65410

65410



Psychologia kognitywna Podstawowe założenia modelu:

Czynności człowieka sterowane są przez informację

Źródła informacji:

--Źródła zew. (aktualne działaniejśrodowisko

-Źródła wew. -doświadczenia, system wiedzy zdobyty w przeszłości(pamięć)—struktury poznawcze Osobowość - system struktur poznawczych ujęty jako względnie trwałe cechy

Funkcje informacji

1.    Poczucie tożsamości

2.    Ułatwia orientacje w świecie

3.    Wartościowanie - system wartości

4.    System reguł działania(w tym także meta informacje)

Cechy struktur poznawczych Proste—złożone Konkretne —abstrakcyjne Unio we—hierarchiczne Zamknięte—otwarte Bierne— aktywne

Sterowanie zewnętrzne:

-    Deprywacja sensoryczna - stan w którym do organizmu Dopływa minimum bodźców zew.

-    Nadmiar informacji

-    Dysonans poznawczy - stan nieprzyjemnego napięcia psychicznego, pojawiający się wtedy, gdy dana osoba posiada jednocześnie dwa elementy poznawcze(np. myśli lub sądy) które są niezgodne ze sobą. Dysonans może także pojawić się wtedy, gdy zachowania nie są zgodne z postawami. Stan dysonansu wywołuje napięcie motywacyjne i związane z nim zabiegi, mające na celu zredukowanie lub złagodzenie napięcia.

Psychologia społeczna - naukowe badanie tego, jak ludzie wpływają na myśli, uczucia i zachowania innych ludzi.

Perspektywy teoretyczne

1.    Perspektywa ewolucyjna - przyczyny zachowań społecznych jednostki leżą w fizycznych i psychicznych cechach, które ułatwiały naszym przodkom przetrwanie i rozmnażanie się — dobór naturalny.

2.    Perspektywa społeczno-kulturowa-szuka przyczyn zachowań społecznych jednostek we wpływie wywieranym na nie przez większe grupy społeczne(nastawienie socjologiczne) Kultura - przekonania, wierzenia, zwyczaje

3.    Perspektywa społ.-poznawcza - - zachowania społ. Wynikają z jednostkowych doświadczeń uczenia się oraz analizy i interpretacji wydarzeń społecznych zachodzących w otoczeniu jednostki(perspektywa jednostki ,a nie perspektywa społeczna).

Zachowanie społeczne jest:

-- zorientowane na cel lub zaspokojenie wew. Motywacji.

-nieustanną interakcją pomiędzy osobami

Cele:

1. Doraźne- np. pocieszenie po oblanym egzaminie, skrócenie zajęć, dbanie o wygląd.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
IV. TEORIE JĘZYKOZNAWCZE: GENERATYWIZM I KOGNITYWIZM —    Podstawowe założenia
Program podstawowy specjalizacji w psychologii klinicznejBLOK PODSTAWOWYI. Założenia
Historia i dziśŹródła zachowań według psychologii społecznej1 podstawowe założenia psychologii
Zdj 25252525EAcie0238 Podstawowe założenie wywodzi*" ,uŁ Zasady połączenia są determinowane wła
2008 03 04 Podejście?hawioralno poznawcze3 Założenia •    SwAwrałwyosc - wszelkie ot
Zdj 25252525EAcie0933 HEDONISTYCZNA NATURA CZŁOWIEKA. < Podstawowym założeniem jest to. że człowi
Program specjalizacji w psychologii klinicznejSPECJALISTYCZNY BLOK PODSTAWOWY I. Założenia
PSYCHOLOGIA I KOGNITYWISTYKA W INSTYTUCIE PSYCHOLOGII 129 2.2. Podstawowe obszary badań naukowych i
Tutaj należy zwrócic uwagę na podstawowy problem tkwiący w założeniu, ze jeden człowiek jest właścic
Podstawowe założenia: -    człowiek uczy się i zmienia całe życie -
Część 1Kontekst antropologiczny i filozoficzny Podstawowe założenia o człowieku
065 (4) PODSTAWY OBLICZEŃ KONSTRUKCJI BETONOWYCH WG EC2 65 ocV oc2 - naprężenie ściskające przy zało
Psychologia5 Podstawowe założenia i pojęcia •    Energia psychiczna - podstawowe 

więcej podobnych podstron