3784498491

3784498491



100    Bogdan Nogalski, Artur Dunal

tują odpowiedni dla nich zbiór wartości", norm społecznych i wpływają na postawy (Sikorski, 2009, s. 17).

Peter Drucker w Praktyce zarządzania (Drucker, 2009, s. 227) utożsamia postawy z duchem organizacji, który determinuje motywy pracy. Postawy obok wiedzy i umiejętności stanowią trzy filary edukacji. Można je odnieść zarówno do indywidualnego człowieka jak i do organizacji uczącej się. Mając wiedzę, wiemy, co należy zrobić. Posiadając umiejętności wiemy jak to zrobić. Ale czy będzie nam się chciało to zrobić zależy od postawy, jaką mamy wykształconą.

Lidia Zbiegień-Maciąg definiuje wartości, jako „stan rzeczy i sytuacje, które ludzie cenią i starają się je osiągnąć. Są bardzo stabilne i określają, co słuszne, co pożądane. Mają utrwalić działania." (Zbiegień-Maciąg, 2005, s. 48). Przytoczona definicja jest bardzo statyczna. Nie pokazuje ciągłości procesu kształtowania wartości w przedsiębiorstwie. Dynamikę procesu kształtowania wartości można dostrzec w definicji Łukasza Sułkowskiego, który rozumie kulturę organizacyjną jako „wyuczony produkt grupowego doświadczenia opartego na wartościach oraz normach i wynikających z nich wzorów kulturowych (Sułkowski, 2002, s. 58). Tym samym stawia wartości jako główny składnik kultury organizacji. Dotyczy to wartości autotelicznych jak i instrumentalnych.

Z kolei Agata Stachowicz-Stanusch definiuje zarządzanie poprzez wartości, jako „proces przekazywania głównych wartości organizacji z pokolenia zarządzających na kolejne ich pokolenie poprzez przejmowanie obowiązków wynikających z głównych wartości oraz ochrony ich w imieniu oraz dla korzyści organizacji i jej uczestników poprzez ich instytucjonalizację" (Stachowicz-Stanusch, 2007, s. 38).

Mocną stroną tej definicji jest wskazanie, że ZPW to proces, który jest skumulowanym produktem działalności ludzi w dłuższym okresie oraz istnieje i rozwija się w teraźniejszości (Stachowicz-Stanusch, 2007, s. 38). Z kolei słabością, którą dostrzegamy jest przecenianie wagi osób zarządzających podnoszące ich do rangi nośników wartości. Z naszych obserwacji wynika, że w procesie przekazywania wartości bardzo duże znaczenie mają sami pracownicy, którzy opowiadając historie organizacyjne utrwalają w organizacji normy, czyli zachowania akceptowalne i nie. Wyjaśnia to też fenomen autopojetyczności kultury, o którym piszemy w dalszej części artykułu omawiając studium przypadku.

Funkcje głównych wartości według A. Stachowicz-Stanusch (Stachowicz-Stanusch, 2007, s. 5):



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
112 Bogdan Nogalski, Artur Dunal motoryzacyjnej, 2012) lub poprzez brak 100% weryfikacji ilości przy
106    Bogdan Nogalski, Artur Dunal Rysunek 4. Model koncepcyjny zarządzania poprzez
108 Bogdan Nogalski, Artur Dunal rę organizacji ciężko skopiować. Mówią, że sukces przychodzi wtedy,
110    Bogdan Nogalski, Artur Dunal Rysunek 6. Kultura organizacyjna badanej próby -
Bogdan Nogalski, Artur Dunal Celem niniejszego artykułu jest próba zaprezentowania znaczenia koncepc
Bogdan Nogalski1 Artur Dunal2Zarządzanie poprzez wartości w procesie zmian kulturowych. Studium
114    Bogdan Nogalski, Artur Dunal10.    Sikorski, C. (2009) Kształto
28988 skanuj0021 (100) 44 1. Fwfaawoyrt poj^cła, stechiometria wprowadzono dla nich pojęcie objętośc
Estymator zgodny, to taki Estymator zgodny, to taki Wymierz odpowiedź (•) a. dla którego odległość w

więcej podobnych podstron