95405

95405



Bezpieczeństwo jawi się tutaj jako wolność od różnych zagrożeń. Państwo ma być tutaj aktywne, odpowiedzialne za lad i bezpieczeństwo. Każda władza, chcąc zapewnić bezpieczeństwo, sięga po przymus.

3.    Konsensualne myślenie wzięło się stąd, iż zauważono, że polityka to także zdolność kompromisu.

Główne założenia:

•    Przeznaczenie dla dobra wspólnego.

•    Porozumiewanie się, współpraca.

•    A wszystko to w celu utrzymania równowagi.

polityka - sztuka dochodzenia do kompromisu w stosunkach społecznych, umiejętność prowadzenia dialogu i komunikowania się.

Z tej def. wynika pewien problem, bo wszyscy nie mogą się porozumieć. A w takim razie powstaje problem, kogo wykluczyć z dialogu i dlaczego?

Komiuiikowanie się jest w ogóle cechą polityka, bo to on się komunikuje z wyborcami. Komunikacja ta odbywa się jednak tylko w jedną stronę. Władza zazwyczaj tylko mówi do swoich wyborców.

Trudno jest współpracować, gdy równowaga zostanie naruszona bądź też, gdy jest inaczej definiowana. Ważne są warunki dialogu - kto ma wpływ na warunki, ma wpływ na dialog.

4.    Instytucjonalne myśleniefjeszcze w starożytności Grecy zauważyli, że polityka to instytucje, bo u nich było dużo instytucji wykształconych, organizowały one życie społeczne)

polityka - działalność wykonywana w państwie w instytucjach i poprzez instytucje na rzecz realizacji celów społecznych.

Instytucja to struktura, oparta na normach prawnych, wyznaczająca ramy działania politycznego, często jej wewnętrzne procesy wyznaczają bieg liistorii. Instytucje są jednostkami zdolnymi podejmować decyzje. Są więc odrębnymi bytami w polityce, aktorami polit., bo są aktywne. Instytucje realizują wolę społeczeństwa i wpływają na społeczeństwo.

Problemy wynikające z tej def. to fakt, że na politykę patrzy się tu tylko poprzez normy prawne a w rzeczywistości są dziedziny oparte na precedensach, zwyczajach.

W latach 70-tych XX w. zauważono, że ta def. jest zbyt restrykcyjna, bo obejmuje tylko normy prawne, stąd wynikł neoir\stytucjonaUnn, jako wszelka zorganizowana forma zachowań ludzkich w zwyczajach i tradycji.

5.    Funkcjonalne myślenie(to pierwsze myślenie z rodowodem nowożytnym, wywodzi się z socjologii i antropologii i powiązane jest z przekonaniami Herberta Spencera(od organicyzmu). Organizm może funkcjonować, gdy dostosuje się do środowiska. Stąd między społeczeństwem a środowiskiem nast. wymiana zasobów. Elementy stają się od siebie zależneftak jak nie ma np. pracownika bez pracodawcy). To postrzeganie nie wiąże polityki z walką o władzę, ale z funkcjonowaniem społeczeństwa. Polityka to dostosowywanie się, kto tego nie zrobi, zginie.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
DSC04609 (2) XXX PROBLEMATYKA ANTROPOLOGICZNA TSIIMO Bóf -Człowiek. Problem Boga jawi się tutaj jako
^Formy, jakie przybiera wstydliwość, są różne w różnych kulturach. Wszędzie jednak jawi się ona jako
homeopatia 2 C-—2 Homeopatia jawi się więc jako powrót do magicznych ! praktyk,
CCF20090831129 234 Samowiedza dzieła się jako abstrakcja od różnorodności rzeczy, nie ma w sobie sa
183 Można stwierdzić, że prywatyzacja nie jawi się obecnie jako siła motoryczna przemian z powodu br
54137 skanuj0110 (11) 22 1 Wuhiulnryzm !i i rz^Izonych ulega w tym wypadku 1 .u, społeczeństwo jawi
Schaeffler Filozofia Religii6 który^fnógłby być nam „dany”, jawi się tu jako „wielce pożyteczne zbł
m18 62 Metafory nr naszym życiu wyścig jawi się nam jako pojemnek-PRZEDMiot, zawierający uczestników
Strona031 rycznego, lecz wprost z wartości światopoglądowych. Narracja taka jawi się historykom jako
POLITYCZNO-STRATEGICZNE ASPEKTY BEZPIECZEŃSTWA Najczęściej bezpieczeństwo definiuje się zarówno jako
homeopatia 2 C-—2 Homeopatia jawi się więc jako powrót do magicznych ! praktyk,
DSC01299 regoś z bohaterów. Nowa baśń jawi się wjjB jako ciąg tekstów gromadzonych, przekazywj 
Kredyt kupiecki Czym się różni kredyt tradycyjny od kupieckiego? Kredyt kupiecki może być udzielony

więcej podobnych podstron