mgr Praktyki pedag E sem 4


Nazwa przedmiotu Praktyki pedagogiczne
Kod przedmiotu
Jednostka prowadząca Katedra Neofilologii
Kierunek studiów Filologia w zakresie filologii angielskiej
Typ przedmiotu Obowiązkowy dla modułu kształcenia nauczycieli
Poziom przedmiotu Studia II stopnia magisterskie
Rok studiów 2
Semestr studiów 4
Liczba punktów ECTS 2
Koordynator praktyk
Imię i nazwisko
Tytuł 1
Imię Nazwisko
wykładowcy
mgr
Beata Opala
1. W zakresie wiedzy: opis i charakterystyka organizacji pracy różnych
typów szkół i placówek; znajomość dokumentów stosowanych
/wykorzystywanych w procesie dydaktyczno-wychowawczym, ich
funkcji i przeznaczenia; znajomość/opisywanie zagadnień związanych z
praktycznym procesem wychowania, prowadzenia zajęć, interakcji w
środowisku klasowym i szkolnym, w tym kryteriów oceny procesu
dydaktyczno-wychowawczego, wykorzystywanego warsztatu pracy i
stosowanych materiałów/środków pomocniczych.
2. W zakresie umiejętności: prowadzenie obserwacji zajęć;
dokumentowanie hospitowanych lekcji; analiza pracy nauczyciela i
uczniów podczas wspólnego omawiania praktyk przez opiekuna i
studenta; analiza zachowania nauczyciela i uczniów; analiza
dokumentacji szkolnej; korzystanie z literatury związanej
z praktyką uczenia się i nauczania, w tym stosowanie materiałów
Efekty kształcenia/uczenia
proponowanych/wykorzystywanych w praktyce przez nauczycieli, np.
się przedmiotu
wskazane czasopisma fachowe, zródła internetowe itd.; planowanie
zajęć; przygotowywanie szczegółowych konspektów zajęć;
prowadzenie zajęć z zachowaniem właściwej struktury lekcji,
organizacji etapów zajęć; dobór właściwych metod i materiałów do
realizacji określonych tematów zajęć i potrzeb konkretnej grupy
językowej; przygotowywanie testów/ sprawdzianów, ocenianie
wyników/postępów w nauce uczniów;
3. W zakresie postaw: świadomość zasad działalności organizacyjnej i
procesu dydaktycznego w środowisku szkolnym; rozumienie ciągłej
potrzeby oceny i analizy stosowanych materiałów i metod
dydaktycznych; kreatywne samodzielne poszukiwanie i formułowanie
metod nauczania języka obcego, zdolność do wykorzystania efektów z
zakresu wiedzy i umiejętności w praktyce; dbałość o kształtowanie
właściwej postawy w środowisku klasy, budowanie odpowiednich relacji
nauczycie-uczeń; kontrolowanie i ocena własnych/proponowanych
przez siebie taktyk i stylów nauczania; otwartość na krytykę, dyskusję,
wymianę opinii w zakresie podejmowanych tematów; świadomość wagi
refleksji i odpowiedzialności w kontekście formułowania sądów i opinii;
zorientowanie na wypracowywanie adekwatnych do sytuacji postaw i
reakcji, w tym panowania nad stresem, sprawnego działania w
sytuacjach trudnych, nietypowych; świadomość czynników
psychologicznych mających wpływ na efektywność procesu uczenia się i
pracy w charakterze nauczyciela.
Sposób realizacji Zajęcia w sali
Wymagania wstępne i
Nie dotyczy
dodatkowe
Zalecane fakultatywne Brak zaleceń
komponenty przedmiotu
1. Podczas trwania praktyki student odwiedza szkołę/placówkę,
obserwuje zajęcia, asystuje nauczycielowi prowadzącemu zajęcia,
prowadzi zajęcia wspólnie z nauczycielem i samodzielnie, planuje i
omawia zajęcia prowadzone przez siebie i innych.
2. Student opisuje odbywaną praktykę w kartach tygodniowych w
dzienniczku praktyk. Co najmniej 30% czasu praktyki przeznaczone
jest na samodzielnie przeprowadzone zajęcia, które są
dokumentowane i dołączane do dzienniczka praktyk prowadzonego
przez studenta. Zajęcia te są również oceniane przez nauczyciela-
opiekuna praktyki, a konspekty student zobowiązany jest złożyć
wraz z dzienniczkiem praktyk.
Treści przedmiotu
3. Celem zajęć jest:
a) poznanie organizacji pracy szkoły/placówki, w szczególności
tego typu, gdzie absolwent może znalezć zatrudnienie,
b) doskonalenie umiejętności planowania, prowadzenia i
dokumentowania zajęć,
c) doskonalenie umiejętności prowadzenia obserwacji zajęć i jej
dokumentowania,
d) doskonalenie umiejętności analizy pracy nauczyciela i uczniów
podczas wspólnego omawiania praktyk przez opiekuna praktyki
i studenta,
e) doskonalenie umiejętności analizowania własnej pracy i jej
efektów oraz pracy uczniów.
Literatura podstawowa:
Zalecana lista lektur
Zakres literatury ustala student z nauczycielem-opiekunem praktyki.
1. Obserwacja.
Metody nauczania
2. Dokumentowanie wyników hospitacji.
3. Analiza/konsultacja uwag, wniosków płynących z obserwacji
zajęć i środowiska szkolnego oraz dokumentacji procesu
dydaktyczno-wychowawczego z nauczycielem-opiekunem
praktyki.
Metody i kryteria Frekwencja Prezentacje
oceniania
Testy Projekty
Prace pisemne Końcowe zaliczenie pisemne
Odpowiedzi ustne Końcowe zaliczenie ustne
Praca na zajęciach Egzamin pisemny
Praca w grupach Egzamin ustny
Inne: Przeprowadzanie lekcji w języku obcym.
Język wykładowy polski i angielski
Praktyki zawodowe w Nie dotyczy
ramach przedmiotu


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
mgr Praktyki pedag E sem 3
Przemieszczenia model kinematyczny sem I mgr stud
pytania ziw czl mgr 1 rok 1 sem
Wyniki cw IV sem mgr 07 2008 1
mgr BHP E sem 1
praktyczne porady o pisaniu pracy mgr
KODEKS PRACY sem 1 zajecia praktyczne wersja nowozapisana
KODEKS PRACY sem 1 zajecia praktyczne wersja nowozapisana
lll praktyk z histo
t15 Egzamin praktyczny 2016 CZERWIEC
Zasady BHP w praktyce

więcej podobnych podstron