81737

81737



opiera się na określonej treści ideowej, zakładającej, ze każdy naród wnosi wkład do ogólnoludzkiej kultury.

KOSMOPOLITYZM - termin ten określa postawę nihiłistyczna w odniesieniu do własnego narodu, ojczyzny, traktująca te pojęcia jako przestarzałe i zaściankowe. Współczesne koncepcje kosmopolityczne sa bardzo zróżnicowane, od skrajnie negujących sens utrzymania państw narodowych po orientacje propagujące rozwoj wszechstronnej współpracy międzynarodowej

WIELOKULTUROWOSC - jako program działania jest odwrotnością segregacji etnicznej, kulturowej i społecznej. Wiele krajów zróżnicowanych narodowościowo odmiennie rozwiązuje sprawy współżycia grup etnicznych w granicach państwa. Współżycie to może układać się biegunowo rożnie:

-    na zasadzie wzajemnego poszanowania, np. w Szwajcarii

-    na zasadzie konfliktów i wojen etnicznych, np. w byłej Jugosławii lub Indiach

Wiele jednak państw etnicznie zróżnicowanych, szczególnie tych kolonizowanych przez Europejczyków, jak Kanada i Australia, wprowadziło politykę wielokulturowa, uczącą współżycia zamiast antagonizmów.

W celu zrozumienia rożnych form systemów budowanych przez jednostki należy uwzględnić specyficzna role, jaka pełnia wartości ideologiczne w poszczególnych grupach. Istnieją 2 podtawowe układy ideologiczne, które może wybierać grupa dominującą wobec grup mniejszościowych i ich kultur.

1 )Pluralizm zewnętrzny - zakłada, ze każda grupa etniczna będzie miała możliwość kultywowania własnych wzorow życia wspólnotowego oraz dziedzictwa kulturowego i jeżyka, przy czym nie zwraca się tu specjalnej uwagi na zagadnienie ułatwiania interakcji kulturowych.

2)Pluralizm wewnętrzny - kładzie duży nacisk na interakcje kulturowe, gdyż w swej czystej postaci, głosi, ze każdy ma możliwość uczestniczenia w procesie internalizacji wartości kulturowych charakterystycznych dla rożnych grup, przez tworzenie dualistycznych systemów wartości kulturowych.

W konsekwencji możemy otrzymać 2 modele ogolnego rozwoju społeczeństwa wieloetnicznego (pluralistycznego).

Pierwszy jest oparty na zasadzie dwustronnej współpracy miedzy ludźmi miejscowymi i pochodzenia obcego, zarówno na płaszczyźnie osobistej, jak i grupowej.

Drugi model jest zdecydowanie różny i w odniesieniu np. do społeczeństwa amerykańskiego (ale nie tylko) odpowiada znanej ideologii anglokonformizmu. Zakłada ona itznanie wyższości kultury gntpy dominującej i nakazuje, aby inne grupy zrezygnowały z własnej tradycji, wierzeń i jeżyków oraz zasymilowały się z grupa dominującą.

Różny stosunek grupy większościowej (dominującej) do grup mniejszościowych (imigrantów) daje podstawę do wydzielenia 4 typów stosunków międzyludzkich, które mogą istnieć w społeczeństwach wielokulturowych (pluralistycznych):

1 )Separatyzm - poszczególne grupy zachowują swoje wartości kulturowe

2) \\'spółdziałanie i kontakty dwustronne - grupy przyjmują wartości kulturowe na zasadach wzajemności

3) Synteza kulturowa - mieszkańcy tworzą nowy typ systemów, który zawiera elementy pochodzące zarówno z większościowych (dominujących), jak i mniejszościowych źródeł kulturowych



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
METODA DIAGNOSTYCZNA - opiera się na diagnozie, opiera się na określeniu przyczyn istniejącego
DSCF4413 Metody biochemiczne Pomiar ilości drobnoustrojów opiera się na określeniu specyficznych pro
Art. 9. Relacje między psychologami opierają się na wzajemnym szacunku i koleżeństwie, wynikającymi
DSCN1980 - EuP« Opierając się na powyższych wynikach zauważyć można, że dla
KANCELARIA PREZESA RADY MINISTRÓW V PMTeorie treści motywacji• Opierają się na założeniu, że każdy
skanuj0586 Rozdział 6 a opiera się na twierdzeniu, że ■branej w czasie koszty jednost-I do 30%). pdą
page0166 — * 162 Nowsze sposoby opierają się na tej samej zasadzie, z tą tylko różnicą, że w łańcuch
Obraz1 46 V. Legitymizacja władzy opiera się na normach określających, kto może władzę sprawować -
KONCEPCJA USŁUGI w ujęciu marketingowym opiera się na założeniu, że każda usługa może być wykreowana
Metody dochodowe • Opierają się na założeniu, że przedsiębiorstwo jest dobrem, którego wartość
Grobler6 138 I. Indukcja i wyjaśnianie sobów analizowania tego typu przyćzynowości opiera się na in

więcej podobnych podstron