93763888

93763888



14 Hanna Solarczyk-Szwec

charakter jakościowy. Ich podstawą były wypowiedzi 23 przedstawicieli różnych typów instytucji edukacji dorosłych oraz różnych treści i form dydaktycznych. Celem badań był opis:

-    koncepcji wiedzy, j akie reprezentują andragodzy,

-    subiektywnych teorii na temat nauczania i jego instytucjonalnych uwarunkowań. W niemieckiej refleksji andragogicznej akcentowano dotąd wpływ biografii

osobistej i zawodowej na bycie nauczycielem. Autorka prezentowanych badań postanowiła uchwycić związek między wyobrażeniami andragogów na temat wiedzy a ich pracą dydaktyczną.

Podstawą prezentowanych badań jest teoria wiedzy subiektywnej. Spośród wielu jej wymiarów Autorka przyjęła koncepcję rozróżniającą naturę wiedzy (pytania o pewność i strukturę wiedzy) i proces jej zdobywania (pytania o źródła wiedzy i formy jej uwierzytelnienia).

W drodze wywiadów otwartych Ch. Hof wyróżniła trzy typy subiektywnych wyobrażeń andragogów o naturze wiedzy:

1.    Wiedza jako opis rzeczywistego świata - perspektywa instrumentalna,

2.    Wiedza jako opis wielu światów - perspektywa partykularna,

3.    Wiedza jako rezultat procesu konstruowania - perspektywa konstruktywistyczna. W pierwszym przypadku kanałem dostępu są zmysły - efektem wiedza

pewna jako instrument działania, w drugim umysł i emocje - efektem jest wiedza jawna i milcząca, w trzecim wiedza jest konstruowana z uwzględnieniem osobistych, społecznych i teoretycznych uwarunkowań tworzenia wiedzy.

Wyobrażenia andragogów o naturze wiedzy różnią się punktem odniesienia, którym jest albo rzeczywistość (świat), albo podmiot. Zwolennicy partykularyzmu w odbiorze świata wiedzę odnoszą zarówno do świata, jak i podmiotu.

W badaniach zidentyfikowano także różne strategie zdobywania wiedzy, dla których punktem odniesienia jest świat lub podmiot oraz w przypadku zastosowania i świat, i podmiot, co wizualizuje schemat 3.

Instrumentalna

Partykularna

Konstruktywistyczna

perspektywa

perspektywa

perspektywa

V V V V

świat


podmiot


Ą i_i A

1.    Recepcja

2.    Imitacja

3. Stosowanie

4. Doświadczenie

Schemat 3. Strategie zdobywania wiedzy a punkt odniesienia wiedzy Źródło: Ch. Hof, dz. cyt., s. 65.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
12 Hanna Solarczyk-Szwec czania tej cezury, znajdując w dalekiej przeszłości dowody na nadrzędność w
16 Hanna Solarczyk-Szwec Przeprowadzone przez Ch. Hof badania pozwoliły na wyróżnienie czterech konc
12 Hanna Solarczyk-Szwec czania tej cezury, znajdując w dalekiej przeszłości dowody na nadrzędność w
Sposób zaliczania przedmiotów Charakterystyka studiów i ich cel Sylwetka absolwenta 23.
skanuj002 (5) Alina Matlakiewicz Hanna Solarczyk-SzwecDorośli uczą się inaczej Andragogiczne podstaw
4. Przykłady systemów masowej obsługi i ich podstawowe charakterystyki. Bardzo ważną charakterystyką
10987 tomI (229) FlZJ0PAT0L0C.iC7.NF, PODSTAWY FIZJOTP.R AP1I 231 Cechą charakterystyczną jest ich i
11417 m03 2. Przegląd podstawowych metod badawczych 48 mają najczęściej charakter wyrywkowy. Ich zas
48660 OMiUP t1 Gorski$7 Wykonując wykresy indykatorowe pracujących sprężarek, można na ich podstawę
FiR ćw 1 P1040830 1 stosowane przez finansowych.    upewniające wymaganą jakość spraw

więcej podobnych podstron