83519

83519



procedura stałych proporcji - człowiek otrzymuje wzmocnienia po wykonaniu określonej pracy. W tej sytuacji człowiek otrzymuje wzmocnienie regularnie po każdej n-tej reakcji. Procedura ta pobudza aktywność i zwiększa tempo działania. Jego skuteczność w dużym stopniu zależy od tego czy umiemy prawidłowo określić, po ilu reakcjach człowieka należy podać wzmocnienie.

procedura zmiennych odstępów czasowych - wzmocnienia są nieregularne. Czas upływający pomiędzy reakcją a nagrodą zmienia się losowo. Procedura ta nie pozwala na pizewidywanie momentu otrzymania wzmocnienia

procedura zmiennych proporcji - w tym przypadku zmienia się liczba reakcji, po których następuje wzmocnienie (w grze losowej przeciętnie co 10 los wygrywa jednak gracz może wygrać już za pierwszym razem albo dopiero za 100). Rozkład o zmiennych proporcjach jest najbardziej efektywny, gdyż ludzie pracują na wytężonych obrotach i żyją jakby „w nadziei” że wcześniej czy później zostaną nagrodzeni

Nawet najbardziej wyrafinowane procedury wzmacniania nie dadzą wyników, gdy człowiek nie nauczy się uprzednio określonych wzorów zachowań instrumentalnych.

W procesie sterowania ważną role odgrywają metody konstruowania reakcji człowieka.

metoda kolejnych przybliżeń - w początkowym etapie uczenia się nauczyciel czy psychoterapeuta nagradzają zachowania, które są wprawdzie bardzo odległe od pożądanych ale które zostały już opanowane przez człowieka. Stopniowo kryteria wzmacniania stają się coraz bardziej surowe. W kolejnych etapach nauczyciel czy psychoterapeuta zaczynają nagradzać jedynie bardziej złożone reakcje, które są zbliżone do reakcji pożądanych.

Zasady sterowania pozytywnego są zbyt rzadko przestrzegane co prowadzi do fatalnych konsekwencji, które nazwać można błędami sterowania. Najpowszechniejszy z nich to:

opóźnienie wzmocnienia - odroczenie nagrody zmniejsza jej znaczenie i obniża poziom ludzkiego wysiłku. Wzmocnienie powinno być bezpośrednie (dla ucznia dobra ocena jeśli ottzymuje ją kilka lub kilkanaście dni po wykonaniu zadania traci na znaczeniu, podobnie zbyt późne wyrażenie uznania lub podziwu albo odroczenie wynagrodzenia za pracę nie wpływa pozytywnie na dalszą aktywność człowieka).

Sterowanie negatywne - mit kąty

Inaczej to sterowanie punitywne lub awersyjne. Sterowanie to polega na stosowaniu wzmocnień ujemnych (deprywacja pokarmowa, kary pieniężne, przymus, represje, złe stopnie, odrzucenie przez gmpę społeczną, przesunięcie na niższe stanowisko itp.). Tego rodzaju bodźce nazywane są karami. Zostały ono celowo wprowadzone przez ludzi w celu wyeliminowania zachowań dewiacyjnych i aspołecznych.

O ile nagrody są rzadkim środkiem sterowania, o tyle kary stanowią często główne narzędzie zmiany zachowania. Behawiotyści wykazali, iż skuteczność sterowania negatywnego jest znacznie mniej skuteczna niż efektywność sterowania pozytywnego. Wzmocnienie negatywne, czyli szeroko rozumiana kara, z reguły nie eliminuje zachowań aspołecznych tylko je tłumi i zahamowuje na pewien okres (pozbawienie wolności za napad nie zawsze spowoduje, że przestępca nie powróci do przestępstwa). Człowiek ukarany za przewinienie przestaje zachowywać się aspołecznie ale tylko w okresie, w którym istnieje zagrożenie otrzymania ponownego wzmocnienia negatywnego. Gdy zagrożenie to mija, zaczyna znów reagować w sposób niepożądany. Często się zdarza tak iż ludzie chcąc uniknąć następnych wzmocnień negatywnych planują bardziej wysublimowane i skomplikowane reakcje, które zmniejszą ryzyko otrzymania wzmocnienia negatywnego.

Kara może w pełni spełniać swoje zadania wtedy i tylko wtedy jeśli zostanie włączona w całościowy program modyfikacji zachowania. Nie wystarczy karać ale należy wskazywać ludziom nowe drogi osiągania wzmocnień pozytywnych.

2



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
ENERGIA A EKOLOGIA Człowiek pełen energii może wykonać więcej pracy
FizykaII97401 968 szy w parowym kotle płynie do cylindra tłokowego machiny i po wysłudze tamże, tj.
nagrody(kary) po wykonaniu określonej reakcji, 2) i prawdopodobieństwo wystąpienia nagrody(kary) bez
• opracowaniu projektu realizacji określonych prac i wykonaniu określonej pracy lub prac na stanowis
na czas wykonania określonej pracy. Dodane zdanie drugie do tego przepisu stwarza pracodawcy
05 8 5 Umowa o pracę na czas wykonania określonej pracy OrtolŁCowoiC I data) fcreczcł iud»t«on prac
•umowy na okres próbny •na czas określony •na czas wykonania określonej pracy -jeżeli nastąpiło
FullSizeRender 1 Po wykonaniu całkowania otrzymuje się prawo Stefana-Boltzmanna6 = -f.T* = ^ 7* = oT
BEZNA~40 Po wykonaniu obliczeń otrzymujemy -2,62e-°’5tcos l,94?-0,685e-°-5tsin l,94f“
Po wykonaniu obliczeń zgodnie z wcześniej opisanymi warunkami otrzymano następujące wyniki: Rys. 10
o Procedura stałych odstępów czasowych - zachowanie człowieka jest regularnie nagradzane, minusem je
2. w zbiorze figur wyodrębnij podzbiory i podpisz je. Uczniowie wykonują zadanie, a po wykonaniu otr
proporcje1 WPROWADZENIE CZŁOWIEK JAKO MIARA I CEL Człowiek wytwarza przedmioty po to, aby mu stużyty
p1080142 4 Po wykonaniu lego ćwiczenia uczniowie otrzymują karteczki z analogicznymi pętlami celem i
gląda jak zwykła szachownica z wbudowanym minikalkulatorem. Po wykonaniu ruchu człowiek sygnalizuje
Image0088 BMP Po wykonaniu szeregu przekształceń, otrzymuje się dla mocy czynnej rozpatrywanego odci

więcej podobnych podstron