1352738700

1352738700



368 WADIM K02YN0W

W sztuce baroku, wziętej jako całość, kontrastowo łączy się specyficzna, naznaczona piętnem beznadziejności, heroiczność i tragizm z groteskowym komizmem, zwanym często „barokową satyrą” (satyra ta zasadniczo się różni od np. oświeceniowej). Żywioły te mogą się łączyć w twórczości jednego artysty, np. w późnej twórczości Cervantesa.

Jest to zjawisko charakterystyczne również dla Gogola. Jego twórczość jednak zazwyczaj rozcinana bywa sztucznie na dwie połowy — romantyzm (np. Taras Bulba, Portret) i realizm krytyczny (Martwe dusze, Płaszcz). Tymczasem już Bieliński w r. 1847 pisał słusznie o Tarasie Buloie:

Poemat ten pisała ta sama ręka, która stworzyła Rewizora i Martwe dusze <...). Taras Bulba jest pełen tyleż komizmu, ile tragicznej wielkości*'.

I w prywatnym liście z tego samego okresu:

<Gogol> jest w równym stopniu tragikiem co komikiem <...), rzadko kiedy bywa osobno tym lub tamtym <...). Między Gogolem a szkołą naturalną (która stanowiła już wyraz rosyjskiego realizmu oświeceniowego — W. K.) leży cała przepaść (...). Nie ma w nich <tj. postaciach Gogola) ani przywar, ani cnót. Oto dlaczego zawczasu czuję troskę na myśl, że będę musiał pisać o Gogolu (...), trzeba będzie mówić wiele rzeczy nie tak, jak się myśli **.

Ostatnia uwaga wiąże się z tym, że Bieliński interpretował w swoich artykułach twórczość Gogola w duchu satyry oświeceniowej (a nie barokowej). W późniejszych czasach Dostojewski pisał z oburzeniem, iż Bieliński

ze skandaliczną płytkością i lekceważeniem odnosił się do typów Gogola, a w radosny zachwyt wprawiało go to tylko, że Gogol piętnował".

Z przytoczonych przez nas opinii Bielińskiego wynika, że Dostojewski się mylił. W rzeczywistości krytyk rozumiał naturę sztuki Gogola. Jednakże liczni zwolennicy Bielińskiego opierali się tylko na jego wypowiedziach publikowanych i aż do naszych dni twórczość Gogola traktuje się nader często w duchu „piętnującym”, czysto krytycznym. Nie tak dawno wprawdzie J. Kupriejanowa podjęła próbę (dosyć zresztą nieśmiałą) nowego ujęcia zawartości artystycznej Martwych dusz, twierdząc w szczególności, że „nie wolno, jak to się zwykle czyni, widzieć w nich wyłącznie piętnowania” u — wiele jednak pozostaje jeszcze w tym kierunku do zrobienia.

Istnieje, nawiasem mówiąc, legenda głosząca, iż swojego rodzaju pio-

31 EejiHHCKHft, op. cit., t. 10, s. 244.

n Ibidem, t. 12, s. 461. W jednym z listów Bieliński pisał, że mówiąc o Gogolu, „przedstawił coś niecoś w postaci takiej, która mało ma wspólnego z (jego) przekonaniami, co się tyczy tego przedmiotu (...) O różnicy między szkołą naturalną a Gogolem (...) powiedzieć w druku (...) nie ośmielę się” (ibidem, s. 432).

33    <t>. M. ZlocToeBCKHtt, riucbMa. T. 2. MocKBa—JleHHHrpaA 1930, s. 365.

34    „PyccKas jiHTepaTypa ” 1971, nr 3, s. 68.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Magazyn61101 707 LUDNOŚĆ Rozwój rucłiu naturalnego ludności w Europie wziętej jako całość jest w
muzułmanie, należy zawsze interpretować Koran jako całość - wtedy wyłania się właściwy obraz. Około
SSA42173 Rozdział jedenasty TEATRY XIX WIEKU TEATRY iek dziewiętnasty jako całość niewiele dał sztuc
etyka msroda9 22<i Henryk ELZRNBŁRG jest. to wiat jako całość jest hardziej wartościowy, niż gdy
372 WADIM K02YN0W chodnioeuropejskiej literatury lat czterdziestych—sześćdziesiątych, literatury
374 WADIM K02YN0W i George Sand. Wszyscy troje są najbardziej typowymi przedstawicielami romantyzmu,
372 WADIM K02YN0W chodnioeuropejskiej literatury lat czterdziestych—sześćdziesiątych, literatury
372 WADIM K02YN0W chodnioeuropejskiej literatury lat czterdziestych—sześćdziesiątych, literatury
374 WADIM K02YN0W i George Sand. Wszyscy troje są najbardziej typowymi przedstawicielami romantyzmu,

więcej podobnych podstron