SZKOŁA PODSTAWOWA NR 26 IM. RYSZARDA BERWIŃSKIEGO w POZNANIU
nego schematu (D); - ocenić zależność pomiędzy działalnością człowieka a stanem środowiska i odwrotnie; - analizuje wpływ zmian temperatury powietrza na życie organizmów żywych (C); - wykazuje związek pomiędzy porą roku a występowaniem określonego rodzaju osadów (D); - rozpoznaje rodzaje chmur (D); - dokumentuje doświadczenia według poznanego schematu (D); - wyjaśnia, jak powstaje wiatr (B); - na podstawie obserwacji określa kierunek wiatru (C); - omawia zmiany długości cienia w ciągu dnia (B); - porównuje wysokość Słońca nad widnokręgiem oraz długość cienia w poszczególnych porach roku (C); | ||
Ocena celująca (6) |
- wyjaśnia, popierając przykładami, zjawiska sublimacji i resublimacji (D); - uzasadnia, że obieg wody w przyrodzie pozwala zachować jej stałą ilość na Ziemi (może zaproponować doświadczenie) (D); - omawia obieg wody w przyrodzie (B); - wykazuje związek rodzajów chmur z możliwością wystąpienia opadów (B); - wyjaśnia różnice między opadami a osadami atmosferycznymi (D); - omawia związek zmian ciśnienia atmosferycznego z aktywnością psychofizyczną człowieka (D); - przygotowuje informację na temat rodzajów wiatru (C); - podaje przykłady praktycznego wykorzystania wiadomości dotyczących zmian temperatury i długości cienia w ciągu dnia (np. wybór ubrania, pielęgnacja roślin, ustawienie budy dla psa) (B); - wymienia fenologiczne pory roku, czyli te, które wyróżnia się na podstawie fazy rozwoju roślinności (A); | |
ODKRYWAMY TAJEMNICE ŻYCIA | ||
Ocena dopuszczająca (2) Konieczne - K |
- wyjaśnia pojęcia; organizm jednokomórkowy, organizm wielokomórkowy (B); - odróżnia organizmy jednokomórkowe od wielokomórkowych (C); - omawia dwie wybrane czynności życiowe organizmów (B); - omawia cechy przedstawicieli dwóch dowolnych królestw organizmów (B); - przyporządkowuje podane organizmy do grup troficznych (samożywne, cudzożywne) (B); - wymienia, na podstawie ilustracji, charakterystyczne cechy drapieżników (B); |
- podaje przykłady organizmów cudzo-żywnych (B); - wymienia przedstawicieli mięsożerców żyjących w Polsce (B); - wymienia przedstawicieli wszystkożer-ców (B). |