93763810

93763810



30 Dokumentacja nauczyciela klasy IV—VI

Cele ogólne:

•    omówienie warunków życia najstarszych przodków człowieka;

•    przedstawienie warunków, które umożliwiły ludziom przejście od koczowniczego do osiadłego trybu życia.

Zagadnienia uzupełniające - Prehistoryczni łowcy

Treści programowe:

•    organizacja życia pierwszych ludzi (gromady); • narzędzia wykorzystywane do polowań;

• organizacja polowań;    • znaczenie polowań dla zabezpieczenia bytu gromady.

Temat 2. Pierwsze cywilizacje (PP)

Treści programowe:

•    powstanie pierwszych cywilizacji;    • rola wielkich rzek w życiu najstarszych cywilizacji;

•    państwo formą organizacji społeczeństwa; • społeczny podział pracy.

Cele ogólne:

•    przedstawienie uwarunkowań niezbędnych do powstania pierwszych cywilizacji;

•    omówienie powstania pierwszych państw;

•    ukazanie istoty społecznego podziału pracy i przedstawienie podstawowych grup społecznych, które wykształciły się w pierwszych państwach (chłopi, rzemieślnicy, kupcy, urzędnicy, kapłani).

Temat 3. Wynalezienie pisma. Zaczyna się historia (PP)

Treści programowe:

•    wynalezienie pisma i jego znaczenie;    • materiał pisarski;

•    rodzaje pisma;    • znaczenie umiejętności czytania i pisania.

Cele ogólne:

•    ukazanie znaczenia umiejętności czytania i pisania jako możliwości komunikowania się, zapisywania własnych myśli i przeżyć;

•    podkreślenie znaczenia źródeł pisanych dla poznania historii.

Temat 4. W Egipcie faraonów

Treści programowe:

•    położenie starożytnego Egiptu;

•    znaczenie Nilu dla funkcjonowania państwa;

•    władca Egiptu i zakres jego władzy;

•    społeczeństwo starożytnego Egiptu.

Cele ogólne:

•    zapoznanie uczniów z warunkami naturalnymi Egiptu i znaczeniem wylewów Nilu dla funkcjonowania państwa;

•    przedstawienie grup społecznych starożytnego Egiptu, ich zajęć i warunków życia oraz pozycji faraona;

•    kształcenie umiejętności posługiwania się mapą (odczytywanie informacji z mapy).

Temat 5. Droga Egipcjanina do wieczności Treści programowe:

•    wierzenia starożytnych Egipcjan;

•    najważniejsze bóstwa i wyobrażenia o nich;

•    piramidy - grobowce faraonów.

Cele ogólne:

•    zapoznanie z wierzeniami starożytnych Egipcjan - wielobóstwo, wiara w życie pozagrobowe;

•    omówienie sposobu budowy piramid jako wielkiego osiągnięcia Egipcjan.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
34 Dokumentacja nauczyciela klasy IV—VI Cele ogólne: •    omówienie okoliczności
44 Dokumentacja nauczyciela klasy IV—VI Cele ogólne: •    przedstawienie antypolskiej
28 Dokumentacja nauczyciela klasy IV—VI Temat 7. Sprawdzamy wiedzę i umiejętności Cele ogólne: •
28 Dokumentacja nauczyciela klasy IV—VI Temat 7. Sprawdzamy wiedzę i umiejętności Cele ogólne: •
36 Dokumentacja nauczyciela klasy IV—VI •    wyjaśnienie zasad obowiązujących
38 Dokumentacja nauczyciela klasy IV—VI Zagadnienia uzupełniające - Jedna epoka - dwa style Treści
40 Dokumentacja nauczyciela klasy IV—VI Zagadnienia uzupełniające - Spacer po majątku
42 Dokumentacja nauczyciela klasy IV—VI Temat 4. Pod dowództwem naczelnika Kościuszki. (PP) Treści
26 Dokumentacja nauczyciela klasy IV—VI Temat 4. Jestem częścią społeczeństwa (PP) Treści
32 Dokumentacja nauczyciela klasy IV—VI •    zapoznanie z osiągnięciami techniki
Przeznaczenie: Szkoła Podstawowa, klasy: IV-VI Cele katechezy: •    Uczeń potrafi

więcej podobnych podstron