90170

90170



Fazy cyklu życia produktu.

Klasyczny cykl życia produktu obejmuje następujące fazy:

1.    Wprowadzenie na rynek - występuje niewielka sprzedaż i prawie zerowy zysk. Produkt nie jest jeszcze dobrze znany na rynku, dlatego sprzedaż rośnie powoli. Jego cena jest wysoka lecz brak konkurencji umożliwia odzyskanie poniesionych nakładów. Ważną rolę w tym etapie odgrywa promocja, która polega na informowaniu nabywców o walorach produktu i zachęcaniu ich do jego wypróbowania. Strategia koncentruje się na zwiększeniu udziału w rynku oraz na badaniach i rozwoju.

2.    Wzrost sprzedaży - zysk oraz sprzedaż rosną bardzo szybko co wynika z akceptacji produktu przez konsumentów. Występuje konieczność zwiększenia ilości produktu na rynku oraz miejsc jego sprzedaży. Na skutek coraz silniejszej konkurencji powstaje potrzeba ulepszania produktu. Strategia marketingowa opiera się na zmianie ceny lub jakości oraz organizacji kanałów dystrybucji i systemów promocji.

3. Dojrzałości rynkowa - następuje spowolnienie sprzedaży, związane z nasyceniem rynku oraz z pojawieniem się na nim wielu innych produktów, zaspakajających te same potrzeby. Przychód osiąga swój najwyższy poziom, a w końcowej części fazy dojrzałości zaczyna spadać. Celem marketingowym jest utrwalanie zaufania do marki. Stosowane są także specjalne akcje promocyjne, które mogą zdecydowanie ożywić popyt.

4.    Spadek (wycofanie produktu przestarzałego) -, cechuje go wyraźnie obniżona sprzedaż oraz zmniejszający się przychód na skutek pojawienia się licznych substytutów, nasycenia rynku czy zmian mody. W tej fazie ogranicza się produkcję, dystrybucję i aktywizację sprzedaży. Stosuje się też sprzedaż posezonową ze znacznym obniżeniem cen.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Slajd15 Cykl reakcji PCR obejmuje następujące po sobie 3 etapy: •    denaturacia dupl
pnowy wyklady1 CYKL ŻYCIA WYROBU Na zmianę cyklu życia produktu mają wpływ: -zmiany technologiczne -
Rys. 3.5. Fazy cyklu życia produktu Źródło: L. Garbarski. I. Rutkowski. W. Wrzosek. Marketing. Punkt
5) Różnice odnośnie fazy cyklu życia danego produktu B. Otoczenie demograficzne - czynniki analizy 1
Uniwersytet Ekonomiczny!CYKL ŻYCIA PRODUKTU Pod pojęciem cyklu życia produktu na rynku rozumie się c
Slajd7 Fazy życia produktów i usług Fazy te są opisane w koncepcji cyklu życia produktu, który obejm
marketing 3 Fazy w cyklu życia produktu na różnych rynkachFunkcje opakowania •    Och
4 2 1 Rysunek II.8. Fazy cyklu życia produktu kraje mniej rozwinięte Źródło: Yernon (1966, s. 149).

więcej podobnych podstron