57511

57511



WYKŁAD II-24.02.2011

Arystoteles - tworzy tzw wartościującą definicję państwa, tzn. uznaje, iż państwo jest dobre. W skład państwa wchodzą wszyscy ludzie z danego terenu, ale nie mają równego statusu, tzn. nie korzystają z pełni praw. Grupami uprzywilejowanymi są posiadacze ziemscy, żołnierze, filozofowie. Pozostali, np. rzemieślnicy, rolnicy, niewolnicy są przydatni i konieczni, ale nie mają pełni praw.

Definicja niewartościująca (Jellinek) - trójelementowa - redukcjonistyczna Państwo to: terytorium, ludność, władza

Definicja socjologiczna (Cz. Znamierowski) - polega na tym, by do 3 elementów Jellinka dodać kolejne, na początku dodano konieczne reguły prawne (także prawa zwyczajowego, moralności, religii), a współcześnie socjolodzy kładą nacisk na wspólnotę kulturową, w skład której wchodzi i prawo.

GENEZA PAŃSTWA

Koncepcja teistyczna - początków jej można doszukać się w starożytnym Egipcie, gdzie faraon był żywym bogiem. To spowodowało, iż byl w stanie narzucić swą wolę poddanym i w ten sposób powstało państwo

-    Mojżesz konstruuje państwo żydowskie w oparciu o wolę bezpostaciowego Boga, ale przy pomocy spisanego dekalogu, któiy w istocie byl „konstytucją”

-    Chrystus nie wypowiada się na temat państwa i prawa, ale akceptuje ich istnienie (przypowieść o monecie)

-    Św. Augustyn gdy chrześcijaństwo staje się religią panującą w Rzymie uzasadnia władzę państwową w ten sposób, że uznaje iż pochodzi ona wprost od Boga, dlatego poddani nie mogą buntować się - wychodzić z założenia, że gdyby Bóg chciał, to nadałby ludziom inną władzę Pomimo tego ziemskie państwo jest tylko odbiciem idealnego państwa Bożego.

-    Św. Tomasz - uznaje on iż Bóg stworzył człowieka na obraz i podobieństwa swoje. W istocie to, co odróżnia człowieka od świata zwierząt, to rozum, dlatego uznał on, iż rozum tj. „pierwiastek boski w człowieku”. Przy pomocy rozmnu człowiek sam ocenia, co jest Bogu mile, a co nie. W ten sposób można oceniać też i władzę. Wynika z tego, iż od Boga pochodzi tylko sama istota władzy, ale nie konkretne podmioty ją sprawujące, zatem można ją obalić.

-    Wiek XVI i XVII to okres mchów protestanckich. Najbardziej skrajne poglądy mieli tzw. deiści uznający, iż Bóg wprawdzie stworzył świat, w tym i państwo i władzę oraz prawa rządzące nimi, ale aktualnie nie ma on wpływu na to, co się dzieje, dlatego człowiek musi odkrywać prawa i kierować się nimi.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Wykład 1-24.02.2011 Dr Katarzyna Guczalska Literatura: 1.    A. Szakaj, M. Jakubowski
wc Egzamin, część II, 08.02.2011 Rurociąg bez izolacji o średnicy zewnętrznej d=10cm, transportujący
WYKŁAD VI - 24.03.2011 RELACJE POMIĘDZY WŁADZA USTAWODAWCZA, WYKONAWCZA I SADOWNICZA: Trójpodział
Temat Wykładu Data 24.02 02.03 09.03 r^
Wykład II - 24.11.02r. ZADANIA TPP: 1.    Stworzenie warunków organizacyjnych dla
Wykład III 28.02.2011 Kształtowanie, modelowanie i utrzymanie wizerunku 4 podstawowe grupy otoczenia
[MARKETING W HANDLU I USŁUGACH - WYKŁAD II] 21 października 2011 Ze względu na specyfikę marketingu
WYKŁAD II (22.10.2011)Wolność sumienia i wyznania, rys historyczny. Wolnośćsumicnia i wyznania W Pol
ZdjÂŚĂ cie206 Analiza Instrumentalna II (zalicz, wykładu I) I CDU (TT) 2010/2011, dr inż. J. Kozioł
odbyt13312692734566 X2011/02/05 Oznacz zdjęcieZdjęcia na tablicy — 23 z 28 24 kwietna 2011 Udostępni
Wykład przedstawiciela firmy Zitron SA W dniu 24.03.2011 Wydziat Górnictwa i Geoinżynierii AGH zorga
1,2,3 i i./.MI IIS
Geologia wyklad 1 5 F 24 (W 01-02) Rodzaje fal sejsmicznych Fale podłużne (P) - (ang. Primary, Comp
Geologia wyklad 1 5 F 24 (W 01 -02). Fala Rayleighar~ Tamar.r^r    - Fale Rayleigha
WYKŁAD 1- 17.02.2011 Podstawowe działy filozofii: -    ontologia - badanie bytu,
Przedmiot: NEGOCJACJE BIZNESOWE Wykład 1. (14.02.2011 r.) Negocjacje- (z łac. negotio), handlować,

więcej podobnych podstron