76596

76596



TECHNIKI MANIPULACJI SPOŁECZNYCH: ..Stopa w drzwiach" - wzrost skłonności do ulegania większej prośbie wskutek uprzedniego spełnienia innej, niniejszej prośby

..Pułapka ukrytych kosztów” - doprowadzenie człowieka do jakiegoś działania ujawnienia jakichś jego kosztów dopiero wtedy, gdy człowiek działanie już podjął lub powziął odpowiednią decyzję.

..Pułapka znikającej przynęty” - zwabienie człowieka do jakiegoś działania obietnicą zysku, która to obietnica zostaje wycofana po zaangażowaniu się człowieka w dane działanie.

..Drzwi zatrzaśnięte przed nosem” - podobna do techniki" stopy w drzwiach " jednak najpierw wysuwana jest prośba bardzo trudna do spełnienia , następnie wysuwa się prośbę łatwiejszą. Nieproszone ustępstwo.

Technika „niskiej piłki” - Technika ta polega na przedstawieniu początkowo niezwykle korzystnej oferty. Gdy "ofiara" ją chwyta, okazuje się, że oferta posiada dodatkowa elementy i nie jest wcale taka atrakcyjna, jak wydawało się na początku. Ostatecznie oferta jest o wiele bardziej kosztowna, na tyle, że gdyby "ofiara" wiedziała o niej na początku, nie zdecydowałaby się.

"Rzucasz przynętę i gdy jest branie - ciągniesz do góry", "rzuć nisko piłkę, tak aby ktoś ją złapał, potem będzie musiał się wyprostować z piłką w rękach. ..".

Technika „a to nie w szystko” - polega na zaopatrzeniu propozycji w jakąś dodatkową atrakcję, która czyni propozycję bardziej kuszącą.

Technika ta działa przynajmniej z trzech powfodów. Po pierwsze, „wieloskładnikowa" propozycja wydaje się subiektywnie wai1ościow'sza, niż ta sama oferta przedstawiona łącznie. Po drugie, dodatkowa atrakcja działa podobnie, jak nieproszone ustępstwo sprzedawcy (jest taki miły, że coś trzeba dla niego zrobić). Po trzecie, fraza „a to nie wszystko" rozprasza uwagę człowieka proszonego, co utrudnia mu obronę przed rekategoryzacją proponowaną przez osobę proszącą.

..Huślawka emocjonalna” - silna emocja, której źródło zostało nagle wycofane, zwiększa uległość. Eksperymenty Dolińskiego z odczuciem ulgi.

Technika „uwikłania w dialog” - ludzie częściej ulegają prośbie, jeżeli jej sformułowanie poprzedzone jest nawiązaniem niezobowiązującego dialogu, ponieważ aktywizuje to automatycznie skrypt ,jozmowra ze znajomym", co prowadzi do reagowania nawet na nieznajomą proszącą osobę w taki sposób, jakby była ona kimś znanym, komu należą się pewne względy. Jednak nie każdy dialog nasila uległość. Automatyczna reakcja na osobę podejmującą dialog jako kogoś sympatycznego i zasługującego na ustępstwa pojawi się tylko wtedy, gdy kwestia poruszana w rozmowie jest mało wrażna. Kiedy natomiast jest ważna, przetwarzanie informacji nabiera charakteru kontrolowanego i konieczny staje się jeszcze jeden warunek - by mianowicie osoba zgłaszająca prośbę ujawniała podczas dialogu poglądy zbieżne z opiniami swego rozmówcy.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
TECHNIKI MANIPULACJI SPOŁECZNYCH: ..Stopa w drzwiach” - wzrost skłonności do ulegania większej prośb
Obraz1 (79) DĘBY - zmienność ekotypowa Formy pokrój korony dynamika wzrostu skłonność do tworzenia
scan0023 3 144 Analiza techniczna Diagram 7.4 Wolumen podąża za wzrostem cen Intela. Jest większy, g
Janusz Sztumski DO METOD I TECHNIK BADAŃ SPOŁECZNYCH „Śląsk ”
P1190940 Rak kolczystokomórkowy . znacznie większa złośliwość . skłonność do wzrostu naciekającego,
Otoczenie: techniczne, szeroko pojmowane społeczne (ekonomiczne, polityczne) Struktura: zbliżona do
Technika - stopa w drzwiach Zasada: Spełnienie pierwszej, małej prośby zwiększa prawdopodobieństwo
CCF20090610077 społeczeństwo-industrialne samo w sobie ma skłonność do sekularyzacji wraz ze swoimi
syl3 S/Ujimki ianusz, Wstęp do metod i technik badań społecznych. Katowice 2005 /agOrm Stanisław, Wy
16 Andrzej Jędruchniewicz musi powodować wzrost cen, o ile niezmienna pozostaje także skłonność do
Przedstaw tok rozumowania. Czy w przypadku wzrostu krajowej skłonności do importu wartość mnożnika:
Władza nasila skłonności do działania. Rozhamowanie norm społecznych - im więcej władzy ma jednostka
53602 PC109986 Przyczyny rozwoju skłonności do podróżowania i wypoczynku 1 rozwój gospodarczy -
3.3. INFLACJA. W USA opieka społeczna podnosi automatycznie emerytury odpowiednio do wzrostu CPI, co
image001 Diakonia Komunikowania Społecznego przedstawia Techniki stosowane w reklamach TV Kliknij ab
TECHNIKA ZAOPATRZENIA SPOŁECZNEGO Jakie są cechy tej techniki? Podobieństwa i różnice do

więcej podobnych podstron