93763885

93763885



ISSN 1230-929 X


Edukacja Dorosłych 2011, nr 2

PRZESTRZENIE I MIEJSCA UCZENIA SIĘ

Hanna Solarczyk-Szwec

SUBIEKTYWNE TEORIE WIEDZY (ANDRAGOGÓW) JAKO NIEDOCENIONY PROBLEM SPOŁECZEŃSTWA WIEDZY

Słowa kluczowe: społeczeństwo wiedzy, wiedza subiektywna, andragogika.

Streszczenie: Tekst jest próbą zajęcia stanowiska w dyskursie nad wiedzą „subiektywną, ukry tą, proceduralną, milczącą” w dyskusji nad pojęciem społeczeństwa wiedzy. W tekście wyodrębniono i scharakteryzowano trzy etapy dyskusji na temat społeczeństwa wiedzy, dochodząc do konkluzji, że współcześnie brakuje w niej konkretów, mamy do czynienia z kalkami pojęciowymi, licznymi uproszczeniami, rozmyciem znaczenia i granic tego pojęcia, co prowadzi do nieuzasadnionego i bezrefleksyjnego używania pojęcia społeczeństwa wiedzy i w efekcie do jego dewaluacji. W opinii Autorki podtrzymanie i kontynuowanie dyskusji o społeczeństwie wiedzy czy uczenia się leży w interesie pedagogów i pedagogiki, ponieważ to uzasadnia nasze (nauk o wychowaniu) bycie w dyskursie publicznym, ale tę dyskusję trzeba wypełnić merytorycznymi treściami, a nie hasłami i sloganami. W tym celu w drugiej części artykułu zaprezentowane zostały wyniki badań Chriastine Hof nad subiektywnymi koncepcjami wiedzy andragogów w Niemczech. Na podstawie badań wyróżniono i scharakteryzowano trzy typy subiektywnych wyobrażeń andragogów o naturze wiedzy oraz różne strategie zdobywania i prezentacji wiedzy, jak i wzajemne relacje między nimi. Rozpoznania te można przenieść na grunt społeczeństwa wiedzy, którego obywatele mają większą świadomość pełnienia roli nauczyciela w różnych kontekstach: w domu, pracy, czasie wolnym.

W rozwoju terminu społeczeństwo wiedzy wyróżniam trzy etapy. Pierwszy z nich jest metaforą wyjścia z industrialnej fazy rozwoju społeczeństwa. Znaczącymi postaciami tej toczącej się w latach 60. i na początku lat 70. XX. w. dyskusji byli: Peter Drucker, który wprowadził do dyskusji zwrot knowledge workers, Robert E. Lane, który jest autorem pojęcia knowledgeable societies oraz Danieli Bell, który upowszechnił pojęcie społeczeństwa wiedzy za pomocą studium „The Corning of Post-Industrial Society. A Yenture In Social Forecasting”. Równolegle lub potem pojawiły się inne pojęcia będące metaforą wyjścia społeczeństwa z industrialnej fazy swojego rozwoju, takie jak np.: społeczeństwo informacyjne/sieci, poprzemysłowe, postindustrialne, postrynkowe, postmodernistyczne, kognitywne, uczące się. Są tacy, którzy wątpią w zasadność wyzna-



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
ISSN 1230-929 X Edukacja Dorosłych 2011, nr 2SPIS TREŚCI Wprowadzenie - Agnieszka
ISSN 1230-929 X Edukacja Dorosłych 2011, nr 2INDEX Introduction - Agnieszka
ISSN 1230-929 X Edukacja Dorosłych 2010, nr 2POSZERZANIE HORYZONTU - Z TRADYCJI MYŚLI
ISSN 1230-929 X Edukacja Dorosłych 2010, nr 2SPIS TREŚCI Wprowadzenie - Ewa Skibińska POSZERZANIE
ISSN 1230-929 X Edukacja Dorosłych 2010, nr 2INDEX Introduction - Ewa Skibińska. BROADENING HORIZONS
ISSN 1230-929 X@T —EDUKACJA DOROSŁYCHpółrocznik nr 2 (65) 2011 Akademickiego Towarzystwa
PL ISSN 1230-4050 TOM XXXIX_2011_ZESZYT 2KWARTALNIKFILOZOFICZNY REDAKTORWŁADYSŁAW
Rozdział IIE-learning jako sposób edukacji dorosłych2.1. Czym jest e-learning Kiedy rozpoczyna się n
Istotną zasadą także dla dorosłych jest zasada kształtowania umiejętności uczenia się, tak by potraf
IMGD78 (2) 10. Edukacja wspierająca uczniów w wieku wczesnoszkolnym10.1. Rozwój i uczenie się dzieci
P1040590 b czynne zaangażowanie jednostki w proces edukacji i jej zdolność do utt-tkksji Uczenie się

więcej podobnych podstron