plik


YGREG - Kurs Perla   HOSTING I PHP I XML I CGI I HTML I FORUM I INNE Dodaj stronę do ulubionych Chcesz wiedzieć, kiedy pojawia się coś nowego? Wpisz swój e-mail: Hosting wirtualny    Informacje    Cennik    Jazda próbna PHP    Kurs PHP       Wprowadzenie       Część 1       Część 2       Część 3       Część 4       Część 5       Część 6    Cookies    Klasy w PHP    Parametry   w adresie    Wyrażenia   regularne    Upload plików Skrypty PHP    Automat. FAQ    Banner    Forum    Imperator Stats    Komentarze    Komentarze   (by JaX)    Księga gości   (MySQL)    Księga gości   (bez MySQL)    Księga gości   (by Cezi)    Księga gości   (by Occulkot)    Licznik    Logowanie    News    Profile    Składak    Sonda    Sonda tak/nie    Users Online    Uploader XML    Kurs XML'a       Wprowadzenie       Pierwszy      dokument XML       Sprawa      ogonkowa       Przekształcenia       Narzędzia       Zasoby online CGI    Kurs Perla       Wstęp       Uruchomienie       Składnia    CGI_PL       Warunki       Formmail       Formmail 2       Formweb       Tak/nie HTML    Podstawy    Tagi       Tekst       Tabele       Formularze       Nagłowek       Inne    Kolory Download    Ygreg offline    Narzędzia Inne    Download    Błędy w stronach    Apache i okienka    Uprawnienia   w UNIX'ie    Netscape 6    Darmowe konta    O mnie Katalog stron: HTML, Java i JavaScript, Grafika i design, ASP, PHP, CGI, Narzędzia, Pozostałe Kurs Perla Autor: Maciej Jerzy Nowak nowak@vips.qs.pl Składnia języka PERL Wstęp do składni perla     Na tej stronie znajdziesz informacje wystarczające do napisania prostego programu. Dowiesz się jaka jest prawidłowa składnia języka Perl, jak wstawić komentarze i jak prowadzić operacje na zmiennych. Poznasz także większość operatorów, ich priorytety w wyrażeniach logicznych (o których szerzej mowa w dziale testy i pętle) oraz nauczysz się jak pisać własne procedury i funkcje. Komentarze w programie     Kiedy piszesz program, jest on zawsze dla ciebie prosty i zrozumiały. Lecz po jakimś czasie zapomina się co i daczego dany fragment kodu robi - program staje się wtedy nieczytelny. Jeśli musisz wprowadzić w nim jakieś zmiany może to być bardzo uciążliwe. Dlatego zaleca się strosowanie komentarzy - tekstu ignorowanego przez kompilator. W Perlu należy je umieszczać za znakiem # (kombinacja klawiszy Shift + 3). Jaka jest najlepsza reguła ich stosowania? Pozwólmy źródłu programu powiedzieć jak to robimy, a komentarzom dlaczego to robimy, np: # dobry komentarz - mówi dlaczego wykonujemy działanie: $V = $s / $t; # obliczamy prędkość pojazdu # zły przykład - komentarz mówi jak obliczamy prędkość: $V = $s / $t; # dzielimy drogę $s przez czas $t Polecenia (wykorzytanie literałów)     Podstawą każdego języka programownia są literały - należą do nich cyfry lub ciągi znaków, np: 23 -2789 3.1482 5.29e-6 'Hello World' # jeśli literały zawierają inne znaki niż cyfry # musimy je zamknąć wewnątrz cudzysłowów     Literały możemy przetworzyć na polecenia, dodając na końcu znak ; (średnik). Polecenia tym różnią się od literałów, że zwracają wartości. Poniżej przedstawione polecenie zwraca ciąg znaków hello World do systemu. Hello World; # trzeba pamiętać o średniku! Operatory i operacje na zmiennych     Polecenia stają się pożyteczne dopiero przy wykorzystaniu zmiennych i operatrów. Zmienną nazywamy coś, co ma wartość którą można zmieniać. W Perlu wszystkie zmienne są zmiennymi skalarnymi, co oznacza że można do nich tak samo wprowadzać liczby czy ciągi znaków (zmienne skalarne zachowują się bardzo podobnie jak zmienne w Visual Basic'u zadeklarowane Dim zmienna as Variant). Każda zmienna zaczyna się od znaku $ (Shift + 4). Nazwy zmiennych mogą składać się tylko z liter i cyfr oraz ze znaku _. Należy zwrócić uwagę na to, że Perl tak jak większość języków programowania rozróżnia małe i duże litery. $zmienna = "Hello World"; # w tym momencie program tworzy zmienną # i przypisuje do niej ciąg znaków $zmienna = 12; # do tej samej zmiennej przypisujemy liczbę     Operator jest symbolem nakazującym kompilatorowi wykonać jakąś operację, na przykład w powyższym przykładzie operator = przypisuje zmiennej $zmienna wartość polecenia "Hello World"; Obie strony przypisania są nazywane operandami. Operator = oczekuje od operand pewnych właściwości: od prawej, że ma wartość, od lewej, że można jej przypisać wartość. W momencie przypisania całe wyrażenie przyjmuje wartość równą wartości przypisanej do lewego operandu. Dlatego możemy napisać tak: $a = ($b = "Hello World"); # pobieranie wartości wyrażenia z nawiasu # Wynik: zmienna $a jest teraz równa # zmiennej $b, która ma wartość "Hello World" Powyższe wyrażenie jest równoważne temu: $b = "Hello World"; # najpierw $b otrzymuje wartość "Hello World" $a = $b; # potem $a otrzymuje wartość $b Kolejność wykonywania działań zależy od nawiasów np. $a = 3; $b = 5; $c = 7; ($a = $b) = $c; # Wynik: $a = 7, $b = 3, $c = 7     Jak już wspomniałem Perl posługuje się zmiennymi skalarnymi, czyli nie zwraca uwagi na różnice między liczbami całkowitymi, zmiennoprzecikowymi i ciągami znaków (inaczej niż w innych językach takich jak C czy Turbo Pascal). W razie potrzeby potrafi on przeprowadzić automatyczną konwersję typów np: $a = "35"; # $a zawiera ciąg znaków, który przedstawia liczbę $b = 56; # $b zawiera liczbę $c = $a + $b; # Wynik: $c = 91, zmienna $a została zmieniona na liczbę, # potem zsumowana z $b, wynik został zapisany w $c Jeżeli ze zmiennej zawierającej ciąg znaków Perlowi nie uda się uzyskać liczby, otrzymuje ona wartość 0. $a = "12"; # $a zawiera liczbę $b = "text"; # $b zawiera ciąg znaków, który nie jest liczbą $c = $a + $b; # Wynik: $c = 12, ponieważ Perl nie potrefił (raczej # słusznie) przerobić $b = "text" na liczbę Lista operatorów     W powyższym przykładzie został zastosowany operator dodawania. Powoduje on że polecenie ma wartość sumy dwóch operandów. Wartość polecenia przypisywaliśmy operatorem = do zmiennej $c. W Perlu występuje ich wiele i są o różnym priorytecie. Priorytet decyduje o kolejności wykonywania działań. Działania o wyższym priorytecie są wykonywane w pierwszej kolejności. Jeśli chcemy ją (kolejność) zmienić, musimy użyć nawiasów. Poniżej jest przedstawiona lista najważniejszych operatorów razem z ich krótkimi opisami. Operatory ++ i -- Są one operatorami zwiększającymi (inkramentacja) lub zmniejszającymi (dekrementacja) wartość danej zmiennej o 1 # --- postinkrementacja --- $a = 5; $b = $a++; # przypisanie $a do $b, następnie zwiększenie $a o jeden # Wynik: $a = 6, $b = 5 # --- preinkrementacja --- $a = 5; $b = ++$a; # zwiększenie $a o jeden, następnie przypisanie jej do $b # Wynik: $a = 6, $b = 6 Sonda tylko w wersji online. 16.09.2001 Artykuły "Cookies" i "Wyrażenia Regularne". Autor: Tomasz Szmigiel. 16.09.2001 Kolejna księga gości i skrypt do komentarzy. 29.08.2001 Wyszukiwarka do forum. 29.08.2001 Skrypty Komentarze i Sonda tak/nie. 29.08.2001 Skrypty Banner i Logowanie. 22.08.2001 Artykuł Parametry w adresie. 27.07.2001 Dizał XML, a w nim kurs XML'a autorstwa Pawła Stroińskiego. 21.07.2001 Skrypt FAQ. 19.07.2001 Serwery wirtualne50 MB, CGI, PHP już od 80 zł / rok. 19.07.2001 Wykupiłem domenę www.ygreg.com (C)opyright 1997-2001 by Grzegorz Plebański

Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Encyklopedia Skladnikow Naturalnych
składnia w 8
skladnia
składnia w 1
składnia w 7
Wystarczą trzy składniki, by stworzyć miksturę o silnym działaniu przeciwnowotworowym
składniki
Funkcjonalne składniki żywności
Skladniki blon lipidy
Fizyka atomowa i jądrowa elementarna rzecz o elementarnych składnikach materii
Zapotrzebowanie organizmu na składniki odżywcze, mineralne, witaminy i wodę1
Badanie składników kwasów nukleinowych 11 pdf
WFiIS 10 Analiza skladniowa

więcej podobnych podstron