SZKOŁA PODSTAWOWA NR 26 IM. RYSZARDA BERWIŃSKIEGO w POZNANIU
- układa łańcuch pokarmowy z podanych organizmów (C); | ||
Ocena dostateczna (3) Podstawowe K+P |
- podaje charakterystyczne cechy organizmów (B); - rozpoznaje na ilustracji wybrane orga-ny/narządy (C); - wymienia czynności życiowe organizmów (A) ; - podaje nazwy królestw organizmów (A); omawia cechy roślin, zwierząt i grzybów (B); opisuje wybranych przedstawicieli roślin, zwierząt i grzybów, uwzględniając środowisko, w którym żyją (C); - dzieli organizmy na samożywne cudzożyw-ne (C); - podaje przykłady organizmów roślinożernych (B); - dzieli mięsożerców na drapieżniki i padlinożerców (B); - wyjaśnia, na czym polega wszystkożerność (B) ; - wyjaśnia, czym są zależności pokarmowe (B); - podaje nazwy ogniw łańcucha pokarmowego (A); |
- podaje nazwy kilku narządów człowieka i rozpoznać je na ilustracjach; - wymienia etapy rozwojowe człowieka; - wymienia podstawowe składniki pokarmowe. |
Ocena dobra (4) Rozszerzające (K+P)+R |
- omawia hierarchiczną budowę organizmów wielokomórkowych (B); - charakteryzuje czynności życiowe organizmów (C); - omawia cechy rozmnażania płciowego i bezpłciowego (B); - omawia cechy przedstawicieli poszczególnych królestw organizmów (B); - charakteryzuje królestwo protistów (B); - wyjaśnia nazwy ogniw łańcucha pokarmowego (B); - wyjaśnia, co to jest sieć pokarmowa (B); |
- wyjaśnia pojęcia: organizm samożywny, organizm cudzożywny (B); - wymienia cechy roślinożerców (B); - podaje przykłady zwierząt odżywiających się szczątkami glebowymi (B); - wymienia przedstawicieli pasożytów (B). |
Ocena bardzo dobra (5) Dopełniające (K+P+Rj+D |
- porównuje rozmnażanie płciowe i bezpłciowe (C); - porównuje sposoby odżywiania się roślin, zwierząt i grzybów (C); - omawia sposób wytwarzania pokarmu przez rośliny (B); - określa rolę, jaką odgrywają w przyrodzie zwierzęta odżywiające się szczątkami glebowymi (C); - wyjaśnia, na czym polega pasożytnictwo (B); - uzasadnia, że rośliny nie mogłyby istnieć bez obecności zwierząt (D); |
podaje przykłady różnych sposobów wykonywania tych samych czynności przez organizmy (np. ruch, wzrost) (C). |