1352738117

1352738117



6$    CHRONOLOGIA. ŹYCU CHRYSTUSOWEGO

uczty paschalnej w dniu 14 Nisan. Co zaś dotyczy teoryi Chwol-sona i Schneida, to brak jej pozytywnych dowodów ; wyrażenia zaś Ewangelistów (Mk 1412 Łk 227) sprzeciwiają się twier-

*

dzeniu o odrębności galilejskich zwyczajów paschalnych.

c) Teorya przenosin. Chrystus spożył ucztę "paschalną

r

14 Nisan, a więc w dniu prawnie przepisanym, starszyzna jednak żydowska w owym roku przeniosła ucztę paschalną na dzień następny (na piątek, 15 Nisan) tak, że Chrystus tejże godziny skonał na krzyżu, w której- Żydzi zabijali swe baranki paschalne. Tego zdania bronili już: Epifaniusz (?), Euzebiusz i Chryzostom, dalej Rupert Tuitiensis, Paweł de Burgos, Sal-meron, Janseniusz z Gandawy, Maldonat, Petawiusz, Tillemont, a z nowszych : Haneberg, Danko, Grimm, Coleridge, Le Camus, Cornely, Knabenbauer, Schafer i inni.

Jak uzasadnić tę teoryę przenosin? Regułami kalendarza żydowskiego. Jest przysłowiem u rabinów, że AT)U (t. j. : 1, 4, 6 dzień tygodnia) nie może być początkiem roku, a BaDU (t. j. 2, 4, 6 dzień tygodnia) dniem Paschy. Jeśli więc Przaśniki (15 Nisan) wypadłyby na poniedziałek, środę lub piątek, w takim razie przenosi się je na dzień następny (względnie trzeci). Tego systemu trzymają się Żydzi dzisiejsi; a trzymała się go prawdopod obnie starszyzna żydowska już za czasów Chrystusa, gdyż regułę BaDU nie wprowadzono nagłe w życie, ale powoli ustalała się wśród Żydów, po powrocie z niewoli babilońskiej. Starszyzna żydowska, dla której ta reguła kalendarza była wygodną, bo wykluczała święcenie dwóch dni z rzędu (co u Żydów wobec surowych przepisów o święceniu szabatu i dni uroczystych -— było połączone z wielkiemi trudnościami), trzymała się tego urządzenia. Aby jednak obejść prawo moj-żeszowe, już pierwszego dnia Nisan nie liczyła od nowiu księżyca, ale sam nów przenosiła o jeden dzień później, co (wobec doświadczalnego sposobu oznaczania nowiu, zapomocą obser-wacyi księżyca, nie zaś rachunkiem astronomicznym) było rzeczą bardzo łatwą. Tak więc teoretycznie i oficyalnie otrzymy-

•s

wano 15 Nisan w sobotę, nie zaś w piątek, a prawu mojżeszo-wemu pozornie stawało się zadość. To obejście prawa za-



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
CHRONOLOGIA ŻYCIA CHRYSTUSOWEGO 59 (Mk 1412), w którym go ofiarować należało (Łk 227). Byłby to więc

więcej podobnych podstron