3784494596

3784494596



NAUKI O RODZINIE

Założenia i cele przedmiotu:

Wyposażenie studentów w podstawowe wiadomości dotyczące biologicznych, psychicznych i społecznych aspektów starzenia się i starości, zainteresowanie problemami, uwrażliwienie na potrzeby ludzi starszych, kształtowanie pozytywnych postaw wobec starości, kreowanie pozytywnej wizji życia w starości, wskazanie na możliwość przygotowania się do starości, uczenie wzmacniania osób starszych w ich sytuacjach życiowych, kreowanie dialogu międzypokoleniowego

Metody dydaktyczne:

omawianie zagadnień teoretycznych z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, omawianie przypadków, rozwiązywania kazusów,metoda problemowa

Forma i warunki zaliczenia przedmiotu:

egzamin - test jednokrotnego wyboru

Treści merytoryczne przedmiotu:

Rozwój gerontologii jako nauki. Gerontologia i geragogika. Warsztat metodologiczny ge-rontologii. Piśmiennictwo. Kadry gerontologiczne. Gerontologia w programach kształcenia akademickiego. Interdyscyplinarność gerontologii.

Periodyzacja życia ludzkiego. Starzenie się i starość w cyklu życia jednostki: III wiek, old old, oldest old - implikacje dla jednostki i jej krewnych/opiekunów. Progi starości - charakterystyka. Starość jako faza rozwojowa. Zadania rozwojowe w starości i role społeczne związane z podeszłym i zaawansowanym wiekiem. Bilans życiowy. Redefinicja starości.

Sytuacja demograficzna Polski i świata. Tempo zmian demograficznych i przyczyny starzenia się społeczeństw. Konsekwencje wynikające z przemian demograficznych dla życia społecznego. Charakterystyka populacji osób starszych pod względem płci, wieku, wykształcenia, stanu zdrowia, sprawności technologicznej etc. Jakość życia seniorów.

Przyczyny i przejawy biologicznego starzenia się organizmu. Stan zdrowia i sprawności fizycznej osób starszych. Teorie starzenia się człowieka.

Modele psychicznych postaw przystosowania się do starości. Potrzeby człowieka starszego. Możliwości i ograniczenia ich zaspokajania oraz kompensowania.

Wielowymiarowość przestrzeni życiowej i społecznej ludzi starych - rodzina i społeczność lokalna w życiu seniorów

Oblicza starości. Style życia w starości. Postawy młodszych pokoleń wobec starości. Postawy seniorów wobec starości. Stereotyp starości. Starość w mediach.

Międzynarodowe i polskie akty praw człowieka starszego. Organizacje, stowarzyszenia pomocowe, interwencyjne i samopomocowe - lokalne, regionalne, międzynarodowe. Człowiek starszy w wymiarze publicznym. Stowarzyszenia i organizacje prosenioralne i seniorskie, wolontariat, organizacje samopomocowe, Kościół, wspólnoty wyznaniowe.

Marginalizacja i dyskryminacja osób starszych. Ageizm. Wychowanie do starości. Aktywne starzenie się

10) Globalna, unijna, regionalna i lokalna polityka społeczna wobec starości i osób starszych: jej urzędy i instytucje. Typy lokalnej polityki społecznej

11) Obszary aktywności współczesnego seniora. Możliwości intelektualne człowieka starszego. Aktywność kulturalno-edukacyjna osób starszych jako sposób dostosowania się do zmian. Instytucje wspierające rozwój człowieka starszego. Zadania UTW oraz klubów seniora. Kursy i inne propozycje edukacyjne.

12) Pomoc społeczna a człowiek starszy. Zadania i formy pomocy. Wsparcie systemowe. Opieka środowiskowa - zadania OPS, pracownika socjalnego, opiekunów rodzinnych, domowych i środowiskowych. Ośrodki wsparcia dziennego, dzienne domy pobytu

17

semestr zimow




Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
11. ZAŁOŻENIA I CELE PRZEDMIOTU: Wyposażenie studenta w wiedzę teoretyczną i praktyczną w
Informacje szczegółowe Cele przedmiotu Wyposażenie studenta w podstawową wiedzę z zakresu zajęć
Cele przedmiotu: C-1 Wyposażenie studentów w wiedzę dotyczącą teoretycznych i praktycznych podstaw
Cele przedmiotu: Wyposażenia studentów w wiedzę służącą rozbudzeniu ich wrażliwości moralnej oraz
punkty ECTS: 3 1.    Cele przedmiotu: zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnienia
Lp F.lementy składowe sylab u sa Opis 13 Założenia i cele przedmiotu Wprowadzenie studentów w
ZAŁOŻENIA I CELE PRZEDMIOTU: Zaznajomienie studenta z przepisami oraz z zasadami bezpieczeństwa i hi
ZAŁOŻENIA I CELE PRZEDMIOTU: -    zapoznanie studentów z rozwojem myśli filozoficznej
Cel kształcenia: Celem przedmiotu jest przekazanie studentom podstawowych wiadomości dotyczących
Założenia i cele przedmiotu Uzyskanie przez studenta podstawowych umiejętności podejmowania szybkich
Założenia i cele przedmiotu W wyniku realizacji zajęć z przedmiotu student powinien: znać: o podstaw
Założenia i cele przedmiotu: Wykłady: Na wykładach przedstawione zostaną podstawowe zagadnienia
Założenia i cele przedmiotu: Po zakończonym kursie anatomii uwzględniając profil kształcenia student
Założenia i cele przedmiotu: Konwersacja za poziomie podstawowym_ Treści programowe: Materiał
ZAŁOŻENIA I CELE PRZEDMIOTU: PODAĆ EFEKTY KSZTAŁCENIA Celem przedmiotu jest poznanie przez studenta

więcej podobnych podstron