8729984719

8729984719



6_ Poradnik dla nauczycieli technologii informacyjnej

Podstawa programowa zawiera ścieżkę edukacyjną „Edukacja czytelnicza i medialna”. Ponadto, zapisy odnoszące się do mediów, podobnie jak do informacji i technologii informacyjnej, znajdują się w podstawach większości dziedzin nauczania. Według specjalistów (zob. [41] i [42] oraz [8]), „edukacja medialna to edukacja do mediów i poprzez media”. Powinna więc objąć swym zasięgiem wszystkie rodzaje mediów (a więc media proste i techniczne, drukowane i elektryczne itd.) a jej głównymi celami powinno być przygotowanie uczniów do: korzystania z wszystkich rodzajów mediów, odbioru komunikatów medialnych oraz posługiwania się mediami jako narzędziami pracy intelektualnej.

Zapisy w proponowanym programie technologii informacyjnej dla szkól ponadgimnazjalnych (zob. moduł 3) są przykładem integracji nauczania technologii informacyjnej również z mediami. Edukacja informatyczna nie wyczerpuje jednak wszystkich aspektów edukacji medialnej. Więcej na temat powiązań technologii informacyjnej z edukacją medialną oraz realizacji zadań szkoły związanych z technologią informacyjną i mediami jest mowa w artykułach [16] i [46], O wynikach najnowszych badań dotyczących mediów w edukacji, przeprowadzonych w ramach projektu Unii Europejskiej, jest mowa w artykule [54].

Polecamy również monografię [14], poświęconą najważniejszym aspektom współczesnych mediów, od począwszy od mass media, a kończąc na sieci Interent, jako medium komunikacyjnym.

Medioteka

Tym terminem określa się niekiedy współczesne biblioteki. Biblioteka, to m.in. miejsce przechowywania zbiorów informacji. W tradycyjnej bibliotece, te zbiory' mają na ogól postać zwartego druku, najczęściej książki lub czasopisma. Obecnie, do coraz większej liczby czasopism i książek, również tych trafiających do bibliotek szkolnych, są dołączane płyty CD. Ponadto, wiele książek, np. encyklopedii, słowników, książek do nauki języków obcych, jest wydawanych w całości na płytach. Korzystanie z tych współczesnych książek wymaga posłużenia się komputerem.

Pojawiło się także nowe źródło informacji - sieć komputerowa (np. Internet), w której m.in. można znaleźć treści publikowane dotychczas w książkach i czasopismach.

Biblioteka szkolna powdnna więc przekształcać się w mediotekę. w której uczeń i nauczyciel będą mogli zajrzeć zarówno do tradycyjnych książek, jak i elektronicznych źródeł informacji, np. do książek na płytach CD lub poszukać informacji w sieci Internet. Spowoduje to zmianę roli bibliotekarza, który w mediotece staje się doradcą w poszukiwaniach informacji również za pomocą środków i narzędzi technologii informacyjnej1.

Edukacji czytelniczej i informacyjnej, z pominięciem jednak mediów' dotyczy podręcznik [60],

2.2. Rola technologii informacyjnej w edukacji

Większość dziedzin wiedzy, a więc również dziedzin nauczania, charakteryzuje się nagromadzeniem olbrzymich zasobów informacji. Nauczanie nie może więc skupiać się na przekazywaniu przez nauczycieli faktów i gromadzeniu ich przez uczniów, ale powinno oferować uczniom przede wszystkim te podstawowe wiadomości i umiejętności, za pomocą których będą oni sami potrafili docierać do potrzebnych im informacji. Oznacza to odejście od encyklopedyzmu, co jest jednym z głównych założeń wdrażanej reformy polskiej szkoły.

Obecnie, te olbrzymie zasoby informacji są przechowywane i przekazywane w' postaci elektronicznej: w komputerach, na dyskietkach, na płytach CD i DVD. Z tego względu, a także ze względu na wielkość zasobów, korzystanie z informacji bywa utrudnione lub wręcz niemożliwe bez pomocy komputerów'. Odnosi się to nie tylko do informacji liczbowych związanych z przedmiotami tradycyjnie kojarzonymi z wykorzystywaniem w nich komputerów', jak matematyka i fizyka, ale nawet w większym zakresie z przedmiotami przyrodniczymi i humanistycznymi, w których są gromadzone największe ilości danych, a związki między nimi są na ogól luźniejsze niż w naukach ścisłych.

1

Polecamy dział poświęcony bibliotekom sieciowym w portalu http:/Avww.interklasa.com.pl/.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
_8_ Poradnik dla nauczycieli technologii informacyjnej pełne możliwości zapoznania się z podstawami
10 Poradnik dla nauczycieli technologii informacyjnej od zakresu i stopnia ich wykorzystania, można
12 Poradnik dla nauczycieli technologii informacyjnej nieść w sobie znaczny walor wychowawczy. W zwi
14 Poradnik dla nauczycieli technologii informacyjnej Rysunek 1. Schematyczne powiązania między
16 Poradnik dla nauczycieli technologii informacyjnej rów do szkół, gdy poza zmianą warunków technic
18 Poradnik dla nauczycieli technologii informacyjnej na zajęciach - najczęściej ucząc o nich, i dop
2_ Poradnik dla nauczycieli technologii informacyjnej1.    Wprowadzenie Jednym z zada
20 Poradnik dla nauczycieli technologii informacyjnej Tak było dotychczas (jeszcze jest i przez ja
Poradnik dla nauczycieli technologii informacyjnejInformatyka Wraz z pojawieniem się komputerów, zac
12 Poradnik dla nauczycieli technologii informacyjnej nieść w sobie znaczny walor wychowawczy. W zwi

więcej podobnych podstron