plik


ÿþZestawienie wypisów z Rozporzdzenia MTiGW DZ.U. nr 43 i podstawowych wzorów Krzywa przej[ciowa  klotoida Wg Rozporzdzenia MTiGM (D.U. nr 43 z 1999 r. § 19) o[ jezdni drogi w planie mo\e skBada si z odcinków prostych lub krzywoliniowych. Wg Rozporzdzenia MTiGM (D.U. nr 43 z 1999 r. § 18.1 i 18.2) 1) Odcinek krzywoliniowy mo\e zawiera Buk koBowy, kombinacje Buków koBowych i krzywych przej[ciowych, a tak\e inne rodzaje krzywych. 2) Usytuowanie osi obrotu jezdni powinno by tak dobrane, aby zapewni sprawny odpByw wody oraz pBynny przebieg krawdzi jezdni, o którym mowa w § 26 ust. 1 pkt 1. Wg Rozporzdzenia MTiGM (D.U. nr 43 z 1999 r. § 21.1 i 21.2) 1) Zmiana pochylenia poprzecznego jezdni powinna by wykonana na krzywej przej[ciowej, prostej przej[ciowej, je\eli krzywa przej[ciowa nie jest wymagana lub na Buku koBowym o wikszym promieniu, je\eli jest to krzywa koszowa. 2) Auk koBowy powinien by zaprojektowany i wykonany w taki sposób, aby bezpieczeDstwo byBo zachowane przy ruchu po mokrej nawierzchni z prdko[ci miarodajn  w przypadku drogi klasy G i dróg wy\szych klas lub z prdko[ci projektow  na drodze klasy Z, L lub D. Wg Rozporzdzenia MTiGM (Dz. U. nr 43 z 1999 r. § 22.4) Krzywych przej[ciowych mo\na nie stosowa, je\eli: 1) promieD Buku w planie jest wikszy ni\ 2 000 m na drodze poza terenem zabudowy przy prdko[ci projektowej 120 km/h i 100 km/h lub wikszy ni\ 1000 m przy prdko[ci projektowej 80 km/h i mniejszej, 2) droga na terenie zabudowy ma na Buku w planie pochylenie poprzeczne jezdni jak na odcinku prostym. Wg Rozporzdzenia MTiGM (D.U. nr 43 z 1999 r. § 22.5) Na drodze poza terenem zabudowy, gdy nie ma potrzeby stosowania krzywych przej[ciowych, a kt zwrotu trasy jest mniejszy ni\ 9°, dBugo[ Buku koBowego nie powinna by mniejsza ni\ okre[lona w tabeli: Prdko[ projektowa, [km/h] 120 100 80 70-60 DBugo[ Buku koBowego, [m] 300 200 150 100 Klotoida (inaczej spirala Cornu) jest to krzywa najcz[ciej stosowana i zalecana (WPD-2 str. 40 punkt 5.2.18) w projektowaniu tras drogowych. Rys. 1. Klotoida w prostoktnym ukBadzie wspóBrzdnych W ka\dym jej punkcie iloczyn dBugo[ci, (liczonej od punktu zwanego pocztkiem lub [rodkiem klotoidy) i promienia krzywizny jest staBy i równa si A2. Zatem równanie klotoidy (a wBa[ciwie rodziny klotoid ró\nicych si warto[ci A) mo\na zapisa w postaci: L R = A2 Rys. 2. Ró\ne klotoidy w zale\no[ci od wielko[ci parametru A Opracowali: dr in\. A. SoBowczuk i mgr in\. St. Majer Zestawienie wypisów z Rozporzdzenia MTiGW DZ.U. nr 43 i podstawowych wzorów 1. Warunek dynamiczny (zapewnienie dynamiki i komfortu ruchu) vp 3 Amin (1) = 3,63 k Parametr k (opisujcy przyrost przyspieszenia do[rodkowego dziaBajcego na pojazd poruszajcy si z prdko[ci projektow vp), zale\ny jest od prdko[ci projektowej. Warto[ci parametru k, przyjmuje si na podstawie Rozporzdzenia MTiGW (D.U. nr 43 § 22.1). Wg Rozporzdzenia MTiGM (D.U. nr 43 z 1999 r. § 22.1)  Dwa odcinki drogi, które maj staBe i o ró\nej warto[ci krzywizny w planie, powinny by poBczone krzyw przej[ciow. Krzywa przej[ciowa powinna by wykonana tak, aby przyrost przyspieszenia do[rodkowego dziaBajcego na samochód poruszajcy si z prdko[ci projektow nie byB wikszy ni\ okre[lony w tabeli: Prdko[ projektowa [km/h] 120-100 80 70 60 50 40 Przyrost przyspieszenia do[rodkowego [m/s3] 0,3 0,5 0,6 0,7 0,8 0,9 § 22.2. Warunek ten nie musi by speBniony przy kcie zwrotu trasy mniejszym ni\ 9°, a tak\e na serpentynie. 2. Warunek geometryczny zespoBu krzywa przej[ciowa-Buk koBowy-krzywa przej[ciowa Obrany parametr klotoidy dla zespoBu  krzywa przej[ciowa Buk koBowy krzywa przej[ciowa powinien by dobrany przy zaBo\eniu lub (±  2Ä) e" 0. 2À± Amax (2) = R ± lub Amax (2) = R = 0,132077418 R ± H" 0,132R ± 360 gdzie: R  promieD Buku koBowego, [m], ±  kt zwrotu trasy drogowej, warto[ kta zwrotu podaje si w radianach (wzór lewy) lub w stopniach (wzór prawy). 3. Warunek estetyki (warunek kta Ä Ä) Ä Ä Kt Ä jaki tworzy styczna w koDcowym punkcie krzywej przej[ciowej z kierunkiem prostym trasy powinien mie[ci si w granicach 3 ÷ 30o (Rozporzdzenie MTiGW (D.U. nr 43 § 22.1). Rys. 4. Kt Ä , jaki tworzy styczna w koDcowym punkcie krzywej Rys. 3. Kt Ä przej[ciowej z kierunkiem prostym trasy Wg Rozporzdzenia MTiGM (D.U. nr 43 z 1999 r. § 22.1.) Dwa odcinki drogi, które maj staBe i o ró\nej warto[ci krzywizny w planie, powinny by poBczone krzyw przej[ciow, z zastrze\eniem ust. 3 i 4. § 22.1.2) Krzywa przej[ciowa powinna by wykonana tak, aby kt zwrotu trasy na dBugo[ci krzywej przej[ciowej mie[ciB si w przedziale Ä = 3 ÷ 30°. § 22.2. Warunek ten nie musi by speBniony na Buku przy kcie zwrotu trasy mniejszym ni\ 9°, ani na serpentynie. Opracowali: dr in\. A. SoBowczuk i mgr in\. St. Majer PKP P K ± P Ä . P Ä K K P K K . ± W Zestawienie wypisów z Rozporzdzenia MTiGW DZ.U. nr 43 i podstawowych wzorów Z warunku estetyki (warunku kta Ä) wyprowadzone s dwa wzory na graniczne warto[ci obieranego parametru klotoidy A. 1 Amin (3) = R i Amax (4) = R 3 4. Warunek estetyki (wielko[ odsunicia Buku H) Odsunicie H Buku koBa od prostego kierunku trasy powinno si mie[ci w przedziale 0,5 ÷ 2,5 m (WPD-1 str. 27 punkt 5.2.12). W odniesieniu do granicznych warto[ci odsunicia H wyprowadzone s wzory na graniczne warto[ci obieranego parametru A. Amin (5) = 1,86R3 / 4 i Amax (6) = 2,78R3 / 4 Gdy nie mo\na speBni tego bardzo wa\nego warunku zwBaszcza przy maBych ktach zwrotu, to Hmin powinno by bezwzgldnie wiksze od Hmin = 0,2 m. Amin(7) = 1,48R3 / 4 5. Warunek konstrukcyjny (stosowany na Bukach z poszerzeniem) 4 Amin (8) = 1,86 R3 p gdzie: p  poszerzenie drogi na Buku, które przyjmuje si zgodnie z Rozporzdzeniem MTiGM D.U. nr 43 § 16.2. Wg Rozporzdzenia MTiGM (D.U. nr 43 z 1999 r. § 16.1) Szeroko[ k a \ d e g o p a s a r u c h u powinna by zwikszona na dBugo[ci poziomego Buku koBowego, z zastrze\eniem ust. 2 i 4, o warto[ p obliczon w nastpujcy sposób: 1) p = 40/R  na drodze klasy Z i drogach wy\szych klas oraz na ulicach klasy L usytuowanych na obszarze przemysBowo-handlowym lub na których przewidziano zbiorow komunikacj autobusow, 2) p = 30/R  na drodze klasy D oraz innych drogach klasy L niewymienionych w pkt 1, gdzie: R  jest promieniem Buku koBowego osi jezdni wyra\onym w metrach, przy czym obliczone poszerzenie powinno by zaokrglone do 0,05 m w gór. § 16.2. Nie nale\y poszerza pasa ruchu, je\eli warto[ obliczonego poszerzenia jest mniejsza ni\ 0,20 m, a tak\e, gdy jezdnia ma dwa lub wicej pasów przeznaczonych dla jednego kierunku ruchu. § 16.3. Zmiana szeroko[ci jezdni powinna by wykonana na krzywej przej[ciowej w sposób pBynny bez widocznych zaBamaD krawdzi jezdni. § 16.4. Na Buku koBowym o promieniu mniejszym lub równym 25 m warto[ poszerzenia powinna by okre[lona dla ka\dego pasa ruchu oddzielnie. 6. Warunek konstrukcyjny (komfortu jazdy) R B Amin (9) = (io + ip ) "i 2 gdzie: "i  dodatkowy dopuszczalny przyrost pochylenia podBu\nego "i zewntrznej krawdzi jezdni, gdy stosuje si ramp drogow, zgodnie z Rozporzdzeniem MTiGM D.U. nr 43 § 18.3. Wg Rozporzdzenia MTiGM (D.U. nr 43 z 1999 r. § 18.1) Zmiana pochylenia poprzecznego jezdni powinna by wykonana na krzywej przej[ciowej, prostej przej[ciowej, je\eli krzywa przej[ciowa nie jest wymagana lub na Buku koBowym o wikszym promieniu, je\eli jest to krzywa koszowa. 3. Zmiana pochylenia poprzecznego jezdni drogi powinna by tak prowadzona, aby dodatkowe pochylenia podBu\ne krawdzi jezdni nie przekraczaBy warto[ci okre[lonych w tabeli: Prdko[ projektowa Dopuszczalne dodatkowe pochylenie krawdzi jezdni [%] [km/h] najwiksze najmniejsze na odcinku o pochyleniu poprzecznym d"2% 120-100 0,90 0,1 × a gdzie: a  odlegBo[ krawdzi jezdni od osi obrotu [m] 80 1,0 70, 60 1,6 d"50 2,0 Opracowali: dr in\. A. SoBowczuk i mgr in\. St. Majer Zestawienie wypisów z Rozporzdzenia MTiGW DZ.U. nr 43 i podstawowych wzorów 7. Warunek konstrukcyjny (postrzeganie cz[ci kolistej), warunek konieczny w odniesieniu do dróg szybkiego ruchu vp ëø öø Amax (10) = Rìø R± - t ÷ø ìø ÷ø 3,6 íø øø gdzie: ±  kt zwrotu w radianach, t = 2 s. Wg WPD1 punkt 5.2.15 i WPD2 5.1.21. Zaleca si, aby najmniejsza dBugo[ Buku koBowego midzy krzywymi przej[ciowymi odpowiadaBa, co najmniej drodze, jak przebywa pojazd jadcy z prdko[ci projektow vp w czasie równym t = 2 s. 8. Warunek wygody jazdy, warunek konieczny w odniesieniu do dróg szybkiego ruchu io + ip io + ip vp Amin (11) = R = R vp , 3,6 2 7,2 gdzie: ip  pochylenie poprzeczne na prostej przyjmuje si zgodnie z Rozporzdzeniem MTiGM (D.U. nr 43 z 1999 r. § 17.2), io  pochylenie poprzeczne na Buku przyjmuje si zgodnie z Rozporzdzeniem MTiGM (D.U. nr 43 z 1999 r. § 21). Dobrany parametr klotoidy A musi speBnia nierówno[: (1) (3) (5) (7) (8) (9) (11 (2) (4) (6) (10 sup{Amin, Amin, Amin, Amin, Amin, Amin, Amin)} d" A d" inf{Amax, Amax, Amax, Amax)} Parametr zaokrgla si do peBnych warto[ci z gradacj co 5, przy mniejszych promieniach Buku poziomego mo\e by potrzebna gradacja co 1. W odniesieniu do wybranej warto[ci parametru A nale\y sprawdzi warunek proporcjonalno[ci estetycznej Buku. W polskich wytycznych zaleca si uwzgldnienie stosunku dBugo[ci Buku koBowego K i dBugo[ci krzywych przej[ciowych L: L:K:L = 1:(0,5 4):1, przy czym uwa\a si, \e najbardziej proporcjonalne stosunki powinny zawiera si w przedziale 1:1:1 ÷ 1:2:1 Parametr A oblicza si z podstawowych wzorów, przy zaBo\eniu proporcji 1:2:1: ± A = R , 3 a przy proporcji 1:1:1: ± A = R 2 gdzie: ±  kt zwrotu w radianach. Opracowali: dr in\. A. SoBowczuk i mgr in\. St. Majer

Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
dobor parametru klotoidya
dobór parametru klotoidy
dobór parametrów przekładni zębatej
dobor parametrów
klotoida przyklad doboru parametru
przyklad doboru parametru klotoidy3
Katalogowy dobór narzędzi i parametrów obróbki (politechnika rzeszowska)
Dobór narzedzi i parametrów skrawania do frezowania
Warunki doboru parametru A klotoidalnej krzywej przejsciowej
Dobór bezpieczników topikowych
1 parametry technniczne wymiary tablic zal nr1id?43
Cw 6 Parametryczny stabilizator napiecia
3 dobór zmiennych do liniowego modelu ekonometrycznego

więcej podobnych podstron