93763816

93763816



192 JAN M. ZAJĄC. KRZYSZTOF KREJTZ

Psychologia Internetu?

Być może zgrabniej byłoby zatytułować ten artykuł ..Wprowadzenie do psychologii Internetu". Wstęp do specjalnego. ..internetowego" numeru Studiów Socjologicznych nosi przecież tytuł „Wprowadzenie do socjologii Internetu" (Batorski i Ołechnicki. 2007). Czy jednak mówienie o psychologii tego szczególnego medium jest uprawnione? Czy obok psychologii zdrowia, szczęścia, miłości i humoru potrzeba nam jeszcze psychologii Internetu?

Za wyodrębnieniem psychologii Internetu przemawia kryterium przedmiotowe. Są psychologowie społeczni, którzy badają zachowanie człowieka w Internecie lub relacje między Internetem a innymi obszarami życia społecznego. Spełnione są także niektóre przesłanki instytucjonalne. Odbywają się międzynarodowe konferencje i funkcjonują specjalne towarzy stwa naukowe. Powstają pisma poświęcone problematy ce Internetu i - szerzej - technologii informacyjnych i komunikacyjnych (ICT). w który ch zagadnienia psy chologii społecznej odgry w ają ważną rolę. Publikuje się książki na len temat i artykuły w renomowanych czasopismach. W1999 rokit ukazała się The psychology of the Internet (Wallace, polskie wydanie w 2001 roku) - jedna z pierw szych poważniejszych pozycji dotyczących tej problematyki (por. także Gackenbach. 1998: Suler. b.d.). a w roku 2007 - obszerny tom Oxford handbook of Internet psychology (Joinson. McKenna. Postmes i Reips). wydany nakładem Oxford University Press. Przedmiot o nazwie ..Psychologia Internetu” jest nauczany na uniwersytetach, również w Polsce.

Z pewnością jest to istotny obszar i przedmiot badań dla psychologów społecznych. Badania tego rodzaju pomagają zrozumieć funkcjonowanie ludzi w7 coraz ważniejszej sferze ich aktywności i mogą mieć duże znaczenie aplikacy jne. Jak dotąd nie powstała jednak, i być może nigdy nie pow stanie, spójna teoria wyjaśniająca zachowania człowieka w Internecie. Rzadko mamy do czy nienia z jakościowo nowymi fenomenami. Znacznie częściej obserwowalne zachowania jednostek i zjawiska społeczne można tłumaczy ć, odwołując się do dobrze znanych mechanizmów7 psychospołecznych, co zresztą podkreślają we wstępie do tomu redaktorzy7 wspomnianego Oxford handbook of Internet psychology (Joinson i in., 2007). Prowadzone prace empiryczne najczęściej dotyczą dobrze znanych pytań i problemów, które są badane w7 nowym środowisku Internetu. Rodzi to zatem uzasadnione wątpliwości. czy można w ogóle mówić o psychologii Internetu. Niezależnie od tych kontrowersji warto Internet badać.

Najogólniej mówiąc, psychologów społecznych zajmujących się tą problematyką interesują przede wszystkim dwa zagadnienia: (1) zachowanie ludzi w środowisku Internetu i jego specyfika, wynikająca głównie z cech tego medium oraz (2) wzajemne relacje pomiędzy akty w nością internetową a życiem użytkowników poza Internetem. Należy7 podkreślić, że zarówno samo medium, jak i jego społeczne funkcje zmieniają się bardzo szy bko, co trzeba uwzględniać w badaniach. Prace prowadzone w latach 80. czy 90. ubiegłego wieku w wielu przypadkach są już nieaktualne, gdyż środowisko komunikacyjne Internetu zmieniło się tak bardzo, że zmianie uległy również ilościowe i jakościowe własności obserwowanych zachowań społeczny ch człowieka. To. co dzieje się on-line i off-line coraz częściej jest silnie związane i trudne do rozróżnienia ze względu na coraz większe upowszechnienie Internetu i jego wykorzystanie w7 różnych obszarach życia codziennego. Jonathon Cummings i Robert Kraul (2002) piszą wręcz o „udomowieniu" Internetu. Obecnie Internet, także w Polsce, wykorzystuje się przede wszystkim do kontaktów z osobami poznanymi poza siecią i często jest on tylko jednym z kilku kanałów komunikacji (Batorski. 2007). Nie tworzy jakiejś odrębnej rzeczywistości i nie jest nową. odmienną przestrzenią społeczną. Co najwyżej taką funkcję mogą pełnić niektóre szczególne środow iska w7 jego obrębie.

Komunikacja internetow a i specyfika zachow ania

Ważny nurt badań dotyczy komunikacji zapośredniczo-nej przez komputer (computer-mediated communication - CMC), która obecnie jest przede wszystkim komunikacją internetową (przegląd badań i teorii zob. Walther i Parks, 2002). Od lat 70. XX wieku badaczy interesowało. czy i w jaki sposób komunikacja zapośredniczona. pozbawiona wielu elementów pozawerbalnych. może mieć charakter osobisty7. Szczególnie wiele uwagi poświęcano komunikacji wyłącznie tekstowej, która do niedawna dominow ala w Internecie i wciąż jeszcze ma bardzo duże znaczenie. W pierwszy ch ujęciach podkreślano przede wszystkim ograniczenia CMC (Short. Williams i Christie. 1976: Sproull i Kiesler, 1986). W połowie lat 90. wraz z rosnącą popularnością Internetu zaczęto jednak dostrzegać, że CMC może służyć także celom stricte osobisty m i interpersonalnym. Wśród wielu prac ukazujących zalety komunikacji zapośredniczonej na szczególną uwagę zasługują publikacje Josepha Walthera (1992. 1996). Walther (1992) stwierdził, że głów ne ograniczenia w interakcji zapośredniczonej wynikają z wolniejszego tempa wymiany informacji i dowiódł, że po nieco dłuższym czasie taka komunikacja będzie rów nie osobista. Co więcej, komunikacja tekstowa wcale nie musi być zimna i bezosobow a, gdyż użytkownicy korzystają z dostępnych sposobów w /.bogacenia jej w celu nadawania i odczyty-



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
200 JAN M. ZAJĄC, KRZYSZTOF KREJTZ Wallace, R (2001). Psychologia Internetu. Poznań: Dom Wydawniczy
194 JAN M. ZAJĄC. KRZYSZTOF KREJTZ ni z grupy relacji internetowych mieli bardziej pozytyw ne odczuc
196 JAN M. ZAJĄC. KRZYSZTOF KREJTZ 2005, 2007: Poprawa. 2006) czy wręcz, jak postuluje wielu autorów
198 JAN M. ZAJĄC. KRZYSZTOF KREJTZ Filiciak, M. (2006). Wirtualny plac zabaw. Warszawa: Wydawnictwa
~LWF0039 danych przez możnych, a wyrażający się początkowo — być może w obowiązku dostarczenia na te
JAN CHODKIEWICZ KRZYSZTOF GĄSIOR (red.) Wybrane ZAGADNIENIA PSYCHOLOGII ALKOHOLIZMU
98 Jan M. Zając, Kamil Rakoey relacje mają związek ze specyfiką Internetu, co sprawia, że można
o&e/z Wydział Psychologii Uniwersytetu WarszawskiegoSieci społeczne w blogosferze Jan M. Zając
194 Stanisław Zając Dobry system motywacyjny powinien być: kompleksowy, efektywny, logiczny,
198 Stanisław Zając Motywowanie przez wynagrodzenia powinno być uzależnione od kilku czynników. Jedn
192 Stanisław Zając 2.    Potrzeba przynależności, obejmująca dążenie do
Jan Stabryła Krzysztof DutkaJakość złączy spawanych a bezpieczeństwo eksploatacji obiektów
192 JAN MIETELSKI Zapewnienie temu inwentarzowi instrumentalnemu bezpiecznego locum i stałej gotowoś
SPIS TREŚCI Zdzisław Jan Małecki, Krzysztof Pulikowski SPOSOBY POPRAWY WSKAŹNIKÓW CZYSTOŚCI WÓD W

więcej podobnych podstron