plik


ÿþEgzamin maturalny maj 2009 FILOZOFIA POZIOM ROZSZERZONY KLUCZ PUNKTOWANIA ODPOWIEDZI Filozofia  poziom rozszerzony Klucz punktowania odpowiedzi Zasady oceniania: za rozwi zanie wszystkich zada mo na uzyska maksymalnie 50 punktów (w tym za rozwi zanie zada testowych [zadania 1  8] 20 punktów, zada zwi zanych z analiz róde [zadanie 9  18] 30 punktów), za odpowiedzi do poszczególnych zada przyznaje si wy cznie pe ne punkty, za zadania otwarte, za które mo na przyzna tylko jeden punkt, przyznaje si punkt wy cznie za odpowied w pe ni poprawn , za zadania, za które mo na przyzna wi cej ni jeden punkt, przyznaje si tyle punktów, ile prawid owych elementów odpowiedzi przedstawi zdaj cy (zgodnie z wyszczególnieniem w kluczu), je li podano wi cej odpowiedzi (argumentów, cech itp.) ni wynika z polecenia w zadaniu, ocenie podlega tyle kolejnych odpowiedzi (liczonych od pierwszej), o ilu jest mowa w poleceniu, je eli podane w odpowiedzi informacje (równie dodatkowe, które nie wynikaj z polecenia w zadaniu) wiadcz o niezrozumieniu omawianego zagadnienia, poniewa zak ócaj logik prawid owej odpowiedzi, odpowied tak nale y oceni na zero punktów. Cz I  20 pkt Nr Oczekiwana odpowied Punktacja Maksymalna zad. cz stkowa punktacja 1. a) natywizm, racjonalizm genetyczny 0 1 b) monizm (antropologiczny) 2. B. 0 1 3. Teoria Etyka za 5 trafnych 0 2 poznania przyporz dkowa 1 pkt Platon anamneza cnota moralna w. Augustyn iluminacja woluntaryzm D. Hume empiryzm zmys moralny obowi zek I. Kant s dy a priori moralny 4. a) Kant - etyka za podanie 0 4 b) Pascal - antropologia nazwiska  1 pkt za podanie dyscypliny  1 pkt 5. B 0 1 6. a) Epikur reprezentuje naturalizm, po 1 pkt za 0 4 przyk adowe uzasadnienie: poniewa g osi wskazanie pogl d, e szcz cie cz owieka opiera si stanowiska na przyjemno ci, za w naturze cz owieka (podobnie jak innych zwierz t) le y po 1 pkt poszukiwanie przyjemno ci i unikanie za poprawne cierpie . uzasadnienie b) Kant reprezentuje antynaturalizm, przyk adowe uzasadnienie: poniewa najwy szej warto ci moralnej upatruje w post powaniu zgodnym z prawem moralnym, do którego dost p mamy czysto rozumowy (pozaempiryczny). 111 Filozofia  poziom rozszerzony Klucz punktowania odpowiedzi 7. a) K. Marks 0 4 G.. Hegel za poprawne podanie dwóch b) materializm (dialektyczny) nazwisk filozofów idealizm (dialektyczny, obiektywny,  1 pkt absolutny) za poprawne okre lenie obu c) Warunki (ekonomiczne) i stosunki koncepcji spo eczne, w jakich yje cz owiek, filozoficznych determinuj jego wiadomo .  1 pkt d) Np. Przyroda i dzieje  to historia rozwoju za poprawne Ducha (przedstawienia Ducha). Rozwój ten wyt umaczenie dokonuje si od wiadomo ci naturalnej ka dej z koncepcji do absolutnej i ma charakter racjonalny.  po 1 pkt (razem 2 pkt) 8. a) Arystoteles po 1 pkt za ka de 0 3 b) Epikur poprawne c) K. Wojty a przyporz dkowanie Cz II  30 pkt Nr Oczekiwana odpowied (wszystkie odpowiedzi Punktacja Maksy- zad. maj charakter przyk adowy) cz stkowa malna punktacja 9. U yteczno jako podstaw moralno ci J. S. Mill za wyja nienie 0 lub 2 rozumie jako zasad najwi kszego szcz cia. Czyn Millowskiej jest dobry, je li przyczynia si do szcz cia, i z y, podstawy je li przyczynia si do czego innego (nieszcz cia). moralno ci  2 pkt 10. Odpowied C  Epikur za wskazanie 0 3 Przyk adowe uzasadnienie: poprawnej Epikur, podobnie jak Mill, uwa a , e dobro to odpowiedzi  przyjemno , a o szcz ciu cz owieka decyduje 1 pkt suma doznawanych przyjemno ci. za uzasadnienie Podobnie jak Mill ró nicuje przyjemno ci. wyboru  2 pkt 11. O wy szo ci jednej przyjemno ci nad inn 0 lub 2 wiadczy, zdaniem Milla, to, e dobrowolnie wybiera j wi kszo ludzi, znaj cych obie te przyjemno ci z do wiadczenia. 12. Cytat: ( nikt inteligentny nie godzi by si by za wskazanie 0 4 g upcem,) aden cz owiek maj cy jakie uczucia dla fragmentu ludzi i wra liwe sumienie nie chcia by by egoist tekstu ani cz owiekiem pod ym  1 pkt Uzasadnienie: za uzasadnienie Kto wie jak czyni dobro, nie b dzie czyni z a.  2 pkt Cz owiek inteligentny nie b dzie chcia zosta g upcem, gdy uznaje g upot (brak wiedzy) za z o. za rozpoznanie stanowiska intelektualizm etyczny filozoficznego  1 pkt 112 Filozofia  poziom rozszerzony Klucz punktowania odpowiedzi 13. Odpowied : Wyra one w przytoczonym cytacie za poprawne 0 5 pogl dy J.-J. Rousseau s sprzeczne z Millowsk rozpoznanie koncepcj szcz cia. ró nicy stanowisk Uzasadnienie: 2 pkt W odró nieniu od Milla Rousseau s dzi, e szcz cie nie zale y od warto ciowania za poprawne przyjemno ci. Udogodnienia, wygody, u atwienia uzasadnienie i rado ci, które ludzko ci daje post p i rozwój 3 pkt umys owy w aden sposób nie przek adaj si na nasz szcz liwo . W przeciwie stwie do Milla Rousseau nie wi e wi c szcz cia z inteligencj (rozumem) ani z rozwojem historycznym (post pem), ani z rozwojem jednostki. 14. Zaspokojenie pragnie to realizacja potrzeb istot 0 lub 2 na ni szym poziomie. Mo liwa do pe nej realizacji z powodu niezbyt wysokich wymaga . Szcz cie to realizacja potrzeb istot o wy szych aspiracjach, które trudno osi gn z powodu poczucia niedoskona o ci tego wiata. 15. Lepiej by cz owiekiem m drym, cho za poprawne 0 lub 2 niezadowolonym, ( wiadomym swojej wyt umaczenie niedoskona o ci i potrzeb wy szego rz du), ni twierdzenia zadowolonym g upcem, (nie wiadomym swoich 2 pkt braków), maj cym ograniczone (ni sze)potrzeby 16. Mill jest zwolennikiem altruizmu, ale nie uwa a, by 0 lub 2 postawa ta stanowi a warto sam w sobie  po wi canie si dla innych, jest dobre tylko wtedy, gdy powi ksza ogóln sum szcz cia ca ej ludzko ci b d danej wspólnoty. Dopuszczalne uzasadnione stanowiska po rednie 17. Stosowanie moralnej zasady u yteczno ci wyklucza 0 lub 4 bezinteresowno czynu. To, co wydaje si u yteczne jednemu, nie musi by u yteczne dla drugiej osoby Albo poprzez przyk ad: W obozach koncentracyjnych gin li ludzie dla dobra III Rzeszy. Komuni ci zniewalali narody w imi wietlanej przysz o ci. 18. Tak za odpowied 0 4 Eudajmonizm to  reprezentowany na przyk ad twierdz c  przez Arystotelesa  pogl d, wed ug którego czyn 1 pkt jest moralnie dobry, gdy prowadzi do szcz cia. za uzasadnienie Twierdzenie to jest podstawowym za o eniem etyki odpowiedzi J. S. Milla. Zatem jego wersja utylitaryzmu jest twierdz cej form eudajmonizmu. 1 pkt Za poprawn 113 Filozofia  poziom rozszerzony Klucz punktowania odpowiedzi definicj eudajmonizmu 1 pkt za wskazanie reprezentanta eudajmonizmu  1 pkt 114

Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
2009 MAJ OKE PR PP ODP
2007 MAJ OKE PR I ODP
2009 STYCZEŃ OKE PR ODP
2005 MAJ OKE PR ODP
2007 MAJ OKE PR ODP
2010 MAJ OKE PR ODP
2009 STYCZEŃ OKE PR ODP
2011 MAJ OKE PR ODP
2011 MAJ OKE PR ODP

więcej podobnych podstron