93763887

93763887



Subiektywne teorie wiedzy (andragogów) jako... 13

brakuje konkretów, mamy do czynienia z kalkami pojęciowymi, licznymi uproszczeniami, rozmyciem znaczenia i granic tego pojęcia. To prowadzi do nieuzasadnionego i bezrefleksyjnego używania pojęcia społeczeństwa wiedzy i w efekcie do jego dewaluacji.

Podtrzymanie i kontynuowanie dyskusji o społeczeństwie wiedzy czy uczenia się leży, moim zdaniem, w interesie pedagogów i pedagogiki, ponieważ to uzasadnia nasze (nauk o wychowaniu) bycie w dyskursie publicznym i podnosi status naszych (andragogiki i pedagogiki pracy) dyscyplin, ale tę dyskusję trzeba wypełnić merytorycznymi treściami, a nie hasłami i sloganami.

Potrzebujemy nowej wiedzy o wiedzy potocznej, ukrytej, subiektywnej i proceduralnej, ponieważ wiedza naukowa, jawna i deklaratywna jest tylko jedną stroną procesów nauczania i uczenia się, co w odniesieniu do procesu nauczania wizualizuje taki oto schemat (2).

Schemat 2. Obiektywne i subiektywne wymiaiy nauczania

Źródło: Ch. Hof, Konzepte des Wissens. Eine empirische Studie zu den wissenstheoretischen Grundlagen des Unterrichtens, Bielefeld 2001, s. 75.

W polskiej, postradycyjnej debacie na temat wiedzy, słusznie i coraz częściej eksponuje się osobisty (wynikający z powiązania z biografią), społeczny (ustalony w czasie społecznych negocjacji i wymiany znaczeń oraz symboli) i kontekstualny (uzależniony od czasu i miejsca) charakter wiedzy. Przy tym coraz częściej słyszy się też głosy, że wiedza jest nowym kryterium selekcji i segmentacji społeczeństwa.

W dalszej części artykułu zaprezentuję wyniki badań nad subiektywnymi koncepcjami wiedzy andragogów w Niemczech, jakie przeprowadziła i zaprezentowała w książce „Koncepcje wiedzy” Christiane Hof (2001). Badania miały



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Subiektywne teorie wiedzy (andragogów) jako... 15 Ważne dla pedagogicznego dyskursu okazało się takż
Subiektywne teorie wiedzy (andragogów) jako... 17 Subjective thcories of knowledge (of andragogucs)
s 126 126 Tak więc, gdy mamy do czynienia z reakcją pierwszorzędową, to wykres ln c jako funkcja cza
65799 img015 (85) Levi-Strauss przede wszystkim funkcję społeczną, zaś jako pojemnik na miód ma do c
- 13 -u, kierownictwo partii i cała polityka kulturalna. Mamy do czynienia - mówiono - z ujawnieniem
8 (1289) 14
DSC00668 V. Liturgika jako główna dyscyplina teologiczna dzieje sprawowanej służby Bożej, mamy do cz
Zdjęcie0097 (13) wyiaiykalala sztywnego JzwrotW 1 j maiątakisam zwrot mamy do czynienia z ruchem prz
s 126 126 Tak więc, gdy mamy do czynienia z reakcją pierwszorzędową, to wykres ln c jako funkcja cza
53664 OMiUP t2 Gorski8 W konkretnych wymiennikach ciepła mamy do czynienia: —    w p
13 1.1. Analiza bilansu materiałowego mamy do czynienia z odzyskiwaniem materiałów i ich ponownym

więcej podobnych podstron