93763594

93763594



18

EUROPEJSKIE I KRAJOWE RAMY KWALIFIKACJI DLA UCZENIA SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE

Europejskie Ramy Kwalifikacji są wspólnymi europejskimi ramami odniesienia, wiążącymi systemy kwalifikacji poszczególnych krajów. Ramy funkcjonują jako instrument przełożenia, dzięki któremu kwalifikacje stają się bardziej czytelne i łatwiejsze do zrozumienia w różnych państwach i systemach w Europie.

Główne cele ERK:

1)    promocja mobilności obywateli pomiędzy krajami;

2)    ułatwianie im uczenia się przez całe życie.

Opracowywanie    Europejskich Ram    Kwalifikacji rozpoczęto    w 2004 roku

w odpowiedzi na żądania stworzenia wspólnego punktu odniesienia w celu zwiększenia przejrzystości kwalifikacji, wysuwane przez państwa członkowskie Unii, partnerów społecznych i inne zainteresowane strony. Komisja Europejska, przy wsparciu Grupy Eksperckiej ds. ERK, przygotowała plan proponujący ośmiopoziomowy system ramowy oparty na efektach uczenia się, mający na celu zwiększenie przejrzystości i możliwości przenoszenia kwalifikacji oraz wsparcie dla uczenia się przez całe życie. W drugiej połowie 2005 roku Komisja opublikowała ów plan, by przeprowadzić konsultacje w całej Europie. W czasie konsultacji okazywano duże wsparcie dla propozycji Komisji ze strony zainteresowanych osób w Europie, ale także proszono o pewne wyjaśnienia i uproszczenia. W odpowiedzi Komisja uzupełniła propozycję, wykorzystując wkład ekspertów pochodzących ze wszystkich państw biorących udział w projekcie oraz europejskich partnerów społecznych. Poprawiony tekst został następnie przyjęty przez Komisję jako wniosek 6 września 2006 roku. W roku 2007 Parlament Europejski i Rada z powodzeniem przeprowadziły negocjacje dotyczące tego wniosku, co doprowadziło do formalnego przyjęcia ERK w lutym 2008 roku. Zalecaną datę docelową, przed której upływem państwa powinny odnieść swoje krajowe systemy kwalifikacji do Europejskich Ram Kwalifikacji, ustalono na rok 2010, natomiast przed końcem 2012 roku państwa powinny dopilnować, aby wystawiane przez nie indywidualne zaświadczenia o kwalifikacjach zawierały odniesienie do odpowiedniego poziomu Europejskich Ram Kwalifikacji.

Europejskie Ramy Kwalifikacji umożliwią powiązanie różnych krajowych systemów i Ram Kwalifikacji na podstawie ośmiu poziomów odniesienia. Poziomy obejmują pełną skalę kwalifikacji, od poziomów podstawowych (np. świadectwa ukończenia szkoły) do



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
19 zaawansowanych (np. doktoraty). Jako instrument promowania uczenia się przez całe życie Europejsk
idei uczenia się przez całe życie, w tym dotyczących Europejskich Ram Kwalifikacji (m.in. zastąpiono
Standardy działania uniwersytetów trzeciego wieku w PolsceIV. Uczenie się przez całe życie - perspek
Program Uczenie się przez całe życie Projekt partnerski Leonardo da Vinci - 2012-1-PL1-LE004-28
Erasmus+ Program Uczenie się •• przez całe życie    f Projekt polsko - słowacki
nraars) Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Program Uczenie się przez całe życie I •
ompeteri Uczenie się przez całe życie Adaptacyjność- radzenia sobie ze Refleksyjnośę - umiejętność
EKK1: rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie - dalsze kształcenie na studiach II stopnia, stu
KOMPETENCJE SPOŁECZNE KI Rozumie potrzebę uczenia się przez cale życie MIT1
H Program Uczenie się przez całe życie

więcej podobnych podstron