3784498697

3784498697



Formy dziennikarstwa między odpowiedzialnością a sensacją

Rozdział II

Anna Sugier-Szerega - Katolicki Uniwersytet Lubelski JPII

Rzetelnie? Tygodniki opiniotwórcze o Święcie Niepodległości w 2012 roku

Antropologowie i socjologowie badający sposoby świętowania w różnych kulturach i kontekstach społecznych, przyznają, że przebieg święta i satysfakcja z jego przeżywania, są uwarunkowane poczuciem wspólnoty z innymi uczestnikami tego wydarzenia oraz świadomością znaczenia poszczególnych jego elementów. Zbiorowości, gromadzące się wokół kluczowych idei, wartości, bohaterów, wydarzeń, łączy silne przekonanie, że świętowanie jest istotnym elementem ich tożsamości, a uczestnictwo w nim buduje pamięć kulturową, istotną dla trwałości grupy1. Antropologiczne opisy świętowania wskazują, że częściej łączy ono ludzi, aniżeli dzieli, zwłaszcza, gdy ma długą tradycję, przekazywaną z pokolenia na pokolenie i odnosi się do kluczowych dla istnienia grupy wydarzeń. Przykładem takiego święta są dni upamiętniające odzyskanie niepodległości, obchodzone w wielu krajach na świecie. Obrazy hucznych festynów, rozświetlających niebo sztucznych ogni, powszechnej radości wyrażanej przez pochody i korowody tańczących na ulicach ludzi serwowane przez globalne telewizje pochodzą najczęściej z obchodów Święta Niepodległości Stanów Zjednoczonych (4 lipca) czy Francji (14 lipca). Święto Niepodległości obchodzone w Polsce już w 1919 roku, a ustanowione jako państwowe w 1937 roku przez Sejm RP ustawą z 23 kwietnia, zakazane w PRL, do nie dawna nie wzbudzało wielkich emocji ani entuzjazmu tłumów. Obchody w postaci defilad wojskowych organizowanych w Warszawie nawiązywały do tradycji walki o nieodległość, podkreślały dumę walecznego polskiego żołnierza, ale i pozostawały w cieniu poprzedzających je świąt listopadowych o charakterze religijnym. Obecnie 11 listopada wzbudza emocje i kontrowersje, wynikające z wpisania go w kontekst konfliktu politycznego. Wrogie i niechętne sobie od kilku lat obozy polityczne i towarzyszące

13

1

Jan Assmann, Pamięć kulturowa. Pismo, zapamiętywanie i polityczna tożsamość w cywilizacjach starożytnych, UW, Warszawa, 2008 s. 72-73.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Formy dziennikarstwa między odpowiedzialnością a sensacją tytuł naukowy, i status celebryty, jest
Formy dziennikarstwa między odpowiedzialnością a sensacją Bibliografia ■
Formy dziennikarstwa między odpowiedzialnością a sensacją im aprobata lub dezaprobata rozmaitych gru
Formy dziennikarstwa między odpowiedzialnością a sensacją 1. Obecność tematu Święta Niepodległości
Formy dziennikarstwa między odpowiedzialnością a sensacją Temat Święta Niepodległości okazał się w
Formy dziennikarstwa między odpowiedzialnością a sensacją wymowę temu świętu, co „Polityka” sugeruje
Formy dziennikarstwa między odpowiedzialnością a sensacją 5. Okładka Gazety Polskiej
Formy dziennikarstwa między odpowiedzialnością a sensacją Jakubem Wygnańskim - socjologiem („Tygodni
Formy dziennikarstwa między odpowiedzialnością a sensacją pozytywnej konotacji nadano jedynie 3
Formy dziennikarstwa między odpowiedzialnością a sensacjąRozdział I Magda CiereszkoCelebrytą w
Formy dziennikarstwa między odpowiedzialnością a sensacją Z kolei niniejszy tekst będzie wolny od
Formy dziennikarstwa między odpowiedzialnością a sensacją Jacek Żakowski: - Czyta pani POLITYKĘ? Dod
Formy dziennikarstwa między odpowiedzialnością a sensacją sportowca bez ręki, ale zwykle wolimy bana
Formy dziennikarstwa między odpowiedzialnością a sensacją „Nasze źródło donosi, że spotkanie
Formy dziennikarstwa: międzyodpowiedzialnością a sensacją Pod redakcją Kazimierza
Zestaw 7 b odrębno, stawiając mk X - jeśli odpowiedź umajony ii prawdziwą, zmk /-pi odpowiedź umiemy
skanuj0043 Punktacje l i 2 są różnicą wyników zsumowania 17 pifl któw WIS między odpowiedziami na py
* Dziennik Ustaw Nr. 4 Część II.    20 brani. 130 TI. § 2 ust. 2 otrzymuje brzmienie

więcej podobnych podstron