9402139966

9402139966



Istotną zasadą także dla dorosłych jest zasada kształtowania umiejętności uczenia się, tak by potrafili samodzielnie zdobywać wiedzę w toku kształcenia ustawicznego. Doskonalenie technik uczenia się to samodzielne planowanie pracy umysłowej oraz usprawnianie metod nabywania informacji (np. korzystanie z komunikatów audiowizualnych, podręczników), a także sposoby rejestrowania informacji w formie notatek, schematów, rysunków czy zapisów dźwięku i obrazu32. Dodałabym tutaj jeszcze umiejętność korzystania ze zdobyczy cywilizacji, jakimi są multimedia, np. Internet i coraz bardziej rozpowszechnione „kursy e-leamingowe”. Warto przy tym kształtować świadomość zagrożeń wynikających z wyłącznego korzystania z tej drogi uczenia się - możliwość pogłębiania się postaw alienacyjnych, pogorszenia rzeczywistych relacji interpersonalnych, przypadkowości treści kształcenia3'.

Powyższa zasada wiąże się z zasadą trwałości wiedzy, która mówi o konieczności podejmowania przez nauczyciela takich zabiegów dydaktycznych, aby utrwalić wiedzę i umiejętności uczniów. Trwałość wiedzy zapewnia: powtarzanie materiału, prosta struktura myśli np. podczas wykładu, konkretne przykłady odwołujące się do doświadczenia uczniów oraz systematyczna kontrola i ocena wyników pracy34. Sądzę, że niezwykle wartościowe są także mnemotechniki (techniki ułatwiające szybkie i skuteczne zapamiętywanie treści) oraz konstruowanie notatek nielineamych w formie „map myśli” angażujące obie półkule mózgowe33. Niestety te metody usprawniania pamięci oraz pobudzania myślenia są niedocenianie i rzadko stosowane przez nauczycieli. Mogliby oni z jednej strony przekazywać wiedzę z użyciem mnemotechnik oraz przygotowywać prezentacje wizualne w formie „map myśli”, pokazywać ich zastosowania, z drugiej zaś strony uczyć używania tych metod w samodzielnym kształceniu się.

Zwrócę jeszcze uwagę na ważny problem nauczania osób dorosłych w szkołach wyższych. Niestety większość wykładowców nie chce wchodzić w rolę „sprzedawców

32    Jankowski D., Przyszczypkowski K., Skrzypczak J.: Podstawy edukacji dorosłych. Zarys problematyki. Poznań, Wydawnictwo Naukowe U AM 1996, s. 133.

33    Aftański A.: Edukacja humanistyczna w kształceniu otwartym na nowe technologie, (w:) Edukacja ustawiczna dorosłych. Kwartalnik Naukowo-Metodyczny nr 1/2005, s.75.

4 Jankowski D., Przyszczypkowski K., Skrzypczak J.: Podstawy edukacji dorosłych. Zarys problematyki. Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM 1996, s. 132.

35 Buzan T.: Rusz głową. Łódź, Wydawnictwo „Ravi”, 1997.

9



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
74 L. Cierpiałkowska, H. Sęk wieka dorosłego jest autoeksploatacja, wynikająca z chęci dopasowania s
wody. Obrazem rzeczywistości jest także śmierć: natura jest ciągłą śmiercią i ciągłym rodzeniem się.
2 (604) RAMKA 6.4 CZYNNIKI ISTOTNE DLA ROZWOJU SPRAWNOŚCI MOTORYCZNYCH Dojrzałość do uczenia się Gdy
FUNKCJE I RODZAJE OCENY UCZNIÓW KLAS 1-3. Ocena- jest informacją o wyniku kształcenia; wynik uczenia
Musimy zmienić pogląd na to, kogo kształcimy Umiejętność dostosowania się do potrzeb rynkowych jest
DSCN1862 Charakterystyczne dla botuifzmu jest symetryczne, Izstępujące porażenie, zaczynające s
* NABÓR ZIMOWY * LICEUM dla dorosłych SZKOŁY POI PRZEŁAM LODY!!!ZAPISZ SIĘ
ISSN 1230-929 X Edukacja Dorosłych 2011, nr 2PRZESTRZENIE I MIEJSCA UCZENIA SIĘ Hanna
WSTĘP Kształcenie umiejętności posługiwania się specjalistycznym językiem angielskim, specyficznym
17350 IMGy65 Pewne jest jedynie to, że w uczeniu się częściej mają trudności chłopcy niż dziewczęta
kształtowanie umiejętności porozumiewania się, ze szczególnym uwzględniem wypowiedzi przez
86    
0006 jpeg 7U Część II. Postępy w uczeniu się dorosłych nnymi słowy, podwójna pętla uczenia się nie w
5Akademia Umysłu® Junior EDU - Zajęcia dla uczniów I etapu edukacyjnego Podstawowe zasady uczenia si
72962 IMGT37 62 Ostatnie dziesięć lat jest okresem pełnych możliwości uczenia się nowej rzeczy, wist

więcej podobnych podstron