3760885400

3760885400



2014-03-25


Ocena psychologiczna dzieci

Dzieci zmieniają się w miarę jak rosną, a te zmiany odzwierciedlają się w sferze poznawczej, emocjonalnej i behawioralnej.

1. Perspektywa normatywno-rozwojowa podkreśla potrzebę oceniania tych sfer w relacji do:

•    wieku dziecka, płci, statusu społeczno-ekonomicznego, pochodzenia etnicznego, oraz innych potencjalnie istotnych zmiennych demograficznych;

•    dotychczasowego rozwoju dziecka w tych sferach i jego wpływu na obecny i przyszły rozwój.

Tak więc podejście normatywno-rozwojowe ocenia funkcjonowanie poznawcze, emocjonalne i zachowanie dziecka w odniesieniu do grupy reprezentatywnej (złożonej zazwyczaj z dzieci w tym samym wieku, co badane dziecko) i stara się określić zmiany zachodzące w funkcjonowaniu dziecka w miarę, gdy ono rośnie.


Ocena psychologiczna dzieci (kont.)

2. Perspektywa behawioralna zwraca uwagę na istotność:

•    określania intraindywidualnych (zachodzących wewnątrz osoby) zmian w zachowaniu,

•    wybierania specyficznych zachowań do zmiany,

•    określania czynników środowiskowych mogących kształtować i kontrolować zachowanie.

Jednoczesne stosowanie różnorodnych metod oceny psychologicznej dzieci wynika z przekonania, że najlepsze rezultaty przynosi połączenie najlepszych tradycji podejścia normatywno-rozwojowego i behawioralnego.

Sattler, J. M. (1992). Assessment ofchildren. San Diego: Jerome M. Sattler, Publisher, Inc.


12



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
img23301 djvu 236 na wsi? Zabawa w „Gąsiora*1. Dzieci ustawiają się w rząd, jak gąsk Jedno obchodzi
2014-03-04Kurs: Psychologia kliniczna osób niepełnosprawnychWspomaganie rozwoju dziecka zagrożonego
2014-03-04Definicje Przez pracę w zespole rozumie się wspólne ustalanie diagnoz, programów, udział w
W 25252525B3ochy 5 Dawno temu. w starożytnym Rzymie, dzieci bawiły się podobnie jak Ty. “Pięć kamycz
2014-03-25Kurs: Psychologia kliniczna osób niepełnosprawnychNiepełnosprawność intelektualna dr Jacek
IMG?21 134 Agresja naszych dzieci ujawnia się to, jak dużą wagę przywiązujemy do takich cech. Równie
88228 SDC10426 (2) Dzieci siedzą w kole. Nauczyciel poleca dwojgu dzieciom zmienić zajmowane miejsce
2014)h407 i HJIIIIJI.il IIIDla Was zmieniamy się na lepsze! J m    • «ir»
Pict0017 (19) Zabawa: Na sygnał dzieci starają się dobiec^ jak najszybciej na Unię zewnętrzną, którą

więcej podobnych podstron