1352737979

1352737979



288 MODERNIZM W KSIĄŻCE POLSKIEJ

n. p. nieśmiertelność duszy, ale takiego udowodnienia nie potrzeba do aktu wiary. Wystarczy wiedzieć, że te prawdy zostały objawione, by można sobie obudzić akt wiary w te prawdy. Zadaniem rozumu jest najwyżej dowieść, że dana objawiona prawda nie sprzeciwia się rozumowi, że jest możliwą.

Po tern przygotowaniu umysłu przez rozum przychodzi do działania wola. Ponieważ niektóre z prawd objawionych t. j. tajemnice są niewidoczne dla rozumu, -—inne choć mogą być udowodnione—mogą nasuwać przynajmniej nieroztropne wątpliwości, a wszystkie bywają wierzone nie dla oczywistości wewnętrznej, ale dla powagi objawiającego Boga, przeto rozum sam przez się nie jest skłonny do uznania tych prawd. Bo rozum, o ile nie pozostaje pod wpływem innych władz duszy, tylko te prawdy uznaje, których oczywistość jest mu jawną i to jawną nie dla powagi zewnętrznej ale dla racyi wewnętrznych. Ponieważ przy wierze nie ma tej oczywistości, wskutek tego. wola musi skłonić rozum, by się na prawdy objawione zgodził. Wola widzi w przyjęciu tych prawd dobro pewne dla siebie, dla tego skłania rozum do ich przyjęcia. Każe rozumowi lekceważyć trudności, podnoszone przeciw prawdzie objawionej, skoro ma udowodnione, iż pewna prawda jest rzeczywiście przez Boga objawioną. W aktach rozumu i woli pomaga łaska. Łaska pomaga do usunięcia uprzedzeń do prawdy objawionej. Łaska oświeca rozum, że ten dostrzeże dostateczność argumentów na dowód, iż ta prawda jest objawioną i że rozumowa się nie sprzeciwia. Trudności, które wydawały się pierwotnie wiel-kiemi, maleją pod wpływem łaski. Łaska pociągnie wolę ku tej prawdzie odsłaniając jej piękno, dobroczynne skutki dla życia i dla wieczności. Łaska osłabia namiętności, które się buntują przeciw uznaniu tej prawdy, bo widzą w tern dla siebie śmierć a przynajmniej wielkie ścieśnienie. Łaska dodaje męstwa do pokonania wszystkich, nieraz przykrych konsekwencyi w życiu, idących za przyjęciem danej prawdy. Tysiączne motywa, oczywiście z rozumem zgodne, może łaska podsunąć rozumowi i woli tak, że człowiek wkońcu dobrowolnie zgadza się na uznanie objawionej prawdy i obudzą w sobie w nią akt wiary. Skoro



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
288 MODERNIZM W KSIĄŻCE POLSKIEJ n. p. nieśmiertelność duszy, ale takiego udowodnienia nie potrzeba
288 MODERNIZM W KSIĄŻCE POLSKIEJ n. p. nieśmiertelność duszy, ale takiego udowodnienia nie potrzeba
288 MODERNIZM W KSIĄŻCE POLSKIEJ n. p. nieśmiertelność duszy, ale takiego udowodnienia nie potrzeba
288 MODERNIZM W KSIĄŻCE POLSKIEJ n. p. nieśmiertelność duszy, ale takiego udowodnienia nie potrzeba
288 MODERNIZM W KSIĄŻCE POLSKIEJ n. p. nieśmiertelność duszy, ale takiego udowodnienia nie potrzeba
288 MODERNIZM W KSIĄŻCE POLSKIEJ n. p. nieśmiertelność duszy, ale takiego udowodnienia nie potrzeba
288 MODERNIZM W KSIĄŻCE POLSKIEJ n. p. nieśmiertelność duszy, ale takiego udowodnienia nie potrzeba
288 MODERNIZM W KSIĄŻCE POLSKIEJ n. p. nieśmiertelność duszy, ale takiego udowodnienia nie potrzeba
288 MODERNIZM W KSIĄŻCE POLSKIEJ n. p. nieśmiertelność duszy, ale takiego udowodnienia nie potrzeba
284 MODERNIZM W KSIĄŻCE POLSKIEJ Uf łębszej znajomości Boga. Nie sumienie mu ją daje, ale rozum,
284 MODERNIZM W KSIĄŻCE POLSKIEJ Uf łębszej znajomości Boga. Nie sumienie mu ją daje, ale rozum,
284 MODERNIZM W KSIĄŻCE POLSKIEJ Uf łębszej znajomości Boga. Nie sumienie mu ją daje, ale rozum,
284 MODERNIZM W KSIĄŻCE POLSKIEJ Uf łębszej znajomości Boga. Nie sumienie mu ją daje, ale rozum,

więcej podobnych podstron