2588001223

2588001223



Analiza porównawcza wojskowego i cywilnego systemu ratownictwa na morzu ...

Jednostki typu „SAR-1500”, to statki nowoczesne charakteryzujące się dużym zapasem prędkości, rzędu 30m węzłów. Mogą udzielić schronienia dla 75 rozbitków. Najstarszy „Cyklon” ma 13 lat, a najmłodsza „Bryza” - 8 lat. Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa (MSPiR) sukcesywnie wymienia starsze jednostki typu R-17, które służą od początku lat 70-tych (obecnie „Mistral” pozostaje w służbie już 37 lat, „Sztorm-2” - 34 lata, „Czesław II - 22 lata i „Kapitan Poinc” -14 lat)'8.

Łodzie ratownicze

Cywilne ratownictwo morskie wykorzystuje 3 typy łodzi ratowniczych, których przeznaczeniem jest:

-    poszukiwanie oraz podejmowanie rozbitków z wody i środków ratunkowych;

-    udzielanie rozbitkom kwalifikowanej pomocy medycznej;

-    transport poszkodowanych (rozbitków, rannych i chorych) na ląd;

-    holowanie ratownicze.

Fot. 6. Łódź ratownicza RIB typu Baltic Parker 900 - „R30”w czasie przejścia morzem źródło: www.sar.gov.pl/wyposażenie (datapobrania: 10.07.2010rok)

Łódź ratownicza „R30” dy sponuje najw iększą mocą silników przyczepnych pozwalającą na osiągnięcie prędkości 45 węzłów. Może zabrać na pokład 17 rozbitków. Łodzie ratownicze „R21” - „R28”, są jednostkami mniejszymi. Prędkość rzędu 38 węzłów zapewnia im szybkie dotarcie na miejsce zdarzenia i udzielenie pomocy 9 rozbitkom. Natomiast w strefie przybrzeżnej tj. do 6 mil morskich dziala-18 Tamże.

123



Wyszukiwarka