5027719598

5027719598



Wstęp

Matematyka jest przedmiotem niezbyt łubianym przez uczniów. Ten niekorzystny stan rzeczy można zmienić poprzez podniesienie atrakcyjności lekcji. Sposób przekazywania materiału wpływa na stopień rozumienia, a wskazanie możliwych zastosowań praktycznych - na jego zapamiętywanie.

Nauczyciele innych przedmiotów zazdroszczą nam nieraz: tablica, kreda, wiedza pewna, ponadczasowa, przyswojona raz na całe życie. Tymczasem nauczyciel matematyki gdy tylko chce , ma pełne ręce roboty, tak przed lekcją, jak na lekcji, jak i po lekcji. Jest jednak inna cecha naszej specjalności, która sprawia, ze nie ma nam czego tak bardzo zazdrościć: permanentna frustracja. Chyba w żadnym innym przedmiocie (może poza fizyką) wyniki nauczania nie odbiegają tak bardzo od zamierzeń. Jeżeli za główny cel nauczania uznać zdolność do sensownego użycia matematyki, nie rozwiązywania „szkolnych" zadań, ale skorzystania z niej w razie rzeczywistej potrzeby efekty są niemal zerowe. Można pocieszać się, że „matematyka rozwija myślenie", ale sprawdzić tego nie sposób. Kto próbował, ten wie. ze nawet ogromny wysiłek nauczyciela włożony w jak najlepsze przekazywanie matematyki i motywowanie uczniów, z użyciem wszelkich dostępnych środków dydaktycznych, przynosi ledwie dostrzegalne efekty. Po takim doświadczeniu niejeden rezygnuje z dalszych prób ulepszania i poprzestaje na „dydaktyce minimalnej" lub też skupia uwagę na garstce uczniów uzdolnionych z góry „ odpisując na straty" resztę. Choć pedagogika wskazuje na różne metody i formy nauczania to w systemie klasowo-lekcyjnym dominuje przekaz. Nauczyciel najpierw tłumaczy, objaśnia i demonstruje potem uczniowie naśladują, powtarzają i ćwiczą. Gdy popełniają błędy nauczyciel ponownie tłumaczy jak robić, mówić lub pisać. Przywykliśmy bowiem myśleć o matematyce jako wiedzy, którą z pomocą słów i rysunków, modeli, pisanych symboli i pokazywania jak się rozwiązuje zadania można przekazać. Uczeń uważny i pilnie wykonujący polecone czynności powinien ten przekaz odebrać i przyswoić. Taki pogląd na nauczanie wciąż pokutuje, choć wszyscy uczyliśmy się psychologii. Zwykle kończy się tak, że uczniowie słuchają słów nauczyciela, patrzą na rysunki, modele i symbole, śledzą rozwiązania zadań - a więc słyszą to, co mówi, i widza to, co pokazuje - ale rozumieją to wszystko inaczej.

Wbrew rozpowszechnionemu przekonaniu, matematyki nic da się przekazać. Pojęcia i operacje matematyczne musi każdy uczeń zbudować dla siebie, na bazie osobistych doświadczeń zdobytych w działaniu. Rzecz jasna, pomoc nauczyciela jest niezbędna. Jednak nie chodzi tu o pomoc polegająca na „tłumaczeniu", prawdziwa pomoc to takie organizowanie pracy ucznia, by

3



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Wstęp Matematyka jest przedmiotem niezbyt łubianym przez uczniów. Ten niekorzystny stan rzeczy można
1 Wstęp. Czym jest samoorganizacja układów złożonych Przez samoorganizację rozumie się proces
Wstęp Przedmiot Statystyka matematyczna jest wykładany w Wyższej Szkole Handlowej we Wrocławiu na st
skanuj0030 (111) 60 Metody nauczania i wychowania nia przez uczniów. W pierwszym przypadku głównym n
skanuj0030 (111) 60 Metody nauczania i wychowania nia przez uczniów. W pierwszym przypadku głównym n
IMG 11 Przeciwieństwem podmiotowego traktowania uczniów jest przedmiotowe (instrumentalne) ich trakt
IMG$63 (5) Przeciwieństwem podmiotowego traktowania uczniów jest przedmiotowe (instrumentalne) ich t
IMGC71 (4) 60 Metody nauczania i wychowania nia przez uczniów. W pierwszym przypadku głównym nośniki
page0273 IZOKRATES WE FEDROSIR. 271 A na drugim planie był Izokrates, łubiany przez Sokratesa i jego
Wstęp Proces resocjalizacji nieletnich jako problem badawczy jest zjawiskiem niesłychanie ważnym. Pr
1. Czy matematyka jest użyteczna dla teorii ekonomii? Przez wiele pokoleń ekonomiści formułowali tru
znanie przez uczniów języka łacińskiego. W pracy swej osiągał dobre wyniki. Lubiany przez młodzież i
w000g PrzedmowaOd Redaktora Książka, którą biorą Państwo do ręki jest zbiorem wiadomości uzyskanych
cwiczenie20002 2 PN-A-8 6003:19961    Wstęp 1.1    Zakres normy Przedm
1. Wstęp W niniejszej pracy przedmiotem raportu jest próba określenia jakości wybranych produktów
Zad. 2. Etykiety (Patrz załącznik nr 2.) Celem zadania jest uświadomienie sobie przez uczniów
wstęp Istotne jest także, aby zadeklarować swoją pomoc i ustalić jasne zasady zwracania się o nią (n

więcej podobnych podstron