5027720087

5027720087



Ocena bezpieczeństwa nawigacyjnego kontenerowców klasy PS...

W praktyce rezerwę tę przyjmuje się jako wartość empiryczną określoną wzorem uproszczonym (za [7], [8j):

dr = 0,6-5 [m],    (2)

Podobną metodę, tzw. metodę Kanału Panamskiego [7], można stosować do określania szerokości pasa ruchu (d) w funkcji szerokości statku (B) na prostoliniowych odcinkach torów wodnych:

d = k-B + 2dr [m],    (3)

gdzie:

d — szerokość bezpiecznego pasa ruchu [m];

k —- współczynnik określony doświadczalnie zależny od sterowności statku (stateczności kursowej):

k= 1,2 — dobra sterowność    /w* < 1°,

k= 1,6 — średnia sterowność    1 ° <mk< 2°,

k = 1,8 — pogorszona sterowność 2° < w* < 3°; dr — rezerwa szerokości pasa ruchu określona np. z zależności (2) [m].

Dla statku o gabarytach LxB\T = 397,60 m x 56,40 m x 14,50 m idącego pogłębionym torem wodnym wschodnim, przyjmując współczynnik k = 1,8 (pogorszona sterowność), minimalna szerokość pasa ruchu statku określona ze wzoru (3) wyniesie 169,20 m. A zatem w odniesieniu do szerokości tom wodnego wschodniego oraz szerokości badanych kontenerowców klasy PS, takich jak „Emma Maersk”, warunek zapewnienia minimalnego pasa mchu jest spełniony. Kierując się jednak potrzebą wprowadzenia na torze mchu dwukierunkowego, przy założeniu że winien on spełniać warunek zapewnienia bezpiecznego pasa mchu dla dwóch największych przewidywanych do obsługi w Porcie Północnym jednostek (np. kontenerowca typu PS „Emma Maersk” oraz jednostki typu VLCC o DWT 300000 i B = 60 m), korzystających z tom w tym samym czasie, ale odbywających żeglugę w przeciwnych kierunkach, należy stwierdzić, że aktualny parametr jego szerokości wamnek ten również spełnia (169,20 m + 180 m = 349,20 m < 350 m).

OCENA BEZPIECZEŃSTWA NAWIGACYJNEGO STATKU MANEWRUJĄCEGO NA OBROTNICY ORAZ PRZY NABRZEŻU W PORCIE

Przy obsłudze duży ch statków, w tym kontenerowców klasy PS, wejście do Portu Północnego obłożone jest koniecznością wy konania pełnego obrotu statku na obrotnicy portowej. Wprawdzie średnica obrotnicy spełnia wymogi proceduralne dla

123


1(188)2012



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Ocena bezpieczeństwa nawigacyjnego kontenerowców klasy PS... asystą holowniczą (w rozumieniu trzyman
Ocena bezpieczeństwa nawigacyjnego kontenerowców klasy PS... Zatrudnianie nie w pełni sprawnego holo
Ocena bezpieczeństwa nawigacyjnego kontenerowców klasy PS... WNIOSKI Z przeprowadzonej analizy
Ocena bezpieczeństwa nawigacyjnego kontenerowców klasy PS... ze spalin, redukujący zużycie paliwa i
Ocena bezpieczeństwa nawigacyjnego kontenerowców klasy PS... odpowiednio: głębokość h = 17,0 m,

więcej podobnych podstron