3784501224

3784501224



Hodowcy, dla których objawy zewnętrzne rui są podstawą podziału na poszczególne fazy cyklu, wyróżniają:

■    fazę przedrujową - podczas której obserwujemy: niepokój, spadek apetytu, charakterystyczne pohukiwanie, obrzęk i zaczerwienienie sromu, wyciek śluzu rujowego, obskakiwanie innych loch i brak tolerancji na obskakiwanie; w jajnikach następuje szybki wzrost pęcherzyków jajnikowych, zwiększa się ukrwienie narządu rozrodczego;

■    fazę rui właściwej - odpowiedni termin unasieniania. Locha wykazuje odruch tolerancji na obskakiwanie przez knura i inne lochy oraz próby uciskowe, ustępuje obrzęk sromu, kolor sromu zmienia się na siny, nadal trwa wyciek śluzu rujowego, locha przyjmuje postawę do krycia; w jajnikach postępuje wzrost i dojrzewanie pęcherzyków jajnikowych kończące się ich pękaniem (owulacją) i uwalnianiem komórki jajowej. Dla hodowcy najważniejsze jest uchwycenie „szczytu rui", a więc tej fazy, w której dochodzi do jajeczkowania (owulacji);

■    fazę porujową - locha nie reaguje na próby wyzwolenia odruchu tolerancji, brak tolerancji na obskakiwanie przez knura i inne lochy, pojawia się wypływ gęstego śluzu porujowego, coraz spokojniejsze zachowanie się lochy, powrót apetytu.

Długość poszczególnych faz rui w każdym stadzie może być nieco różna. Zależy to nie tylko od rasy świń, ale także od obiektu i obsługi. Ważną jest dokładna obserwacja i analiza terminu występowania rui po odsądzeniu oraz czasu jej trwania, by skuteczność krycia była jak najwyższa. Poznanie i zrozumienie mechanizmów i zmian neurohormonalnych zachodzących podczas cyklu rujowego u świni, pozwala hodowcy na właściwy sposób postępowania ze zwierzętami w poszczególnych grupach, a lekarzowi weterynarii na stosowny nadzór i koordynację leczenia. Cykl rujowy u świń jest wyjątkowy na tle innych gatunków zwierząt gospodarskich ze względu na liczbę owulujących komórek jajowych - od 15 do 30 podczas jednej rui.

6. STEROWANIE ROZRODEM LOCH

Celem sterowania rozrodem loch jest:

■    skrócenie okresu „bezproduktywnego",

■    możliwość prowadzenia stada z podziałem na grupy technologiczne,

■    zwiększenie skuteczności krycia,

■    zwiększenie plenności loch.

15



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
CCF20110307014 Zadanie, Ile wynosi dominanta wzrostu przedszkolaków, dla których dane indywidualne
40 BOGUSŁAW NIERENBERG a stają się pracownikami mediów, dla których misja czy posłannictwo są jedyni
35600 Str113 222    6. Krzywe tiilptyranc wvm! eliptycznymi, dla których stopień k je
Mikrobiologia8 110 Zakażenia grzybicze u zwierząt zenie dla zdrowia ludzi. Szczególnie narażone są
wiedzy, dla których raison d’etre jest przyjmowanie kategorialnego podziału społeczeństw. Metodologi
KATECHEZA DLA UCZNIÓW KLAS IV-VI SZKOŁY PODSTAWOWEJ TEMAT:Na tropie dobrych uczynków CEL PODSTAWOWY:
2. Pożyczki, o których mowa w ust. 1 pkt. 1, 2, 3, 5, 6, 7 są przekazywane wnioskodawcy na kont
023 (2) Hipotezy stanowią stwierdzenia, co do których istnieje, prawdopodobieństwo, że są trafną odp
DSC02319 (Kopiowanie) Zadanie 231. ydante 234. Istnieją sytuacje, w których prawa Mendla nie są praw
36159 strona? 91 90 zawodami, dla których przekazywane treści stanowią podbudowę teoretycz- 23 ną. -

więcej podobnych podstron