zostaną zanieczyszczone krwią lub uszkodzone* przed jedzeniem, piciem oraz paleniem,* po skorzystaniu z toalety,* po zakończonym dniu pracy,
2. Obowiązuje mycie rąk higieniczne i higieniczna dezynfekcja.
3. Przed zabiegami chirurgicznymi obowiązuje mycie i dezynfekcja chirurgiczna oraz stosowanie sterylnych rękawiczek.
4. Przed nałożeniem preparatu dezynfekcyjnego - ręce należy osuszyć.
5. Punkt mycia rąk oddzielny od punktu mycia narzędzi.
6. Punkt mycia rąk wyposażony w:* baterie uruchamianą bez dotyku dłonią,* dozownik na mydło płynne,* dozownik na preparat do dezynfekcji rąk,* podajnik na ręczniki jednorazowego użycia,* kosz na użyte ręczniki.
7. Dozowniki muszą być opisane.
8. Nie można uzupełniać zawartości dozowników poprzez dolewanie.
9. Dozowniki przed ponownym napełnieniem muszą być umyte, wyparzone i osuszone.
10. Podczas pracy ręce muszą być osłonięte rękawiczkami, które zmieniamy po każdym pacjencie oraz w przypadku ich zanieczyszczenia krwią lub uszkodzenia.
11. Rękawiczki jednorazowego użycia nie można stosować wielokrotnie.
12. Brak zmiany rękawiczek i brak mycia rąk - przyczyna powstania korzystnego dla drobnoustrojów środowiska sprzyjającego ich rozwojowi i wzrostu - konsekwencją jest podrażnienie skóry rąk oraz możliwość wystąpienia zanokcicy paznokciowej wywołanej wirusem Herpes Simplex.
13. Mycie rąk i ich dezynfekcję należy prowadzić wg techniki Ayliffe.
Procedury higieniczne dotyczące narzędzi i sprzętu medycznego
Narzędzia medyczne po użyciu podlegają:
- dezynfekcji,
- myciu,
- suszeniu,
- przeglądowi,
- pakowaniu do sterylizacji,
- procesowi sterylizacji,
- magazynowaniu.
Wszystkie narzędzia stomatologiczne należy traktować jako skażone i bezpośrednio po użyciu należy zanurzyć je w roztworze preparatu dezynfekcyjnego o działaniu biobójczym na B, F, V, Tbc.
Postępowanie z ostrymi odpadami (igły, kaniule, ostrza, wiertła itp.)
Rvs.3. Pojemniki do segregacji ostrych odpadów [źródło własne]
1. Bezpośrednio po użyciu umieszczać ostre odpady w plastikowym, twardościennym pojemniku, nie oddzielając igieł od strzykawek.
2. Pojemniki napełniać do 2/3 objętości.
3. Pojemniki opisywać datą rozpoczęcia użytkowania i datą zamknięcia4. Pojemniki napełniamy maksymalnie przez 4-5 dni5. Do momentu odbioru do utylizacji, pojemniki
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego"
19