59952

59952



PRZEPISY OGÓLNE PRAWA ADMINISTRACYJNEGO

■    istnieje problem ogólnych normy rządzących prawem administracyjnym (ustawa o przepisach ogólnych prawa administracyjnego)

■    geneza problemów:

S lata 60 - Starośćiak „Studia z teorii prawa administracyjnego''

O porusza te problemy,

O zwraca uwagę na jednolitą kodyfikacje KC, KK O zaznacza niejednolitość terminologii prawa administracyjnego S stosunki między państwem a podmiotem regulowane na podstawie przepisów które nie miały powszedniej mocy obowiązującej

S nieogłaszanie aktów prawnych niższego stopnia

J przyczyny usiłowania formowania ogólnydi zasad prawa administracyjnego

o formalizacja

o ograniczona percepcja przepisów prawa administracyjnego o konieczność elastyczności porządku prawnego administracji o wprowadzenie demokratycznych instytucji

^ zasady prawa administracyjnego istnieją bez względu na ich kodyfikację (odkodowywano je ze wstępów do ustaw, w tej chwili z pierwszych rozdziałów ustaw - przepisów ogólnych)

S lata 70 - „dopóki dział prawa nie zostanie opracowany całościowo, to nie można wyprowadzić ogólnych zasad”

S Dawidówicz - „Wstęp do nauk administracyjnych' „szeroka koncepcja prwawa administracjnego powoduje malenie ogólnych zasad zadaniem niewykonalnym"

S lata 80 - uchwalono ustawę o NSA. odrodzono sądownictwo administracyjne - kontrola legalności działania administracji, rok 85 pow stał TK kontrola legalności działalności ustawodawczej,

S Dworkin - prawo pisze się na raty (pomysłodawca, komisja, proces legislacyjny, uchwalenie, publikacja, obowiązuje, jest stosowane, jest weryfikowane przez organy, zaskarżane - eliminacja danych przepisów i w efekcie to niejako sądy piszą prawo)

S Arpunenty przeciwko zasadom

O Zygmunt Ziembiński - „zasadologia administratywistów jest zbyt zagmatwana by formułować zasady”

O nie było podstaw do charakteru zasad

O nodyfikacja prawa cywilnego - przepisy ogólne prawa cywilnego S w efekcie zmieniono koncepcję z zasad do przepisów ogólnych prawa administracyjnego

O Świątkiewici - „orzecznictwo administracyjne było inspiracją dla tworzenia przepisów ogólnych” o Przepisy miały być wolne od ideologii, miały być praktyczne przepisy ułatwiające stosowanie prawa administracyjnego

o Z5.1V.88 - pierwsza próba tw orzenia przepisów - projekt

+ podstawą prawnych działań władczych administracji wobec obywatela może byc tylko prawo powszechne

+ odpowiedzialność odszkodowawcza państwa za swoje działania względem obywatela + domniemanie działali władczych administracji w drodze decyzji administracyjnej + usuwanie luk w prawie

+ ogólne przepisy przejściowe - jeżeli w trakcie załatwiania sprawy zmienią się przepisy to co do zasady stosujemy stare przepisy (chyba że nowe są korzystniejsze dla obywatela, albo stare są sprzeczne zupełnie z istotą nowych)

+ możność stosowania zwyczaju jeżeli nie jest sprzeczny z prawem stanowionym + niepublikowane przepisy nie mogą decydować o prawach i obowiązkach

♦    zasady rozwiązywania spraw administracyjnych

♦    nie można karać dwa razy za to samo (karanie - sankcjonowanie) rok 97 - powrócono do wcześniej odłożonego powyższego projektu

rok 2008 - ponowny powrót do idei projektu, IV - konferecja na temat: „Prawa do dobrej administracji” -według RPO jest to unikalny projekt w skali światowej - ideologią jest ujednolicenie bałaganu terminologicznego (definicje ustawowe), ale praktycznie występowałaby potrzeba stworzenia ustawy organicznej - ponad ustawą, która narzucałaby jednolitość definicji



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Zasady ogólne prawa administracyjnego - reguły, dyrektywy o cliarakterze ogólnym, mające podstawowe
tvama Analiza wybranych przepisów materialnego prawa administracyjnego, zawierających kompetencje
—* normy prawa administracyjnego procesowego [proceduralnego, formalnego] - normy dotyczące prowadze
img082 (15) 50.    Wskaż przepisy prawa administracyjnego powszechnie
problemy badawcze w teorii prawa administracyjnego / pod red. Jana Bocia i Andrzeja Chajbowicza. - [
Podstawy prawa administracyjnego (PPA) - kodeks i postępowanie - Postępowanie administracyjne ogólne
POJĘCIA PRAWA ADMINISTRACYJNEGO x Szerokie znaczenie prawa administracyjnego: normy prawne regulując
WĄSKIE ZNACZENIA x Wąskie znaczenie prawa administracyjnego - normy dwustronnie wiążące, ustanawiają
3 (23) DZIAŁ I. Przepisy ogólneKodeks pracy określa prawa i obowiązki pracowników i pracodawców
o normy prawa administracyjnego są zawsze normami ogóbiymi i abstrakcyjnymio charakterze materialnym
jest regulowana nie tylko przez normy prawa administracyjnego, a także funkcje administracji wykonuj
15 Istota i zakres publicznego prawa gospodarczego Zobacz: H. Maurer, Ogólne prawo administracyjne,
Normy prawa administracyjnego - ich typy i charakterystyka. Norma prawna daje odpowiedzi kto i w jak
Kodyfikacja prawa administracyjnego: -    nieskodyfikowane prawo materialne (np. norm
Publikacje pracownikówWydziału Prawa i Administracji „Dziedzictwo i przyszłość. Problemy

więcej podobnych podstron