76968

76968



-państwa nie są upoważnione do żądania od MTS wydania opinii doradczej -opinie nie mają charakteru wiążącego

2)    Organizacja MTS >5 MTS składa się z sędziów niezależnych, wybranych bez względu na przynależność państwową spośród osób o wysokim poziomie moralnym, które mają, zgodnie z prawem swoich państw, kwalifikacje do objęcia najwyższych stanowisk sędziowskich lub są prawnikami o uznanej kompetencji w prawie m-dowym

•MTS składa się z 15 sędziów (polskimi sędziami byli: prof. B. Winiarski oraz prof. M. Lachs)

-sędziowie wybierani są na 9 lat z prawem ponownej wybieralności -co 3 lata następuje częściowe odnowienie składu (5 sędziów)

-sędziów wybierają ZO i RB spośród kandydatów wyznaczonych przez tzw. grupy narodowe w STA -w przypadku członków ONZ, którzy nie są stronami I Konwencji Haskiej (1907r.) kandydatów wyznaczają

grupy narodowe ad hoc, powołane w tym samym trybie, jaki przewidziano w I KH -oba organy mają jednakowe uprawnienia -ZO i RB dokonują wyboru niezależnie od siebie

-na sędziego zostaje wybrany kandydat, który otrzymał bezwzględną większość głosów w Zo i RB (bez rozróżnienia na członków stałych i niestałych)

-przy wyborze sędziów bierze się pod uwagę również to, żeby w składzie MTS zapewnić reprezentację głównych form

cywilizacyjnych i zasadniczych systemów prawnych świata

-obok sędziów stałych w składzie sądzącym mogą zasiadać również sędziowie narodowi (sędziowie ad hoc)

-sędziowie korzystają z przywilejów i immunitetów dyplomatycznych, ale tylko wtedy, gdy sprawują

funkcje

sędziowskie

-sąd wybiera przewodniczącego i wiceprzewodniczącego (na 3 lata) oraz powołuje sekretarza (7 lat)

3)    Bezstronność wyrokowania ^ Statut MTS zawiera przepisy, które zapewniają bezstronność wyrokowania

1)    sędzia nie może zajmować żadnego stanowiska politycznego lub administracyjnego i nie może wykonywać innego zawodu poza swym zawodem sędziowskim

-sędzia nie jest reprezentantem państwa, którego jest obywatelem

-sędzia nie może od nikogo otrzymywać instrukcji dotyczących funkcji sędziowskich

2)    sędzia nie może być w żadnej sprawie agentem, doradcą lub adwokatem i nie może uczestniczyć w wyrokowaniu w sprawie, w której brał udział poprzednio jako agent/doradca/adwokat/członek innego sądu m-dowego/członek sądu krajowego/ członek komisji śledczej lub w jakimkolwiek innym charakterze

3)    każda strona w sporze ma prawo mieć w składzie MTS sędziego swojej narodowości -bezstronność wyrokowania wykonywana jest w dwojaki sposób:

a)    sędzia mający obywatelstwo strony musi wyłączyć się w danej sprawie

b)    w składzie zasiadają obywatele obu stron ten sposób został przyjęty przez Statut MTS -uczestnictwo obywateli obu stron w składzie zapewniono przez instytucję sędziów narodowych (sędziów ad

hoc)

-są to osoby, które są sędziami tylko w danej sprawie i przestają nimi być w chwili wydania przez MTS wyroku

-jeżeli w składzie zasiada sędzia narodowości jednej ze stron, druga strona może wyznaczyć swojego sędziego (swojego obywatela lub obywatela państwa trzeciego)

•obie strony mogą powołać sędziów ad hoc, jeżeli w składzie nie zasiadają sędziowie

narodowości żadnej ze stron

-sąd orzeka w składzie sędziów stałych

-sędziowie niestali muszą odpowiadać warunkom jakie Statut stawia dla kandydatów na sędziów stałych



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
strona004 (15) 4 4 11. Które -H. — 2. *3. 7 4. z poniższych stwierdzeń jest/są poprawne ? Do przodu
z postanowieniami statutu lub innego aktu wewnętrznego są upoważnione do reprezentowania oferenta na
STAROŻYTNY RZYM Początki państwa rzymskiego są podobne do ustroju greckich polis -> Rzym początko
STAROŻYTNY RZYM Początki państwa rzymskiego są podobne do ustroju greckich polis -» Rzym początkowo
(pieczęć(-cie) Zleceniobiorcy/(-ów)l2)) Tu powinny podpisać się osoby, które są upoważnione do
Wniosek powinien być podpisany przez osoby, które są upoważnione do zaciągania zobowiązali majątkowy
img445 (2) r Dane odbierane przez TCP z warstw wyższych są nazywane strumieniami, dane te nie mają c
Zwyczaje nie miały bowiem i nadal nie mają charakteru norm prawa; nie są zatem źródłem krajowego pra
Komisję nie mają charakteru sankcji karnych, ale są naturalną sankcją antymonopolową. W myśl art. 9
Zasady budżetowe Nie mają charakteru normatywnego, są postulatami doktrynalnymi. Ich katalog może by
23 (68) Encyklopedia prawa Testamenty szczególne nie mają charakteru pisemnego. Aby były ważne musza

więcej podobnych podstron