n.p., transfer przepustowo[ci plików, telnet) wymagaj inne aplikacje 100% niezawodno[ci ( elastyczne ) mog Opóznienie wykorzysta tyle niektóre aplikacje przepustowo[ci, ile (n.p., telefonia otrzymaj Internetowa, gry interaktywne) wymagaj niskich opóznieD 13 Wymagania aplikacji dotyczce transportu Aplikacja Straty Przepustowo[ Opóznienie transfer plików bez strat elastyczna nie poczta elektroniczna bez strat elastyczna nie WWW bez strat elastyczne nie audio/wideo w czasie toleruje straty audio: 5kbps-1Mbps tak, setki ms rzeczywistym wideo:10kbps-5Mbps odtwarzane audio/wideo toleruje straty jak wy|ej tak, kilka s gry interaktywne toleruje straty powy|ej kilku kbps tak, setki ms komunikatory bez strat elastyczna tak i nie 14 UsBugi transportowe Internetu usBuga TCP: usBuga UDP: poBczeniowa: wymaga zawodna komunikacja inicjalizacji poBczenia pomidzy procesami pomidzy procesami nie udostpnia: tworzenia niezawodna komunikacja poBczenia, niezawodno[ci, pomidzy procesami kontroli przepBywu, kontroli przeci|enia, kontrola przepBywu: nadawca informacji o czasie, ani nie przeci|y odbiorcy gwarancji przepustowo[ci kontrola przeci|enia: nadawca zwolni, je[li sie zostanie przeci|ona Pytanie: Po co? Czemu istnieje usBuga UDP? nie udostpnia: informacji o czasie, gwarancji minimalnej przepustowo[ci 15 Aplikacje Internetowe: protokoBy warstw aplikacji i transportu ProtokóB Wykorzystywany Aplikacja warstwy aplikacji protokóB transportowy e-mail SMTP [RFC 2821] TCP zdalny terminal Telnet [RFC 854] TCP WWW HTTP [RFC 2616] TCP transfer plików FTP [RFC 959] TCP media strumieniowe prywatne TCP lub UDP (n.p. RealNetworks) Telefonia Internetowa prywatne (n.p., Dialpad) zwykle UDP 16 Mapa wykBadu 2.1 Zasady budowy 2.6 Poczta elektroniczna protokoBów w. aplikacji SMTP, POP3, IMAP 2.2 WWW i HTTP 2.7 FTP 2.3 DNS 2.8 Dystrybucja zawarto[ci 2.4 Programowanie przy Schowki Internetowe u|yciu gniazd TCP Sieci dystrybucji 2.5 Programowanie przy zawarto[ci u|yciu gniazd UDP 2.9 Dzielenie plików P2P 17 WWW i HTTP Najpierw terminologia Strona WWW skBada si z obiektów Obiekt mo|e by plikiem HTML, obrazem JPEG, apletem Java, plikiem audio,& Strona WWW skBada si z bazowego pliku HTML który zawiera szereg odno[ników do obiektów Ka|dy obiekt posiada adres URL (Uniform Resource Locator) PrzykBadowy URL: www.szkola.edu.pl/katedra/pic.gif [cie|ka nazwa hosta 18 Przegld HTTP HTTP: hypertext transfer protocol ProtokóB warstwy aplikacji PC na którym WWW dziaBa Explorer model klient/serwer klient: przegldarka |da, otrzymuje, Serwer, na  wy[wietla obiekty którym dziaBa WWW serwer WWW serwer: serwer WWW Apache wysyBa obiekty w odpowiedzi na |dania Mac na którym HTTP 1.0: RFC 1945 dziaBa Navigator HTTP 1.1: RFC 2068 19 | danie HT od T P p ow i e d z HT T P P T HT P ie T an HT d | dz e i ow p od Przegld HTTP (c.d.) HTTP jest  bezstanowy U|ywa TCP: serwer nie utrzymuje i nie wykorzystuje klient nawizuje poBczenie TCP informacji o (tworzy gniazdo) do serwera, uprzednich port 80 poBczeniach HTTP dygresja serwer przyjmuje poBczenie ProtokoBy, które utrzymuj TCP od klienta  stan , s zBo|one! przegldarka (klient HTTP) i historia (stan) musi by serwer WWW (serwer HTTP) utrzymywana wymieniaj komunikaty HTTP je[li serwer lub klient (komunikaty protokoBu warstwy bdzie miaB awari, aplikacji) informacje o stanie mog by niezgodne, musz poBczenie TCP jest zamykane zosta ujednolicone s problemy z 20 bezpieczeDstwem PoBczenie HTTP NietrwaBe HTTP TrwaBe HTTP Najwy|ej jeden obiekt Wiele obiektów mog jest posyBany przez zosta posBane przez poBczenie TCP, które jedno poBczenie TCP potem zostaje pomidzy klientem i zamknite. serwerem. HTTP/1.0 u|ywa HTTP/1.1 domy[lnie nietrwaBego HTTP u|ywa trwaBego HTTP 21 NietrwaBe HTTP (strona zawiera tekst, wskazania U|ytkownik wprowadza adres URL do 10 obrazów www.szkola.edu.pl/katedra/home.index jpeg) 1a. Klient HTTP nawizuje poBczenie TCP do serwera 1b. Serwer HTTP pod adresem HTTP (procesu) pod adresem www.szkola.edu oczekujcy na www.szkola.edu na porcie 80 poBczenia TCP na porcie 80  przyjmuje poBczenie, powiadamia klienta 2. Klient HTTP wysyBa komunikat |dania HTTP (zawierajcy URL) przez gniazdo TCP. 3. serwer HTTP odbiera Komunikat wskazuje, |e klient komunikat |dania, tworzy |da obiektu komunikat odpowiedzi katedra/home.index zawierajcy |dany obiekt, i wysyBa komunikat przez gniazdo TCP czas 22 NietrwaBe HTTP(c.d.) 4. Serwer HTTP zamyka poBczenie TCP. 5. Klient HTTP odbiera komunikat odpowiedzi zawierajcy plik html, wy[wietla html. Parsujc plik html, znajduje 10 czas wskazywanych obiektów jpg 6. Kroki 1-5 s powtarzane dla ka|dego z 10 obiektów jpg 23 Modelowanie czasu obsBugi Definicja RTT (ang. Round Trip Time): czas potrzebny na przesBanie maBego pakietu od nadawcy do odbiorcy i z nawizanie poBczenia powrotem. TCP RTT Czas obsBugi: |danie 1 RTT na cz[ inicjacji pliku czas RTT poBczenia TCP transmisji pliku 1 RTT na przesBanie |dania plik odebrany HTTP i na powrót pierwszych bajtów odpowiedzi HTTP czas czas czas transmisji pliku razem = 2 RTT + czas transmisji 24 TrwaBe HTTP NietrwaBe HTTP: TrwaBe HTTP bez grupowych |daD: wymaga 2 RTT na ka|dy obiekt klient wysyBa nowe |danie System operacyjny hosta musi dopiero, gry odebraB pracowa i udostpnia zasoby na poprzedni odpowiedz ka|de poBczenie TCP 1 RTT na ka|dy |dany powolny start TCP obiekt jednak przegldarki czsto TrwaBe z grupowymi |daniami: otwieraj równolegBe poBczenia domy[lne w HTTP/1.1 TCP klient wysyBa |danie jak tylko znajdzie w stronie TrwaBe HTTP wskazany obiekt serwer zostawia otwarte tylko jeden RTT dla poBczenie po wysBaniu odpowiedzi wszystkich |danych nastpne komunikaty HTTP obiektów pomidzy tym samym klientem i serwerem na tym samym poBczeniu TCP 25 Komunikat |dania HTTP dwa rodzaje komunikatów HTTP: |danie, odpowiedz Komunikat |dania HTTP: ASCII (format czytelny dla czBowieka) linia |dania GET /katalog/strona.html HTTP/1.1 (polecenia GET, POST, HEAD) Host: www.uczelnia.edu.pl User-agent: Mozilla/4.0 linie nagBówków Connection: close Accept-language:pl Carriage return, (dane lub pusta linia) line feed oznaczaj koniec nagBówków 26 Komunikat |dania HTTP: ogólny format Linia metoda sp URL sp wersja cr lf |dania nazwa nagBówka : warto[ cr lf nazwa nagBówka : warto[ cr lf Linie nagBówków nazwa nagBówka : warto[ cr lf cr lf Dane |dania 27 Interfejs CGI Interfejs CGI (ang. Common Gateway Interface): Strony WWW czsto zawieraj formularze Dane z formularzy s przekazywane przez serwer WWW do skryptów Kodowanie w URL: Metoda POST: U|ywa metody GET Zawarto[ formularza jest Zawarto[ formularza posyBana do serwera w jest kodowana w danych |dania adresie URL |dania: www.somesite.com/animalsearch?monkeys&banana 28 Najcz[ciej u|ywane metody HTTP/1.1 HTTP/1.0 GET, POST, HEAD GET PUT POST wysyBa plik w danych HEAD |dania, który zostanie prosi serwer o posBanie umieszczony pod odpowiedzi bez adresem URL ([cie|k) |danego obiektu DELETE (danych) usuwa obiekt o adresie URL 29 Komunikat odpowiedzi HTTP linia statusu (kod statusu HTTP/1.1 200 OK i opis statusu) Connection: close Date: Thu, 06 Aug 1998 12:00:15 GMT Server: Apache/1.3.0 (Unix) linie nagBówków Last-Modified: Mon, 22 Jun 1998 & ... Content-Length: 6821 Content-Type: text/html dane, n.p., dane dane dane dane dane ... |dany plik HTML 30 Kody statusu odpowiedzi HTTP Zawarte w pierwszej linii odpowiedzi HTTP. Par przykBadów: 200 OK |danie pomy[lnie obsBu|one, |dany obiekt bdzie w danych odpowiedzi 301 Moved Permanently |dany obiekt przeniesiony, nowy adres dalej w nagBówku (Location:) 400 Bad Request komunikat |dania nie zostaB zrozumiany przez serwer (bBd skBadni) 404 Not Found |danego obiektu nie ma na serwerze 505 HTTP Version Not Supported 31 Spróbujcie sami... by klientem HTTP 1. Wykona telnet na wybrany serwer WWW: telnet www.pjwstk.edu.pl 80 Otwiera poBczenie TCP na port 80 (domy[lny port serwera HTTP) pod adresem www.eurecom.fr. Wszystkie wpisane znaki zostan przesBane na port 80 pod adresem www.eurecom.fr 2. Wpisa |danie HTTP GET: Wpisujc t lini (nacisn dwa razy GET /index.html HTTP/1.0 enter), wysyBa si minimalne (ale peBne) |danie HTTP GET do serwera HTTP 3. Obejrze odpowiedz przysBan przez serwer HTTP 32 Interakcja u|ytkownika z serwerem: uwierzytelnienie Uwierzytelnienie : kontroluje serwer klient dostp do tre[ci serwera informacja uwierzytelniajca: zwykBe |danie http typowo logi, hasBo 401: authorization req. bezstanowe: klient musi WWW authenticate: przedstawi informacj w ka|dym |daniu zwykBe |danie http authorization: linia nagBówka + Authorization: <cred> w ka|dym |daniu usual http response msg je[li nie ma nagBówka authorization, serwer odmawia dostpu, wysyBa w zwykBe |danie http odpowiedzi nagBówek + Authorization: <cred> WWW authenticate czas zwykBa odpowiedz http 33 Ciasteczka: utrzymywanie  stanu Wiele znanych portali PrzykBad: WWW u|ywa ciasteczek Ania ma dostp do Cztery skBadniki: Internetu z zawsze tego samego komputera 1) nagBówek cookie w odpowiedzi HTTP Odwiedza pewien portal e-commerce po raz 2) nagBówek cookie w |daniu pierwszy HTTP Gdy pierwsze |danie 3) plik z ciasteczkami na HTTP przybywa do ho[cie klienta, zarzdzany portalu, portal tworzy przez przegldark klienta unikalny identyfikator i 4) baza danych na serwerze wpis w bazie danych na WWW serwerze 34 Ciasteczka: utrzymywanie  stanu (c.d.) klient serwer Serwer Plik z zwykBe |danie HTTP ciasteczkami tworzy ID usual http response + 1678 dla ebay: 8734 Set-cookie: 1678 u|ytkownika Plik z zwykBe |danie HTTP akcja ciasteczkami amazon: 1678 kontrolowana cookie: 1678 ebay: 8734 przez zwykBa odpowiedz HTTP ciasteczko tydzieD pózniej: Plik z zwykBe |danie HTTP akcja ciasteczkami cookie: 1678 kontrolowana amazon: 1678 ebay: 8734 przez zwykBa odpowiedz HTTP ciasteczko 35 wp is n a d o s b er a werze zy d an y ch p ost d p st o d Ciasteczka (c.d.) dygresja Ciasteczka a prywatno[: Co mo|na dziki ciasteczka pozwalaj ciasteczkom: portalom dowiedzie si uwierzytelnienie wiele o u|ytkownikach wózki z zakupami na niektórych portalach, rekomendacje podaje si nazwisko i adres poczty elektronicznej stan sesji u|ytkownika (np. w banku poprzez ciasteczka, elektronicznym) wyszukiwarki mog pozna wicej informacji firmy marketingowe uzyskuj informacje z wielu portali i Bcz je 36 Warunkowy GET: schowki u klienta serwer klient Cel: nie wysyBa obiektów, |danie HTTP je[li klient ma aktualn kopi If-modified-since: obiekt <data> w schowku nie klient: podaje dat kopii w zmieniony odpowiedz HTTP schowku w |daniu HTTP HTTP/1.0 If-modified-since: 304 Not Modified <data> serwer: odpowiedz nie |danie HTTP zawiera obiektu, je[li kopia If-modified-since: jest aktualna: obiekt <data> zmieniony HTTP/1.0 304 Not odpowiedz HTTP Modified HTTP/1.0 200 OK <dane> 37 Mapa wykBadu 2.1 Zasady budowy 2.6 Poczta elektroniczna protokoBów w. aplikacji SMTP, POP3, IMAP 2.2 WWW i HTTP 2.7 FTP 2.3 DNS 2.8 Dystrybucja zawarto[ci 2.4 Programowanie przy Schowki Internetowe u|yciu gniazd TCP Sieci dystrybucji 2.5 Programowanie przy zawarto[ci u|yciu gniazd UDP 2.9 Dzielenie plików P2P 38 DNS: Domain Name System Ludzie: wiele identyfikatorów: Domain Name System: PESEL, nazwisko, numer rozproszona baza danych paszportu implementowana przez Hosty, rutery Internetu: hierarchi wielu serwerów nazw adres IP (32 bity)  u|ywany protokóB warstwy aplikacji do adresowania pakietów hosty, rutery, serwery nazw Czy to wystarczy? komunikuj si, |eby tBumaczy Co zrobi, je[li adres IP musi nazwy ulec zmianie? uwaga: jedna z gBównych Jak okre[la usBugi, które s funkcji Internetu, realizowane przez wiele implementowana jako serwerów? protokóB w warstwie aplikacji Jak odró|nia ró|ne usBugi, które s realizowane przez jeden zBo|ono[ na "brzegu" sieci serwer? Rozwizanie:  nazwa , n.p., www.pjwstk.edu.pl  u|ywana przez ludzi 39 Pytanie: jak tBumaczy pomidzy adresami IP i nazwami? Serwery nazw DNS Czemu nie scentralizowa DNS? |aden serwer nie zna zagro|enie pojedyncz awari wszystkich odwzorowaD ilo[ ruchu adresów IP i nazw DNS odlegBo[ od scentralizowanej lokalne serwery nazw: bazy ka|dy DI, organizacja ma lokalny aktualizacje (domy[lny) serwer nazw pytanie DNS z hosta jest taki projekt nie jest skalowalny! kierowane najpierw do lokalnego Zasada delegacji serwera nazw organizacja zarzdza stref autorytatywny serwer nazw: nazw dla hosta: przechowuje adres IP w obrbie strefy, mo|e i nazw DNS hosta wydziela mniejsze strefy mo|e dokona odwzorowania organizacja przekazuje pomidzy nazw i adresem dla zarzdzanie za stref innym tego hosta organizacjom 40 DNS: serwery u korzenia lokalny serwer nazw pyta serwer u korzenia, gdy nie mo|e przetBumaczy nazwy serwer u korzenia: kontaktuje si z serwerem autorytatywnym, je[li nie zna odwzorowania nazwy otrzymuje odwzorowanie przekazuje odwzorowanie do lokalnego serwera nazw a NSI Herndon, VA k RIPE London c PSInet Herndon, VA d U Maryland College Park, MD i NORDUnet Stockholm g DISA Vienna, VA h ARL Aberdeen, MD m WIDE Tokyo j NSI (TBD) Herndon, VA e NASA Mt View, CA f Internet Software C. Palo Alto, CA 13 serwerów u korzenia na caBym b USC-ISI Marina del Rey, CA [wiecie l ICANN Marina del Rey, CA 41 Prosty przykBad dziaBania DNS serwer u korzenia host surf.eurecom.fr 2 4 3 potrzebuje adresu IP 5 gaia.cs.umass.edu 1. pyta swój lokalny serwer DNS, dns.eurecom.fr serwer lokalny serwer autorytatywny 2. dns.eurecom.fr pyta dns.eurecom.fr dns.umass.edu serwer u korzenia, je[li to konieczne 1 6 3. serwer u korzenia pyta serwer autorytatywny, dns.umass.edu, je[li to pytajcy host gaia.cs.umass.edu konieczne surf.eurecom.fr 42 root name server PrzykBad dziaBania DNS 6 2 Serwer u 3 7 korzenia: mo|e nie zna serwera autorytatywnego lokalny serwer nazw po[redni serwer nazw dns.umass.edu dns.eurecom.fr mo|e zna 5 4 1 8 po[redni serwer nazw: kogo spyta serwer autorytatywny o autorytatywny dns.cs.umass.edu pytajcy host serwer surf.eurecom.fr gaia.cs.umass.edu 43 DNS: iterowane pytania serwer u korzenia pytanie iterowane pytanie rekurencyjne: 2 3 obci|a pytany serwer zadaniem zdobycia 4 odpowiedzi 7 du|e obci|enie? lokalny serwer serwer po[redni pytanie iterowane: dns.umass.edu dns.eurecom.fr 5 6 pytany serwer odpowiada 1 8 adresem serwera, który nale|y pyta dalej serwer autorytatywny  Nie znam tej nazwy, ale dns.cs.umass.edu pytajcy host spytaj ten serwer surf.eurecom.fr gaia.cs.umass.edu 44 DNS: schowki i aktualizacja rekordów gdy (dowolny) serwer nazw pozna odwzorowanie, zachowuje je w schowku pozycje w schowku ulegaj dezaktualizacji (znikaj) po pewnym czasie mechanizmy aktualizacji (powiadamiania) s projektowane prze zIETF RFC 2136 http://www.ietf.org/html.charters/dnsind-charter.html 45 Rekordy DNS DNS: rozproszona baza danych przechowujca rekordy zasobów (RZ) format RZ: (nazwa, warto[, typ,czas |ycia) Typ=A Typ=CNAME nazwa hosta nazwa jest aliasem dla pewnej warto[ jest adresem  kanonicznej (prawdziwej) nazwy IP www.ibm.com jest naprawd Typ=NS servereast.backup2.ibm.com nazwa jest domen warto[ jest nazw kanoniczn (n.p. edu.pl) Typ=MX warto[ jest adresem warto[ jest nazw serwera IP autorytatywnego poczty zwizanego z nazw serwera nazw dla tej 46 domeny ProtokóB, komunikaty DNS ProtokóB DNS : komunikaty pytania i odpowiedzi, oba z tym samym formatem komunikatu identyfikator flagi ilo[ pytaD ilo[ rekordów nagBówek komunikatu identyfikacja: 16 bitów ilo[ ilo[ dodatkowych autorytatywnych na numer pytanie, rekordów rekordów odpowiedz u|ywa tego samego numeru pytania (zmienna ilo[) flagi: odpowiedzi pytanie lub odpowiedz (zmienna ilo[) |dana rekurencja autorytatywne odpowiedzi rekurencja dostpna (zmienna ilo[ rekordów) odpowiedz jest dodatkowa informacja autorytatywna (zmienna ilo[ rekordów) 47 12 bajtów DNS protocol, messages Name, type fields for a query RRs in response to query records for authoritative servers additional  helpful info that may be used 48 Mapa wykBadu 2.1 Zasady budowy 2.6 Poczta elektroniczna protokoBów w. aplikacji SMTP, POP3, IMAP 2.2 WWW i HTTP 2.7 FTP 2.3 DNS 2.8 Dystrybucja zawarto[ci 2.4 Programowanie przy Schowki Internetowe u|yciu gniazd TCP Sieci dystrybucji 2.5 Programowanie przy zawarto[ci u|yciu gniazd UDP 2.9 Dzielenie plików P2P 49

Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
ch5 pl p1
ch7 pl p1
ch2 pl p2
ch3 pl p1
TI 99 08 19 B M pl(1)
bootdisk howto pl 8
BORODO STRESZCZENIE antastic pl
notatek pl sily wewnetrzne i odksztalcenia w stanie granicznym
WSM 10 52 pl(1)
amd102 io pl09
PPP HOWTO pl 6 (2)
bridge firewall pl 3
NIS HOWTO pl 1 (2)
31994L0033 PL (2)
Jules Verne Buntownicy z Bounty PL

więcej podobnych podstron