76159

76159



-ROZUM - dla św. Tomasza nie jest on zaprzeczeniem wiary, pośrednio prowadzi do Boga, został nam dany od niego, w nim zaszczepione jest prawo natury i cnoty, które wskazują nam drogę ku celowi. Dla Lutra rozum to nic dobrego - obarczony jest grzechem pychy, nie jest w stanie dokonać iluminacji.

-ŻYCIE ZIEMSKIE/DOCZESNE - Św. Tomasz jest tu optymistą - ziemskie szczęście celem(zadatek szczęścia wiecznego), życie na ziemi etapem dojścia do życia wiecznego, trzeba się samodoskonalić (państwo ma nam to ułatwiać) i kierować nakazami prawa naturalnego i przy zachowaniu cnót -pochwała pobożności. Luter uważa, że ziemskie uczynki nie mają żadnego znaczenia. Bóg sam zadecyduje, kogo zbawić, trzeba się modlić, sięgać do Pisma Świętego.

-CZŁOWIEK - u Św. Tomasza klasyczna koncepcja- człowiek w hierarchii, pobożny, istota społeczna (animalsociale), musi być elementem jakiejś struktury; Luter nowa antropologia - człowiek wewnętrzny i zewnętrzny, spór ciało- dusza, podwaliny dla indywidualizmu; połączenie posłuszeństwa i wolności;o ładu.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
P1090084 jest także istotnym elementem pośredniczącym w objawieniu najwyższego Boga. jC(j nocześnie
skanuj0027 (61) 88 dyrektywa tak ważna dla młodego kapitalizmu. Zapewne nie /jest on — jak o tym bę
Strona034 dla rozumu. Należy zastąpić ją taką interpretacją, którą rozum będzie w stanie zaakceptowa
<10>Informatyka + Rysunek 10. Dostęp podstawowy BRI kanału D (razem 144 kb/s), jeśli nie jest
img063 63 5.2. Metoda NM Rys. 5.8. Przykłady klas, dla których średnia nie jest dobrym wzorcem dla c
IMG1071 RUIN WZÓR UŻYTKOWY Wzór użytkowy uważany się za nowy, I I jeśli nie jest on częścią stanu te
img063 63 5.2. Metoda NM Rys. 5.8. Przykłady klas, dla których średnia nie jest dobrym wzorcem dla c
IMG301 ELLIOT ARONSON skandal. Ale chciałem wspomnieć o przypadku Ralstona, ponieważ nie jest on prz
104 MALI BRACIA Jeżeli nie jest on kandydatem do kapłaństwa, studia jego trwają co najmniej trzy lat
Dowodem, iż tak właśnie jest, może być recepcja twórczości Geertza. Okazuje się bowiem, że nie jest
w połączeniu z wrażliwością moralną czynią z niego humanistę „w starym stylu”. Nie jest on podatny n
22257 IMG152 (3) Przy bliższej analizie można ją rozłożyć na części składowe, ale dla naszych celów

więcej podobnych podstron